Regnskållor & dåliga karleder, HJÄLP!

Mercurio

Trådstartare
Jag behöver just nu alla tips och hjälp jag kan få för detta är som en enda stor djungel för mig. Min häst har fått något som kallas regnskållor och det har desutom blivit ganska mycket. Jag har försökt klia bort lite men vill helst inte röra det när jag inte vetat vad det är. Han har fått på benen, ryggen och rumpan och min fråga är nu hur jag ska få bort skiten?

Har suttit och googlat i timmar och finner inga svar och känner heller inte för att skicka någon veterinär som ska förklara eller visa för mig när det inte verkar vara en stor grej. Hur ska man få bort det? Vad ska man använda för medel och VART köper man det isåfall? Jag kan tillägga att det är ingen idé att nämna någon typ utav schampo för jag har ingen spolspilta i stallet. :crazy:
Och hur ska man behandla benen? Känns obehagligt att klia bort skorpor där då det känns ömmare och känsligare.

Han har också dåliga/känsliga karleder. Hur behandlar man detta?
Jag kan tillägga att jag tog emot denna hästen rätt så hastigt och fick på senare håll reda på utav hon som ägde honom att han hade "dåliga/känsliga karleder", vilket inte säger mig något? Har aldrig hört eller varit med om innan. Och då har jag haft hästar runt omkring mig sedan jag var barn.

Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få! MVH. :bump:

Sv: Regnskållor & dåliga karleder, HJÄLP!

Den erfarenhet jag har av regnskållor och andra hudproblem är att det kommer ifrån magen och därför är det magen man ska rikta in sig på. Du ska inte hålla på och pilla på regnskållorna för det finns teorier om att de sprider sig då.
Även om magen verkar vara i bra skick så visar ju problemen i huden att den inte är det.

Köp Yea-sacc, finns hos svenska foder eller hos åf av Dodson&Horells foder men det är betydligt mycket billigare hos svenska foder. Yea-sacc kan man säga är koncentrerad bakjäst vilket innebär att 10 gram, alltså 1 msk innehåller samma nyttigheter som 0,5 kg bakjäst. Studier hos SLU har visat att Yea-sacc har mycket god påverkan på hästens mage och tarm.
Om du inte skulle få tag på Yea-sacc så börja ge vanlig bakjäst, den färska blå-gula sorten. Det är bättre än inget. Då löser du antingen upp jästen i lite vatten och häller över fodret eller så smular du den över fodret. I värsta fall så får du spruta in det i hästens mun om den inte äter det frivilligt men många hästar äter den bart när de har vant sig vid smaken. Smula/häll bakjästen över fodret precis innan fodring för annars kan det börja jäsa och då blir fodret otjänligt och är bara att slänga. Du kan också ge någon dl linfrökaka ihop med Yea-sacc eller bakjäst, det är också mycket bra för magen.

Se till att hästen alltid är torr. Använd täcken som andas ordentligt och använd inte ofodrade täcken eftersom det lätt blir kondens under vilket göder regnskållorna. Se till att täckena är riktigt torra och lägg inte på fuktiga täcken vilket görs i en del stall. Om hästen går utan täcke vanligtvis så använd ändå täcke vid nederbörd eller vid fuktigt väder och se till att hästen snabbt blir torr med hjälp av t.ex. ett ylletäcke (vilket andas mycket bra) när den har svettats eller ändå har blivit blöt. Även om hästen egentligen inte behöver täcke så är det bättre att lägga på ett fleecefodrat regntäcke än att hästen går och är blöt/fuktig en hel dag för det kan få skållorna att fullkomligt explodera i antal.

Om det blir väldigt mycket regnskållor eller om hästens allmäntillstånd försämras så måste du ringa efter veterinär eftersom hästen då kan behöva antibiotika och ev. smärtstillande.
Regnskållor är smärtsamt så har hästen mycket på ryggen så är det inte säkert att det går att rida. Var mycket uppmärksam på hur hästen reagerar vid tryck så att det inte händer en olycka för att hästen börjar bocka eller så av smärtan.
Se till att täcken, schabrak, borstar och allt annat som används till hästen hålls rent och tvätta gärna sakerna i klorhexidinschampo vilket är bakteriedödande. Det finns teorier om att det kan smitta till andra hästar så se till att hästens saker inte lånas ut till andra hästar.

Det tar ett tag att bli av med regnskållor så håll ut och håll stenkoll på så att inte hästen verkar påverkad av dem. Då måste du konsultera veterinär genast.

Lycka till!

Du får nog iallafall kontakta en veterinär.

hästen har ju det över nästan hela kroppen enligt din beskrivning- inte OK!

min häst hade just detta, dock var min häst orakad och vet sa att jag skulle raka hästen samt behandla med utspädd Jodopax och smörja med antibiotikasalva använd handskar är att rekommendera:) hon fick dessa pga av hon var för varm under fällen och bildade dessa exem.

Jag håller med axel, du ska oavsett konsultera veterinär även om ni gemensamt bedömer att de inte behöver åka ut, men hur vet du att det är regnskållor och hur har det kunnat bli så mycket utan att du reagerat tidigare?

Men det står ju hur utförligt som helst på SVA:s sida om regnskållor. googla streptotrikos så är det det första som kommer upp just detta och olika behandlingsmetoder.

Ja har en 5 årig valack som får regnskållor varje vinter...men i år har jag gett honom ett pulver som heter gastrofor , började redan i somras...och inte en enda skålla har han fått...det är ett magmedel och han har full vinterpäls nu och förr har han vari full över rumpan o ryggen o benen..

Prova att spraya krustorna med klorhexidinspray. Min får lite krustor då och då och hon får Bio-premium eftersom det kan komma från obalans i magen samt att jag sprayar henne med klorhexidin på kroppen. På henne har de nästan försvunnit helt.

Hittills har jag köpt färdig spray men nu tänkte jag köpa klorhexidinsprit och hälla i den tomma sprayflaskan istället. Sprayen är ganska dyr, ca 140:- för 250 ml medan en lika stor flaska klorhexidinsprit på apoteket kostar ca 31:-

Kan vara värt att testa iaf.

Måste säga att nu har jag lärt mig nått nytt, att regnskållor kan vara kopplat till magproblem :idea: Min femåring fick på manken förra vintern, aldrig haft innan, och har innte fått nu i år. Till saken hör att förra vintern fick hon kraftiga kolikanfall kopplat till enorma mängder mask i magen. Så det kan ju förklara saken!

Vi hade ute veterinär då, hon sade ingenting om någon koppling till magen, hon skrev ut nått pencillin som vi gav i tio dagar utan resultat. Vi prövade sedan att spraya med 70%spritlösning vilket blev bättre.

Som de andra skrivit så börja direkt att ge något för magen, jag ger själv 1 paket bakjäst/dag, alltid.

Sen behövs det mer info, är det krustor som vätskar sig? Vad händer om du pillar på det? Sprider det sig?

Jag tycker också du ska kontakta veterinär, du kommer antagligen behöva penicillinsalva och även hjälp att rengöra. Jag har visat denna bilden i ett par trådar, men det syns så tydligt på min vita häst, här efter att vi precis fått bort alla krustor och klippt henne på klinik
bild-7.jpg

Hon fick lugnande, vi smorde in med olja och sedan stod jag och en vetassistent och klippte och pillade, sedan tvättades allt av noga med Hibiscrub och sedan på med penicillinsalva. Efter ett par dagar såg det ut så här
bild-8.jpg

Det försvann ganska fort. Hon fick inte ha täcke på sig, fick stå inne vid nederbörd och efter 2 veckor hade det minskat nästan till 0. Vi tog prover, som inte visade på regnskållor, men det kvittar, för det är samma typ av angrepp.

Kontakta vet och inte närmsta grisveterinär, det kan behövas allt möjligt, iaf möjlighet till varmvatten.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
906
Senast: skogaliten
·
Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
5 854
Senast: Badger
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 932
Senast: 13579vas
·
Kropp & Själ Är det lönt att byta sort inom samma klass, ssri? Jag har fått prova tillägg med noradrenalin stimulans som voxra och enbart brintellix...
Svar
0
· Visningar
203
Senast: tråkmåns
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka