Ja man är ju ganska girig vid det här laget men inte fasen var det några 18 mm att kassera in här, mindre än 8. Men skönt att dammet la sig ett tag igen och skönt att det är svalare i alla fall. På önskelistan står dock (till att börja med) en natt med ihållande ösregn från kväll till morgon. Och går inte det att uppfylla så för all del kan jag ta en hel dag med ihållande ösregn från morgon till kväll också.
 
Här är det hett som i en bakugn och dessutom blåser det. Påminner mycket om medelhavet då det redan på morgonen, när jag öppnar dörren, är sådär varmt och dammigt torrt. Inget regn verkar komma men det finns en osäker prognos på fredag med 2 mm regn, mindre än en mm på lördag. Jag älskar sol och värme men nu är jag orolig för vart det här tar vägen. Jag vet att jag bor i ett torrhål men så här eländigt brukar det inte vara.
 
Ingen åska (ännu i alla fall) men ett varierat strilande sedan 19-tiden. Det grämer mig lite att jag för en gångs skull tog in hästarna pga (förväntad) åska och så blev det inget... De kunde gott fått njuta av lite regn... :)
Samma här, känner mig lite snuvad på åskan när jag både tagit in hästar, dragit ur kontakter till känsliga grejer och laddat telefonen ( inte alls skadad av att vara uppvuxen och bo längst ut på ledning 😅).

Blev ändå 16mm här så betydligt mer än vad jag hade gissat på.
 
Vi har fatt mindre an 1cm i regn sedan slutet pa April. Nu ar det sa torrt som vi brukar ha i Augusti/September nar vi kan tankas fa regn igen. Det kanns lite otrevligt ... Brandfaran ar pa hogsta varning nu och det finns skyltar lite har och dar runt kommunen (och grann kommuner ocksa) Hjalp till att minska "wildfires".

Inget regn ar pa vag sa vi rakner kallt med att det inte regnar igen forran i September. I dag ar det molnigt vilket far mig att stracka mig efter koftan nar solen gar i moln ... vinden (det blaser inte, men luften ror sig ju sa klart) ligger pa fran havet och Stilla havet ar kallt. Om (nar) vinden vander sa den kommer fran syd blir det vamebolja igen.
Men sa lange vi har kalla natter sa ar inte dagarna sa varma heller.

Screen Shot 2023-06-26 at 2.02.58 PM.png
 
Jag tycker det känns som om SMHI's regnprognos anger "största möjliga mängd". YR brukar ha ett intervall istället och jag tycker det stämmer bättre med typ mitt i det intervallet än med SMHIs "glädjemängd".

Värderingen i ordet glädjemängd tänker jag hänger ihop med integralen av regnmängden i ett visst geografiskt område, tagen över Tidnu-60 dagar och Tidnu. :idea:

Jag kan lätt se andra begrepp användas under en period när den integralen når höga beloppsnivåer.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 420
Senast: Hazel
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 820
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 420
Senast: Exile
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 672
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Vad gör vi? Del CCII
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp