Regler vid vägran/olydnad

cewe

Trådstartare
Satt speaker i helgen och det blev lite disskutioner vad som gäller när hästen vägrar.
Det var några ekipage som vände från hindret på ett sånt sätt att dom korsade sitt spår när dom red mot hindret andra gången.

Jag har fått för mig att man får en vägran till alt blir utesluten om man rider så.
Någon här som kan klargöra vad som gällar.
Tjejen som dömde var inte heller säker.

Sv: Regler vid vägran/olydnad

Nej, där har ni fel. Efter vägran får du rida precis hur du vill tills du påbörjar en ny anridning på hindret, vill du får du tex göra två volter sålänge du inte påbörjar en ny anridning mot hindret utan att det blir någon ytterligare vägran.

vägrar hästen får du vända tillbaka och påbörja en nyanridning utan att tänka på om du korsar din väg.
Om situationen var så här istället att ryttaren påbörjat sin ritt och vid ett hinder bestämmer sig för att lägga en volt så räknas det som vägran och ekipaget får då 4 fel

jag måste ju säga att jag blir förundrad !

Trodde du alltså att om hästen bryter ut vänster så skall man fortsätta vänster för att inte korsa sin egen väg ?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: Bison
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: cassiopeja
·
Hoppning Äe det bara jag el finns det nadra som tycker att det har blivit sämre med framhoppningarna? följs regler och vad händer om de inte...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
9 153
Senast: talisman
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 053
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar