Givetvis, men det är svårt att bevisa. Och utan bevis kan man inte hänvisa till det.Förberedelse till flertalet brott ÄR straffbart i Sverige bland annat stöld och rån. Dock är väl inte hundbett med i straffskalan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Givetvis, men det är svårt att bevisa. Och utan bevis kan man inte hänvisa till det.Förberedelse till flertalet brott ÄR straffbart i Sverige bland annat stöld och rån. Dock är väl inte hundbett med i straffskalan.
Jag litar inte på att alla människor stannar trots att hunden är tydlig i sitt språk.
Men om hunden inte bits är det inget problem, du skrev att den endast morrade och ställde sig ä vägen.
Nu har väl även polishundar uppgraderats till tjänstemän, så våld mot en polishund i tjänst räknas som våld mot tjänsteman?Alltså egentligen så är lagen om strikt ägaransvar rätt solklar kan man tycka.
Men riktigt så enkelt är det inte heller. Jag som fött upp tjänstehundar och skyddstränade hundar har under några år rört mig i kretsar där hundar och ägare varit exponerade på ett visst sätt. Tex väktare, som faktiskt också går under samma lag. Likaså dessa hundar på fritiden.
Jag vet många fall där folk blivit bitna i situationer som intrång, hot, överfall och anmält. Det har alltid lagts ner. Ingen utredare driver dessa "man får skylla sig själv-fall" vidare.
Ville bara inflika detta att "strikt ägaransvar" inte är så strikt alla gånger.
Det strikta ansvaret när det gäller hundar ligger inte i Brottsbalken utan i en annan lag och handlar om ett skadeståndsansvar, det är alltså inget polisen utreder.Alltså egentligen så är lagen om strikt ägaransvar rätt solklar kan man tycka.
Men riktigt så enkelt är det inte heller. Jag som fött upp tjänstehundar och skyddstränade hundar har under några år rört mig i kretsar där hundar och ägare varit exponerade på ett visst sätt. Tex väktare, som faktiskt också går under samma lag. Likaså dessa hundar på fritiden.
Jag vet många fall där folk blivit bitna i situationer som intrång, hot, överfall och anmält. Det har alltid lagts ner. Ingen utredare driver dessa "man får skylla sig själv-fall" vidare.
Ville bara inflika detta att "strikt ägaransvar" inte är så strikt alla gånger.
Nu har väl även polishundar uppgraderats till tjänstemän, så våld mot en polishund i tjänst räknas som våld mot tjänsteman?
Det strikta ansvaret när det gäller hundar ligger inte i Brottsbalken utan i en annan lag och handlar om ett skadeståndsansvar, det är alltså inget polisen utreder.
Menar du när det gäller om den som blivit biten stämt hundägaren för att få skadestånd eller menar du om hundägaren blivit friad från vållande till kroppsskada (eller liknade brottsrubricering)? De två fallen behandlas olika juridiskt.Poängen är att typ noll hundägare blir fällda där någon har utgjort ett hot så det strikta ägaransvaret är inte glasklart.
Menar du när det gäller om den som blivit biten stämt hundägaren för att få skadestånd eller menar du om hundägaren blivit friad från vållande till kroppsskada (eller liknade brottsrubricering)? De två fallen behandlas olika juridiskt.
Jag ställde en fråga, om du inte vet svaret räcker det att säga det.Jag pratar inte om polishundar utan privatägda hundar som väktarhundar, tävlingshundar men också familjehundar utan träning.
För några år sen blev en man överfallen här där jag bor. Han hade en Schäfer från en uppfödarkollega. Ren familjehund. Hunden bet de båda attakerande rätt rejält. Ägaren friades.
Jag ställde en fråga, om du inte vet svaret räcker det att säga det.
Absolut inte meningen att låta tvär, är bara så jäkla trött idag. Ber om ursäkt.Men jösses. Du behöver inte bli otrevlig om jag missuppfattade din fråga eftersom jag inte nämnde polishundar i mitt inlägg
Som svar: ja, de har fått en bättre status och våld mot polishund räknas som våld mot tjänsteman.
Absolut inte meningen att låta tvär, är bara så jäkla trött idag. Ber om ursäkt.
Det var inte ditt inlägg jag svarade på. Du ser i citatet vems det är.
Mao han ger ett kort skall för att uppmärksamma oss vad som sker, och sen stannar han folk om inte vi kommer ut. Det nämns ingenstans i tråden om hur han stannar dom. Det är rätt irrelevant då tråden handlar om att jag söker fakta på vad som gäller ifall olyckan är framme. Hade det däremot handlat om hur jag skulle vilja träna bort det så hade jag skrivit mer detalj om vad som sker.
Va? hon har ju inte svarat dig?Fast det är ju ett jättekonstigt "svar" på mitt inlägg .
Det är fortfarande inget svar på ditt inlägg. Du ser vem jag svarat så varför skulle det vara något svar på "ditt" inlägg?Fast det är ju ett jättekonstigt "svar" på mitt inlägg .
Och förvisso frågar du runt lite om något skulle hända så det kan knappast vara så "perfekt" som du beskriver.