Regler för ridspö...

Sorbe

Trådstartare
Nu har jag blivit förvirrad här. Visst är regeln att ridspöt max får vara 75 cm långt?
Jag har nu, när jag går igenom lite filmer märkt att det är två ryttare på elitnivå som ridit med dressyrspön! Ena i SL finalen i Barcelona i slutet av förra sommaren och en nu på Strömsholm för en månad sen...

Har de några andra regler eller vad kör de med?

Sv: Regler för ridspö...

Skojar du eller? Dressyrspö på hopptävling??? WHY??? :eek: :confused: Och ja... visst borde domarna reagera....??

Nej! Jag har bevis på det också, på TVn så kan inte visa.

På svenska tävlingar gäller 75 cm i hoppning, och det gäller vid all ridning på tävlingsområdet.

På internationella tävlingar gäller FEIs regler och de kan vara annorlunda än de svenska. T.ex. är det (var i alla fall för bara några år sedan) tillåtet att inte ha knäppt hakband på hjälmen och så sent som i höstas var det OK att rida fram utan hjälm, det var bara hjälmkrav vid hoppning. Medan de svenska reglerna säger att hjälmen ska vara på och hakbandet i funktion (dvs ordentligt knäppt och inte för löst) vid all ridning, dvs även framskrittning och uppvärmning.

Senast ändrad av en moderator:

Jo, det vet jag, men Strömsholm räknades väl inte som en tävling efter FEIs regler?

Weii hoppas dom gör om så att man får ha dressyrspö :banana: :)
I övrigt så har jag inget svar på din fråga...

Strömsholmstävlingen borde rimligen följa svenskt TR och då är det precis som du säger 75 cm. Någonsorts handikapp dispens?

Kan det nog inte vara, det var på ridsportsallsvenskan tror jag.

Ja, de är längre, skulle inte direkt skapa tråden utan att jag kollat upp det noga...

finns det en regel som säger att det måste vara tillräckligt spänt oxå? Det visste jag inte, jag kan ju ta av min hjälm utan att knäppa upp hackbanet:angel:

Syftet med hakbandet är att hjälmen ska sitta kvar säkert på huvudet om du ramlar av och slår i nått :p
Om det finns regler eller inte vet jag ej, men har man hakbandet så löst kan man väl lika gärna rida utan? :crazy:

Det är ju väldigt konstigt om de fick ha det :eek:

Med dressyrspö är det ju lättare att tippa hästarna o liknande..
Och på den nivån borde väl folk veta bättre än att ha långa spön :p

Speciellt när de är så avancerade att de borde veta reglerna..

Men som nån skrev, det kan väl ha varit dispens? Även fast det var ridsportsallsvenskan..

äckligt när det sitter åt ju, inte bekvämt alls och jag tror ändå att hjälmen skyddar mer trots att jag har hakbandet löst än om jag skulle rida helt utan, det är ju inte så att den åker av bara jag nickar lite med huvudet.

Det är sånt man vänjer sig vid.. ;)

Det jag syftar på är att om du åker av hästen, hjälmen åker av/åker på snedden pga nån anledning när du är i luften och sen slår du huvudet i en sten eller hårt underlag.. Ajjajj! :crazy:

Har redan gjort det flera gånger o det har inte påverkats negativt på ngt sätt p.g.a att hackbandet suttit löst.

Vad har du gjort? ralmat av?

Om det är det du menar.. Man kan ramla av på olika sätt!
Det behöver inte sluta lyckligt varje gång..
Nästa gång kanske du inte har sån tur?

Jag menar att jag ramlat av flera gånger på det sättet att hjälmen skulle kunnat åkt av, men det gjorde den inte trotts att jag inte spänner hackbandet specielt hårt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 773
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 337
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 668
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar