Registrering och försäljningsfråga

Blueeyes

Trådstartare
Har ett litet problem, jag har ansökt om kennelnamn, som både SKK och FCI godkänt. Nu väntar jag på att protesttiden ska gå ut (1/11). Valparna som jag har nu är leveransklara i början på oktober. Jag har hittat på så fina namn till dem, som jag verkligen, verkligen vill att de ska ha. Men utan kennelnamnet får de bara ha ett namn på max 14 tecken, med kennelnamn 35 tecken. Namnen blir alltså för långa. Dessutom kommer inte något kennelnamn med på stamtavlan. Hur tycker ni att jag ska göra? Döpa dem till nått jag själv inte vill ha, eller helt enkelt kolla av med köparna om det är okej för dem att jag registrerar valparna efter den 1/11? Kan man använda SKKs köpeavtal om de inte är registrerade?

Min första kull det här så jag behöver er hjälp :)

Sv: Registrering och försäljningsfråga

Du får inte sälja valparna utan stamtavla så du måste dessvärre registrera dom innan utan kennelnamn. Dock går det ju att lägga till kennelnamnet framför senare så att det iaf syns på hunddata.

Får man inte?! Det säljs väll massor av hundar utan stamtavla varje dag?!

Ja men du är ju medlem i skk, och då får man inte. Gör du det kan du bli utesluten.

Vet inte om det går, men du kan alltid prata med SKK om dom kan ligga på stamtavlorna (du skickar alltså in tidigare) så att valparna är "under registrering" när dom säljs - och att du kan få lämna med ett intyg från SKK att dom verkligen är under registrering.

Utan någon form av sådant intyg skulle jag själv aldrig köpa en valp, för det är ju lätt för en person att säga att stamtavlorna kommer senare - och många får den aldrig då det bara va prat. Hoppas du hänger med i tankegången:)

Ett litet försök i alla fall, men jag är tveksam om det går.

Uppdatera gärna om vad de sa :)

Eftersom stamtavlan och det den står för är hela kärnan i renrasaveln och det skk står för så är jag väldigt tveksam till att det går att göra annat än att sälja med de korta namnen alt ha valparna hemma tills det är klart. men det vore väldigt intressant att veta om de säger ngt annat!

Tack! Det ska jag fråga om! Förstår precis vad du menar, jag skulle dock aldrig luras, men det vet ju inte dem om ;)

Nu har jag pratat med SKK, lite otrevliga som vanligt... Synd.
Men de sa att det är okej att jag registrerar dem efter försäljning: de måste dock vara innan de fyllt 5 månader. Jag menar utan mitt kennelnamn är jag ju "vem som helst". Jag ska erbjuda mina valpköpare att vi ska skriva ett kontrakt där jag blir ersättningsskylldig om jag inte registrerar innan 5 månaders ålder. Även de gillar namnen så de vill också att de ska stå med!

Jag vill också registrera kennelnamn. När får man betala för det? kostar det fortfarande 2000 kr?

Nu kostar det 2500,- och ska betalas innan dom börjar kolla på det.
Du skickar in ditt tilltänkta namn, får en räkning tillbaka och sen är det bara att vänta..

Nu kostar det 2500,- och ska betalas innan dom börjar kolla på det.
Du skickar in ditt tilltänkta namn, får en räkning tillbaka och sen är det bara att vänta..

då har de ändrat reglerna på det år det gått sedan jag betalade mitt kennelnamn. inbetalningsblanketten fick jag när ett av mina namn gått igenom och presenterats i hundsport. skulle betalas när protesttiden gått ut, dvs 3 veckor efter att hundsport kommit ut.

Det är ändrat. Nu skickar man in ansökan o sen skickar de ut räkningen o tar inte i ärendet innan det är betalt. Vilket jag kan förstå. Blir ju ett himla meck att annullera ett kennelnamn om pengarna aldrig kommer in.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 885
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 551
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Idag fick jag reda på att en släkting till mig (med registrerad kennel) har låtit para sin blandrastik som har den värsta mentaliteten...
2
Svar
23
· Visningar
4 373
Senast: BornAgain
·
Hundavel & Ras Hej! Min familj funderar på att köpa en hund och vi funderar på rhodesian ridgeback. Den ska vara snäll och kelig, kunna hanteras av...
2
Svar
30
· Visningar
6 856

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka