Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Bara en allmän fråga: Är det alltså så att vissa avelsförbund har systemet att hästägarens namn står inskrivet i passet alltså?
Mina travare har ägarbytespappret separat (skrivs på av köpare och säljare och skickas in till ST) och så var det även med connemara-ponnysarnas pass.
Skicka själva passet hit och dit verkar ju fullständigt rubbat. Särskilt när passet ska följa hästen hela tiden Vad jag vet så finns det ingen undantagsregel som tillåter att man skickar iväg passet för omregistrering. Jag tror vissa avelsförbund har tagit sig friheter de inte har rätt till
Godtrosförvärv existerar absolut fortfarande och är vanligt förekommande inom sakrätten. Däremot anses man inte vara i god tro om man har minsta misstanke om att ägarförhållandena inte är dem rätta, godtrosrekvisitet är högt ställt. Det vill säga; ser man t.ex i ett register att det är en annan ägare än säljare måste man kolla upp detta ordentligt, annars anses man vara i ond tro och kan bli av med hästen eftersom man inte har något sakrättsligt skydd. Kvittona spelar isf ingen roll.Visst är det kvittot, men om det nu inte är ägaren som säljer hästen kommer du ju att förlora den eftersom god tro-köp inte längre existerar. Särskilt inte om det nu visar sig att någon annan är registrerad som ägare till hästen.
Håller med, jag tycker det är bra att det går att spåra ägare.
Jag har registrerat mig som ägare till båda mina hästar. Den ena har jag dessutom registrerat i svenska rasföreningen (hon importerades -05, jag köpte i höstas).
Jag har ett papper där det står ägarbevis. Det är ett fullt giltigt dokument som styrker att jag äger hästarna. Det förvaras i passet, men är inte en del av själva passhandlingen. Det är ett separat papper, med underskrifter och allt.
Exakt, och det är ju viktigt att komma ihåg i fall som detta.
Jag tycker det är ett bra system att kunna spåra häst via ägarregister.
Och om det nu finns så tycker jag absolut att man ska följa regelverket och låta registrera sig som ny ägare på hästen.
Bara en allmän fråga: Är det alltså så att vissa avelsförbund har systemet att hästägarens namn står inskrivet i passet alltså?
Mina travare har ägarbytespappret separat (skrivs på av köpare och säljare och skickas in till ST) och så var det även med connemara-ponnysarnas pass.
Skicka själva passet hit och dit verkar ju fullständigt rubbat. Särskilt när passet ska följa hästen hela tiden Vad jag vet så finns det ingen undantagsregel som tillåter att man skickar iväg passet för omregistrering. Jag tror vissa avelsförbund har tagit sig friheter de inte har rätt till
jahaja... det visste jag inte... Ändå kan jag inte låta bli att tycka att det är lite rubbat att ha ägarnamnet i passet när det går att lösa på ett enklare sätt.Där har du fel
Enl. EU-förordningen 504/2008 har man rätt att skicka passet till utfärdande organ för uppdatering.
Alla mina hästar är registrerade på mig, skulle inte våga annat! Och nej jag skulle inte köpa en häst som inte var registrerad på säljaren eller dennes tillhörande familjemedlem.
Pengarna att omregistrera och att skicka in passet är en piss i Nissan jämfört med att köpa/äga häst. Första gången kändes det obehagligt att skicka iväg passet, men man vänjer sig och rekade brev är ju bra kontroll på. Under tiden kan man visa upp rek-kvittot om en veterinär frågar efter det.