Regionallicens fältävlan?

L

LinneaBergh

Hej. Måste man ha regionallicens för att få starta debutant fältävlan? Tävlar bara lokalt men tycker det skulle vara kul att starta deb ft någon gång i sommar men har inte lust att lägga ut 1000 spänn extra!

I terrängen i deb ponny, ligegr hindrena på ungefär 80 cm?

Tacksam för svar :)

Sv: Regionallicens fältävlan?

Om tävlingen du tänkt starta på är lokal så krävs bara lokallicens, om den är regional och du rider debutant så krävs licens för hästen men bara lokallicens för ryttaren.

hej hej, om man ska starta debutant ponnyfälttävlan på regional tävling krävs hästlicens och junior licens, på hästtävlingar krävs det bara hästlicens, så ryttaren får starta med lokallicens i debutant.
Höjden för alla kategorier i debutant är 70 cm i terrängen, 75 i hoppningen och 90 och 95 för häst.

Lycka till!!

Om det krävs ryttarlicens bestäms endast av tävlingens status, inte klassens, så om debutant häst går på regional tävling krävs regional licens. man vill få bort de lokala tävlingarna, eftersom de inte räknas in i statistiken, och fälttävlan då "förlorar" massor av starter, och budget mm räknas efter antalet starter. Vi är en så liten sport så cvi förlorar på det i längden. De som vill prova på kan ju göra det på s k hunting t ex, som ofta är lokal...

Nej, där har du fel. Debutant går ALLTID som lokal,oavsett om tävlingen är regional. MEN det krävs hästlicens om tävlingen är regional fast ryttaren rider på lokal licens. Detta är kontrollerat med förbundet.

Nej, det stämmer inte! man har gått ut med en särskild önskan till alla arrangörer att ej ordna fälttävlan som lokal tävling alls längre, av den anledningen som jag skrev innan

Förlåt, läste slarvigt, du har rätt, vad man vill med uppmaningen är att deb läggs på regional tävling för att starterna ska få räknas i det totala antalet starter i ft. Om hästen ej har licens så räknas inte starten. God Jul

Jag håller absolut med, ft förlorar ju väldigt mkt pga det, sedan kan det ju vara önskvärt i vissa fall att ryttarna har ridit lite mer dressyr och banhoppning innan dom startar och tvingas man ha regionallicens så blir det ju automatiskt så att man tävlar mer eftersom utbudet blir större.

Var finns den uppmaningen nån stans? på arrangörsmötet infor säsongen 2005 pratades det om detta men sen kom istället möjligheten att ha lokala och regionala klasser på samma tävling och jag har inte hört ett ord om det sen. Nog måste det finnas bättre sätt att fixa statistiken än att tvinga pengar av de som vill rida 1 - 2 starter om året på "hemmaplan", alternativet är ofta att de inte provar på alls (precis som det blivit med FT-märket) och vi tappar massor med presumativa FT-ryttare istället. Varför inte räkna varje FT-start som tre (och lika med körningen) vi gör ju faktiskt tre ritter. Så länge ingen överbevisar mig så håller jag mig till TR I mom 150 där står "Fälttävlan:Om 90/deb klass arrangeras i samband med regionaltävling eller högre krävs för ryttaren lokaltävlingslicens och licens för hästen/ponnyn"

Uppmaningen kom just på arr-mötet, så den finns ju inte nedskriven. Det var JJ som hade en framställning om att det var viktigt, Jo man kan ju se det från den enskilda ryttarens sida, sen kan man ju se det från sportens sida också, och att det kan påverka vår del av budgeten t ex, som f ö kommer att minska till nästa år...

*kl*

Nu vet jag inte om jag förstått detta fel, men - Måste man ha junior/senior licens för att få starta en lokal debutant nu.
Eller menar ni att de flesta lokala är regionala, och att man får starta med lokallicens?

Om man itne får starta på lokallicens kommer jag aldrig mer få tävla FT :(

Man får alltid starta deb fälttävlan på lokallicens men om den går på reg tävling måste hästen också ha licens.

Hej, ja du måste ha regionallicens och i alla kategorier ligger hindrerna på 70 cm i debutant, men kom ihåg att det är itne höjden som är det svåra utan tekniken!

Hej, ja du måste ha regionallicens och i alla kategorier ligger hindrerna på 70 cm i debutant, men kom ihåg att det är itne höjden som är det svåra utan tekniken!

Men förgående LenaH menade ju att för att starta debutant på regionaltävling behövde ryttaren endast lokallicens men att ponnyn/hästen också behövde licens.

Du menar ju att ryttaren måste ha regionallicens?

Det har gått mkt fram och bak i tråden för vad man egentligen behöver. Kan inte någon som verkligen vet skriva hur det egentligen ligger till?

/hälsn jagvillvaraifred

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 192
Senast: Fiorano
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 267
Senast: sorbifolia
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 831

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Hård nacke
  • Uppdateringstråd #2