Reg-besiktning av transport

QuickStar

Trådstartare
Vad kostar det att registrerings besiktiga en transport?
Någon som vet på en höft så där?
Är det krångligt? Något speciellt man bör tänka på?

Sv: Reg-besiktning av transport

Verkar inte vara någon som vet... än så länge :)

Vi får väl lugna oss en stund så kanske någon som vet dyker upp

Det här är kanske inte det svar du är ute efter men för att ändra befintliga papper på ett släp jag hade tidigare, jag vägde ner det, har jag för mig att jag betalade knappt 600kr. Jag fick då ett nytt registreringsbevis. Jag gissar att vägverket eller bilbesiktningen vet vad det kostar eller är det någon annan instans som handhar nyregistreringar?

Det är väl enklast att du går in på bilprovningen.se och tittar.

Tack för tipset!

Men där står den enbart vad som behövs för en registrering, inget om vad det kostar som var frågan just i den här tråden, men jag skriver ändå upp vad som krävs för en registrering, jag undrade ju det också så

Uppgifterna hittade jag på bilprovningens hemsida

Man behöver ett reg-bevis, har man inte det går det också bra med papper på vilket fabrikat/typ släpet är, årsmodell/tillverkningspunkt, totalvikt och garanterad axel och kopplingsbelastning. Alltså ett regbevis där att detta står eller enskilda papper.

Dessutom behövs ett intyg på bromsarna, påskjutsbromsen- typgodkänt och märkning?
om man har EG-typgodkäna bromsar ska det också finnas en anpassberäkning mellan påskjutsbromsen och hjulbroms.
Detta intyget kan man tydligen få av generalagenten i sverige.

Sen behövs ett intyg om lastningssäkring, hur detta ser ut för en hästtransport har jag ingen aning

I övrigt hittar jag inte så mycket information. Men vad jag kan förstår så har man alla dessa uppgifter och intyg så ska man ganska smärtfritt kunna registrera en importerad transport.

Vad jag har hört från andra så kostar själva registreringen runt 1500, sen kostar ju besiktigningen några hundra och sen kostar väl intyget från generalagenten ett par hundra. så kanske 2-3000 går kalaset på?
Dock har jag inga som helst belägg på utan det är lite på en höft :)

När jag reg.besiktigade min transport för något år sedan kostade det 750:- för själva besiktningen. Med vägning skulle det kostat 960:-.
Det var ett gammalt släp som jag bytt axel och påskjutsbroms på.
// Linda

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 117
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
364
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 756
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar