• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Alazan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 240
  • Visningar Visningar 15 634
Sv: Reflexer

Alazan skrev:
Kan tipsa om pannlampa av märket Silva. Den är ganska dyr men väl värd sina pengar. Det är en riktig orienteringslampa med både hel- och halvljus. Det är utan tvekan ett bra köp! Batteriet har hallt i säkert 5 år, men nu börjar det bli dax att byta...

Tack för tipset!

Har ni lagt märke till hur väl man syns i dagsljus och man har på sig reflexväst?? Tänk då hur bra man syns i mörker om man slarvar med reflexer? Huga! :eek:

Jag har för ett tag sedan börjat sytt om mina grejer lite grann, eftersom då jag skaffade bomlös sadel så var det många saker som inte passade längre. Och då passade jag på att sy på flera reflexsnören, på metervara, på mitt ridtäcke(numera ländtäcke)! vi ser ut som en Zebra efter det, fast om man ändrar alla svarta ränder på zebran till reflexer:D lite överdrivet kanske men ni kanske förstår principen:p Och reflexbröstan har jag förnyat reflexerna på nu också! :D
Nu är när vi ändå är inne på det här om reflexer så (om jag får låna tråden lite??? säg till om det inte är okej!:)) undrar jag om det är någon som har något tips på saker man kan göra med reflexer?? Det där om att fästa en reflex i svansen på hästen tycker jag lät skitsmart! Så det ska jag utvecka lite tror jag :idea:! :D

Sparf skrev:
Jag har för ett tag sedan börjat sytt om mina grejer lite grann, eftersom då jag skaffade bomlös sadel så var det många saker som inte passade längre. Och då passade jag på att sy på flera reflexsnören, på metervara, på mitt ridtäcke(numera ländtäcke)! vi ser ut som en Zebra efter det, fast om man ändrar alla svarta ränder på zebran till reflexer:D lite överdrivet kanske men ni kanske förstår principen:p Och reflexbröstan har jag förnyat reflexerna på nu också! :D
Nu är när vi ändå är inne på det här om reflexer så (om jag får låna tråden lite??? säg till om det inte är okej!:)) undrar jag om det är någon som har något tips på saker man kan göra med reflexer?? Det där om att fästa en reflex i svansen på hästen tycker jag lät skitsmart! Så det ska jag utvecka lite tror jag :idea:! :D

Smart! Det är nog väldigt många som borde ta och sy om sina saker och bättra på sina reflexer. Jag som bilförare skulle bli jätte glad om jag mötte ert "zebra ekipage" :D
Jag har köpt något hund halsband liknande som man kan sätta runt halsen på hästen, det e ganska smart, då syns de från sidorna också :banana:

Tycker också att det är ganska konstigt resonerat. Om du trillar av på vägen och hästen stannar hos dig, och det kommer en bil så blir ju hästen påkörd iaf. eller du.

Funderar också på att sy fast reflexer i utetäckena, men de är ju ganska tjocka.. hur gör ni? Syr ni för hand då eller kan ni ta loss "yttertäcket" från fodret?

Hehe, tack:D Jag funderar på om man kan fläta in reflexband i luggen på hästen.. Han har väldigt lång lugg och då borde det ju va skitbra om jag kunde typ fläta in ett reflexband per "flätdel" ..
Jaa, det låter ju jättesmart!:) Haha, nåt jag kom att tänka på nu är reflexöronskydd:idea:

Jag hade ett ofodrat reflexländtäcke bara så det var väldigt enkelt att sy i. Om man syr med symaskin måste man nog ta bort yttertäcket från fodret, men syr man förhand (vilket jag nog skulle göra i den situationen) så kan man ju pilla så pass mycket att man bara syr i yttertyget...eller genom hela om man vill det:smirk:

Undrade mest om någon hade prövat att sy igenom alltihopa med symaskin om det ens gick, eftersom jag inte kan ta av fodret. Man kanske får använda sådana där "jeansnålar"

Sparf skrev:
Hehe, tack:D Jag funderar på om man kan fläta in reflexband i luggen på hästen.. Han har väldigt lång lugg och då borde det ju va skitbra om jag kunde typ fläta in ett reflexband per "flätdel" ..
Jaa, det låter ju jättesmart!:) Haha, nåt jag kom att tänka på nu är reflexöronskydd:idea:

Haha, jo, klart det måste gå att fläta in! :D Jag brukar hänga på sånna där "reflex spöken", sånna tunna reflexer du vet, som har varit så himla "inne". Sätter dem på tränset lite överallt, t.ex. i käkremmen och där man fäster tyglarna, syns jätte bra! :banana:

jag har reflexjacka och hästen har reflexridtäcke + reflex på alla benen. Då tycker jag att vi syns bra.

Lagom är ju alltid bäst. Sätter inte på mer än benreflexer och eventuellt brösta med reflexer på. Mer än så tycker jag inte att det behövs på hästen egentligen (förutsatt att det är reflexer på alla benen). Hittade en reflexjacka som jag brukar använda (ska köpa en ny nu när den andra är trasig) men då slipper man allt krångel med västar och man syns alltid även om det är ljus ute.:)

Jag har en reflexjacka som verkligen syns:idea: ...och är det riktigt kallt har jag en skoteroverall som är väl "reflexad" så nog syns jag:D...Sommartid är det väl värre då men så rider jag inte på väg så mycket och helst i dagsljus...brukar ha en reflex i stigbygeln men om den syns så bra vet jag inte...;)

Jag har alltid benreflexer så fort det börjar skymma och väst. Till min häst har jag åxå reflexbrösta. Ibland även ländtäcke.
Hos min medryttarhäst har vi en reflexoverall (ni vet en sån där som vägarbetarna har). Finns nog inget som går upp mot den, även om man ser ut som en julgran;)

Lanz skrev:
jag har reflexjacka och hästen har reflexridtäcke + reflex på alla benen. Då tycker jag att vi syns bra.

En fråga, kör du bil själv? Tänkte eftersom du anser att det räcker. Varför har du inte mer på hästen? :confused:

Myzan87 skrev:
Lagom är ju alltid bäst.

Inom reflexväg finns det inget "lagom". Bara för lite. Man kan aldrig ha för mycket reflexer på sig.:smirk: Som jag redan har sagt så är det en billig livförsäkring, och inte bara för en själv utan dom som kommer i våran väg.

*knapplån*

Är lite av en reflexnörd. Tycker det är skitskoj att komma på nya sätt att "reflektera" på. Syr gärna egna reflexer. Använder reflexer dagtid nu på vintern, för jag tycker själv att jag ser "saker" dåligt i skumrasket när jag kommer körandes med bilen. Å är jag ute med hästen så vill jag att bilisterna ska bli medvetna om oss så fort som möjligt.

På kvällen är det dessutom väldigt viktigt med minst en lampa, för om man kommer i en sväng eller möter en gående utan eget ljus så måste man se till att man syns ändå. Jag har gärna en pannlampa och en benlampa i såna fall.

Reflexbrösta är något jag själv lagt märke till som bilist är väldigt effektivt. När jag ser en sådan så vet jag direkt att det är en häst jag möter. Är reflexerna utspridda lite här å där kan det dröja innan man fattar att det är en häst man möter.

Samma sak är det viktigt med reflexer på alla rörliga delar, som benen (alla 4), så jag vet att det är något levande å inte en "väldekorerad" postlåda som står utmed vägen. Gäller även personer, en rörlig reflex är bättre än en fast.

Carrielaine skrev:
Hos min medryttarhäst har vi en reflexoverall (ni vet en sån där som vägarbetarna har). Finns nog inget som går upp mot den, även om man ser ut som en julgran;)

Det är skitbra! :bow: De syns hur bra som helst!

Sparf skrev:
Inom reflexväg finns det inget "lagom". Bara för lite. Man kan aldrig ha för mycket reflexer på sig.:smirk: Som jag redan har sagt så är det en billig livförsäkring, och inte bara för en själv utan dom som kommer i våran väg.

Bra skrivet! Skönt att se att det finns folk som bryr sig :bow:

:eek: Självklart rider man med reflexer så snart det börjar skymma! Det är givet för mig och jag förstår verkligen inte hur folk tänker när de ger sig av i mörkaste vinterkvällen utan några som helst reflexer. Själv har jag hjälmreflex och reflexväst och på hästen har jag reflexer på alla fyra ben, tygelreflexer och reflexbrösta och svansreflex... Överväger starkt att inhandla stigbygelreflexer samt reflexländtäcke till nästa säsong :D

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 311
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 825
Senast: Murray
·
Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av... 2
Svar
39
· Visningar
1 423
Senast: Kristall10
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
543
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka