• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Alazan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 240
  • Visningar Visningar 15 634
Sv: Reflexer

Tycker det är självklart att ha mycket reflexer när man rider i skymning/mörket. Det är ju en billig livförsäkring. Hur mycket får man ju klart själv avgöra, men själv har jag på hästen benreflex på alla fyra, reflextäcke, svansen, brösta och i stigbyglarna. Själv tar jag på mig väst med ärmar, på hjälmen+pannlampa.Känns för mig självklart faktiskt;) Och jag har fått för mig att vi syns i mörkret!

På medisen brukar jag ha.

reflexväst, benreflexer på alla fyra, ländtäcke och brösta.

På mig har jag en reflexväst.

Reflexer är ett måste när man ska ut och rida för mig, har både refles ridtäcke, reflexväst (son som vägjobbare har) pannlampa, benreflexer, reflexbrösta.

Sen så varje gång jag hittar ngn reflex som man inte har typ till svans eller träns eller så så köper man det (om de inte kostar shortan) vill alltid ha fler relexer än vad jag har :crazy:

I vårat stall är det en självklarhet att rida med reflexer ute då det är som mörkast. Själv har jag benreflexer till min häst och ett reflexband runt hjälmen från Boett som jag tyckte var jättebra och en gång hade min Top Reiter-overall som har reflexer på benen vilket också är bra.
Jag tycker att man ska ha tillräckligt med reflexer så att man verkligen kan synas.

bokslukaren skrev:
Reflexer är ett måste när man ska ut och rida för mig, har både refles ridtäcke, reflexväst (son som vägjobbare har) pannlampa, benreflexer, reflexbrösta.

Sen så varje gång jag hittar ngn reflex som man inte har typ till svans eller träns eller så så köper man det (om de inte kostar shortan) vill alltid ha fler relexer än vad jag har :crazy:

Det bästa är att man kan göra mycket själv! Det blir mycket billigare och dessutom kul att inte alla andra har samma :idea:

Fotade lite i helgen när vi var ute med hästarna. Första bilden är på min andalusier med reflexer. Ser ni hästen till höger om honom?

1774676.jpg

Här sitter jag på honom i mina reflexkläder.

1774680.jpg

på den bilden ser man verkligen hur viktigt det är, ser knappt den andra hästens hov mot snön.

När jag upptäckte hur illa man såg från bilen för några år sedan blev jag livrädd, snart ser jag nog ut som en julgran när jag promenerar från stallet ensam också :smirk:

ute på landet är de mörkare in i staden (oftast inga lampor där) så de bli massor med reflexer vi brukar se ut som ett reflex monster.
- benreflexer för både häst och ryttare
- reflxbrösta
- reflexer på tränset (tyglar också)
- ibland när jag har mer tid blir de sätta lite rexlexer i manen
- reflex ländtäcke
- pannlampa
- sån där byggarbets reflex jacka :love:
- reflex på svansen
- på sadeln
- stigbyglarna
- även på mina skor
- reflex på hjälmen (även fasst jag har pannlampa):banana:

hellre överdrivet mycket reflexer en för lite :love: , alltid bra att synas ride även fasst de är ljust ute med några reflexer utifallat man skulle trilla av eller så, kan vara lite svårt att veta när de blir mörkt på hösten också..:bump: :D go reflexer

Det ultimata...rid i typ "reflexkläder" sådana som arbetare på väg har...oranga eller gula brukar dom va. Då syns du garanterat...man är nästan självlysande ..sen är dom varma och sköna....Jag använder dessa hela den kalla mörka tiden på året... sen har jag pannlampa mest för min egen skull....På hästen räcker det då med bra benreflexer...

Senast ändrad av en moderator:

jjeg skrev:
Det ultimata...rid i typ "reflexkläder" sådana som arbetare på väg har...oranga eller gula brukar dom va. Då syns du garanterat...man är nästan självlysande ..sen är dom varma och sköna....Jag använder dessa hela den kalla mörka tiden på året... sen har jag pannlampa mest för min egen skull....På hästen räcker det då med bra benreflexer...

Varför tycker du att det räcker bara med benreflexer på hästen? Vägarbetskläder är tveklöst bäst, bor praktiskt taget själv i mina, har dem på mig jämt när det är disigt/snö/mörkt/skymning, ofta annars också. Men vad händer när du trillar av hästen? Tror du att det räcker med bara benreflexer? :confused:

Reflexer i skymning och mörker absolut!
Har reflex på Hästarnas alla fyra ben
reflexväst på mig, reflexband på hjälmen,
lampa runt vristen, kanske glömt att nämna något.

Jo runt svansroten ibland på lillhästen.

Kardinal skrev:
på den bilden ser man verkligen hur viktigt det är, ser knappt den andra hästens hov mot snön.

När jag upptäckte hur illa man såg från bilen för några år sedan blev jag livrädd, snart ser jag nog ut som en julgran när jag promenerar från stallet ensam också :smirk:

Jajemen, det ska föreställa en min arab där bredvid, men hon syns inte, har inte en enda reflex på där.

Jag mötte själv min bästa kompis skenande häst en vinterdag för två år sedan. Jag satt i bilen på väg hem och hennes frieserkorsning kommer emot min bil. Trots att hon hade massor av reflexer och jag satt med helljus på en lång rak väg, så tog det tid att både reagera och bromsa, ändå körde jag bara 30 km/h. Som tur var hade bästisen också reflexer på sig, så jag såg henne springa på en åker när jag åkte och letade efter henne. Och ni kan ju förstå hur dåligt både hon och jag hade mått om jag inte hadde upptäckt hästen, men tack vare att hon hade reflexerna klarade vi oss.

Stisse skrev:
Reflexer i skymning och mörker absolut!
Har reflex på Hästarnas alla fyra ben
reflexväst på mig, reflexband på hjälmen,
lampa runt vristen, kanske glömt att nämna något.

Jo runt svansroten ibland på lillhästen.

Varför inte fler reflexer på hästen?? :confused:

Tänk på att både häst och ryttare ska ha reflexer så dem syns från olika håll, om man ramlar av och häster går iväg tex...;)

Sunbeam skrev:
Tänk på att både häst och ryttare ska ha reflexer så dem syns från olika håll, om man ramlar av och häster går iväg tex...;)

Precis! Skrev i ett tidigare inlägg om när jag trillade av och hästen sprang hem. Hästen hade på sig:
*benreflexer
*reflexbrösta
*tygelreflexer
*"reflexgrimma"
*tränsreflexer
*reflextäcke
*reflexer på sadeln
*svansreflex

Allt som fanns kvar när jag hittade hästen hemma i stallet var "reflexgrimman", en sån som man trär på huvudet under tränset, och reflexbröstan. Benreflexerna hade blivit leriga så de reflekterade inte längre, och allt annat hade han trampat av...:crazy:

Jag har reflexväst, benreflexer på alla fyra, reflex runt halsen på hästen, pannlampa (hjälper ju framifrån), sen har jag reflexer som jag sätter på svansen å kanske på mina armar eller mina ben.

Så många som möjligt, jag vet själv hur svårt det är att få syn på något vid sidan av vägen när man kör bil /nej, det är INTE samma sak att vara passagerare). Jag och min häst har, fyra benreflexer, reflexländtäcke, brösta, stigbygelreflexet och träns/tygelreflexer, reflexväst och hjälmreflex. De skrattar åt mig i stallet (även gamla medrytaren gjorde det, tack och lov vet den nya hur otroligt viktigt det är), men jag vill fan inte få min häst dödad pga att jag var lat och slarvade med något så enkelt!

Har fått beröm för de fina reflexerna när vi varit ute och ridit :)

Senast ändrad:

Alazan skrev:
Hur kan mer reflexer vara överflödigt?? Tycker att det är vansinnigt att resonera så. Okej om du skiter i dig själv, men det är ju inte bara du som blir drabbat vid ev. olycka. Hästen och alla människor i trafiken också. Och att resonera att det räcker eftersom du bara har trillat av två gånger förstår jag inte. Jag har inte heller trillat av mer de senaste åren, och min häst stannar också, men vad spelar det för roll?? Det går ju aldrig garantera. Jag älskar mina hästar över allt annat, och jag skulle inte kunna leva med att veta att de blev dödade bara för min egen lathets skull. Skulle inte heller kunna leva med att en bilförare dog bara för det. Dessutom behöver man ju inte trilla av bara för att en olycka ska hända. Personen i bilen kanske har hög hastighet och inte hinner bromsa för att han upptäcker er för sent. Som sagt, skiter man i sig själv så bryr jag mig inte, men det ska absolut inte andra behöva bli lidande av.

Jag tycker så helt enkelt. Jag tycker att det räcker med dom reflexerna vi använder. Dessutom är det inte så att min häst skulle dö om jag ramlar av heller, det på grund av att hon faktiskt syns med sina benreflexer och brösta. Reflexerna är inte så dåliga så att dom inte syns. Dessutom så sätter jag dom alltid ovanför benskydden och jag går aldrig med henne i sån lera så att hela reflexerna skulle skymmas av det.
Visst, du kanske tycker man ska köpa upp hela sortimentet av reflexer och hänga på hästen för att anses som en ryttare som bryr sig och som är säker i trafiken, men man syns utan att ha allt det där på sig.
Men visst, jag kan hålla med om att jag alltid borde ha på mig reflexväst. Annars tycker jag att vi har lagom med reflexer.

Bisquit skrev:
Dessutom så sätter jag dom alltid ovanför benskydden och jag går aldrig med henne i sån lera så att hela reflexerna skulle skymmas av det.

Men det betyder ju inte att h*n inte springer ner i djup snö eller lera efter att du trillat av

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 311
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 825
Senast: Murray
·
Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av... 2
Svar
39
· Visningar
1 423
Senast: Kristall10
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
543
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka