• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Alazan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 240
  • Visningar Visningar 15 634
Sv: Reflexer

moonlightgarden skrev:
Skulle även vilja ha ett reflexländäcke men eftersom att jag ska sälja min nuvarande pågrund av min ålder å köpa en större häst senare när jag sparat ihop pengar till utrustning å liknande så känns det ej nödvändigt.

Vill du ha ett tips? :idea: Har skrivit det förut men gör det igen. Köp en vanlig filt och reflexband på metervara, sen är det bara att sy så mycket du orkar! :D Filten stoppar du bara in mellan sadel och schabrak så sitter det perfekt! Sen kan man sy dit ett svanssnöre också för säkerhets skull. billigt och väldigt funktionellt! :banana:

Camilla_H skrev:
Jag rider nästan alltid på kvällstid under vinterhalvåret och har BRA benreflexer, dvs såna som verkligen lyser. En del (de som är i gul stretch, tex) syns mycket sämre. Mina är i gul reflexplats och brukar vara de som syns bäst.

Sen har jag alltid en rejäl reflexväst på mig i klargul färg med rejäla reflextygsränder.

Oftast brukar jag ha hjälmreflex också men annars har jag pannlampa.

Har inga problem med att inte synas. Det grundar jag på att på en mörk väg utan gatlysen och bara skog på varje sida så slår mötande bilar av helljuset långt innan de möter oss - alltså har de sett oss på långt håll. Och då jag är distansryttare rider jag MYCKET ute och på större vägar (även 90-väg).

De som klär ut sin häst och sig själv som en julgran tänker ibland mer på mängden än på kvaliteten. Men har man dåliga reflexer så spelar det inte någon större roll hur många man har.

/Camilla

Är du dum är låtsas du bara?? om du ramlar av hästen och den sticker och det är lite snö eller högt gräs eller en buske så syns ju inte hästen!? Dessutom så finns det ju rattfyllon och dom behöver lite mer än bara benreflexer för att märka att du är där!

Vad du gör med ditt liv är upp till dig men du ska inte riskera andras liv, värken människor eller djur pga ignorans!
Om du och hästen blir påkörda så är risken stor att alla dör.

Impala skrev:
Vad du gör med ditt liv är upp till dig men du ska inte riskera andras liv, värken människor eller djur pga ignorans!

Det är tyvärr sant, det här är ju mardrömmen...:cry:
Men notera att brandmännen syns bra i sina kläder, tyvärr hade inte hästen några reflexer på sig...

1784430.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Alazan skrev:
Självklart är kvaliteten mycket viktig. Men det du säger om att många som ser ut som julgranar har dåliga reflexer håller jag inte med om. Om du kollar på mina bilder jag har lagt ut i tidigare inlägg så tycker inte jag att det är dålig kvalitet på dem i alla fall. Syns ganska bra eller?? Och åter igen angånde benreflexer, de är jätte bra MEN: i lera reflekterar de inte längre, de kan trilla av lätt, syns ej i djupsnö, syns ej i högt gräs/i buskig terräng samt att de skyms bakifrån av svansen.

Jag skrev INTE att MÅNGA som ser ut som julgranar har dåliga reflexer, jag skrev att de IBLAND har det.

Vi har aldrig lera medan det fortfarande är mörkt på kvällarna. Vi har ljust till halv nio på kvällarna redan från nästa helg och vi har snö kvar en månad till.

/Camilla

Impala skrev:
Är du dum är låtsas du bara??
Är du alltid lika otrevlig i tonen eller bara när du kan gömma dig bakom tangentbordet?

om du ramlar av hästen och den sticker och det är lite snö eller högt gräs eller en buske så syns ju inte hästen!?

Och vem kör bil i högt gräs eller bland buskar? Och har du verkligen kollat det? Har du satt på benreflexer (av den typ jag har) och ställt hästen bakom en buske och belyst den? Gör det så ska du få se...

Dessutom så finns det ju rattfyllon och dom behöver lite mer än bara benreflexer för att märka att du är där!

Rattfyllon lär inte bry sig om jag ser ut som en julgran heller. Inte atombomber som kan falla på oss eller jordens undergång... Man kan måla upp hur många skräckscenarios som helst men var och en gör en egen riskanalys över hur troligt det är att det händer något och sen tar man beslut över sitt eget liv efter det. Det har vi alla rätt att göra. Skulle man vara rädd för allt som kan hända så bör man nog inte rida alls.

Får jag fråga - har du så stor kontroll på din häst att den inte skenar om den blir skrämd av en lastbil eller traktor? Om du har det så tycker jag att det är helt okej att du har dessa åsikter för då är du antagligen en person som är ordentligt beroende av kontroll och lite rädd för vad som kan hända i livet, och det är ju ditt problem.

Har du inte så stor kontroll så tycker jag att du kan tänka på det när du kritiserar andra för för lite reflexer. Om jag har en supertrafiksäker häst som jag har superkommunikation med och som aldrig varit ut för ett enda missöde i trafiken på 7,5 år, och vi är ofta ute i trafiken, så är jag antagligen bra mycket säkrare för andra än de som har massor av reflexer men sitter på en tickande bomb.

Sen är det faktiskt så att bilar har lysen framtill av en anledning - för att se. Om du tycker att jag är en idiot så tycker jag att du ska lobba vägverket för att införa en regel om tio extralysen fram på varje bil.

/Camilla

De benreflexer du nämner är jättebra,
de är breda och de syns fantastsikt bra i mörker.
Jag har dem också!

Men det är klart - kommer du med en stor Impala -65 så tar du väl upp hela vägen iaf oavsett reflexer eller inte... :angel:

Camilla_H skrev:
Jag skrev INTE att MÅNGA som ser ut som julgranar har dåliga reflexer, jag skrev att de IBLAND har det.

Vi har aldrig lera medan det fortfarande är mörkt på kvällarna. Vi har ljust till halv nio på kvällarna redan från nästa helg och vi har snö kvar en månad till.

/Camilla

Okej, då var det jag som missuppfattade det.

Och vad det gäller buskar, så ja, jag har provat att lysa med helljus och då syns faktiskt inte reflexerna. Finns många stigar bredvid vägar med buskar, rider man där så syns det dåligt.

_Runaway_ skrev:
Något jag inte gillar med många reflexländtäxcken är att det inte finns någon svanslapp med reflex! Jag har köpt mitt på Hööks, men inte fasen syns man bakifrån med bara det på!

Häng på vanliga reflexer (sånna man har i fickan på ett snöre) baktill! :idea: Sånna är även super att fästa i svansen om man flätar den, syns jätte bra! :D

Camilla_H skrev:
Är du alltid lika otrevlig i tonen eller bara när du kan gömma dig bakom tangentbordet?

Det var inte menat så, men behövs det så visst jag kan vara otrevlig utan att sitta bakom ett tangentbord.

Och vem kör bil i högt gräs eller bland buskar? Och har du verkligen kollat det? Har du satt på benreflexer (av den typ jag har) och ställt hästen bakom en buske och belyst den? Gör det så ska du få se...

Jag skrev inte att BILEN körde i gräs eller bland buskar och på vintern när det är massa snö och snövallar så spelar det ingen roll vilka benreflexer du har.
Hästen kan komma skenandes från vart som helst, över en åker eller en äng eller från skogen då syns inte benreflexer så bra, ju mer reflexer man har desto bettre syns man.
Nej det har jag inte men det kan hända att det syns men absolut inte lika bra. Tänk också på att bilen inte står stilla, du skrev ju själv att du red mycket på 90-vägar.

Rattfyllon lär inte bry sig om jag ser ut som en julgran heller. Inte atombomber som kan falla på oss eller jordens undergång... Man kan måla upp hur många skräckscenarios som helst men var och en gör en egen riskanalys över hur troligt det är att det händer något och sen tar man beslut över sitt eget liv efter det. Det har vi alla rätt att göra. Skulle man vara rädd för allt som kan hända så bör man nog inte rida alls.

Det är större chans att dom ser en om man har mycket reflexer.
Till att börja med så kan du ju vara lite realistisk och tänka på sånt som faktist kan hända i vardagen!
Om man har rätt utrustning så behöver man inte vara rädd.

Får jag fråga - har du så stor kontroll på din häst att den inte skenar om den blir skrämd av en lastbil eller traktor? Om du har det så tycker jag att det är helt okej att du har dessa åsikter för då är du antagligen en person som är ordentligt beroende av kontroll och lite rädd för vad som kan hända i livet, och det är ju ditt problem.

Förstod inte vad det har med saken att göra, men det är klart att blir den skrämd är risken stor att den skenar, därför är det bra om den syns om jag skulle ramla av.
Nu har hästen aldrig skenat pga en lastbil eller traktor, hon står lungt och stilla men man kan ju inte garantera att det inte händer, hästar är ju flyktdjur.
Det handlar inte om rädsla eller kontroll utan snarare om respekt för mitt, hästens och andras liv.

Har du inte så stor kontroll så tycker jag att du kan tänka på det när du kritiserar andra för för lite reflexer. Om jag har en supertrafiksäker häst som jag har superkommunikation med och som aldrig varit ut för ett enda missöde i trafiken på 7,5 år, och vi är ofta ute i trafiken, så är jag antagligen bra mycket säkrare för andra än de som har massor av reflexer men sitter på en tickande bomb.

Det spelar ingen roll... det är inte bara du och hästen! Det finns andra trafikanter också. Jag möter heldre en "tickande bomb" med massor av reflexer som jag ser klart och tydligt att det är en häst med ryttare och kan vara förberädd på att något kan hända än att möta 4 reflexer som rör sig konstigt och inte ha en aning om vad det är!
Dessutom så vet inte jag som sitter i bilen om du och din häst är en "tickande bomb" eller inte.

Sen är det faktiskt så att bilar har lysen framtill av en anledning - för att se. Om du tycker att jag är en idiot så tycker jag att du ska lobba vägverket för att införa en regel om tio extralysen fram på varje bil.

Vad har det med saken att göra...?!

Föresten hur vill du själv att det ska vara när du kör!? Vill du kunna se häst+ryttare och kunna hålla ett bra avstånd och sakta ner i tid eller vill du köra på dom och sen ta skiten för det om du enns överlever?

Camilla_H skrev:
Men det är klart - kommer du med en stor Impala -65 så tar du väl upp hela vägen iaf oavsett reflexer eller inte... :angel:

Antar att det var riktat mot mig.
Nu är det så att en Impala -65 eller annan äldre jänkare inte är så mycke bredare än en vanlig normalstor bil. Den får plats i en parkeringsruta på bredden (som ett exempel). Skillnaden är att den är längre. En scania lastbil är mycket bredare en än jänkare.
Om vägen är så smal att jag tar upp hela vägen med min bil så är det ju bara att köra till sidan/ner i diket så hästen kan gå förbi... men då är det ju bra om häst och ryttare har reflexer så de syns så jag har en chans att köra till sidan och stanna, till och med kanske stänga av motorn så hästen inte blir rädd.

Men jag säger ju att jag syns!

Det är väl själva f-n att det inte går att diskutera normalt på Buke! Så fort någon frågar något och andra svarar och berättar om hur de gör så blir alla som inte gör som de som gör mest (lägger ut mest pengar, har flest grejer, är mest säker, osv) idiotförklarade av såna som du.

Jättegrattis till dig då som är supersäker och supermoraltant! Du kan ju vara säker på att inget händer dig och då är ju du skyddad mot allt utom döden, eller har du försäkrat dig mot den också?

Själv har jag en annan syn på säkerhet än du och därför är det ingen idé att börja diskutera detta med dig för det är alldeles för energikrävande att få dig att förstå min synpunkt (och antagligen vill du inte heller - mest intresserad att visa att du har rätt genom att spela på andras samvete). Kort kan jag säga att säkerhet börjar inte i utrustningen för mig utan i hanteringen. Utrustningen är en extra säkerhetslina ifall det går alldeles åt skogen, men det första är att se till att det INTE går alldeles åt skogen.

Och så länge jag syns, vilket jag uppenbarligen gör, så är jag nöjd. Min häst syns också utan ryttare, vilket jag vet eftersom jag ofta promenerar eller joggar med min häst med bara benreflexer på honom på kvällarna och hittills så ser alla bilar oss.

Sen anpassar jag mig efter situation - skulle jag rida på 90-väg en längre sträcka så kanske jag hänger på lite mer reflexer. Men om hästen syns framifrån, från sidan och bakifrån så räcker det för mig och uppenbarligen för alla bilister jag möter.

För övrigt tycker jag inte att ej trafiksäkra hästar har på mer trafikerade vägar att göra.

/Camilla

Jag skämtade med dig! Herregud - tar du allt på fullaste allvar? Är det inte lite tråkigt i ditt liv?

Jag har själv ägt ett antal jänkare och jag lovar dig att min Firebird -75:a var bra mycket bredare än min nuvarande 740 -86.

Camilla_H skrev:
Själv har jag en annan syn på säkerhet än du och därför är det ingen idé att börja diskutera detta med dig för det är alldeles för energikrävande att få dig att förstå min synpunkt (och antagligen vill du inte heller - mest intresserad att visa att du har rätt genom att spela på andras samvete). Kort kan jag säga att säkerhet börjar inte i utrustningen för mig utan i hanteringen. Utrustningen är en extra säkerhetslina ifall det går alldeles åt skogen, men det första är att se till att det INTE går alldeles åt skogen.

För övrigt tycker jag inte att ej trafiksäkra hästar har på mer trafikerade vägar att göra.

Det är självklart att hanteringen är en basgrej, men det hjälper inte fullt ut när man möter en bil. Sitter jag bakom ratten och inte upptäcker dig i tid så spelar det ingen roll om din häst är jätte väluppfostrad, jag hinner inte stanna för det. Reflexerna är ju till hjälp för de som framför ett fordon, man hajjar ju till snabbare om det är mer.
Självklart är det första man bör göra som du säger att se till att inget går åt skogen, men en häst är fortfarande en häst och man kan aldrig garantera något. Jag anser mina hästar trafiksäkra, de blir inte rädda i första taget, men jag vill fortfarande ge alla chaufförer en chans i tid. Och ju mer man har, ju större är chansen att de hinner stanna. Och sen har ju en tyngre bil på halt väglag ännu svårare att stanna. Bromssträckan kan bli enorm. Kan ju även vara så att man möter någon i en sväng, då har man bara någon sekund på sig att reagera. Finns det då många reflexer är chansen större att jag hinner köra ner i diket istället för att krocka med hästen.

När det gäller reflexer tar jag alltid på mig reflexväst och hjälmreflex, hästen benreflexer. Ska vi rida på ett väldigt trafikerat ställe försöker jag ta på så många som möjligt, men det händer sällan.
Gäller givetvis när det är mörkt/börjar skymma, inte mitt på ljusa dagen! :smirk:

Och detta med att folk söger att de ändå bara rider i skogen och itne behöver så mycket reflexer har jag en synpunkt på. Hur vet de att hästen inte springer två mil till motorvägen efter att de har trillat av? Det är faktiskt inte en majoritet av hästarna som springer hem.

Alazan skrev:
Ta en vanlig reflex, sån som man har i ett snöre i fickan, och sätt den i svansen. Sen är det bara att göra en fläta och fästa den i snodden, ett billigt och bra alternativ :idea:

bra tips! en sån ska jag fixa!! :idea:

Alazan skrev:
Vill du ha ett tips? :idea: Har skrivit det förut men gör det igen. Köp en vanlig filt och reflexband på metervara, sen är det bara att sy så mycket du orkar! :D Filten stoppar du bara in mellan sadel och schabrak så sitter det perfekt! Sen kan man sy dit ett svanssnöre också för säkerhets skull. billigt och väldigt funktionellt! :banana:

Usch låter jobbigt. Jag är lat av mig kan jag informera dig. Å köper därför ett gärna sen när det blir en ny häst (hittat ett ställe där dom inte är för dyra att köpa ifrån). Kommer ju knappast ha samma storlek till den blivande hästen som den jag har nu, c-ponny å jämfört med storhäst :D

Såg på din bild att du har samma reflex i ansiktet på din häst som häst som jag har till min :) Vart har du köpt dom för jag hittar inga sådana längre. läckert det var med rosa oxå, lyste ju lite i lila väldigt snyggt måste jag säga.

Men ingenstans har jag sagt att jag inte har reflexer, eller hur?

Men var går gränsen för hur mycket reflexer man ska ha för att den inte ska bli påkörd när ryttaren har ramlat av?

Det jag säger är att jag anser att min häst syns, vet detta av erfarenhet och har därför inget behov av mer grejer.

Det går att dra allt hur långt som helst. Om du ramlar av för att sadeln lossnar - då lossnar även ländtäcke plus alla reflexer du fäst i sadeln - vad gör man då, då? Klistrar fast reflexer i pälsen på hästen eller målar den med reflexfärg.

Det bästa är ju att inte rida på vägen alls - då är man inte till fara för varken sig själv, hästen eller andra människor trafikmässigt sett. Så var går gränsen? Och vem anser sig kunna bedöma det?

Egentligen en ganska löjlig diskussion - det är precis som jag sa tidigare, något som vi alla bedömer utifrån en riskanalys. Hur stor är verkligen risken att den gång jag ramlar av min häst är det mörkt OCH högt gräs eller buskar OCH en bil råkar komma just då PRECIS när min häst springer över vägen? Hur många av er har ens varit i närheten av detta?

Jag har ramlat av min häst en handfull gånger - en gång mitt i sommaren på ett kalhygge och mitt på en lägda. En gång gick vi omkull mitt på dagen på vintern men på vägen. En gång ramlade jag av vid hoppning. Ingen av de gångerna sprang min häst ifrån mig. Detta på 7,5 år.

Så hur troligt är det att nästa gång jag ramlar av så händer allt det där jag räknade upp samtidigt samt att hans benreflexer av någon anledningen inte syns som de ska? Troligen lika troligt som att jag när jag går ut från jobbet nu halkar och slår ihjäl mig på trottoaren men inte f-n bär jag hjälm för det!!!

Det är nog troligen bra mycket större risk att om jag ger mig ut på en trafikrädd häst så kommer en olycka att hända oavsett om jag har reflexer på oss eller inte, men ändå finns det många som gör det varje dag och det tycker alla är helt okej för "hästar är ju individer och flyktdjur och då kan man ALDRIG vara säker". Nä, men man kan, om man ids och har kunskap om det, träna en häst till mycket stor säkerhet och lydnad men det är för jobbigt så då skiter man i det.

/Camilla - som tänker gå hem från jobbet och har gjort en riskanalys att jag kommer att klara mig utan hjälm idag också.

Stod och bläddrade lite i senaste wendy i kassakön i dag. Handlade om säkerhet, bla togs reflexer upp.

Du ska ha reflexer när det är mörkt, en bak, i svansen är bra. På benen, höger fram och vänster bak är bäst, en reflex som syns framifrån på hästen och så förståss reflex på dig som ryttare. hann inte läsa mer sedan, kan hända de pratade om lampor längre fram i texten.

Så nu vet ni vad som står i en av tidningarna småtjejerna regelbundet läser. Tycker det är rätt underhållande att bläddra lite ibland *smulu är barnslig*:o

Personligen tycker jag ovanstående är alldeles för lite i reflexväg.

Vill lägga till, ordentlig reflexväst till ryttaren och ett ländtäcke på hästen + reflexer på de återstående två benen.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 315
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 825
Senast: Murray
·
Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av... 2
Svar
39
· Visningar
1 423
Senast: Kristall10
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
543
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka