Sv: Reflexer
Camilla_H skrev:
Är du alltid lika otrevlig i tonen eller bara när du kan gömma dig bakom tangentbordet?
Det var inte menat så, men behövs det så visst jag kan vara otrevlig utan att sitta bakom ett tangentbord.
Och vem kör bil i högt gräs eller bland buskar? Och har du verkligen kollat det? Har du satt på benreflexer (av den typ jag har) och ställt hästen bakom en buske och belyst den? Gör det så ska du få se...
Jag skrev inte att BILEN körde i gräs eller bland buskar och på vintern när det är massa snö och snövallar så spelar det ingen roll vilka benreflexer du har.
Hästen kan komma skenandes från vart som helst, över en åker eller en äng eller från skogen då syns inte benreflexer så bra, ju mer reflexer man har desto bettre syns man.
Nej det har jag inte men det kan hända att det syns men absolut inte lika bra. Tänk också på att bilen inte står stilla, du skrev ju själv att du red mycket på 90-vägar.
Rattfyllon lär inte bry sig om jag ser ut som en julgran heller. Inte atombomber som kan falla på oss eller jordens undergång... Man kan måla upp hur många skräckscenarios som helst men var och en gör en egen riskanalys över hur troligt det är att det händer något och sen tar man beslut över sitt eget liv efter det. Det har vi alla rätt att göra. Skulle man vara rädd för allt som kan hända så bör man nog inte rida alls.
Det är större chans att dom ser en om man har mycket reflexer.
Till att börja med så kan du ju vara lite realistisk och tänka på sånt som faktist kan hända i vardagen!
Om man har rätt utrustning så behöver man inte vara rädd.
Får jag fråga - har du så stor kontroll på din häst att den inte skenar om den blir skrämd av en lastbil eller traktor? Om du har det så tycker jag att det är helt okej att du har dessa åsikter för då är du antagligen en person som är ordentligt beroende av kontroll och lite rädd för vad som kan hända i livet, och det är ju ditt problem.
Förstod inte vad det har med saken att göra, men det är klart att blir den skrämd är risken stor att den skenar, därför är det bra om den syns om jag skulle ramla av.
Nu har hästen aldrig skenat pga en lastbil eller traktor, hon står lungt och stilla men man kan ju inte garantera att det inte händer, hästar är ju flyktdjur.
Det handlar inte om rädsla eller kontroll utan snarare om respekt för mitt, hästens och andras liv.
Har du inte så stor kontroll så tycker jag att du kan tänka på det när du kritiserar andra för för lite reflexer. Om jag har en supertrafiksäker häst som jag har superkommunikation med och som aldrig varit ut för ett enda missöde i trafiken på 7,5 år, och vi är ofta ute i trafiken, så är jag antagligen bra mycket säkrare för andra än de som har massor av reflexer men sitter på en tickande bomb.
Det spelar ingen roll... det är inte bara du och hästen! Det finns andra trafikanter också. Jag möter heldre en "tickande bomb" med massor av reflexer som jag ser klart och tydligt att det är en häst med ryttare och kan vara förberädd på att något kan hända än att möta 4 reflexer som rör sig konstigt och inte ha en aning om vad det är!
Dessutom så vet inte jag som sitter i bilen om du och din häst är en "tickande bomb" eller inte.
Sen är det faktiskt så att bilar har lysen framtill av en anledning - för att se. Om du tycker att jag är en idiot så tycker jag att du ska lobba vägverket för att införa en regel om tio extralysen fram på varje bil.
Vad har det med saken att göra...?!
Föresten hur vill du själv att det ska vara när du kör!? Vill du kunna se häst+ryttare och kunna hålla ett bra avstånd och sakta ner i tid eller vill du köra på dom och sen ta skiten för det om du enns överlever?