• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Alazan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 240
  • Visningar Visningar 15 634
Sv: Reflexer

Nu är jag inte Impala men svarar ändå. Jag förundras över att inte fler har reflexer på hästarna i hagen. Min häst har reflexgrimma och reflexer på täcket. På sommaren har han dock bara reflexgrimma, men då är det ju inte så mörkt.

Jag har benreflexer på alla fyra ben, reflexbrösta samt reflexväst på mig själv. Hade svansrelex förut (har avverkat 2!!!) men de trillar av.

Rider med reflexer när det är mörkt, nu slipper man! :banana:

Jag har dock aldrig grimma på min häst i hagen då jag inte gillar tanken på att de kan fastna i den och göra sig riktigt illa.

/Camilla

Ha alltid reflexer!

Jag har (nästan) alltid reflexer när jag är ute med hästen eller hunden, oavsett om det är mörkt eller inte. Jag har nämligen som bilförare märkt hur dåligt folk syns, och hur sent man upptäcker dom, även när det är mer eller mindre ljust. Glöm det där med matchning när ni är ute och rider! Kör kitch-stilen isåfall, så folk ser er! Jag har t ex en hjälmreflex som jag aldrig tar av, och en reflexväst som ligger hemma i farstun, som jag brukar trä över jackan innan jag far till stallet eller går ut. Då syns jag. Känns tryggt också om jag skulle bli avkastad och bli liggande i ett dike...

Fixen är för kraftig för reflextäcke, det ligger inte på, utan flaxar som en mantel uppepå, men jag har hittat resår-reflexband till benen. Sen finns det ju som sagt tränsreflexer också. Låt dem sitta på jämt, och ta bara av dom när det är tävling eller så. Lys i mörkret!!!

Kram Hanna-Viola!

Sv: Ha alltid reflexer!

Hanna-Viola skrev:
Fixen är för kraftig för reflextäcke, det ligger inte på, utan flaxar som en mantel uppepå, men jag har hittat resår-reflexband till benen. Sen finns det ju som sagt tränsreflexer också. Låt dem sitta på jämt, och ta bara av dom när det är tävling eller så. Lys i mörkret!!!

Sy ett eget ländtäcke! :idea: Jätte lätt, inte så dyrt, och syns mycket bättre än de man köper. De ligger mycket bättre på hästen också! Jag har sytt sånna till alla mina hästar :D

Hallonsoda skrev:
Hade svansrelex förut (har avverkat 2!!!) men de trillar av.

Ja, de man köper är värdelösa :( Men sy en egen! Jag har en ny modell på g nu som jag ska sy i helgen, har suttit och klurat lite...;) Sen kan man ju alltid fläta svansen och fästa en vanlig reflex (sån man har i fickan) i snodden! :idea:

Jag har alltid reflexer på mig när jag rider från att alla jakter börjar tills de slutar(alltså från höst till vår). När det är mörkt har jag ju såklart extra många, men reflexvästen har jag alltid. Detta pga att min förra sköthäst blev skjuten i HAGEN av en jägare mitt på ljusa dagen! OCH hon är SKIMMEL!!! skulle inte tro att hon förväxlades med en älg... därför har jag alltid västen även om det är ljust för man syns på flera hundra meter då!
även jag brukar faktiskt få beröm av förbipasserande bilister *stolt*:D

Sv: Ha alltid reflexer!

Hanna-Viola skrev:
men jag har hittat resår-reflexband till benen.

Nu vet jag inte hur dina ser ut men har du kollat hur de syns i mörkret? En i vårat stall köpte såna gula med reflexränder i och de syntes nästan inte alls när hon red ute...

/Camilla

EnWisa skrev:
Jag har alltid reflexer på mig när jag rider från att alla jakter börjar tills de slutar(alltså från höst till vår). När det är mörkt har jag ju såklart extra många, men reflexvästen har jag alltid. Detta pga att min förra sköthäst blev skjuten i HAGEN av en jägare mitt på ljusa dagen! OCH hon är SKIMMEL!!! skulle inte tro att hon förväxlades med en älg... därför har jag alltid västen även om det är ljust för man syns på flera hundra meter då!
även jag brukar faktiskt få beröm av förbipasserande bilister *stolt*:D

Usch :( Jägare litar jag inte alls på. Jag och min kompis höll på att bli skjutna mitt på ljusa dagen i vintras när vi red på en väg. Man börjar ju undra om de ens vet vad de jagar...

Jägarna häromkring är jätteduktiga på detta. Dels vet de att det kan finnas ekipage i skogen och dels samarbetar de med oss genom att varje jaktdag ange på jaktstugan en skylt för VAD de jagar och en skylt för VAR de jagar. Då kan man själv undvika dem.

Men även om man skulle råka hamna mitt i älgjakten så går det bra. En senhöstdag för många år sedan red jag ut på morgonen på isisen jag hade då och red in på en skogsväg som fungerar som ridled. När jag var en bit in kom jag på att jag skulle ta en stig över till en parallell väg och tänkte inte då på att det kunde finnas jägare längs den vägen.

Så när jag dök upp ur skogen över diket och in på vägen på min musblacka häst och jag i brun oljerock så upptäckte jag att längs hela vägen hem satt det älgjägare med jämna mellanrum men jag tror inte ens att de osäkrade när de hörde oss och när de såg oss så var det glada tillrop och till att stanna och småprata med var och en om vilken fin höstmorgon det var, etc. Mellan de två sista älgpassen så hör jag hunden och en älg springer över vägen bakom rumpan på min häst. Ingen av älgjägarna blev ens förbannade. De vet var de jagar och vad som kan dyka upp och sånt är professionellt.

Men då jag är älgjägare själv så vet jag att det finns de som är extremt oprofessionella och direkt livsfarliga också. Min morbror blev dödsskjuten under älgjakten för många år sedan så den tanken finns med hela tiden.

Och för att prata riskanalys och rimliga proportioner mellan skydd och riskfaktor så slutar jag ju inte att jaga (eller för den delen bär skottsäker väst) bara för att det är en rätt stor risk att bli skjuten av sina jaktkompisar jämfört med risken att min vita häst blir påkörd av en bil för att det är mörkt, jag har ramlat av, det är långt gräs (nu har inte vi gräs under den mörka tiden utan snarare då snö) så att benreflexerna inte syns.

Älgar har heller inte reflexer så vi kanske antingen ska skjuta dem allihop eller förbjuda folk att köra bil så att ingen dör i onödan?Alternativet är ju sunt förnuft men det verkar inte existera i vårt regel- och normstyrda samhälle längre...

Nu kan man ju undra varför jag då inte slänger på en reflexbrösta eller reflexer på tränset eftersom vi alla är eniga om att det är klart att det gör att man syns bättre (men jag är inte enig om att det skulle vara minimikravet!)? Jo, jag tränar distansritt och utrustningen är noggrannt utpassad för att ligga bra och fungera utan att hästen tar skada av det. En svettig häst med vinterpäls får lätt skav och jag skulle varken ha svansreflex, brösta eller tränsreflexer pga risken att de i bästa fall kliar och i sämsta fall direkt skaver hål på huden.

Däremot har jag ländtäcke med reflexrand på om det är kallt.

/Camilla

Camilla_H skrev:
Älgar har heller inte reflexer så vi kanske antingen ska skjuta dem allihop eller förbjuda folk att köra bil så att ingen dör i onödan?Alternativet är ju sunt förnuft men det verkar inte existera i vårt regel- och normstyrda samhälle längre...

Det är väl klart att man inte kan skjuta alla älgar för det, det är inte det som det hela handlar om. Orsaken till att ha reflexer är för att förebygga. Precis som du tidigare sa att du förebygger med en lydig häst. Jag anser att mina hästar är lydiga, MEN det är fortfarande en häst och jag kan aldrig garantera att det inte händer något, därför är reflexerna en extra säkerhetsåtgärd. Precis som med hjälm/säkerhetsväst/säkerhetsstigbyglar och sånt som också är förebyggande.
Jag tycker att det ligger på ryttarens ansvar att se till att ekipaget syns ordentligt ur alla vinklar, precis som en bil har lampor och reflexer, allt för att underlätta för folk som vi möter på vägen. Självklart går det inte att förebygga allt, men jag tycker att man ska göra det så långt det är möjligt.

Nu kan man ju undra varför jag då inte slänger på en reflexbrösta eller reflexer på tränset eftersom vi alla är eniga om att det är klart att det gör att man syns bättre (men jag är inte enig om att det skulle vara minimikravet!)? Jo, jag tränar distansritt och utrustningen är noggrannt utpassad för att ligga bra och fungera utan att hästen tar skada av det. En svettig häst med vinterpäls får lätt skav och jag skulle varken ha svansreflex, brösta eller tränsreflexer pga risken att de i bästa fall kliar och i sämsta fall direkt skaver hål på huden.

Däremot har jag ländtäcke med reflexrand på om det är kallt.

Så du menar att din häst tar skada av tränsreflexer? Varför är alla andra hästar oskadda då, trots att det sitter reflexer både här och där. Ingen av mina fyra hästar har fått något skav p.g.a. detta i alla fall, och de blir svettiga i sin vinterpäls när de tränas. I så fall borde ju benreflexerna och ländtäcket också ge skav?

Camilla_H skrev:
Och hur många reflexer har du på hästen i hagen?

Du som håller på med dina riskanalyser, det är ju större chans att hästarna blir påkörda när man är ute och rider varje dag än att dom rymmer från hagen, som dom aldrig har gjort på 6 år.
Det är inte mina hästar... men dom har inga eftersom det finns massor av träd och buskar och risken är större att dom fastnar och blir hängda än att dom rymmer.

Camilla_H skrev:
Och min är för övrigt inte apatisk.

Men jag har ju för faan inte sakt att den är apatisk, jag skrev att OM du har totallkontrol över din häst, tex att han måste frågar om lov om han får skita, så är den typ apatisk...

Jag gav flera exempel på händelser med hästar som blivit ihjälkörda när de rymt ur hagen eller vid in- och utsläpp - men du påstår alltså att DET inte är lika vanligt som det mycket specifika scenario som du beskrev (vilket jag aldrig hört talas om och som inte hänt vare sig mig eller någon annan där jag bor på åtminstone 30 år)?

Jag tycker att det låter som att du gärna vill pracka på andra din åsikt och slänga ut idiotförklaringar när andra inte tycker som du, men när det inte passar dig då övergår du till samma argument som du förkastar från min sida...

/Camilla

Camilla_H skrev:
Jag gav flera exempel på händelser med hästar som blivit ihjälkörda när de rymt ur hagen eller vid in- och utsläpp - men du påstår alltså att DET inte är lika vanligt som det mycket specifika scenario som du beskrev (vilket jag aldrig hört talas om och som inte hänt vare sig mig eller någon annan där jag bor på åtminstone 30 år)?

Det lär väl hända olyckor i trafiken då hästen redan befinner sig med ryttare på vägen oftare än de rymmer från hagen och blir ihjälkörda? Jag har under mina år aldrig varit med om att hästarna har rymt, men trafikolyckor har jag varit med om.

EnWisa skrev:
Detta pga att min förra sköthäst blev skjuten i HAGEN av en jägare mitt på ljusa dagen! OCH hon är SKIMMEL!!! skulle inte tro att hon förväxlades med en älg...

ja man kan verkligen undra vad de där jägarna (några få förhoppningsvis) håller på med. Någon som sköt sin jaktkamrat och sa: "men jag såg inte att det inte var en älg", eller ngt liknande = Man skjuter väl inte om man inte ser att det är en älg? Hur vet man då att man träffar och dödar djuret?!
Fattar inte hur en del tänker bara...

Alazan skrev:
Självklart går det inte att förebygga allt, men jag tycker att man ska göra det så långt det är möjligt.
Ja, jag håller med dig. I allt du säger. Men sen är vi nog oense om var NOG går och vad som är RIMLIGT till risken att det ska hända. Det är också jättebra att gå med hjälm hela dagarna för att skydda sig mot hjärnskador så långt det är möjligt (belastar inte bara mig utan även alla andra i samhället som betalar skatt till min sjukförsäkring) men det gör ingen om man inte är helt säker på att man faller oftare än NORMALT.

Så du menar att din häst tar skada av tränsreflexer? Varför är alla andra hästar oskadda då, trots att det sitter reflexer både här och där. Ingen av mina fyra hästar har fått något skav p.g.a. detta i alla fall, och de blir svettiga i sin vinterpäls när de tränas. I så fall borde ju benreflexerna och ländtäcket också ge skav?
Min häst är skimmel och den här tiden på året får han lätt skav av allt möjligt, från grova vojlockar till sadelgjorden. Jag vet inte hur det är med er andra men jag rider som sagt långa träningssträckor i mestadels trav och galopp och hästen blir inte bara svettig, den utsätts också för mer frekventa upprepade rörelser under denna tid.

Han fick tidigare skav av benreflexerna så nu har jag köpt in reflexer med rejält teddyfoder (knalloranget!:D ) och ländtäcket är teddyfodrat.

Men som sagt - återigen - jag och min häst syns därför att jag har reflexer av hög kvalitet och jag har reflexer på både mig och hästen som gör att vi syns, samt ofta pannlampa. Och jag har aldrig i hela mitt liv ramlat av på en väg på vintern, i mörkret OCH hästen har skenat iväg själv OCH i sin rädsla inte sett vad den springer rakt emot OCH bilen inte har sett benreflexerna av någon okänd anledning.

Så jag anser att jag syns TILLRÄCKLIGT och tycker inte att jag borde bli idiotförklarad av någon för det.

/Camilla

Det beror på vad du menar med totalkontroll. Jag har så pass mycket kontroll att jag anser att jag har lika mycket kontroll över hästen som jag har över mig själv i trafiken. Och om du anser att det är totalkontroll så har du precis sagt att min häst är apatisk och jag säger att den inte är det TROTS att jag har kontroll (eller totalkontroll, vad du nu menar med det eftersom ditt exempel inte är applicerbart då jag inte tror att någon häst skulle be om lov att få skita).

Du är välkommen att komma och hälsa på mig och min häst och göra en bedömning utifrån det innan du dömer andra.

/Camilla

Det kanske beror på var vi bor och då har jag tagit med min lokala trafiksituation i min riskberäkning och då blir jag alltså idiotförklarad av andra som har en annan trafiksituation - trevligt!

Att ingen kan vara ödmjuk och faktiskt fråga varför man gör på det ena eller andra sättet utan först frågar om man är dum eller om man bara låtsas innan de ens tagit reda på hur det förhåller sig...

/Camilla

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 315
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 825
Senast: Murray
·
Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av... 2
Svar
39
· Visningar
1 423
Senast: Kristall10
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
543
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka