M
mirage_
Sv: Reflexer
Jag har reflexländtäcke, benreflexer och reflexbrösta.
Jag har reflexländtäcke, benreflexer och reflexbrösta.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hanna-Viola skrev:Fixen är för kraftig för reflextäcke, det ligger inte på, utan flaxar som en mantel uppepå, men jag har hittat resår-reflexband till benen. Sen finns det ju som sagt tränsreflexer också. Låt dem sitta på jämt, och ta bara av dom när det är tävling eller så. Lys i mörkret!!!
Hallonsoda skrev:Hade svansrelex förut (har avverkat 2!!!) men de trillar av.
Hanna-Viola skrev:men jag har hittat resår-reflexband till benen.
EnWisa skrev:Jag har alltid reflexer på mig när jag rider från att alla jakter börjar tills de slutar(alltså från höst till vår). När det är mörkt har jag ju såklart extra många, men reflexvästen har jag alltid. Detta pga att min förra sköthäst blev skjuten i HAGEN av en jägare mitt på ljusa dagen! OCH hon är SKIMMEL!!! skulle inte tro att hon förväxlades med en älg... därför har jag alltid västen även om det är ljust för man syns på flera hundra meter då!
även jag brukar faktiskt få beröm av förbipasserande bilister *stolt*![]()
Camilla_H skrev:Älgar har heller inte reflexer så vi kanske antingen ska skjuta dem allihop eller förbjuda folk att köra bil så att ingen dör i onödan?Alternativet är ju sunt förnuft men det verkar inte existera i vårt regel- och normstyrda samhälle längre...
Nu kan man ju undra varför jag då inte slänger på en reflexbrösta eller reflexer på tränset eftersom vi alla är eniga om att det är klart att det gör att man syns bättre (men jag är inte enig om att det skulle vara minimikravet!)? Jo, jag tränar distansritt och utrustningen är noggrannt utpassad för att ligga bra och fungera utan att hästen tar skada av det. En svettig häst med vinterpäls får lätt skav och jag skulle varken ha svansreflex, brösta eller tränsreflexer pga risken att de i bästa fall kliar och i sämsta fall direkt skaver hål på huden.
Däremot har jag ländtäcke med reflexrand på om det är kallt.
Camilla_H skrev:Och hur många reflexer har du på hästen i hagen?
Camilla_H skrev:Och min är för övrigt inte apatisk.
Camilla_H skrev:Jag gav flera exempel på händelser med hästar som blivit ihjälkörda när de rymt ur hagen eller vid in- och utsläpp - men du påstår alltså att DET inte är lika vanligt som det mycket specifika scenario som du beskrev (vilket jag aldrig hört talas om och som inte hänt vare sig mig eller någon annan där jag bor på åtminstone 30 år)?
EnWisa skrev:Detta pga att min förra sköthäst blev skjuten i HAGEN av en jägare mitt på ljusa dagen! OCH hon är SKIMMEL!!! skulle inte tro att hon förväxlades med en älg...
Ja, jag håller med dig. I allt du säger. Men sen är vi nog oense om var NOG går och vad som är RIMLIGT till risken att det ska hända. Det är också jättebra att gå med hjälm hela dagarna för att skydda sig mot hjärnskador så långt det är möjligt (belastar inte bara mig utan även alla andra i samhället som betalar skatt till min sjukförsäkring) men det gör ingen om man inte är helt säker på att man faller oftare än NORMALT.Alazan skrev:Självklart går det inte att förebygga allt, men jag tycker att man ska göra det så långt det är möjligt.
Min häst är skimmel och den här tiden på året får han lätt skav av allt möjligt, från grova vojlockar till sadelgjorden. Jag vet inte hur det är med er andra men jag rider som sagt långa träningssträckor i mestadels trav och galopp och hästen blir inte bara svettig, den utsätts också för mer frekventa upprepade rörelser under denna tid.Så du menar att din häst tar skada av tränsreflexer? Varför är alla andra hästar oskadda då, trots att det sitter reflexer både här och där. Ingen av mina fyra hästar har fått något skav p.g.a. detta i alla fall, och de blir svettiga i sin vinterpäls när de tränas. I så fall borde ju benreflexerna och ländtäcket också ge skav?