Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
PRECIS min åsikt!Kardinal skrev:ja man kan verkligen undra vad de där jägarna (några få förhoppningsvis) håller på med. Någon som sköt sin jaktkamrat och sa: "men jag såg inte att det inte var en älg", eller ngt liknande = Man skjuter väl inte om man inte ser att det är en älg? Hur vet man då att man träffar och dödar djuret?!
Fattar inte hur en del tänker bara...
Camilla_H skrev:Ja, jag håller med dig. I allt du säger. Men sen är vi nog oense om var NOG går och vad som är RIMLIGT till risken att det ska hända. Det är också jättebra att gå med hjälm hela dagarna för att skydda sig mot hjärnskador så långt det är möjligt (belastar inte bara mig utan även alla andra i samhället som betalar skatt till min sjukförsäkring) men det gör ingen om man inte är helt säker på att man faller oftare än NORMALT.
Min häst är skimmel och den här tiden på året får han lätt skav av allt möjligt, från grova vojlockar till sadelgjorden. Jag vet inte hur det är med er andra men jag rider som sagt långa träningssträckor i mestadels trav och galopp och hästen blir inte bara svettig, den utsätts också för mer frekventa upprepade rörelser under denna tid.
Så jag anser att jag syns TILLRÄCKLIGT och tycker inte att jag borde bli idiotförklarad av någon för det.
Camilla_H skrev:Förresten har det i alla dessa olyckor varit en ensam häst med lite reflexer (=bara benreflexer) och ryttaren ligger avslängd någon annanstans?
För det var ju det möjliga scenariot som jag fått idiotförklaringen för...
pannkakssmet skrev:Jag har minst två benreflexer och reflexväst. Funderar även på att invetstera i ett reflextäcke.
Och så har jag en säker häst.![]()
Inte du, men du svarar på mina argument som jag använder mot att jag blev idiotförklarad.Alazan skrev:Jag har väl knappast skrivit att du är en idiot, även om vi inte delar samma åsikter??
Camilla_H skrev:Inte du, men du svarar på mina argument som jag använder mot att jag blev idiotförklarad.
Alazan skrev:Eh, okej. Så jag får inte diskutera med dig alltså, eftersom jag genom det har gett dig denna idiotförklaring? Trodde att dessa sidor var till för att föra diskussioner, men jag kanske har fel.
thessie skrev:Jag har en massa reflexer på mig å min häst... Är alltid orolig för att det ska hända någonting och att vi inte ska synas. Har mött så många ekipage som har alldeles för lite reflexer och man upptäcker dem inte förrän man är väldigt nära. Livsfarligt!!
Han har: reflexländtäcke med extra svansrem där jag sytt på 5st vanliga reflexer som man har i fickan i olika längder, benreflexer, blinkande stigbygelreflexer, reflexbrösta som jag också har sytt på extra reflexer på, har också sytt en liknande flugpannband i stumreflex som jag satt på nosgrimman, reflexmössa och jag har på mig reflexjacka, hjälmreflex och pannlampa. Vi ser ut som julgranar![]()
Camilla_H skrev:Var någonstans skrev jag det? Nu tror jag att du tog för givet och läste in sånt som inte fanns. Det jag skrev, skrev jag som förklaring att jag nämnde att jag inte uppskattade att bli idiotförklarade i inläggen som riktades till dig (du frågade ju faktiskt, eller hur?). Jag skrev det inte som att du därmed inte fick diskutera med mig, eller att DU därmed idiotförklarde mig också.
Läs det som står - inte det du tror står.
Apropå de presumtiva olyckorna du beskrev så verkar det i det första fallet som att antalet reflexer inte skulle ha spelat någon roll ifall du kört fortare då hästen kom plötsligt och skenade MOT bilen. Ganska svårt att hinna se något i "förväg" då.
Nog diskuterat om detaljer - jag har reflexer när jag rider det är ju inte så att jag sitter och försvarar att man INTE ska ha det, eller hur?
TinyWiny skrev:Har reflexväst såna som arbetare vid väg har, pannlampa, lampa med pulserande rött sken bakåt som jag fäster på mitt ben (syns på en km håll!) Reflex bak på sadeln på den häst som går sist,stigbygelreflexer, reflexbrösta och benreflexer på hästen har inte fått tag på något vettigt ländtäcke funderar på att sy ett eget till nästa vinter för nu är det ju vår!!!! Använder alltid reflexerna även när det är disigt vid dimma rider vi inte alls.
Den ENDA anledningen till att jag öht slänger bort tid på att diskutera i den här tråden och det som styr hur jag argumenterar är just att jag blev idiotförklarad för att jag hade för lite reflexer på hästen. Vi har ingen skillnad i åsikten om det är bättre med fler reflexer eller inte, utan det det handlar om är att jag tydligen skulle vara en livsfara för mig själv, hästen och andra och att jag var dum (eller bara låtsadesAlazan skrev:Det är så jag tolkade det, eftersom du skrev till mig att du inte vill bli idiotförklarad. Vad har det med mig att göra när jag inte har sagt det? Säg det till den det berör istället.
Camilla_H skrev:Jag gav flera exempel på händelser med hästar som blivit ihjälkörda när de rymt ur hagen eller vid in- och utsläpp - men du påstår alltså att DET inte är lika vanligt som det mycket specifika scenario som du beskrev (vilket jag aldrig hört talas om och som inte hänt vare sig mig eller någon annan där jag bor på åtminstone 30 år)?
Jag tycker att det låter som att du gärna vill pracka på andra din åsikt och slänga ut idiotförklaringar när andra inte tycker som du, men när det inte passar dig då övergår du till samma argument som du förkastar från min sida...
Camilla_H skrev:Det beror på vad du menar med totalkontroll. Jag har så pass mycket kontroll att jag anser att jag har lika mycket kontroll över hästen som jag har över mig själv i trafiken. Och om du anser att det är totalkontroll så har du precis sagt att min häst är apatisk och jag säger att den inte är det TROTS att jag har kontroll (eller totalkontroll, vad du nu menar med det eftersom ditt exempel inte är applicerbart då jag inte tror att någon häst skulle be om lov att få skita).
Du är välkommen att komma och hälsa på mig och min häst och göra en bedömning utifrån det innan du dömer andra.
/Camilla