• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Alazan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 240
  • Visningar Visningar 15 634
Sv: Reflexer

Fan va nice! Det är så man vill ha det, då är chansen stor att det finns någon reflex kvar på hästen om det skulle hända något :)

Reflexmössa? är den till dig eller hästen? :) i vilket fall som helst så är det ju skitbra!! Är den till en person så blir man ju varm om huvet och syns på samma gång :rofl: :D

Camilla_H skrev:
Den ENDA anledningen till att jag öht slänger bort tid på att diskutera i den här tråden och det som styr hur jag argumenterar är just att jag blev idiotförklarad för att jag hade för lite reflexer på hästen. Vi har ingen skillnad i åsikten om det är bättre med fler reflexer eller inte, utan det det handlar om är att jag tydligen skulle vara en livsfara för mig själv, hästen och andra och att jag var dum (eller bara låtsades :crazy: ) som ansåg det nog med benreflexer, väst och hjälmreflex. När du så svarade på mina inlägg där jag argumenterade för detta så blir det automatiskt så att jag nämner det eftersom det är DET jag diskuterar - inte antalet reflexer per se.

Okej, men då dog diskussionen just. För jag sitter här för att diskutera reflexerna, inte om du ska idiotförklaras eller inte, det struntar jag fullständigt i.

Impala skrev:
Har jag skrivit det!?
Ja - du skrev detta:
Du som håller på med dina riskanalyser, det är ju större chans att hästarna blir påkörda när man är ute och rider varje dag än att dom rymmer från hagen, som dom aldrig har gjort på 6 år.
Det är inte mina hästar... men dom har inga eftersom det finns massor av träd och buskar och risken är större att dom fastnar och blir hängda än att dom rymmer.

OCH JAG HAR FORTFARANDE INTE IDIOTFÖRKLARAT DIG! pröva med att läsa vad man skriver...

Detta skrev du som svar på mitt första inlägg:
Är du dum är låtsas du bara?? om du ramlar av hästen och den sticker och det är lite snö eller högt gräs eller en buske så syns ju inte hästen!? Dessutom så finns det ju rattfyllon och dom behöver lite mer än bara benreflexer för att märka att du är där!

Vad du gör med ditt liv är upp till dig men du ska inte riskera andras liv, värken människor eller djur pga ignorans!
Om du och hästen blir påkörda så är risken stor att alla dör.

Döm själv. Jag tycker det var j-ligt obehagligt och otrevligt att bli bemött så av dig, men du tycker att det är helt okej och att jag inte ska ta det så allvarligt - men det gör jag. Idag är det okej att kalla varann vad som helst utan att man ens känner personen och jag accepterar inte det.

/Camilla

Nåja, du svarade ju på mina inlägg om det och därför ville jag bara förklara när du frågade men det gick inte något vidare direkt...

Camilla_H skrev:
Nåja, du svarade ju på mina inlägg om det och därför ville jag bara förklara när du frågade men det gick inte något vidare direkt...

Du skriver och jag tolkar det som står. Antingen är det du som förklarar dåligt eller jag som fattar trögt, jag skiter i vilket. Men jag tycker inte att det är intessant att sitta och diskutera om du är en idiot eller ej, det är inte min sak. Jag ville ha en reflex diskussion men det gick tydligen inte så bra. Jag har ingen glädje av att göra mig osams med folk här, men det verkar ju nästan som att du vill att man ska idiotförklara dig bara för att man svarar på dina inlägg. Och det är ju trist.

Antagligen jag som förklarar dåligt.

Jag ber om ursäkt för att jag nämnde detta i diskussionen om hur många reflexer som är NOG många och VEMS rätt det är att avgöra det och på VILKA grunder (riskanalys/rimlighetsbedömning), och om ett helt okej bemötande mot dem, som anser att de har nog med reflexer men som inte kommer upp i den personens mängd, är att bli kallad dum.

Det du och jag diskuterade var väl mer om vad som är rimligt och vad som är normalt att det händer i olycksväg. Fine.

Du har aldrig slagit huvudet men varit med om nära-dödsolyckor med ryttarlös häst två gånger men aldrig att hästar rymt från hagen och blivit ihjälkörda.

Jag har slagit i huvudet åtminstone en gång då jag halkat på isunderlag (fick hjärnskakning), aldrig varit med om att någon häst blivit ens i närheten påkörd av bil då den sprungit på vägen med lite reflexer och utan ryttare men däremot har vänner till mig fått sina hästar ihjälkörda då de rymt från hagen.

Så det kanske är ganska okej att ha olika verkligheter och göra sina rimlighetsbedömningar utifrån dessa?

Jag rider tex utan hjälm när jag tävlar western också, med bedömningen att dels är min häst trygg, lugn och helt utan olater i form av bockningar mm, dels är omgivningen lugn och hela situationen bjuder inte in till att jag skulle åka av. Dels har det aldrig hänt. Dels är det otroligt sällan jag slagit i huvudet när jag väl åkt av (i andra sammanhang alltså och MED hjälm).

Men visst - förr hade jag fler reflexer (träns och svans) och kanske lever jag på gränsen för mitt eget och hästens väl och ve (och medtrafikanterna också) då jag har färre idag, men med handen på hjärtat - vem gör inte det? Det går att hårddra hur långt som helst. Jag vet personer som inte kör bil efter att ha druckit en lättöl, men som gladeligen sätter sig i bilen efter att ha sovit dåligt en natt (vilket ger en motsvarande effekt till att ha druckit åtminstone ett par starköl).

Jag tror att i relation till risker i resten av livet är nog gränsen för antalet reflexer av bra liten vikt.

/Camilla

Ok... ja det är större chans att dom bli påkörda när man redan är ute på vägen.

Det är ditt problem om du tar allt så seriöst, inte mitt. Jag tyckte inte att ditt inlägg var så intelligent så jag var tvungen att fråga.

Alazan skrev:
Skulle bli lycklig om jag mötte ert ekipage! :D Härligt att se när folk anstränger sig :bow: Kul att du har sytt egna saker, du har inga bilder på det?

Tack! :D Kul att höra. Önskar att fler gjorde något för allas säkerhet!
Har ingen digitalkamera, men jag får la fixa bilder på något sätt så ni får se oss inför nästa säsong.
Finns det någon som har kanske fler tips på egenkomponerade reflexer....

thessie skrev:
Tack! :D Kul att höra. Önskar att fler gjorde något för allas säkerhet!
Har ingen digitalkamera, men jag får la fixa bilder på något sätt så ni får se oss inför nästa säsong.
Finns det någon som har kanske fler tips på egenkomponerade reflexer....

Jag håller på att syr lite nu, inte riktigt färdigt än....;) Har funderingar på reflexband i en tofsliknande variant med ett spänne, typ som haken på en grimma, de går lätt att fästa på sadel, träns, stigbyglar eller vad man nu vill. Sen håller jag på med lite fler reflextäcken, har ju några hästar så det blir några stycken...:smirk: Funderar också på att göra några specialare till vagnen, men det får vänta lite, hinner inte med allt på en gång....

Här är ett av mina reflextäcken som jag har gjort. Fast på de nya blir de lite annorlunda. På småhästarnas täcken ska det vara mer på ryggen eftersom de är så små. :rofl:

1774677.jpg

Jo syr nog ett täcke själv, funderar på pulserande röda lampor lite här och där så att man syns överallt ifrån. Får man ha röda lampor framåt också? Nån som vet?

Jätte snyggt:) sånt ska jag också göra det är annat än de små futtiga reflexer som finns på köpta reflex täcken!

*kl*

Bara som info - detta är från vägverkets sida:

"Reflexer eller belysning
Rider eller leder man häst finns inga särskilda krav på reflexer eller belysning under mörker, men de generella varsamhetskraven innebär att man alltid bör ha reflexer eller lyktor, gärna båda. Reflexer bör man ha i sådan omfattning och placerade på ett sådant sätt att det tydligt framgår vad det är för slags trafikant det handlar om. På hästen är det bra att ha reflexer på benen, framför allt på vänster framben och höger bakben, samt någon som syns bra bakifrån, till exempel fastsatt i svansen eller på ryttarens rygg. "

Funderar också på att göra några specialare till vagnen, men det får vänta lite, hinner inte med allt på en gång....

Vad för slags reflexer har du funderat ut till vagnen!?? *nyfiken* Kör ju en del oxå....har hittills aldrig kört i mörker, men det kan ju alltid vara bra att var reflexutrustad :angel:

TinyWiny skrev:
Jätte snyggt:) sånt ska jag också göra det är annat än de små futtiga reflexer som finns på köpta reflex täcken!

Tack! :bow: Ja, jag trivs jätte bra med dessa, ligger super på hästen också! :D
Tror nog inte att det är så bra med röda lampor frammåt, det är väl som med fordon, rött=bakåt.

Camilla_H skrev:
*kl*

Bara som info - detta är från vägverkets sida:

"Reflexer eller belysning
Rider eller leder man häst finns inga särskilda krav på reflexer eller belysning under mörker, men de generella varsamhetskraven innebär att man alltid bör ha reflexer eller lyktor, gärna båda. Reflexer bör man ha i sådan omfattning och placerade på ett sådant sätt att det tydligt framgår vad det är för slags trafikant det handlar om. På hästen är det bra att ha reflexer på benen, framför allt på vänster framben och höger bakben, samt någon som syns bra bakifrån, till exempel fastsatt i svansen eller på ryttarens rygg. "

Även om det står som rekomendation/lag så håller jag inte med. Eftersom jag har berättat tidigare om mina upplevelser så kan jag inte anse att det räcker.

thessie skrev:
Funderar också på att göra några specialare till vagnen, men det får vänta lite, hinner inte med allt på en gång....

Vad för slags reflexer har du funderat ut till vagnen!?? *nyfiken* Kör ju en del oxå....har hittills aldrig kört i mörker, men det kan ju alltid vara bra att var reflexutrustad :angel:

Jag vet inte riktigt, har massa idéer! :banana: Det ska vara smidigt, snabbt att få på/av, synas ur ALLA vinklar (särskilt med tanke på att man inte gärna kör ner vagnen i ett dike om man möter ett fordon i 180...) och vara anpassade efter just min vagn. Har funderat på ett långt reflexband att ha på skaklarna, typ polkagrisrandigt :D Sen ska jag montera dit lampor så att man syns bra. Har även fasta reflexer på, röda bak och vita fram. Sen ska jag specialsy lite till selen också...mycket idéer men jag har inte börjat än....;)

Hej antar att du redan vet att varningstriangel får monteras 40cm utanför vagnen i bak bra va:) om inte vet du det nu:banana: Håller med dej jag ser hellre ut som en julgran än att jag inte syns älskar reflexer:love: hm borde kanske söka för min reflexmani;)

Nu har du satt griller i huvudet på mig :D Man skulle ju kunna häfta fast kardeborreband på vagnen så är det ju bara att sätta på och ta av reflexerna lätt :idea: Ska nog testa det på min rockard i alla fall.

thessie skrev:
Nu har du satt griller i huvudet på mig :D Man skulle ju kunna häfta fast kardeborreband på vagnen så är det ju bara att sätta på och ta av reflexerna lätt :idea: Ska nog testa det på min rockard i alla fall.

Jo, det vore ju smart. Fast tänk bara på att smutsen fastnar där lätt, jobbigt om det inte fäster längre. Vagnen blir ju ganska lerig :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 311
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 825
Senast: Murray
·
Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av... 2
Svar
39
· Visningar
1 423
Senast: Kristall10
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
543
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka