• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Alazan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 240
  • Visningar Visningar 15 634
Sv: Reflexer

TinyWiny skrev:
Hej antar att du redan vet att varningstriangel får monteras 40cm utanför vagnen i bak bra va:) om inte vet du det nu:banana: Håller med dej jag ser hellre ut som en julgran än att jag inte syns älskar reflexer:love: hm borde kanske söka för min reflexmani;)

Haha, ja, det borde kanske jag också göra...;) Hade en tjej i förra stallet som kom fram till mig och påpekade att det var ju en himla konstig reflextrend vi hade i det stallet, och menade på att vi var helt korkade. Själv hade hon en brun häst, använde bara benreflexer och red på vägarna. Smart tjej va :crazy: Jag mötte henne en dag i skogen när det var kolsvart, jag hade pannlampan med helljuset på, min häst stannade och visade att det var något framför oss, men hennes reflexer syntes så dåligt att jag inte upptäckte henne förän de var riktigt nära. :( Så det är nog okej att ha reflexmani! :D

jag brukar använda benreflexer på hästen, helst alla fyra benen - men om jag inte orkar så tar jag två, ex. höger fram, vänster bak. brukar även ha reflexväst och hjälmreflex.

Det räcker för mej, då syns man både fram och bakifrån :idea:

:bump:

GALOPP skrev:
jag brukar använda benreflexer på hästen, helst alla fyra benen - men om jag inte orkar så tar jag två, ex. höger fram, vänster bak. brukar även ha reflexväst och hjälmreflex.

Det räcker för mej, då syns man både fram och bakifrån :idea:

:bump:

Min personliga åsikt är att det är för lite med bara benreflexer, och särskilt om man bara har två! :crazy: Det syns jätte dåligt i vissa situationer. Och om man inte orkar, då kanske man ska strunta i att rida...det är en billig livförsäkring, inte bara för dig själv, utan också för hästen och dina medtrafikanter.

Tack vilken tur att det finns fler som jag:) En kompis till mej red över ett par gångare en gång:eek: varken hon eller de hade någon lampa hon hade bara reflexkoppel på sig och benreflex på hästen, Nu gick det bra ingen blev skadad, mer än att hästen och människorna blev riktigt skrämda, men tror du hon skaffade en lampa? (Hon red varje dag på en cykelväg som går utmed riksvägen ca 2km för att komma till ridhuset) Nej ingen lampa hon tyckte inte hon gjort något fel eller behövde ändra något men det är ju hennes liv...
Dessutom blir folk så glada när man kommer ridande alla tycker ju om julen!

TinyWiny skrev:
Tack vilken tur att det finns fler som jag:) En kompis till mej red över ett par gångare en gång:eek: varken hon eller de hade någon lampa hon hade bara reflexkoppel på sig och benreflex på hästen, Nu gick det bra ingen blev skadad, mer än att hästen och människorna blev riktigt skrämda, men tror du hon skaffade en lampa? (Hon red varje dag på en cykelväg som går utmed riksvägen ca 2km för att komma till ridhuset) Nej ingen lampa hon tyckte inte hon gjort något fel eller behövde ändra något men det är ju hennes liv...
Dessutom blir folk så glada när man kommer ridande alla tycker ju om julen!

Haha, jajemen! :D Det är konstigt att folk inte lär sig, och det är ännu konstigare att det verkligen ska behöva hända något innan folk gör något åt saken. :crazy:
Jag har fått beröm för mina reflexer jätte många gånger, har träffat många som tycker att det är obehagligt när de nästan har kört upp i rumpan på en häst innan de upptäckte att den fanns där. Jag älskar mina hästar över allt annat, skulle aldrig komma på tanken att ta ut dem utan reflexer! En gång i tiden när jag började att rida utomhus och inte visste bättre så red jag också utan. Han som hade min dåvarande medryttarhäst hade inga reflexer så det fanns inte en tanke på det. Då var jag så pass liten också att jag inte hade bil, så jag visste inte hur viktigt det var eftersom jag aldrig hade suttit i en bil och mött en häst, eller varit med om att hålla på att bli påkörd. Men sen var det någon vettig människa som talade om detta för mig och då blev det några reflexer. Benreflexer och ett ländtäcke. Syntes hyfsat men långt ifrån bra. Sen blev man klokare med åren, köpte fler (läs MÅNGA :D ) och helt plötsligt började folk att stanna för att tacka en. Och nu när man vet hur viktigt det är så skäms jag oerhört mycket för hur dumt man bar sig åt tidigare. Därför hoppas jag att andra inte gör om samma misstag som mig.

alltså detta med att sy på reflexer själv. Jag hittar ingen affär i sthlm som säljer reflexband på typ metervara :crazy:
Får man fråga om någon vet något ställe? Kan kanske skriva privat om det ses som reklam..

Skulle bli jätteglad om någon visste :bump:

Alazan skrev:
Är nyfiken på era funderingar angående reflexer? Har haft många diskussioner i stallet angående detta och vad folk anser som säkerhet. Många ser det som en självklarhet att rida med hjälm och säkerhetsväst, men inte att använda reflexer. :( Så vad anser ni? Varför? Har ni något tips på bra reflexer? Och hur mycket tycker ni att man ska ha på hästen/ryttaren?

Vinter: Alltid reflex. Ena hästen camuflerar sig bra mot marken (skm) och den andra är så liiiten (folk kanske inte ser han:D). + mörkret.

Hösten: När snön har kommit och det är mörkt så är det en självklarhet att ha reflexer.

Våren: Alltid reflexer. Fortfarande så är ena hästen vit och backen dessamma och den andra är så liiten:D

Sommare: Ljust dygnet runt här på sommaren. Inga reflexer alltså.

Sen använder jag alltid pannlampa när det är mörkt, man ser som bättre då:smirk:.

Oj..Nu kom inte årstiderna i ordning, men skit i det! :D

Det brukar finnas reflexband på metervara i tygaffärer. Sånna som har kantband och sådant. borde finnas både självhäftande och såna man själv syr fast. Lycka till!!:D

Kardinal skrev:
alltså detta med att sy på reflexer själv. Jag hittar ingen affär i sthlm som säljer reflexband på typ metervara :crazy:
Får man fråga om någon vet något ställe? Kan kanske skriva privat om det ses som reklam..

Det brukar finnas reflexband på metervara i alla tygaffärer, fast fråga dem för det brukar oftast ligga bakom disken. Jag har köpt mina i Sickla. Där har de i olika bredder också. :)

Kardinal skrev:

Det finns en tyg affär på gamlabrogatan (hötorget) tror att dom har reflexband. Affären heter Olssons tyg har jag för mig.

men va tusan jag var ju där? :cry:

jag gör så att jag först går till brogatan, och om det inte finns nu, så tar jag tåget :idea:

Låter som en bra ide :)

tror att dom har det bakom disken längst in i butiken. :idea:

Kardinal skrev:
reflexländtäcke :D

Får vi se en bild sen?? :D :bump:
När jag har sytt mina reflextäcken (tagit en vanlig filt och lagt under sadeln och sytt på MASSOR av reflexband :D ) har jag satt fast reflexspöken (sånna där i mjuk plast som hänger på en liten kedja) i bak kant på filten, så syns det bra bakifrån och trillar inte av. Eftersom de är i mjuk plast så blir inte hästarna irriterade heller :idea:

Kardinal skrev:
Ja självklart, eller jag hoppas det. Om jag inte skäms alltför mkt :o

Ja det är jättesmart :)

Neej, vi vill se! :D Jag håller faktiskt också på med ett nu till min lilla welsh :)

jag brukar rida med pannlampa, benreflexer alla 4ben,reflextäcke,reflexväst, och är jätteglad att jag har ett reflextäcke :bow:

vi/jag har när det är mörk/skymmning

benreflexer 4st
reflexbrösta
reflexväst
och pannlampa

jag är den enda som har reflextäcke... men vi rider nästan aldrig på trafikerade vägar...

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 311
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 825
Senast: Murray
·
Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av... 2
Svar
39
· Visningar
1 423
Senast: Kristall10
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
543
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka