• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Alazan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 240
  • Visningar Visningar 15 634
Sv: Reflexer

Alazan skrev:
Varför inte fler reflexer på hästen?? :confused:
Jo det är sant!
Man kanske skulle införskaffa vadå? reflex-ländtäcke exv
reflexpannband har jag på en.
Vi rider en liten bit på privat väg sedan är det
mest en upptrampad stig/bilfri väg i skogen.
Vi är två st bofasta fam. efter vägen.

Vi har testat i mörkret och tycker att vi lyser upp som sjuttsicken.

Bisquit skrev:
Jag tycker så helt enkelt. Jag tycker att det räcker med dom reflexerna vi använder. Dessutom är det inte så att min häst skulle dö om jag ramlar av heller, det på grund av att hon faktiskt syns med sina benreflexer och brösta. Reflexerna är inte så dåliga så att dom inte syns. Dessutom så sätter jag dom alltid ovanför benskydden och jag går aldrig med henne i sån lera så att hela reflexerna skulle skymmas av det.
Visst, du kanske tycker man ska köpa upp hela sortimentet av reflexer och hänga på hästen för att anses som en ryttare som bryr sig och som är säker i trafiken, men man syns utan att ha allt det där på sig.
Men visst, jag kan hålla med om att jag alltid borde ha på mig reflexväst. Annars tycker jag att vi har lagom med reflexer.

Nej, man syns inte bra med bara benreflexer och brösta! Även om de är sprillans nya. Det e bara skit snack. Kör du bil själv eller? Har du någonsin mött en skenande häst i mörkret?? Vet du hur svårt det är att stanna en bil snabbt på en hal väg?? Verkar ju inte så. Och det finns ju fortfarande djupsnö. Om hästen går där så syns inte benen längre. Dessutom, hur svårt kan det vara att skaffa några reflexer till? Det är inte särskilt dyra och tar inte många sekunder att sätta fast på hästen. Tycker det är fruktansvärt oansvarigt att inte ha fler på sig och hästen.

Stisse skrev:
Jo det är sant!
Man kanske skulle införskaffa vadå? reflex-ländtäcke exv
reflexpannband har jag på en.
Vi rider en liten bit på privat väg sedan är det
mest en upptrampad stig/bilfri väg i skogen.
Vi är två st bofasta fam. efter vägen.

Vi har testat i mörkret och tycker att vi lyser upp som sjuttsicken.

Jag rider mest också på småvägar ute i skogen där det knappt finns en människa, men olyckor kan alltid hända. Och det är ju dumt att chansa. Många reflexer är svåra att upptäcka ur vissa vinklar, och så tar det tid som chaufför att hinna reagera och bromsa, så jag tycker att man ska göra allt för att vara på den säkra sidan. Finns mycket bra och billiga reflexer + att man kan göra mycket själv. Reflexbrösta/"reflexgrimma"/tygelreflexer/tränsreflexer/reflextäcke/"reflexhalsband/sadelreflexer m.m. Finns mycket att välja på och det tar inte många sekunder extra att sätta dit dem. En väldigt billig livförsäkring, både för ryttare, häst samt människorna i trafiken. :)

Är nyfiken på era funderingar angående reflexer? Har haft många diskussioner i stallet angående detta och vad folk anser som säkerhet. Många ser det som en självklarhet att rida med hjälm och säkerhetsväst, men inte att använda reflexer. Så vad anser ni? Varför? Har ni något tips på bra reflexer? Och hur mycket tycker ni att man ska ha på hästen/ryttaren?
för mej är det självklart att man har reflexer när man ger sej ut i mökret & gärna då så mycket som möjligt. när vi rider ut i mökret så brukar jag ha benreflexer, reflexbrösta, reflexländtäcke, träns&tygelreflex, reflexväst, hjälmreflex, även reflex på jackan & termobyxorna. i hagen har alltid hästen reflex på täcket. ;)

1774678.jpg

På den här bilden syns följande reflexer
* benreflexer
* reflexbrösta
* "reflexgrimma"
* stigbygelreflexer
* benreflex på knoppen (westernsadel)
* "reflexhalsband"
* ett reflexspöke (vanligt som man har i fickan) fäst i käkremmen, syns för övrigt väldigt bra från sidorna och framifrån.

cerrox skrev:
för mej är det självklart att man har reflexer när man ger sej ut i mökret & gärna då så mycket som möjligt. när vi rider ut i mökret så brukar jag ha benreflexer, reflexbrösta, reflexländtäcke, träns&tygelreflex, reflexväst, hjälmreflex, även reflex på jackan & termobyxorna. i hagen har alltid hästen reflex på täcket. ;)

:bow: :bow: :bow: :bow:
Skulle bli glad om jag mötte ert ekipage på en väg! :D

Jag tycker man ska överdriva, jag mötte två ryttare för ett tag sedan i beckmörker på en liten väg och dom syntes absolut inte. Dom hade reflexer på bakbenen, det var det lixom.
Folk öht har för lite reflexer, dom syns bara inte. Någon man märkt sen man tog körkort, haha.

Men jag har ridigt ut på en häst, vid 4 på dan ungefär.. en busig ponny som kastade av mig och försvann i skogen:eek: Vi var ute och letade efter ponnyn, VÄÄLDIGT länge, och det konstiga va att hon var ensam häst ute i skogen, och inte sprang hem till stallet. Hon hade inga reflexer på sig, eftersom det va ju ljust när vi red iväg...:crazy: Men klockan halv 9 på kvällen när vi va ute och letade med ficklampa var det inte ljust längre kan jag intyga:o

Bisquit skrev:
Tycker inte att jag behöver hänga på henner mer.
Eventuellt reflex i svansen men jag tycker det bara känns överflödigt.
Jag vet att jag låter dum nu men på dom 2½ åren som jag har ridit hästen har jag ramlat av två gånger, båda gångerna har hon dessutom stannat och inte sprungit iväg själv - så med andra ord är jag väldigt tveksam till att det skulle hända något sånt.

Aldrig tänkt på att hästen kan bli skrämd? Det är inget du kan styra över...
Det verkar inte så intelligent att resonera som du gör. Du tänker ju bara på dig själv, även om du inte ramlar av hästen så är du ju inte ensam i hela världen andra kan inte se dig och det kan sluta med att du blir påkörd.

Lånar senaste knappen

Jag har inte reflexer enbart vid mörker, utan nästan alltid under vinterhalvåret. På sommaren slarvar jag. Inte alltid full mundering men oftast reflexväst på mig, om jag ska ut på vägarna.

Det finns en undersökning som visar att om ekipaget bär reflexer blir man upptäckt tre sekunder tidigare av bilister, även i dagsljus.

Med full reflexmundering bär jag och hästen (för lite):
*Benreflexer på alla ben
*Brösta
*Ländtäcke
*Väst på mig
*vinterridhandskarna har reflexer på.

Väst och reflexridtäcke borde alla som rider ut i mörker ha, då skulle dom synas så mycket bättre! Enbart tunna reflexer på ben o hjälm syns sjukt dåligt.

Sunbeam skrev:
Men jag har ridigt ut på en häst, vid 4 på dan ungefär.. en busig ponny som kastade av mig och försvann i skogen:eek: Vi var ute och letade efter ponnyn, VÄÄLDIGT länge, och det konstiga va att hon var ensam häst ute i skogen, och inte sprang hem till stallet. Hon hade inga reflexer på sig, eftersom det va ju ljust när vi red iväg...:crazy: Men klockan halv 9 på kvällen när vi va ute och letade med ficklampa var det inte ljust längre kan jag intyga:o

Bra skrivet! Tyvärr är det ju inte för än det har hänt något som folk tänker till, jag har själv varit där, och därför hoppas jag att folk kan ta detta till sig innan det är försent. Har haft oändligt många diskussioner om detta i de stall jag har stått i. Som sagt, en olycka händer så lätt...:crazy:

Breccia_ skrev:
Väst och reflexridtäcke borde alla som rider ut i mörker ha, då skulle dom synas så mycket bättre! Enbart tunna reflexer på ben o hjälm syns sjukt dåligt.

Jajemen! Tyvärr kan jag tycka att många reflextäcken är ganska dåligt utrustade också, det ska synas ordentligt! Jag lessnade och sydde ett eget som jag är mycket nöjd med! :D

Jag har också tänkt på det där, om hästen springer iväg utan ryttare. Min häst kan vara tittig på landsvägen och även i skogen, och inte alltid är man beredd på att han hoppar iväg. En vacker dag springer han väl iväg, och kanske tar landsvägen hem, hemska tanke. Då ska han h reflexer, jag slarvar dock på sommarhalvåret, som många andra.
Breccia: Ja jag tycker man främst ska införskaffa en bra väst och länd/ridtäcke, SEN småreflexer.

Något jag inte gillar med många reflexländtäxcken är att det inte finns någon svanslapp med reflex! Jag har köpt mitt på Hööks, men inte fasen syns man bakifrån med bara det på!

Jag har ingen koll på reflexer öht jag rider aldrig ut i mörker och rider jag ut är jag på åkrar, ängar eller inne i skogen på förmiddagen.
Men om det är så att dom är dåligt utrustade borde man komma med klagomål hos tillverkaren, eller snarare tips om hur man kan göra det bättre.
BoT-ridtäcket har reflexer som man fäster med kardborre, det är praktiskt och fler borde ha så på svanslappen o sidorna m.m.

Jag tycker det är viktigt att rida med både hjäm å reflexer. Säkerhetsväst har jag alltid på andra hästar en min, min studsar inte utan drar hellre vid fara å gör nästan aldrig en massa utbråtssprån i luften. Men rider jag andra hästar så är det som sagt var en ren självklarhet med säkerhetsväst.

Rider jag vid mörker eller skymmning under min ridtur så har jag detta på mig: reflextejp på spöet, reflex på hjälm å reflexväst. På hästen: Ansiktsreflex, 4 stycken benreflexer (en på vardera ben), reflexbrösta och svansreflex. Skulle även vilja ha ett reflexländäcke men eftersom att jag ska sälja min nuvarande pågrund av min ålder å köpa en större häst senare när jag sparat ihop pengar till utrustning å liknande så känns det ej nödvändigt. Rider jag när jag tycker det är lite skumt ute så sätter jag på benreflexer. jag tycker det är extremt viktigt att sätta på relferna vid mörker/skymning å skumt väder man syns bra mycket bättre å folk som kör förbi en uppskattar det nå enormt mycket. Refleer kan mycket väll räda ens liv ett flertal gånger per vinter lätt ibland mer än så...

Jag rider nästan alltid på kvällstid under vinterhalvåret och har BRA benreflexer, dvs såna som verkligen lyser. En del (de som är i gul stretch, tex) syns mycket sämre. Mina är i gul reflexplats och brukar vara de som syns bäst.

Sen har jag alltid en rejäl reflexväst på mig i klargul färg med rejäla reflextygsränder.

Oftast brukar jag ha hjälmreflex också men annars har jag pannlampa.

Har inga problem med att inte synas. Det grundar jag på att på en mörk väg utan gatlysen och bara skog på varje sida så slår mötande bilar av helljuset långt innan de möter oss - alltså har de sett oss på långt håll. Och då jag är distansryttare rider jag MYCKET ute och på större vägar (även 90-väg).

De som klär ut sin häst och sig själv som en julgran tänker ibland mer på mängden än på kvaliteten. Men har man dåliga reflexer så spelar det inte någon större roll hur många man har.

/Camilla

Breccia_ skrev:
Jag har ingen koll på reflexer öht jag rider aldrig ut i mörker och rider jag ut är jag på åkrar, ängar eller inne i skogen på förmiddagen.
Men om det är så att dom är dåligt utrustade borde man komma med klagomål hos tillverkaren, eller snarare tips om hur man kan göra det bättre.
BoT-ridtäcket har reflexer som man fäster med kardborre, det är praktiskt och fler borde ha så på svanslappen o sidorna m.m.

Det är sant! De kan ju aldrig veta om det är en bra produkt om de inte får höra folks åsikter! Smart! :idea:

Camilla_H skrev:
Jag rider nästan alltid på kvällstid under vinterhalvåret och har BRA benreflexer, dvs såna som verkligen lyser. En del (de som är i gul stretch, tex) syns mycket sämre. Mina är i gul reflexplats och brukar vara de som syns bäst.

Sen har jag alltid en rejäl reflexväst på mig i klargul färg med rejäla reflextygsränder.

Oftast brukar jag ha hjälmreflex också men annars har jag pannlampa.

Har inga problem med att inte synas. Det grundar jag på att på en mörk väg utan gatlysen och bara skog på varje sida så slår mötande bilar av helljuset långt innan de möter oss - alltså har de sett oss på långt håll. Och då jag är distansryttare rider jag MYCKET ute och på större vägar (även 90-väg).

De som klär ut sin häst och sig själv som en julgran tänker ibland mer på mängden än på kvaliteten. Men har man dåliga reflexer så spelar det inte någon större roll hur många man har.

/Camilla

Självklart är kvaliteten mycket viktig. Men det du säger om att många som ser ut som julgranar har dåliga reflexer håller jag inte med om. Om du kollar på mina bilder jag har lagt ut i tidigare inlägg så tycker inte jag att det är dålig kvalitet på dem i alla fall. Syns ganska bra eller?? Och åter igen angånde benreflexer, de är jätte bra MEN: i lera reflekterar de inte längre, de kan trilla av lätt, syns ej i djupsnö, syns ej i högt gräs/i buskig terräng samt att de skyms bakifrån av svansen.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 311
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 825
Senast: Murray
·
Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av... 2
Svar
39
· Visningar
1 423
Senast: Kristall10
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
543
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka