• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Alazan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 240
  • Visningar Visningar 15 634
Sv: Reflexer

jag tycker att det är viktigt med reflexer, särskilt om man rider i närheten av bilväg el likn.
är hur störande som helst med folk/hästar som inte har reflexer när man kommer körande :mad:

själv brukar jag ha reflexväst och reflexländtäcke, benreflexer orkar jag inte sätta på längre, de bara försvinner.

ALLTID reflexer när man rider i skymning/mörker. Om man måste välja en sak, så strunta i hjälm och säkerhetsväst men använd reflexer (appropå trådskaparens inlägg, jag är själv nitisk hjälmanvändare)!!! Inga reflexer eller för dåliga reflexer på ett hästekipage på en smal grusväg är för mig lika med olycka när det kommer en bil. Ofta kör man kanske 50 på en "vanlig" grusväg, och trotts hellysen ser man ett mörkt hästekipage för sen för att hinna bromsa. En fotgängare utan reflexer kan man veja från lättare och fotgängaren kan lättare hoppa ut i diket i värsta fall. Men ett hästekipage tar upp en större del av vägkanten och är svårare att veja för.

De gånger jag har sett hästekipage utan reflexer (händer oftast på höstkanten när de första mörka kvällarna kommer) så stannar jag alltid bilen och skäller på ryttaren. Blir själv livrädd varje gång, det känns som jag nästan kört ner ekipaget (OBS jag kör lugn och försiktigt, men jag kan inte köra i promenadfart hela vägen heller).

Tänkt också på att det måste synas att det är ett hästekipage som kommer, eftersom det behöver mera plats än t.ex. en människa och en hund. Hjälmreflex och reflexväst visar höjden på ekipaget, benreflexer, reflextäcke och reflexbrösta visar bredden. Svansreflex och tränsreflex visar bakre/främre del av ekipaget, men det är svårare att utskilja och av mindre vikt för biltrafikanter.

Tänk också på att reflexerna måste vara rena, och att reflexions-förmågan i reflexerna försvinner efter ett par år/ett antal tvättar. Så det kanske är tur att man ibland tappar bort dem så man tvingas köpa nya.

Reflektera mera!

Jag har benreflexer runt om, tygelreflexer, pannbandsreflex, hjälmreflex, svansreflex, reflexväst med blinkande lampor, bröstareflex, stigbygelreflex.

Jag tror att det var allt. Men till nästa vinter ska jag nog ta och införskaffa reflexländtäcke också.

Men jag har börjat använda reflexer även då det är ljust ute. Man syns ju så himla mycket tidigare då! Och speciellt häromdagen behövdes det. Det var snöstorm och typ en meter snö. Jag red på en vit Islänning.. Lyckat... Hade iochförsig lite mörkare kläder, men hade synts väldigt dåligt utan reflexer.....

Jag har benreflexer på alla ben. Brösta i reflex. En slags reflexgrimma att ha över tränset. Reflex på ländtäcke. Sen har jag neongula byxor med reflexer och en neongul jacka med reflexer.

Jag brukar synas på håll ;)

Jag har benreflexer på alla ben, reflexbrösta och ibland reflexväst, tycker att det räcker gott och väl.
Då syns vi framifrån - västen, bröstan & frambensreflexerna och bakifrån - västen och bakbensreflexerna.

Jag tycker det är en självklarhet att använda reflexer när det är mörkt. Jag har numera börjat använda reflexväst vid jaktsäsongerna också, även fast det är ljust, eftersom man aldrig vet vad jägare med dålig syn tror att vi är för något. Jag själv har reflexväst, reflexbrösta, reflexländtäcke, benreflexer på alla 4:a, reflex på stigbyglarna(lyser vitt fram, rött bak) och relfexer på tyglar och träns. Vi är som ett reflexinpackat packet när vi kommer:D Jag har dessutom pannlampa:idea:
Jag själv tycker att de allra viktigaste (Om jag måste välja, men helst alla) reflexerna är benreflexer på hästen och reflexväst på mig själv. Om man går på en väg och har benreflexer om får bilmöte så reagerar man ganska snabbt i bilen eftersom hästens ben, och därmed reflexerna, rör sig hit och dit hela tiden. Och reflexvästen ("små" syns inte lika bra, alltså en sån som påminner om vägarbetares) syns bra eftersom den sitter högt och lyser starkt och tar upp stor yta. Men man kan ALDRIG få för mycket reflexer på sig och hästen. Det är en billig livförsäkring.
Nåt man kan tänka på också är att reflexerna tar slut efter en tid, så något som är bra är att förnya eller köpa nya när man har använt dom en tid. Jag vet inte säkert hur lång tid det tar men ett år tycker jag låter rimligt.

Senast ändrad av en moderator:

För drygt en månad sedan blev en kvinna i grannstallet påkärd bakifrån när hon var ute och red. Tydligen syntes inte reflexerna tillräckligt ur den vinkeln.. Hon hade både reflextäcke, väst och benreflexer, men om hennes långa hår skymde reflexerna på ryggen eller så vet jag inte..
Jag har iaf blivit betydligt noggrannare att sätte reflex i svansen numera :/

jea78 skrev:
när jag red i mörker hade jag refelxer överallt:D ..
träns, ben, stigbyglar,reflexväst, hjälm, reflextäcke och svansen
travtränarens hästar (som finns på samma) gård blev rädd för mej:o

glömde ju skriva bröst reflex :o ;)

Bisquit skrev:
Jag har benreflexer på alla ben, reflexbrösta och ibland reflexväst, tycker att det räcker gott och väl.
Då syns vi framifrån - västen, bröstan & frambensreflexerna och bakifrån - västen och bakbensreflexerna.

Varför har du inte mer på hästen? Om du trillar av och hästen går i djupsnö/gräs eller bakom en buske så syns den ej bakifrån. Inte heller om benreflexerna skulle vara leriga. Det är inte stor chans att en bil förare hinner stanna då :(

Jag använder reflexväst, benreflexer och ridtäcke med reflexer på hästen. Tycker inte man kan ha nog för lite reflexer!! Nästa höst/vinter ska jag köpa till tränset, svansen och hjälmen också!

Reflexer är väl en självklarhet! Om du frågar mig alltså. :cool:
När det är mörkt ute eller har börjat skymma (eller bara att risken för skymmning finns ;) ) har jag reflex på mig, när jag rider från gården, fast jag väldigt sällan behöver rida efter trafikerade vägar.
Jag har:
*Reflexväst på mig
*Benreflexer på hästen
*Reflex i svansen ( en vanlig benreflex som jag sätter runt svansroten)
*Reflex som sittter fram på mitt "fegsnöre" (oxå en benreflex) har "fegsnöre för jag rider barbacka.

Hade jag ridit mer efter trafikerade vägar skulle jag även haft:
*Reflexländtäcke (fast måste ha en sadel att fästa det i oxå :angel: )
*reflexer på stigbyglarna
*reflexbrösta.
*Hjälmreflex (skulle kanske oxå haft en nu men har inte tagit mig för att köpa en ny :o )

Har nästan alltid reflexväst på mig när jag rider även nu på vintern just för att synas bra då det kan vara mycket skotertrafik runt där jag bor...

jag rider alltid med reflexer då det är mörkt, eller kommer bli medans jag rider. hästen & jagh ar på sig:

hästen;
* reflex ridtäcke
* benreflexer på alla fyra
* svans reflex
* reflexbrösta

jag;
* reflexrem på hjälmen
* reflex väst
* reflex remmar på båda sidorna av termoridbyxorna.

man syns bra då :D

Bisquit skrev:
'

??? om du ramlar av, speciellt de dagarna som du inte har reflexväst, komme ringen bil se dej, hästen kanske går i djupsnö, dom där ben reflexerna kommer inte hjälpa ¨så mycket.
ett tips för dig och din häst säkerhet, köpr ett ridtäcke med reflex och alltid ha reflex västen på dej ;p
jag lovar dej, har sjäklv åkt förbi med bilen helt plötslig blänker det till lite grann, och vips är det en storhäst med ryttare med ynka benreflexer och en litenn brösta

molvi :bump:

Louise skrev:
Jag använder reflexväst, benreflexer och ridtäcke med reflexer på hästen. Tycker inte man kan ha nog för lite reflexer!! Nästa höst/vinter ska jag köpa till tränset, svansen och hjälmen också!

Ta en vanlig reflex, sån som man har i ett snöre i fickan, och sätt den i svansen. Sen är det bara att göra en fläta och fästa den i snodden, ett billigt och bra alternativ :idea:

Här kan jag hålla med, att både du och hästen ska synas var för sig!!!!

Jag brukar även ha reflexvästen på mig när jag går ut i hagen, där kan också olyckor hända och om nån ser en lysande gul grej med reflexer i hagen kommer de nog reagera och kolla upp vad det här!
(Har häst på lösdrift och fodrar i hagen)

På hästens täcke har jag limmat fast reflexband så han syns när vi går till och från hagen!

Cykel-lysen på vagnen är bra när man kör, röda bakåt och vitt ljus framåt. De röda bakåt brukar vara uppskattade!

Yamaha skrev:
Jag tror att det var allt. Men till nästa vinter ska jag nog ta och införskaffa reflexländtäcke också.

Vill du ha ett tips? :idea: Ta en vanlig filt (finns ju jättebilliga) och gör ett ländtäcke. Köp reflexband på metervara, finns i tygaffärer, och sy på runt hela filten, syns garanterat bättre än de täcken som man köper! :)

Här är en bild på mitt egna ländtäcke som jag har gjord.

1715397.jpg

Här rider min kusin på min arab i mörkret.

1715399.jpg

Här är ekipaget framifrån

1715400.jpg

Den vänstra hästen har ett köpt ländtäcke och den högra har täcket som jag har sytt själv.

1715401.jpg

tycker det är väldigt viktigt med reflexer, gärna så många som möjligt! när jag rider ut har jag 4 benreflexer, hjälmreflex, reflexsväst, pannlampa, små reflex bitar på pannbandet (på tränset) o tygelreflexer:D
o reflexsbrösta oxå

När jag rider i mörker har jag benreflexer på pållen, ibland reflexländtäcke, pannlampa, tränsreflexer samt min eminenta reflexjacka...denna jacka har jag på mig även om jag rider i dagsljus, eftersom jag tror det skärper uppmärksamheten hos bilister om man syns en stund innan de kör om mig och därmed hinner sakta farten. Sedan finns det ju idioter som struntar i om det är ryttare eller andra på vägen förstås :mad:
Pannlampan i mörker är ju också bra, dels för att se själv framåt, men också göra bilisterna uppmärksamma på att "Här är det något framför":banana:

Toksussie skrev:
Här kan jag hålla med, att både du och hästen ska synas var för sig!!!!

Jag brukar även ha reflexvästen på mig när jag går ut i hagen, där kan också olyckor hända och om nån ser en lysande gul grej med reflexer i hagen kommer de nog reagera och kolla upp vad det här!
(Har häst på lösdrift och fodrar i hagen)

På hästens täcke har jag limmat fast reflexband så han syns när vi går till och från hagen!

Cykel-lysen på vagnen är bra när man kör, röda bakåt och vitt ljus framåt. De röda bakåt brukar vara uppskattade!

Smart tänkt angående reflexer i hagen! :) :D Bra med reflexer på täcket också, kan ju faktiskt vara så att en häst rymmer och springer framför någon bil. Fast jag har inte täcken på mina hästar, så jag kan inte ha reflexer på då...

Vill du ha ett tips? Ta en vanlig filt (finns ju jättebilliga) och gör ett ländtäcke. Köp reflexband på metervara, finns i tygaffärer, och sy på runt hela filten, syns garanterat bättre än de täcken som man köper!

Bra ide, kanske det man skulle använda sina överblivna fleecetäcken till :idea: :bow:

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 311
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 825
Senast: Murray
·
Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av... 2
Svar
39
· Visningar
1 423
Senast: Kristall10
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
541
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring
  • Hönstråden II