• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Alazan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 240
  • Visningar Visningar 15 634
Sv: Reflexer

Lucsy skrev:
När jag rider i mörker har jag benreflexer på pållen, ibland reflexländtäcke, pannlampa, tränsreflexer samt min eminenta reflexjacka...denna jacka har jag på mig även om jag rider i dagsljus, eftersom jag tror det skärper uppmärksamheten hos bilister om man syns en stund innan de kör om mig och därmed hinner sakta farten. Sedan finns det ju idioter som struntar i om det är ryttare eller andra på vägen förstås :mad:
Pannlampan i mörker är ju också bra, dels för att se själv framåt, men också göra bilisterna uppmärksamma på att "Här är det något framför":banana:

Håller med dig! Brukar rida i mina vägverks kläder även i dagsljus, väldigt bra nu på vintern när det kan vara lite disigt. :idea:
Min pannlampa har både hel- och halvljus, något jag verkligen kan rekomendera! Om det kommer en bil som inte reagerar så kan man blinka på dem så att de hajjar till. Väldigt bra om det har hänt en olycka också.

Lucsy skrev:
Bra ide, kanske det man skulle använda sina överblivna fleecetäcken till :idea: :bow:

Jajemen! Jag rider ju oftast i westernsadel, så jag har hela filtar som jag lägger mellan padden och sadeln, så slipper man sy och klippa så mycket. Har den även under vanlig sadel och mellan schabraket, fungerar det också, och det ligger garanterat bra! Annars brukar ju vissa ländtäcken ha tendens att halka omkring. Men för säkerhets skull har jag ett svanssnöre på.
Och det bästa är ju att man kan sy på så många reflexband man vill! Jag har två som går vågrätt runt om med lite mellanrum, samt 4st lodräta på varje sida. :D

Vad jag anser om reflexanvändning framgår nog ganska tydligt av den här bilden på mig och medryttarpållen:

reflexmaria.jpg

(vi är trötta och lite svettiga och han har precis kliat huvudet, därav hållningen och nosgrimmans felaktiga placering)

Såhär ser vi ut när jag rider i skymning/väder som innebär dålig sikt, när jag rider i mörker brukar jag även ha pannlampa och blinkande reflexväst. Reflextäcket och tränsreflexerna sitter alltid på vintertid. Täcket och jackan har jag själv sytt på mer reflexband på.

Så mycket reflexer som bara möjligt är min devis. Dels för att jag vill att vi ska synas från alla håll, dels för att bilister ska förstå redan på långt håll att det är ett hästekipage de ser.

asfaltsflickan skrev:
Vad jag anser om reflexanvändning framgår nog ganska tydligt av den här bilden på mig och medryttarpållen

:bow: :bow: :bow:
Underbar bild! Som hästägare och bilförare kan jag bara tacka alla som ser ut som ni! Blir så glad av att se att det finns människor som bryr sig om sig själva, hästen samt alla andra som vistas i trafiken! :D Det är INTE kul när man sitter i bilen och får panikbromsa för ekipage som knappt syns. Dessa människor borde skämmas!

asfaltsflickan skrev:
Vad jag anser om reflexanvändning framgår nog ganska tydligt av den här bilden på mig och medryttarpållen:

reflexmaria.jpg

Så mycket reflexer som bara möjligt är min devis. Dels för att jag vill att vi ska synas från alla håll, dels för att bilister ska förstå redan på långt håll att det är ett hästekipage de ser.

Bra resonerat, som jag då :smirk: oftast så har man ju mörka ridkläder och många tänker ju inte på att det inte syns så bra, inte bara ryttare utan även vanliga fotgängare i mörka kläder syn väldigt dåligt, och då speciellt på vägar med mindre bra eller icke existerande belysning...vet inte hur många gånger jag kört på vägen till/från stallet och inte upptäckt fotgängare förrän jag nästan är jämsides med de.Är man rädd om sig själv och då sin häst om man rider borde man göra allt för att synas tycer jag.:banana:

Sparf skrev:
Jag har numera börjat använda reflexväst vid jaktsäsongerna också, även fast det är ljust, eftersom man aldrig vet vad jägare med dålig syn tror att vi är för något.

Så sant! Litar inte alls på jägare. Och där jag bor verkar alla vara jägare, så de kryper i varje buske. Och de värsta är att de skjuter vid vägarna också, så inte ens där är man säker...:crazy:

Alazan skrev:
Ta en vanlig reflex, sån som man har i ett snöre i fickan, och sätt den i svansen. Sen är det bara att göra en fläta och fästa den i snodden, ett billigt och bra alternativ :idea:
tack för tipset! det var smart! :)

Louise skrev:
tack för tipset! det var smart! :)
Mm, det fungerar bra! Sen kan man ju ha sånna reflexer på jätte korta snören (så att de bara sitter fast i säkerhetsnålen) och sen kan man ju fästa de på schabrak/täcke så får man lite extra där.
Har ju varit lite "inne" med sånna där spökreflexer och andra krumilurer som är gjorda av tun mjuk plast och sitter på en liten "kedja". Sånna brukar jag fästa i ringarna på hackamoret/där tyglarna fäster i bettringarna/under hakan i curbstrapen/nosgrimman, då blir det lite extra på tränset också. Och så är de jätte bra att fästa på sadel och så med :D

Kardinal skrev:
Rider de inte ut alls i mörker?
QUOTE]

Det verkar inte som de gor det for nar jag sa att jag skulle rida ner till traningen eftersom ridhuset ligger bara 10min fran stallet sa var de alldeles chockade "Ska du rida i morkret, hur vagar du".

Jag har funderat lite pa hur de egentligen far till att motionera sina hastar har nar de inte vill rida i morker, alla kan ju inte vara lediga pa dagarna?? :confused:

Jag tycker det är självklart att ha reflexer när man rider ut. jag har alltid. Benreflexer på hästen, reflexväst, hjälmreflex, reflexbrösta och reflex på stigbygeln.

Tycker inte att jag behöver hänga på henner mer.
Eventuellt reflex i svansen men jag tycker det bara känns överflödigt.
Jag vet att jag låter dum nu men på dom 2½ åren som jag har ridit hästen har jag ramlat av två gånger, båda gångerna har hon dessutom stannat och inte sprungit iväg själv - så med andra ord är jag väldigt tveksam till att det skulle hända något sånt.

mans ka alltid vara på den säkra sidan.
meen visst =) alla gör som dom vill ;p

Rider iofs mest på dagtid numera, så använder inte så mycket reflexer, däremot ska jag nog ta o sy på rexflexer på täckena tror jag!
När jag väl rider i mörkret har jag benreflexer runt om, reflexbrösta, väst och svansreflex. La dock märke till en kväll att svansreflexen ju inte syns med arabens svansföring:( Någon som har något bra tips för arabsvansar?

Bisquit skrev:
Tycker inte att jag behöver hänga på henner mer.
Eventuellt reflex i svansen men jag tycker det bara känns överflödigt.
Jag vet att jag låter dum nu men på dom 2½ åren som jag har ridit hästen har jag ramlat av två gånger, båda gångerna har hon dessutom stannat och inte sprungit iväg själv - så med andra ord är jag väldigt tveksam till att det skulle hända något sånt.

Hur kan mer reflexer vara överflödigt?? Tycker att det är vansinnigt att resonera så. Okej om du skiter i dig själv, men det är ju inte bara du som blir drabbat vid ev. olycka. Hästen och alla människor i trafiken också. Och att resonera att det räcker eftersom du bara har trillat av två gånger förstår jag inte. Jag har inte heller trillat av mer de senaste åren, och min häst stannar också, men vad spelar det för roll?? Det går ju aldrig garantera. Jag älskar mina hästar över allt annat, och jag skulle inte kunna leva med att veta att de blev dödade bara för min egen lathets skull. Skulle inte heller kunna leva med att en bilförare dog bara för det. Dessutom behöver man ju inte trilla av bara för att en olycka ska hända. Personen i bilen kanske har hög hastighet och inte hinner bromsa för att han upptäcker er för sent. Som sagt, skiter man i sig själv så bryr jag mig inte, men det ska absolut inte andra behöva bli lidande av.

CrazyAngel skrev:
Rider iofs mest på dagtid numera, så använder inte så mycket reflexer, däremot ska jag nog ta o sy på rexflexer på täckena tror jag!
När jag väl rider i mörkret har jag benreflexer runt om, reflexbrösta, väst och svansreflex. La dock märke till en kväll att svansreflexen ju inte syns med arabens svansföring:( Någon som har något bra tips för arabsvansar?

Jajemen! På min arab så brukar jag fläta svansen, sen kan man fästa en massa vanliga reflexer (sånna man har på snöre i fickan) i snodden, eller bara där man har flätat. Har man flera stycken så syns det t.o.m. på en arab! :) Sen brukar jag hänga några i bak kant på ridtäcket, så att de hänger ner bakåt. Flätar man svansen syns dessutom benreflexerna bättre :banana:

Säkerheten går alltid först. Även om jag rider ut vid två tre tiden nu på vintern använder jag alltid reflexer,

hjälmreflex
reflexväst
tränsreflexer både på (tyglar,pannband och nosgrimma)
benreflexer på hästens alla fyra ben
Jag brukar även ha med en liten ficklampa men ska köpa en riktig pannlampa istället.

Skulle aldrig i mitt liv få för mig att rida utan hjälm men jag slarvar dock lite med användandet av säkerhetsväst. Brukade alltid använda den när jag var mindre men nu blir tyvärr inte av.

_Q_ skrev:
Jag brukar även ha med en liten ficklampa men ska köpa en riktig pannlampa istället.

Kan tipsa om pannlampa av märket Silva. Den är ganska dyr men väl värd sina pengar. Det är en riktig orienteringslampa med både hel- och halvljus. Det är utan tvekan ett bra köp! Batteriet har hallt i säkert 5 år, men nu börjar det bli dax att byta...

Har alltid reflexer både näar jag rider och när jag tar in dem från hagen. Måste gå efter vägen en bit.
Har en reflexgrimma på den ena hästen (en bra grimma) hade en grå reflexgrimma från börjes till den andra, den va helt värdelös smala reflexband som rasade av inom en vecka.
Så åt henne har jag isället sytt på reflexband på teddy som sätts på grimman.
Som svansreflex har jag tagit vanliga reflexer ( som man har i fickan), och satt fast i en stor hårklips ( nypa), så är det snabbt och enkelt att nypa fast den högt upp på svansen.

Jag har benreflexer på tre ben (tappat bort den fjärde :o), svansreflex,
reflexväst, hjälmreflex, reflexbrösta, reflexländtäcke och tränsreflexer.
Förstår inte hur folk vågar rida i skymning/mörker utan reflexer :crazy:

Senast ändrad:

carinah skrev:
Som svansreflex har jag tagit vanliga reflexer ( som man har i fickan), och satt fast i en stor hårklips ( nypa), så är det snabbt och enkelt att nypa fast den högt upp på svansen.

Smart att sätta dem på en sånn där hårklämma, bra idé! Ska jag prova! :)

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 311
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 825
Senast: Murray
·
Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av... 2
Svar
39
· Visningar
1 423
Senast: Kristall10
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
543
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka