Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu misstänker jag att vi ser det ur väldigt olika perspektiv, men i min värld är det inte mer av ett privilegium att framföra ett fordon än att få promenera någonstans som inte är ens egen tomt. Det är dessutom ett måste för att ta mig någonstans. Och här består liksom inte infrastrukturen av gatlyktor, trettioskyltar trottoarer och övergångsställen utan är byggd för bilar.
Jag har varit tvungen att pallnita och väja för någon som var på vägen utan reflexer, hade vi fått möte då hade jag och dottern i magen lika gärna kunnat blivit mos. Nu var det bara bilen som blev totalkraschad och fick skrotas eftersom jag blev påkörd av den bakom (som inte låg jättenära på något sätt!) och vi klarade oss med änglavakt. Någon, en älg i detta fallet, klarade sig med en liten skråma orsakad av min ena backspegel (pratade med kommunjägaren som spårat den några dagar senare) men att en människa skulle få för sig att agera på samma sätt och gå utefter vägen utan reflexer känns ju helt förjävligt. Alltså, ångesten jag hade över att eventuellt kört ihjäl mitt ofödda barn, innan vi kunde konstatera att allt såg bra ut, är det verkligen rimligt att en människa ska få orsaka sådant?
Förstår förövrigt inte hur tråden har kunnat bli åtta sidor lång? Hur "Kom ihåg reflexerna!" överhuvudtaget kan mötas av något annat än "tack för påminnelsen" eller möjligtvis "vilken typ av reflexer är bäst?"
Varför är det frihetsinskränkande att behöva bära reflex?
Det ställer mer krav på tonåriga cyklister än på vuxna fotgängare. Ytterst märkligt.
Det är inte otroligt att det sker en följdolycka. Bilisten hinner precis väja för den osynliga fotgängaren men blir i gengäld påkörd av bil i mötande körfält.
Man behöver faktiskt inte dra allt till sina ytterligheter.
Det finns reflexband som man knäpper fast runt armen. Ett sådant är så litet att man kan ha det i jackfickan färdig att ta fram vid behov, knappast betungande alls...
De flesta har någon form av handväska. Reflexvästar är så tunna att de enkelt kan vikas ihop och förvaras i väskan och sedan tas fram när det behövs. Har man tillräckliga jackfickor så är de (i alla fall de jag köpt) så pass tunna att de t.o.m. kan vikas ihop och får plats där, även om det kan bli lite bylsigt.
Så inte behöver man ringa någon taxi inte bara för att det råkat bli mörkt när man ska hem. Lite förutseende bara. Halva året är det trots allt mörkt på fritiden...
KL
Förstår inte hur man överhuvudtaget kan argumentera mot användning av reflex och påstå att det skulle vara besvärligt att bära. Ömsesidig respekt, tack, bland alla som vistas på/i närheten av vägarna.
Jo, man är trafikant även som gående. Varför skulle man inte vara det?
Hur gör du om du varit ute, det har blivit mörkt och cykellysena inte funkar? Eller om ena halvljuset gått sönder på bilen under dagen? 100% skulle ta sitt helt oväntat olagliga fordon hem, veta om risken och fixa problemet snarast möjligt. Men som gående skulle du alltså bli totalt handlingsförlamad?
Jag tycker det är fullt rimligt. Dina argument emot, är för mig bara dåliga ursäkter för att du som gående ska slippa ta ansvar.
Men det som är så väldigt lätt för oss eller vem som helst kan ju faktiskt vara ett jättegrej för en person som är utbränd eller har adhd eller kanske någon funktionsnedsättning. En person med adhd kan ju vara Johan 45, läkare.Man behöver faktiskt inte dra allt till sina ytterligheter.
Det finns reflexband som man knäpper fast runt armen. Ett sådant är så litet att man kan ha det i jackfickan färdig att ta fram vid behov, knappast betungande alls...
De flesta har någon form av handväska. Reflexvästar är så tunna att de enkelt kan vikas ihop och förvaras i väskan och sedan tas fram när det behövs. Har man tillräckliga jackfickor så är de (i alla fall de jag köpt) så pass tunna att de t.o.m. kan vikas ihop och får plats där, även om det kan bli lite bylsigt.
Så inte behöver man ringa någon taxi inte bara för att det råkat bli mörkt när man ska hem. Lite förutseende bara. Halva året är det trots allt mörkt på fritiden...
KL
Förstår inte hur man överhuvudtaget kan argumentera mot användning av reflex och påstå att det skulle vara besvärligt att bära. Ömsesidig respekt, tack, bland alla som vistas på/i närheten av vägarna.
Men allt det där vägs ju in redan nu. Bilföraren kommer inte, om gångtrafikanten var väldigt dåligt synlig och betedde sig omdömeslöst och oväntat, råka ut för rättsliga följder. Så det blev en olycka och domstolarna blandas inte in.Du måste läsa lite märkligt. Att inte bära reflex, trots att det i mitt scenario är lag på det, är vårdslöst. (Det är i mitt tycke vårdslöst även utan en lag men ändå.)
Det innebär inte att det är det enda som spelar roll i en bedömning av en olycka. Det innebär att det är en sak som spelar in. Vilken hastighet höll bilisten/cyklisten/mopedisten/MC-föraren? Var den nykter? Hade den körkort? Höll föraren på med sin telefon? Hur var ljus och sikt på platsen? Hade fotgängaren tittat sig för innan den gick ut i vägbanan?
Jag vill att det ställs mer krav på fotgängare så att det blir mer likvärdigt övriga trafikanter. Det handlar om att underlätta för andra.
Jag har inte tid att folja traden helt, men jag antar att det kan finnas en viss landsbyggd vs stad skillnad i perspektiven har.
Åh tack, det heter ju allmän väg ryttare o häst o vagn, cyklister osv får också vara på den.Det är intressant att så många tror/hävdar att det enda som ska finnas på vägar är biltrafik. Känns som att det är dags att ta tillbaka gatorna från dessa nymodigheter.
Ja, går jag utan reflex och blir påkörd, så är det troligt att det i viss utsträckning är mitt eget fel, åtminstone om jag går där det finns stor risk att bilar kör. Skulle jag gå på trottoaren, och bli påkörd, känner jag att då är det garanterat bilföraren som är skyldig, oavsett om jag har reflex eller inte.
Ja det är ju din erfarenhet. Själv har jag ju sett fler rådjur utan reflex på vägen inne i stan än jag sett gångtrafikanter utan reflex längs vägen, alltså på vägen bland biltrafiken, inte tex övergångsstället. (har hänt en gång, gubbe med stor hund längs 90 landsväg. Det var otäckt men han gick längs vägrenen och skulle inte blivit överkörd av mig oavsett. Och det var ju inte inne i stan då.)Det handlar inte bara om lacken. Det handlar om att det kan bli följdskador. Både på bilen, föraren, eventuella passagerare och trafikanter runtom.
Jag har haft körkort i ganska precis 17 år. På den tiden har jag en gång varit med om att ett träd fallit över vägen. Jag har okänt antal gånger sett djur vid sidan av vägen. En eller två gånger fått bromsa/väja för djur på vägen. Däremot har jag ungefär femtioelva miljoner gånger sett fotgängare utan reflex.
Om det för dig är vanligare att se träd, tunnor och rådjur på vägbanan än fotgängare utan reflex så förstår jag din argumentation. Annars gör jag det inte.
Att barn och vuxna förflyttar sig på vägen är inget konstigt, snarare tvärtom. Däremot är det väldigt konstigt att föräldrar låter sina barn leka på vägen. Det har dock inget med reflexfrågan att göra.
Alltsa, jag haller med om att det ar bra och enkelt att ha reflexer med sig (jag har det i flera jackfickor och vaskor, och med batterier ifall mina cykellysen tar slut), men det betyder inte att det ar rimligt att gora det OLAGLIGT att rora sig utan reflexer!
Du BOR ha reflexer, men det ar orimligt att gora det olagligt.
Ah ja så kan det ju vara. En gångtrafikförsäkring liksom. Jo det kan man ju ha. Jag antar att myndigheterna tycker det är enklare att ha en skatt på bilar bara. Och så blir ju även bilinnehavare tvungna att betala den, 200 kr i månaden för att få gå? Men är man senil, handikappad eller under 18 så blir det 500 kr i månaden? För barn under 11 runt 1000?ag börjar undra om det som @LadyCovergirl efterfrågar snarare är att gångtrafikanter ska omfattas av en obligatorisk trafikförsäkring?
Så skadorna ska betalas av den oberoende av om vårdslöshetskriteriet uppfylls, istället för av bilförarens trafikförsäkring alt. egna bilförsäkring (beroende på vilken skada det är). Snarare än att kraven på vårdslöshet i hela det övriga rättssystemet ska sänkas så lågt att bristande reflexbruk (oavsett specifikt lagkrav eller ej) kvalificerar för skadestånd enligt de vanliga kriterierna.
Men det som är så väldigt lätt för oss eller vem som helst kan ju faktiskt vara ett jättegrej för en person som är utbränd eller har adhd eller kanske någon funktionsnedsättning. En person med adhd kan ju vara Johan 45, läkare.
Bara att... är ju precis sådant som kan vara väldigt svårt då. Tillsammans med alla andra bara att..
Dessutom kanske hen lyckades 60% av gångerna men bytte j
acka eller något och missade de andra.
Jag tycker överlag att man ska vara försiktig med att kalla folk för dumma. Som jag skrev i ett tidigare inlägg, vi är inte perfekta och man vet aldrig vilken bakgrund någon har. Jag tror ju inte att folk som rör sig längst mörka vägar utan reflex struntar i sin egen och andras säkerhet. Det låter faktiskt som en väldigt osannolik förklaring till beteendet. Mer sannolikt är det okunskap eller glömska. Så som sagt, kampanjer, påminnelser, utbildning är jättebra.
Just när det gäller bil utan lyse så måste jag bara tillägga att ena lyset kan ju gå mitt på E4 där inga avfarter finns tex. Gissar att det bara är sådana man ser.Om mina cykellysen inte funkar (plus mitt andra par med lysen, och batterierna jag alltid har i vaskan), sa skulle jag ga med cykeln, alternativt cykla forsiktigt och kliva av cykeln och vagbanan om jag ser eller hor nagon trafik som narmar sig.
Bil med ett lyse hade jag kanske kort - beror pa vag och distans, men bil utan lyse hade jag ALDRIG kort
Jag sager inte att gaende ska frantas ansvar - springer du ut pa E4an ar du utan tvekan vallande, men mitt argument ar att att en riskavvagning och konsekvensanalys maste goras varje gang vi reglerar manniskors frihet, och att daligt upplysta fotgangare generellt inte kan anses vara en sadan stor risk till sin omgivning att det ar rimligt att botfalla fotgangare utan reflxer.
Vad nej? Menar du att reflexlagen ska ha undantag och personer med adhd ska bära med sig ett kort där det står att de har det? Det är ju hyggligt vanligt ändå att man kan vara utbränd, ha en psykiskt sjukdom, ha adhd, autism, kanske ha gått särskola, vara under 11 med superstressade eller usla föräldrar. osv osv. Det är ju en tillräckligt god andel för att täcka upp för en hel del av det folk du ser utan reflexer.Tycker du att personen med adhd etc är representativ för majoriteten? Så att man på det viset kan påstå att vi alla har orimligt svårt att bära med oss t.ex. ett litet reflexband?
Undantag finns alltid till allting.
Nej självklart är det inte extremt svårt att nästan alltid ha reflexer med sig. Men det är också lätt att glömma någon gång under fel omständigheter och otur. Det vet man ju inte om man ser en person utan, om den glömde denna gången, om reflexen inte syntes pga handhavandefel, ex reflexerna är ett par år gamla och dåliga och personen visste inte det kan hända, eller om den är en person som struntar i reflexer.Jag håller helt med om att det skulle vara högst orimligt att göra det olagligt för fotgängare att inte bära reflex.
Men det jag däremot reagerar på är när det dras till ytterligheterna hur extremt svårt det påstås vara att ha reflexer med sig. För det är det inte.
Ett exempel: "Jag har svårt att se hur en 70-väg utan vägren är avsedd för alla?"