Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, tycker du att mer hat mot andra än bilister är bra, så varsågod god.
Kan man inte köra bil får man välja ett annat färdmedel. Kan man inte gå utanför dörren så finns inget alternativ.
Men om jag blev kvar på jobbet ett par timmar längre än planerat jag upptäcker att jag inte har någon reflex, ska jag stanna på jobbet tills det ljusnat igen då?
Ja, tycker du att mer hat mot andra än bilister är bra, så varsågod god.
Ett tips är att alltid ha med en reflex när det börjar bli mörkt Vi är flera som praktiserat det i åratal, funkar faktiskt riktigt bra!
Kan man inte köra bil får man välja ett annat färdmedel. Kan man inte gå utanför dörren så finns inget alternativ.
Men om jag blev kvar på jobbet ett par timmar längre än planerat jag upptäcker att jag inte har någon reflex, ska jag stanna på jobbet tills det ljusnat igen då?
Har i Storbritannien introduceras snart en "Hiearchy of road users", som kommer att se ut sahar:
Principen ar (fritt oversatt) att de som har potential att asamka storre skada har storre ansvar att minska faran de presenterar mot andra vagandandare, och att en av principerna ar en andring i konsversationerna i diskussionerna kring vagsakerhet, till att andra fokus mot hur vi minskar riskerna/farorna med vagarna, istallet for hur folk ska skydda sig sjalva fran dessa.
- Pedestrians
- Cyclists
- Horse riders
- Motorcyclists
- Cars/taxis
- Vans/minibuses
- Large passenger vehicles/heavy goods vehicles
Jag ar jattenojd med denna utvecklingen, vilken jag hoppas kommer att bidra till mycket sakrare vagar
https://news.sky.com/story/highway-...boost-safety-of-walkers-and-cyclists-12367566
@LadyCovergirl Om Pelle valjer att anvanda ett fordon sa far han folja de krav som kommer foljande med det fordonet. Kan han inte det, sa kan han alltid valja ett annat fordon (t.ex. som busspassagerare) eller att ga. En cyklist ror sig fortare an en fotgangare och representerar en viss risk gentemot fotgangare, darfor ar det rimligt att det laggs nagot ansvar mot detta. (Vilket jag tydligt inte ar ensam om att tycka, iom "Hiearchy of road users" ovan)
Det ar rimligt att detaljstyra manniskors liv dar det finns tydliga bevis for att det har stora positiva effekter - vilket det t.ex. finns med sakerhetsbalte. (Cykelhjalm under 15 vet jag inte om det finns sa mycket bevis for eller om jag haller med om att det ar en rimlig lag - har inte sett forskning)
Det finns ju massor med lagar man skulle kunna instifta for att det ar "bra" for dom - som t.ex. obligatorisk 30 minuters promenad om dagen, att ata minst 3 frukter om dagen, kanske att forbjuda farliga hobbies (BMX, ridning, fallskarmshoppning osv) men man maste balansera manniskors frihet, gentemot hur stor risken lagen skyddar mot ar.
Så du tror inte att det är möjligt att ha en reflex i fickan? Eller för all del bära reflex även i dagsljus? Om reflexen sitter på jackan så glöms den inte.
Men ingen påstår att belastningen av att bära reflexer är något problem.Så det är inte någon positiv effekt av att i trafiken vara synlig och därmed underlätta för både sig själv och andra?
Jag tycker att ingreppet "bära reflex" utomhus är ett så pyttelitet ingrepp att det definitivt överväger eventuella nackdelar. (Dock lite okänt för mig vad nackdelen är med att bära reflex.)
Jag håller med om allt, låter nästan som samma stad faktiskt. (jag har dock bra cykelstråk dit jag ska själv).Ja, jag håller med, jag skulle gärna se helt bilfria städer och utbyggnad av kollektivtrafiken i dem. Men...Jag bor i en kommun som väldigt gärna vill utropa sig som 'cykelstad!' och som jobbar mot 'bilfri innerstad!', och som gör fler och fler gångstråk i city. Samtidigt har kommunen under de två senaste decennierna börjat tillåtia parkering på gator som tidigare haft parkeringsförbud inne i stan, och dessutom skor man sig med att avgiftsbelägga varenda liten plätt i hela staden - det finns inte en enda gratisparkering i hela stan längre, det är bara boendeparkering (bilen måste vara skriven på bostadsadressen) eller city-p. Man säger 'komsikomsi, det är okej att parkera i heeela stan!' Jag tänker att kommunen har med detta fått inte helt oansenliga summor i avgifter som inte funnits förr - var hamnar de pengarna egentligen? Bygga nya vägar ut till köpcentrumen? Nåja, men denna kommun bygger även fler och fler parkeringshus, mitt inne i stan, man bygger ut infrastrukturen till köpcentrum som ligger utanför city, vägar, parkeringar, rondeller - men inte gångvägar dit. Ett köpcentrum delas av en motortrafikled/gamla E4 - det går inte att gå emellan, annat än att traska in till stadsgränsen, och där gå över stans mest trafikerade vägar, sen ut igen. Cykelbanorna delas på trottoarerna i den här stan med fotgängare. Jag ser inte att just MIN kommun försöker minska trafiken 'i stan' utan tvärtom, man gör allt vad man kan för att få in bilarna inne i citykärnan, och dessutom vill man underlätta för bilister men inte övriga trafikanter som inte har bil att ta sig till/från köpcentrum utanför stan.
Jag ser bara hyckleri - 'titta vad duktiga vi är här i stan som gör fler gågator!'- men vad vi gör samtidigt med andra handen...är en annan sak. Att få bilfria citykärnor finns nog egentligen inte på agendan, men man vill gärna få folk att tro det. Tills det blir faktisk ändring - är vi fler och fler som ska dela på utrymmet i trafiken och där måste vi alla som inte sitter i bil bli mer synliga. (förlåt att jag flöt ut med lång text..)
Regeringen vill införa nya trafikregler för cyklister. Att cyklar ska kunna köra mot enkelriktat och mot rött vid högersväng, är två av de frågor som Transportstyrelsen fått i uppdrag att utreda. De nya reglerna skulle göra cykeltrafiken säkrare, menar miljöminister Per Bolund (MP).
Jag tycker ju att reglerna som vi har idag är bra och de är satta där av personer som har betydligt mer kunskap i ryggen än vad jag har dessutom.Det jag tycker är orimligt är din åsikt att fotgängare inte ska behöva ha några som helst regler att förhålla sig till kring reflexer och att fotgängare, oavsett beteende, aldrig ska ses som vållande.
Mitt barn vill inte ha reflexväst för "det har bara förskolebarn". Hade alla haft reflexväst på sig och inte bara 3-åringar så hade det varit lättare. Jag har hittat ett reflexöverdrag man kan dra över ryggsäcken som barnet accepterar. Men senast idag var det några andra barn som retade henne för det och tyckte att det var supertöntigt. Så om alla föräldrar kan lära sina barn att inte reta barn som har reflexer kanske barnen använder reflexer i högre grad!!
och @LadyCovergirl hur mycket av polisens resurser man vill ta från andra saker (som tex bötfälla cyklister som cyklar mot rött eller saknar lyse, eller skjutningar och bilbränder.) så att de istället kan ta fast oreflekterade personer.Men ingen påstår att belastningen av att bära reflexer är något problem.
Eller ifrågasätter att det är både bra och önskvärt att det görs.
Det är ju vad en lagstiftning skulle innebära i form av konsekvenser och hur man ska se på de som av olika skäl inte lyckas med att leva upp till en sådan regel som synpunkterna handlar om.
Håller helt med dig om det. Både för att andra åtgärder har bättre potential att ge effekt och för att konsekvenser och/eller lagtekniskt konstruktion skulle bli för olämplig (beroende på valen)
Hypotetiskt om vi ska diskutera hur en lagstiftning vi inte anser bör finnas skulle utformas om den ändå skulle göras...
Men jag funderade också om det fanns någon större mängd trafikmiljöer som du menade att reflexer inte behövdes i, för att alla syntes tillräckligt bra ändå? Fast då kanske det var att du hade gjort en inbakad avvägning om behov relativt angelägenhet/rimlighet av lagstiftning som jag missade. Så kanske vi är ense där också?
Nej, och de flesta losningar nar man pratar om t.ex. bilfria stader eller att minska bilanvandandet syftar inte riktigt pa smastader, for bilanvandet dar ar helt enkelt inte samma problem som det ar i storstader, dar luften blir riktigt fororenad och det pa riktigt inte finns plats for alla jakla bilar. Vi "bilfientliga" (jag kan vara ganska bilfientlig ) riktar oss mest pa de miljoer, jag koper helt att landsbygden och smastader kommer vara bilberoende ganska lange till.
Samma gallande tillgangligheten dock, vi har denna debatten i London just nu, om huruvuda "alla" kan cykla, och saklart ar svaret att inte ALLA kan cykla, men valdigt manga, inklusive gamla och handikappade kan cykla, pa ratt cykel, speciellt nar det finns saker infrastruktur (alltsa cykelbanor). Och ju fler bilar vi far bort fran vagarna (igen, framforallt i storstaderna), inte bara blir staderna trevligare och sakrare, det blir ocksa mindre trafik for de som faktiskt maste anvanda bilen.