Många som har varselkoppel och reflextäcken på sina hundar och reflexband på kopplet tror sig säkert vara synliga. Svår situation att bötfälla säger jag.Givetvis är kravet att reflexerna är synliga. Precis som att cykellyset bakåt inte får vara gömt bakom en stor väska på pakethållaren.
Om det är väder som idag: regn och blåst samt mörkt. Då är det sannerligen inte lätt att kunna se någon vid ett övergångsställe, än mindre i rätt tid.
Ja cykelinfrastrukturen är sådan. Den kommer och försvinner, upphör plötsligt, har inte anpassade trafikljus, avbryts av vägarbeten osv på många orter. Läs tex cyklistbloggen. Många cyklister skadas årligen av att kommunen lämnat stora stenar eller betongsuggor utan eller med undermåliga reflexer, stolpar i grått i cykelbanan, hål som inte repareras osv. Nära fler än som skadas av möte med bil tex. Cykelvägar kan ledas på kilometerlånga omvägar vid korsningar. Ibland kan de vara så dåliga att vägbanan är säkrare.Cyklister, åtminstone i den här stan och i Lund, växlar gärna utefter vad som passar bäst för cyklisterna just den millisekunden. Till exempel cyklar på trottoaren tills det blir rött från det hållet och då svänger rakt ut i bilvägen, utan att se sig för. Cyklar rakt ut på övergångsställen, givetvis utan att se sig om.
Dock inte så i min stad.