Förklara för mig hur man inte kan ha tillgång till en reflex? Att glömma är inte ett giltigt skäl.

Det kan finnas en massa olika anledningar till att en person inte har en fräsch reflex till hands, det kan väl inte vara så svårt att tänka sig? Kanske har tappat den, råkat slänga den, sitter på jackan man lämnade på kontoret, eller så har den man hade blivit gammal och man har inte kunnat köpa en ny. Eller så fastnade man i en bilkö och kom hem efter att det mörknar.

Jag tycker också att det borde vara en självklarhet att ha reflexer, men frågan är vad som ska vara konsekvensen av att inte ha en. Finns en massa situationer där folk är glömska, riskbenägna eller utan konsekvenstänk utan att det är olagligt. I detta fall skulle konsekvensen bli att man inte får lämna byggnaden man befinner sig i när mörkret fallit, och det tycker jag är för stor konsekvens.

Det kan finnas en massa olika anledningar till att en person inte har en fräsch reflex till hands, det kan väl inte vara så svårt att tänka sig? Kanske har tappat den, råkat slänga den, sitter på jackan man lämnade på kontoret, eller så har den man hade blivit gammal och man har inte kunnat köpa en ny. Eller så fastnade man i en bilkö och kom hem efter att det mörknar.

Jag tycker också att det borde vara en självklarhet att ha reflexer, men frågan är vad som ska vara konsekvensen av att inte ha en. Finns en massa situationer där folk är glömska, riskbenägna eller utan konsekvenstänk utan att det är olagligt. I detta fall skulle konsekvensen bli att man inte får lämna byggnaden man befinner sig i när mörkret fallit, och det tycker jag är för stor konsekvens.

Fräsch? Har aldrig hållit mig ifrån att använda de jag har. De kan vara hur sunkiga och hur tokfula som helst, det är ändå mycket sämre helt utan.

Du får inte cykla fritt utan ordentlig belysning och ringklocka. Varför är inte det frihetsinskränkande?

Om man inte kan cykla (eller köra bil) så kan man gå de avstånd det handlar om med cykel (eller åka kollektivtrafik eller taxi om sånt finns). Att inte få gå utanför bostaden, eller jobbet eller stallet eller simhallen osv var man nu råkar vara när det blir mörkt, är en helt annan sak än att inte få nyttja ett specifikt transportmedel. Tycker du verkligen inte att det är skillnad?

Fräsch? Har aldrig hållit mig ifrån att använda de jag har. De kan vara hur sunkiga och hur tokfula som helst, det är ändå mycket sämre helt utan.

Menade fräsch som i ny, fast inte splitterny så kändes fel att skriva ny. Kom inte på hur jag skulle benämna det, men reflexer tappar sin funktion med tiden så de får inte vara för gamla. Men hellre en lite gammal än ingen alls, förstås.

Jag vill lägga ett mer likvärdigt ansvar på trafikanter, ja.
Det är helt omöjligt att göra. Vid en olycka mellan en person som promenerar, cyklar, rider, kör moppe och en 1,5 ton tung bil finns ingen likvärdighet. Risken att gångtrafikanten, hästen, ryttaren, cyklisten, mopedisten dör eller behöver sjukhusvård är oerhört mycket större.

Ett fordon av den digniteten som används för att nonchalera, skrämma eller putta en gångtrafikant, cyklist, ryttare, häst är en oerhörd risk och ett fruktansvärt beteende.

Men även på övergångsstället är det rimligt att fotgängare har reflex. Jag blir ju inte mer synlig bara för att det är vita streck på vägbanan.
Att ens väga in rådjur utan reflex är ännu en gång tramsigt. Jag kräver mer av mina medmänniskor än jag kräver av ett rådjur. (Precis som att jag skulle bli mycket argare på min granne om den åt upp mina blomknoppar än jag blir på ett rådjur.)

Cyklister som inte följer regler? Sådana vimlar det av här. Både i Malmö och Lund. De mest frekventa händelserna är att cykla rakt ut på övergångsställe/cykelöverfart/cykelpassage, inte ha uppsikt över trafiken, inte rätta sig efter trafikljus samt slänga sig mellan trottoar och vägbana lite utefter vad man känner för.

Ingen har påstått att träd inte kan ramla. Men nog måste fallande träd rent generellt vara ovanligare än fotgängare utan reflexer. Dessutom kommer markägaren säkert kunna hållas ansvarig om det visas på att trädet inte skötts ordentligt.
Javisst, men även med stora mängder reflexer är det möjligt att de döljs, så som jag har visat med ett exempel. Så mitt argument med det och med rådjur är att man ändå måste vara uppmärksam, oavsett.

Om du ändå måste vara uppmärksam så hinner du stanna även om någon person som pga tex ett funktionshinder eller glömska inte har reflex, eller pga att hela reflexbältet och reflextäcket på hunden inte syns från sidan, står vid övergångsstället.

Att vara irriterad på folk bara för att verkar ju vara lite onödigt.

(Om cyklister, ja det verkar som att vi har olika erfarenheter där helt enkelt. Men det kan vara bra att tänka på att cyklister oftast befinner sig där trafikplanerarna medvetet eller omedvetet placerat dem. Så klaga på trafikplanerarna om det inte går att cykla säkert i din stad.)

Tycker du att personen med adhd etc är representativ för majoriteten? Så att man på det viset kan påstå att vi alla har orimligt svårt att bära med oss t.ex. ett litet reflexband?

Undantag finns alltid till allting.
Minns inte om jag svarat på det här. Men jag kan väl hitta på lite matte antar jag. Låt säga att 1/3 av alla gångtrafikanter du möter saknar reflex. Bland gångtrafikanter är det ju större chans att en person av någon orsak saknar körkort än bland bilförare. Alla människor får gå, barn med urusla föräldrar, personer med alla möjliga typer av hälsa och ohälsa och problem eller icke problem, personer som gick särskolan som små osv. + en massa hyperstressade människor med SUV såklart som absolut skulle glömt att hänga på lyktorna på den om de legat i en låda i carporten och de åkte hemifrån klockan 11, men som nu bytte jacka och inte hade reflexen i fickan på den nya jackan osv.

Jag menar herregud nog många personer med bil glömmer ju för sjutton att ens slå på lyktorna om de inte slås på automatiskt. Ser hela tiden bilar utan lyktorna på, till och med trafiknyheterna pratar om det som ett problem, inte verkar de bötfällas heller.

Helt ärligt jag är jätteförvånad över att många i den här tråden har absolut noll och ingen förståelse för att personer kan glömma saker. Har folk aldrig någonsin, ever glömt nycklarna, låst sig ute, glömt det viktiga papperet, mobilen, handväskan, handskarna, ridstövlarna, träningsskorna, var man ställde bilen osv.

Om det är så att ni faktiskt aldrig någonsin är stressade, förvirrade eller kan råka glömma saker så bara måste jag meddela att det finns en massa andra människor som glömmer även viktiga saker hur välmenande de än är. Det är inte kul att sitta i trappan utanför sin hemdörr i ett par timmar när man är 13 och glömt nycklarna, men jag har ändå gjort det mer än en gång, trots att det är jättelätt att komma ihåg nycklarna och bara att och att det har usla konsekvenser att glömma dem.

Skolan är full av barn som glömmer skolböcker, har ADHD, usla föräldrar, lätt glömska föräldrar, är rebelliska, inte lyder, pratar när de ska hålla klaffen, gör dåligt på proven osv. Men plötsligt när det gäller reflexer så finns dessa inte? och inte blir de vuxna 45 åriga män som är halvutbrända stressade egenföretagare med tre barn heller?

Så det är så att även om varje person bara glömmer sin reflex sällan så skulle man se massor av människor utan reflex, eftersom reflexen är dold eller för att det är så många som går att även några få som glömt den skulle se många ut om man hela tiden noterar dem o fokuserar på dem. Om du köpt en Ford o av ngn orsak är supernöjd ser du plötsligt Fordar överallt det är ett känt fenomen.

Med det sagt så lite kampanjer och gratisreflexer skulle säkert förbättra situationen en del.

Senast ändrad:
Minns inte om jag svarat på det här. Men jag kan väl hitta på lite matte antar jag. Låt säga att 1/3 av alla gångtrafikanter du möter saknar reflex. Bland gångtrafikanter är det ju större chans att en person av någon orsak saknar körkort än bland bilförare. Alla människor får gå, barn med urusla föräldrar, personer med alla möjliga typer av hälsa och ohälsa och problem eller icke problem, personer som gick särskolan som små osv. + en massa hyperstressade människor med SUV såklart som absolut skulle glömt att hänga på lyktorna på den om de legat i en låda i carporten och de åkte hemifrån klockan 11, men som nu bytte jacka och inte hade reflexen i fickan på den nya jackan osv.

Jag menar herregud nog många personer med bil glömmer ju för sjutton att ens slå på lyktorna om de inte slås på automatiskt. Ser hela tiden bilar utan lyktorna på, till och med trafiknyheterna pratar om det som ett problem, inte verkar de bötfällas heller.

Helt ärligt jag är jätteförvånad över att många i den här tråden har absolut noll och ingen förståelse för att personer kan glömma saker. Har folk aldrig någonsin, ever glömt nycklarna, låst sig ute, glömt det viktiga papperet, mobilen, handväskan, handskarna, ridstövlarna, träningsskorna, var man ställde bilen osv.

Om det är så att ni faktiskt aldrig någonsin är stressade, förvirrade eller kan råka glömma saker så bara måste jag meddela att det finns en massa andra människor som glömmer även viktiga saker hur välmenande de än är. Det är inte kul att sitta i trappan utanför sin hemdörr i ett par timmar när man är 13 och glömt nycklarna, men jag har ändå gjort det mer än en gång, trots att det är jättelätt att komma ihåg nycklarna och bara att och att det har usla konsekvenser att glömma dem.

Skolan är full av barn som glömmer skolböcker, har ADHD, usla föräldrar, lätt glömska föräldrar, är rebelliska, inte lyder, pratar när de ska hålla klaffen, gör dåligt på proven osv. Men plötsligt när det gäller reflexer så finns dessa inte? och inte blir de vuxna 45 åriga män som är halvutbrända stressade egenföretagare med tre barn heller?

Så det är så att även om varje person bara glömmer sin reflex sällan så skulle man se massor av människor utan reflex, eftersom reflexen är dold eller för att det är så många som går att även några få som glömt den skulle se många ut om man hela tiden noterar dem o fokuserar på dem. Om du köpt en Ford o av ngn orsak är supernöjd ser du plötsligt Fordar överallt det är ett känt fenomen.

Med det sagt så lite kampanjer och gratisreflexer skulle säkert förbättra situationen en del.

Du behöver inte kalla mig "Ni". Om det var ett allmänt svar så är det snyggare att använda "KL"istället för att tillskriva mig åsikter som jag inte gett uttryck för.

Jag reflekterade över att det faktiskt inte är svårt alls att bära med sig ett litet reflexband i jackfickan, eller tom en reflexväst som är tunn och mycket lätt att vika ihop.

Jag har verkligen aldrig ifrågasatt att man kan glömma saker, jag är själv tämligen disträ. Därför funkar det för mig att helt enkelt ha reflexen i jackfickan så den alltid är med. Fast du verkar på något sätt ha läst in att jag inte tror att någon enda människa kan vara glömsk...
Utifrån mitt påpekande att det faktiskt går att på ett enkelt sätt ha med sig reflexer så tycker jag ditt uppräknande av diverse diagnoser som skulle göra det omöjligt blir tämligen löjligt. Det finns alltid personer som har svårt för saker, undantag finns alltid till allt. Men man måste faktiskt inte alltid dra allt till sin yttersta spets i något slags försök att alltid bevisa motsatsen.

Det är helt omöjligt att göra. Vid en olycka mellan en person som promenerar, cyklar, rider, kör moppe och en 1,5 ton tung bil finns ingen likvärdighet. Risken att gångtrafikanten, hästen, ryttaren, cyklisten, mopedisten dör eller behöver sjukhusvård är oerhört mycket större.

Ett fordon av den digniteten som används för att nonchalera, skrämma eller putta en gångtrafikant, cyklist, ryttare, häst är en oerhörd risk och ett fruktansvärt beteende.
Jag visar helst hänsyn men måste ju se personerna för att kunna visa hänsyn.

Personligen värdesätter jag ett människoliv högre än ett rådjur. För övrigt så har rådjur 2 utmärkta reflexer i sina ögon.

Det finns alltid personer som har svårt för saker, undantag finns alltid till allt. Men man måste faktiskt inte alltid dra allt till sin yttersta spets i något slags försök att alltid bevisa motsatsen.

Jag tror att det @Badger argumenterar emot är en lagstiftning, och den gäller ju samtliga. Sen håller jag inte med om att det är undantag att folk skulle ha svårt att komma ihåg reflex, det känns snarare som en regel att folk är glömska och glömmer saker hemma i farten. Som sagt, nycklar och plånböcker som även de ger stora konsekvenser att glömma. Jag glömmer nåt varje vecka trots att jag ser mig själv som relativt normalbegåvad och normalstressad.

Men, sen när man pratar lagstiftning så måste man ju också väga emot hur stort ett problem är. Hur många bilolyckor är det egentligen som sker varje år, som inte hade skett om fotgängare haft reflex? Utan att egentligen veta nåt om detta, så gissar jag att vi hade hört betydligt mer om detta stora reflexproblem om det funnits ett sådant som är så kritiskt att det bör stiftas ny lag.

Du behöver inte kalla mig "Ni". Om det var ett allmänt svar så är det snyggare att använda "KL"istället för att tillskriva mig åsikter som jag inte gett uttryck för.

Jag reflekterade över att det faktiskt inte är svårt alls att bära med sig ett litet reflexband i jackfickan, eller tom en reflexväst som är tunn och mycket lätt att vika ihop.

Jag har verkligen aldrig ifrågasatt att man kan glömma saker, jag är själv tämligen disträ. Därför funkar det för mig att helt enkelt ha reflexen i jackfickan så den alltid är med. Fast du verkar på något sätt ha läst in att jag inte tror att någon enda människa kan vara glömsk...
Utifrån mitt påpekande att det faktiskt går att på ett enkelt sätt ha med sig reflexer så tycker jag ditt uppräknande av diverse diagnoser som skulle göra det omöjligt blir tämligen löjligt. Det finns alltid personer som har svårt för saker, undantag finns alltid till allt. Men man måste faktiskt inte alltid dra allt till sin yttersta spets i något slags försök att alltid bevisa motsatsen.
Ja jag kunde satt ett knapplån på senare hälften av inlägget, ursäkta.

Ja man kan ha ett litet reflexband i jackfickan, eller på väskan, det skulle ju göra att man oftast har en reflex på sig.
Sedan kan man byta jacka, till en som inte hade ett reflexband i fickan (jag försöker ha ett par vantar i jackfickan på varje jacka, men ibland fallerar jag ändå). (en reflexväst skulle då aldrig få plats i mina fickor, eller väska.)

Så knapplån då:

Jag försöker inte dra till en spets. Jag försöker köra lite statistik, typ.
Väldigt många människor går.
De flesta har reflex.
Vissa är dåliga människor som struntar i reflex.
Glömmer den
eller har situationer/handikapp som gör att de glömmer lättare.

Om av 100 personer 90 nästan alltid har reflex, 10 aldrig, så kommer du ändå se mängder av människor utan reflex eftersom 20 personer glömt just den gången, det var kanske bara den gången den veckan för varje av dem, men du kommer ändå se 30 personer utan reflex.

Sedan när man börjat lägga märke till någonting så tenderar man se det överallt. (tex cyklisten som verkar bryta mot en regel, som man ser ur ögonvrån registrerar även man inte var tvungen att anpassa sin färdväg liksom cyklisten som man var tvungen att anpassa sig till, men utan mer anpassning än man gör hela tiden för andra bilister.)

https://en.wikipedia.org/wiki/Frequency_illusion
It occurs when increased awareness of something creates the illusion that it is appearing more often.[4]

Arnold Zwicky considered this illusion a process involving two cognitive biases: selective attention bias (noticing things that are salient to us and disregarding the rest) followed by confirmation bias (looking for things that support our hypotheses while disregarding potential counter-evidence).[7]

De flesta har reflex.
Det här skulle jag nog säga är lögn. Jag skulle nog säga att det möjligtvis kan vara så på landsbygd, men där finns ändå stora brister också, men är folk på landsbygd utrustade med reflekterande material så är de det ordentligt, inte bara med en liten flexbert.

Den här diskussionen om att "glömma" reflex är lite larvig kan jag tycka och som jag tidigare sagt i tråden anser jag att vi måste prata om varselkoppel/väst/snaps för samexistens i trafikerad miljö, inte små dingel i handväskan.

Den här diskussionen om att "glömma" reflex är lite larvig kan jag tycka och som jag tidigare sagt i tråden anser jag att vi måste prata om varselkoppel/väst/snaps för samexistens i trafikerad miljö, inte små dingel i handväskan.

Diskussionen om att glömma reflex kommer ur påtalandet att det vore orimligt att det skulle vara olagligt att glömma reflex, att man skulle behöva begå lagbrott för att kunna gå hem från bussen.

Men det kanske inte är väldigt få som vill ha en lagstiftning, det är lite oklart, i så fall får den diskussionen förstås orimligt stort utrymme i tråden. Men det är i alla fall det som diskuteras.

Diskussionen om att glömma reflex kommer ur påtalandet att det vore orimligt att det skulle vara olagligt att glömma reflex, att man skulle behöva begå lagbrott för att kunna gå hem från bussen.

Men det kanske inte är väldigt få som vill ha en lagstiftning, det är lite oklart, i så fall får den diskussionen förstås orimligt stort utrymme i tråden. Men det är i alla fall det som diskuteras.

Jag tror också att vi pratar om lite olika saker i tråden. Jag tycker att diskussionen om att lagstifta att samtliga människor ska bära reflex, alltid efter solens nedgång, är helt befängd. Det går utmärkt att inte vara en trafikfara utan reflex på många sätt och på många platser. Men att ge sig ut och gå längst en obelyst landsväg mitt i vintern utan reflex är ju minst sagt att skapa en trafikfara, och att skapa trafikfaror är ju något som jag är betydligt mer förstående för att man vill diskutera lagstiftning kring. Så det känns som det är lite äpplen och päron i tråden.

Det här skulle jag nog säga är lögn. Jag skulle nog säga att det möjligtvis kan vara så på landsbygd, men där finns ändå stora brister också, men är folk på landsbygd utrustade med reflekterande material så är de det ordentligt, inte bara med en liten flexbert.

Lögn? Du menar att jag räknat antal med och utan reflex, kommit fram till att de flesta inte har det, men sedan ändå väljer att ljuga och säga att de flesta har reflex?

Andra människor skulle använda ord som, jag tycker du har fel, du har nog sett fel, jag har räknat och det visat sig inte alls vara så att de flesta osv.

Lögn? Du menar att jag räknat antal med och utan reflex, kommit fram till att de flesta inte har det, men sedan ändå väljer att ljuga och säga att de flesta har reflex?

Andra människor skulle använda ord som, jag tycker du har fel, du har nog sett fel, jag har räknat och det visat sig inte alls vara så att de flesta osv.
Ursäkta, fel ordval/uttryck, men jag tror inte för ett ögonblick på att det stämmer att säga 'de flesta' i en diskussion om vilka som bär reflex, det blir lite en argumentationskonstruktion att säga så. Jag menar inte att peka ut dig personligen som LÖGNARE, jag tror det uttrycket 'de flesta' inte ens kan backas upp med någon statistik på reflexbärande människor i trafiken. Det är ju bristen på reflexer i trafikerade områden som är uppkomsten till diskussionen överhuvudtaget och den diskussionen har vi väl alla till mans hört och pratat om under hela vår livstid?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka