Tycker du att personen med adhd etc är representativ för majoriteten? Så att man på det viset kan påstå att vi alla har orimligt svårt att bära med oss t.ex. ett litet reflexband?
Undantag finns alltid till allting.
Minns inte om jag svarat på det här. Men jag kan väl hitta på lite matte antar jag. Låt säga att 1/3 av alla gångtrafikanter du möter saknar reflex. Bland gångtrafikanter är det ju större chans att en person av någon orsak saknar körkort än bland bilförare. Alla människor får gå, barn med urusla föräldrar, personer med alla möjliga typer av hälsa och ohälsa och problem eller icke problem, personer som gick särskolan som små osv. + en massa hyperstressade människor med SUV såklart som absolut skulle glömt att hänga på lyktorna på den om de legat i en låda i carporten och de åkte hemifrån klockan 11, men som nu bytte jacka och inte hade reflexen i fickan på den nya jackan osv.
Jag menar herregud nog många personer med bil glömmer ju för sjutton att ens slå på lyktorna om de inte slås på automatiskt. Ser hela tiden bilar utan lyktorna på, till och med trafiknyheterna pratar om det som ett problem, inte verkar de bötfällas heller.
Helt ärligt jag är jätteförvånad över att många i den här tråden har absolut noll och ingen förståelse för att personer kan glömma saker. Har folk aldrig någonsin, ever glömt nycklarna, låst sig ute, glömt det viktiga papperet, mobilen, handväskan, handskarna, ridstövlarna, träningsskorna, var man ställde bilen osv.
Om det är så att ni faktiskt aldrig någonsin är stressade, förvirrade eller kan råka glömma saker så bara måste jag meddela att det finns en massa andra människor som glömmer även viktiga saker hur välmenande de än är. Det är inte kul att sitta i trappan utanför sin hemdörr i ett par timmar när man är 13 och glömt nycklarna, men jag har ändå gjort det mer än en gång, trots att det är jättelätt att komma ihåg nycklarna och bara att och att det har usla konsekvenser att glömma dem.
Skolan är full av barn som glömmer skolböcker, har ADHD, usla föräldrar, lätt glömska föräldrar, är rebelliska, inte lyder, pratar när de ska hålla klaffen, gör dåligt på proven osv. Men plötsligt när det gäller reflexer så finns dessa inte? och inte blir de vuxna 45 åriga män som är halvutbrända stressade egenföretagare med tre barn heller?
Så det är så att även om varje person bara glömmer sin reflex sällan så skulle man se massor av människor utan reflex, eftersom reflexen är dold eller för att det är så många som går att även några få som glömt den skulle se många ut om man hela tiden noterar dem o fokuserar på dem. Om du köpt en Ford o av ngn orsak är supernöjd ser du plötsligt Fordar överallt det är ett känt fenomen.
Med det sagt så lite kampanjer och gratisreflexer skulle säkert förbättra situationen en del.