Reflektioner över en avslutad (?) relation

tjenixen

Trådstartare
(Herregud så långt det blev O_o - och egentligen är det ju bara trams, men mina tankar nonetheless)

Jag hoppas kunna få lite perspektiv här.

Några av er vet att jag träffade en person i ca 5 månader, vi sågs inte så ofta och vi hade aldrig sex. (När vi började träffas gjorde jag det tydligt att jag inte ville inleda ett sexuellt förhållande förrän jag fick bekräftat att inga andra var inblandade. Inga konstigheter.)
Under tiden har jag jobbat mycket med mig själv då jag har en hel drös dåliga vanor i dejtande och kärleksrelationer - han med, kan man lugnt säga. Så det har gått långsamt, men det har varit uppenbart att vi tyckt om varandra.
Sist vi sågs, innan jul, bad han mig om hjälp med en sak, jag ställde gladeligen upp och vi hade en väldigt trevlig kväll. När vi umgås behandlar han mig otroligt väl, och denna kväll lite extra mycket. Jag antog att det var för att han bett om hjälp - något han inte är helt bekväm med till vardags.
Sedan gick alla mina varningsflaggor gick igång...

Det finns två anledningar:
- Det ena var att han var på väg att åka hem kl 01. (Hade väskor med sig och tvättid på morgonen). Ingen av oss har någonsin åkt hem om vi umgåtts på kvällen.
- Det andra är att jag, pga min uppväxt, blir otroligt på min vakt vid förändringar i beteende. Vare sig det är till det bättre el sämre, så signalerar det att något är på g, och min vana säger att det inte är bra. Jag är medveten om att detta är en invand reaktion och inte nödvändigtvis förankrad i aktuella situationer. Jag vet att den finns och varför, jag kan inte alltid säga om det är en befogad känsla eller inte, det kan bara tid utvisa.

Som resultat av detta för mig extremt obehagliga tillstånd hörde jag av mig till honom några dagar senare i ett sms och sade att det fanns vissa saker i hur vi ses jag kände mig obekväm med och gärna ville prata med honom om, om han ville och när han i så fall hade tid.
Som svar fick jag i stora drag: javisst, men det är lite mycket nu så kan vi göra det senare.

Det var ett meddelande som inte var likt honom (mitt var nog inte så likt mig). ...Sedan tog det en månad innan han hörde av sig igen.

Jag är fullt medveten om att jag freakade, och att rädslorna är mitt ansvar, inte hans. Detta hade jag tänkt förmedla till honom och vara ärlig med att det är något jag själv måste hantera, inte han.
Jag är även medveten om att det inte är god stil att skicka ett sådant meddelande, och inte heller helt förvånad över svaret jag fick.

Samtidigt så tog det så lång tid innan han hörde av sig att jag i bestämde mig för ett datum med cut-off point och om han inte hörde av sig innan det så skulle jag helt enkelt gå vidare. Jag har kommit fram till att en av de viktigaste sakerna för mig i en relation är att känna att det finns utrymme för mig att uttrycka sådant som känns viktigt.
Således blev mitt svar när han till sist tog kontakt igen, att det tagit så lång tid att jag bestämt mig för att gå vidare. (Jag nämnde även ursäktande att jag förstod att mitt ursprungliga meddelande inte varit så sjysst och att det absolut inte varit min mening. Jag hade kunnat hitta ett bättre sätt att uttrycka det som var viktigt om jag tänkt till lite)

(Gud så lång det här blir...!)

Nåja, summan av kardemumman är att jag aldrig behandlat mig själv så väl som jag gjort i den här "relationen", och det är mycket tack vare honom då han utmanat mig att vara en lite bättre version av mig själv. Tidigare har jag helt kört över mig själv och lagt full fokus på den andre, och jag har aldrig satt mitt eget pris så högt som med honom. Vilket samtidigt gjort att jag verkligen kunnat göra mitt bästa för att kommunicera ärligt och behandla honom på ett så öppet och bra sätt jag har kunnat. Det är stor skillnad mellan att lägga fokus på den andre och ge av sig själv har jag märkt. Varav det senare är det eftersträvansvärda.

Samtidigt som jag undrar om jag gjorde något väldigt osjysst? Jag har ingen aning, det här är en för mig helt främmande situation, helt främmande utgångsläge, helt främmande på så otroligt många olika sätt att det känns som en otrampad stig någonstans i skogen vid den där motorvägen jag är van vid att tanklöst köra med något stort, bullrigt fordon som knappt går att svänga.

Skulle ni vänta en månad med att prata med någon som uttryckt att de hade något på hjärtat?
Hur skulle ni reagerat om ni var den som ville säga något?
Är det konstigt av mig att gå ifrån en relation på det sättet, när jag ändå känner att båda måste våga blotta sig lite iaf för att kommunikationen ska funka?
Vi har aldrig varit ett par, bara "träffats".

Är jag bara ovan vid att ställa mig själv först? Eller har jag begått ett stort misstag :(
 
Senast ändrad:
Sv: Reflektioner över en avslutad (?) relation

Jag tycker inte att du har begått några misstag alls faktiskt.
Det är ju självklart att ni ska kunna prata med varandra även om det som kan verkar besvärande och jobbigt att prata om. Man måste få känna sig trygg nog i relationen för att göra det.

Att vänta en månad med svaret är bara trist, jag tycker att det är lite respektlöst. Ärlighet varar längst heter ju och det är ju sant. Att ignorera bort folk genom att vara tyst mot den , förtjänar den man tycker om ett sådant beteende?

Men ni är ju två i det här. Vad säger han, vad tycker han och hur tolkar han det här?

Att tänka på sig själv i en relation kan aldrig vara fel!
 
Sv: Reflektioner över en avslutad (?) relation

Jag tycker inte heller att du har begått något misstag. Jag tycker helt enkelt att han inte verkar vara så intresserad bara. Se det som en riktigt bra erfarenhet i ryggsäcken där du ställde upp för dig själv och krävde mer respekt.

Upp på hästen igen bara! ;)
 
Sv: Reflektioner över en avslutad (?) relation

Jag satt och funderade på att starta en liknande tråd.

Träffade ju en man i somras, det var han som drev på, han var så kär och jag var så fantastisk och vi pratade i telefon och sms:ade varje dag och försökte träffas varje helg. Han verkligen skämde bort mig och älskade mig precis som jag är!
Och jag gjorde det samma.

Det ebbade för hans del ut under hösten, så långsamt att jag nästan inte märkte det. Till slut tog jag upp det och frågade om något var fel. Nejnej, inte alls, han var medveten om att han inte varit så bra på att bekräfta mig och lovade bättring. Och så hände... ingenting.

Han hörde av sig allt mer sällan. Sist vi pratade så var vi helt överens om att vi skulle sätta oss och prata om vad vi ville ha ut av relationen och om vi kunde få det att bli så.

Sen hördes han inte av på tre dagar.

Jag skickade sms, han svarade artigt men inte mer än så. Och nu är det en vecka sen vi pratade.

Jag är förbryllad. Om han inte vill fortsätta kan han väl säga det? Jag överlever definitivt. Men liksom att bara sluta höra av sig - det gjorde man på mellanstadiet.

Så jag tycker nog att du väntade väldigt länge, en hel månad.... För min del är relationen avslutad.
 
Sv: Reflektioner över en avslutad (?) relation

Jag tycker inte du har gjort något misstag här. Hade han varit mer intresserad hade det inte gått en månad innan han hörde av sig.

Se det som en erfarenhet och var glad åt hur du lärde dig att vända fokus mot dig själv, det kommer du ha nytta av i alla framtida relationer.
 
Sv: Reflektioner över en avslutad (?) relation

Nåja, summan av kardemumman är att jag aldrig behandlat mig själv så väl som jag gjort i den här "relationen", och det är mycket tack vare honom då han utmanat mig att vara en lite bättre version av mig själv. Tidigare har jag helt kört över mig själv och lagt full fokus på den andre, och jag har aldrig satt mitt eget pris så högt som med honom. Vilket samtidigt gjort att jag verkligen kunnat göra mitt bästa för att kommunicera ärligt och behandla honom på ett så öppet och bra sätt jag har kunnat. Det är stor skillnad mellan att lägga fokus på den andre och ge av sig själv har jag märkt. Varav det senare är det eftersträvansvärda.

Dina tankar är så kloka och jag får massor av insikter från det du berättar!

Det jag fetat - det är jag i ett nötskal. För min del handlar det om en desperat strävan efter att bli omtyckt. (det lilla barnet önskan - se mig, tyck om mig. Väldigt barnsligt)
Jag bekräftar, lägger mig som dörrmatta och vill få kärlek tillbaka. Vilket ju visat sig funka uruselt. Vem vill ha en dörrmatta liksom...
 
Sv: Reflektioner över en avslutad (?) relation

Jag tycker inte att du gjort fel. Jag tror inte att ni hade fått ut så mycket av det samtalet ändå. Du missade inget, det är min magkänsla. Och du ska inte ha dåligt samvete för hans skull. Han har fått många chanser.
 
Sv: Reflektioner över en avslutad (?) relation

Fy vad det är svårt med relationer, man ska vara så kär att man inte vet vad man gör, samtidigt ska man vara analytisk och på nåt sätt bestämma sig för om personen man dejtar är nån man vill gifta sig med. (Om man nu bestämt sig för att giftermål och familj är det långsiktiga målet med att gå igenom hela proceduren)

Hade jag inte hört av någon på en månad så hade jag lagt ner. Jag hade troligen jagat personen lite mer än du under den månaden, eftersom jag har nån slags vill veta attityd, men det är ju egentligen bara att förödmjuka sig.

Så jag tycker du gjorde helt rätt som sa att du var färdig när han till slut hörde av sig.

För övrigt är det fantastiskt fint att du hittat styrkan att bryta dina egna dåliga mönster, att du funderat över vad du har/vill ha för roll i ett förhållande. Om jag ska vara elak så undrar jag om du valde ett bättre objekt den här gången än vad ditt mönster styr dig mot?

Människor som har lätt att tappa bort sig själva i en relation väljer gärna en partner med ett ego som kräver den typen av uppmärksamhet.

Hoppas att du trots den här negativa erfarenheten vågar hålla fast vid ditt nya sätt att vara i en relation, jag tror du har allt att vinna på det i längden!
 
Sv: Reflektioner över en avslutad (?) relation

Som resultat av detta för mig extremt obehagliga tillstånd hörde jag av mig till honom några dagar senare i ett sms och sade att det fanns vissa saker i hur vi ses jag kände mig obekväm med och gärna ville prata med honom om, om han ville och när han i så fall hade tid.
För mig är det väldigt märkligt att komma flera dagar senare och säga att man vill prata om någonting och sen inte specificera det. Det är ju ingen kommunikation som är något värt över det. Hade jag fått ett sådant sms hade jag tagit för givet att personen inte ville ses mer. Jag hade verkligen inte trott att personen ville ifrågasätta varför jag ändrat mitt sov-beteende, för sådana saker tar man väl där på en gång när det händer?

"Va?! Ska du åka hem? Men varför vill du inte sova över? Jag vill att du ska sova över." Och får man ett svar här så tar man ju det då. "Jag har lite taskiga minnen så jag är lite på min vakt när människor ändrar vanor och beteenden, det ska givetvis inte ligga dig till last, men jag fick en sådan obehaglig känsla nu när du inte ville sova över."

På en gång tar man saker så man får ut dem när det passar!!

Men ni verkar båda två ha extremt svårt att prata och att bara vara ärliga och köra på. Ni gör det så extremt mycket svårare än vad det är.
 
Sv: Reflektioner över en avslutad (?) relation

Stå på dig! Annars gör nån annan det!
Jag tycker som föregående att du gör helt rätt som går på din magkänsla att nått va fel. Man ska vara snäll mot sig själv och inte ta en sån behandling! Har märkt att en del karlar är väldigt konflikträdda och det är inget DU ska ta ansvar för i ditt fall, det är HANS bissniss.
Man ska kunna känna att man får något tillbaka på ett gott sätt och du är värd nån som tycker om dig och bryr sig för att du är du!
 
Sv: Reflektioner över en avslutad (?) relation

Att ignorera bort folk genom att vara tyst mot den , förtjänar den man tycker om ett sådant beteende?

Om det är så det känns, verkar det vettigaste väl vara att tala om för personen att man känner sig ignorerad och att man blir ledsen av det. (Om man vill ha någon form av relation med personen överhuvudtaget, alltså.)

Det där med att på egen hand klura ut vad den andra personens handlingar - och icke-handlingar - betyder, verkar ju slå fel i ungefär 95% av fallen.
 
Sv: Reflektioner över en avslutad (?) relation

Om jag ska vara elak så undrar jag om du valde ett bättre objekt den här gången än vad ditt mönster styr dig mot?

;)
Jag förstår vad du menar! I verkligheten valde jag nog en som var "värre" än de jag träffat tidigare. Vilket egentligen har varit väldigt bra för mina dåliga mönster har blivit så tydliga att jag verkligen varit tvungen att fatta medvetna beslut för mig själv. Det är inte heller en dum person, så feedbacken när jag har respekterat mig själv har varit enorm. Inga krångligheter eller spel där.
 
Sv: Reflektioner över en avslutad (?) relation

Om det är så det känns, verkar det vettigaste väl vara att tala om för personen att man känner sig ignorerad och att man blir ledsen av det. (Om man vill ha någon form av relation med personen överhuvudtaget, alltså.)

Har jag varit med om, men mötts av ännu mer tystnad. Och då drog jag. Vem orkar leva i en sån relation? Inte jag iaf.
Jag tycker det är bra att ts lyssnar till sin insida, vilket oftast brukar vara rätt (min erfarenhet).
Även om den andres beteende inte är "fel", så ska man inte vara kvar i en sån relation om man själv upplever det som om man blir behandlad på ett vis man inte tycker om eller mår dåligt av.
 
Sv: Reflektioner över en avslutad (?) relation

det var ett dåligt beteende från hans sida tycker jag att inte vara ärlig o bara smita undan utan att eg säga nåt

..men personligen skulle jag tröttnat o sen undrat varför man har en relation med en människa som inte vill ha sex med mig ? ..om man inte har en ren kompisrelation.
 
Sv: Reflektioner över en avslutad (?) relation

För mig är det väldigt märkligt att komma flera dagar senare och säga att man vill prata om någonting och sen inte specificera det. Det är ju ingen kommunikation som är något värt över det. Hade jag fått ett sådant sms hade jag tagit för givet att personen inte ville ses mer. Jag hade verkligen inte trott att personen ville ifrågasätta varför jag ändrat mitt sov-beteende, för sådana saker tar man väl där på en gång när det händer?

"Va?! Ska du åka hem? Men varför vill du inte sova över? Jag vill att du ska sova över." Och får man ett svar här så tar man ju det då. "Jag har lite taskiga minnen så jag är lite på min vakt när människor ändrar vanor och beteenden, det ska givetvis inte ligga dig till last, men jag fick en sådan obehaglig känsla nu när du inte ville sova över."

På en gång tar man saker så man får ut dem när det passar!!

Det kanske försvann i mitt superlånga inlägg, men jag hade ju absolut inte tänkt ifrågasätta hans sovbeteende.. Utan mitt sms var ett obefogat resultat av att jag freakade, och hade vi haft möjlighet att prata är det också det jag skulle ha sagt till honom.

Just det där med att ta saker när det passar är en av de stora sakerna jag försöker lära mig. Jag har aldrig gjort det, aldrig haft möjlighet eller utrymme, eller tagit dito. Just därför har jag kommit fram till att att känna att jag har det utrymmet i en relation är mycket viktigt för mig.

Och faktiskt reagerade jag och uttryckte det när han sade att han skulle åka hem. (Yay, go me..!)

Men ni verkar båda två ha extremt svårt att prata och att bara vara ärliga och köra på. Ni gör det så extremt mycket svårare än vad det är.

Ja, så är det. Men har man aldrig lärt sig det, så kommer det inte naturligt bara för att man förstått att det är så. Dels så är det en uppsjö av invanda reaktioner som dyker upp först, som ska ignoreras, och när jag väl gjort det så gäller det liksom att bestämma om det är höger, vänster eller rakt fram jag ska gå. Efter ett tag lär jag mig vad jag ska göra när, men innan jag provat så är det otrampat område.
 
Sv: Reflektioner över en avslutad (?) relation

Jag fattar inte hur ditt inlägg är ett svar till mig.

Om TS hade sagt till om att hon känner sig ignorerad, och då blir fortsatt ignorerad, så är väl det svar nog?

Min poäng handlade bara om att det ofta är lämpligt att säga till de personer man har relationer med vad man tycker och tänker. Snarare än att vänta i veckor, och sedan fråga helt andra personer.
 
Sv: Reflektioner över en avslutad (?) relation

..men personligen skulle jag tröttnat o sen undrat varför man har en relation med en människa som inte vill ha sex med mig ? ..om man inte har en ren kompisrelation.

Det är inte så han uppfattade eller reagerade på överenskommelsen - han har ju haft alla möjligheter i hela världen att inte gå med på det och avbryta, men det har han inte. Istället har jag fått mycket respekt och stora komplimanger för det valet.
 
Sv: Reflektioner över en avslutad (?) relation

Men har man aldrig lärt sig det, så kommer det inte naturligt bara för att man förstått att det är så. Dels så är det en uppsjö av invanda reaktioner som dyker upp först, som ska ignoreras, och när jag väl gjort det så gäller det liksom att bestämma om det är höger, vänster eller rakt fram jag ska gå. Efter ett tag lär jag mig vad jag ska göra när, men innan jag provat så är det otrampat område.
Jag tycker att du fördummar dig själv genom dina ursäkter till varför du har ett beteende.

Du klarar ju uppenbarligen av kommunicera på ditt jobb, du klarar ju av att kommunicera och säga vad du tycker och tänker till dina vänner. Varför menar du att det är skillnad att kommunicera med någon man har ett romantiskt intresse för? Hur tänker man och hur kommunicerar man annorlunda med en sådan person än med vilken annan människa som helst?
 
Sv: Reflektioner över en avslutad (?) relation

Jag tycker att du fördummar dig själv genom dina ursäkter till varför du har ett beteende.

Du klarar ju uppenbarligen av kommunicera på ditt jobb, du klarar ju av att kommunicera och säga vad du tycker och tänker till dina vänner. Varför menar du att det är skillnad att kommunicera med någon man har ett romantiskt intresse för? Hur tänker man och hur kommunicerar man annorlunda med en sådan person än med vilken annan människa som helst?

Logik är inte det enda som styr en människa. Jag är jävligt logisk men reagerar/agerar synnerligen ologiskt ibland. Inte för att jag inte vet vad det logiska sättet att agera är, utan för att jag skiter i vad det logiska sättet är och går på känsla/instinkt istället (t.ex. på grund av inlärt beteende eller tidigare erfareheter). Ibland är den känslan/instinkten helt åt helvete, ibland blir det bra för att livet ibland är lika ologisk som människan.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 556
Senast: Squie
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 828
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
5
· Visningar
375
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 446
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Artros hos ung hund
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp