Referenser vid nyanställning - ok att fråga nuvarande chef? (utbruten från Att reda upp livet)

Fy vad elakt att kräva från nuvarande jobb.
Det håller jag verkligen med om, det skulle ha varit förödande för mig på min förra arbetsplats, nu tog jag mig därifrån utan några referenser eftersom jag blev ombedd att komma tillbaka till en arbetsplats jag hade jobbat på tidigare och de visst vad de ville ha och vad de fick. Men jag sökte många andra jobb under tiden och ingen av dem bad om nuvarande chefs referens, däremot om jag kunde be någon kollega vara referens. Vilket inte var något problem eftersom vi vara flera som jagade andra jobb och ställde upp för varandra. :heart
 
Fast det är ju så att det kan bli problem för den anställda om chefen får veta det och blivande anställda inte blir av.
Chefen får ju ofta inte bara veta det, utan är den som förväntas ge referensen.

Det är en absurd lojalitetskonflikt att begära av någon som har ett anställningsavtal med en arbetsgivare, att denne ska vara referent åt en kollega eller underställd om det inte är beslutat att det ligger i företagets intresse att göra det.

Nä, där får det rekryterande företaget tänka till och hitta en rimligare väg till den information de söker.
 
Chefen får ju ofta inte bara veta det, utan är den som förväntas ge referensen.

Det är en absurd lojalitetskonflikt att begära av någon som har ett anställningsavtal med en arbetsgivare, att denne ska vara referent åt en kollega eller underställd om det inte är beslutat att det ligger i företagets intresse att göra det.

Nä, där får det rekryterande företaget tänka till och hitta en rimligare väg till den information de söker.
Jag håller med!
I kommunen jag sökte jobb i nyss är det rutin, en chef och en kollega skavara referens. Tycker det är absurt faktiskt.
I mitt fall gick det bra pga att jag sökte extra knäck och kunde lägga upp det snyggt till min chef.
Det går kanske bra i många fall, men just om det är konflikter med ledningen/ arbetsmiljön känns det som ett halvkasst upplägg.
 
Jag tror inte de är elaka, jag tror de vill vara säkra på att det inte finns problem på gamla stället som beror på personen de ska anställa. Och att det därför ts söker nytt jobb. Hängslen och livrem, typ.
Fast en referens från en nuvande chef kommer sannolikt inte tala om något sådant. Är en person problematisk så är det lätt hänt att man tycker en anställning på ett nytt ställe är en bra lösning och tar fram persones goda sidor och vill man bhålla personen är det en rimlig risk att man inte framhåller de bästa sidorna.

Och risken finns att wtt företag inte sarsar på en anställd som är på väg bort.
 
Fast en referens från en nuvande chef kommer sannolikt inte tala om något sådant. Är en person problematisk så är det lätt hänt att man tycker en anställning på ett nytt ställe är en bra lösning och tar fram persones goda sidor och vill man bhålla personen är det en rimlig risk att man inte framhåller de bästa sidorna.

Och risken finns att wtt företag inte sarsar på en anställd som är på väg bort.
Precis så menar jag att en referens på nuvarande jobb är fruktansvärt elakt.
 
Fast det är ju så att det kan bli problem för den anställda om chefen får veta det och blivande anställda inte blir av.
Ja, absolut. Men det är ju inte den kommande arbetsgivarens problem i så fall. Att be om referens från nuvarande chef är ju i praktiken att ha som krav att personen man anställer har blivit uppsagd pga arbetsbrist. Mer eller mindre.
 
Ja, absolut. Men det är ju inte den kommande arbetsgivarens problem i så fall. Att be om referens från nuvarande chef är ju i praktiken att ha som krav att personen man anställer har blivit uppsagd pga arbetsbrist. Mer eller mindre.
Ja och därför är det elakt att be om nuvarande chef.
 
Ja och därför är det elakt att be om nuvarande chef.
Elakt är det väl inte? Finns ju ingen illvilja bakom, utan det handlar bara om att ha petiga krav. Men det är ju inte elakare än att t ex vilja ha kompetens i ett visst program, eller något annat. Det är ju tidskrävande och ofta svårt att lyckas avsluta personal, så ag tänker kanske bara better safe than sorry - hellre tappa en kandidat än råka anställa ett problem.
 
Vi har ju flera användare här på forumet som sagt att om de i sin chefsroll blir ombedda att vara referenser så skulle de göra vad de kunde för att avskräcka rekryteraren - för de vill behålla sin personal.

Ja, eller så ger nuvarande chef ett väldigt bra omdöme... eftersom denne vill bli av med personen i fråga. Dvs det är liten chans för ett ärligt omdöme av nuvarande chef åt båda hållen sas.
 
Ja, eller så ger nuvarande chef ett väldigt bra omdöme... eftersom denne vill bli av med personen i fråga. Dvs det är liten chans för ett ärligt omdöme av nuvarande chef åt båda hållen sas.
Jag sökte ett annat jobb i våras. Utan att meddela chefen. Lämnade två andra relevanta referenser, eftersom jag inte ville blanda in chefen. Intervjuaren ringde upp nuvarande chefen ändå. Chefen berättade för mig om samtalet och sa att hon försökt göra sitt bästa. Jag blev arg och besviken på intervjuaren. Hon hade kunnat meddela mig detta vid intervjun. Hon ringde aldrig upp mina referenser.
 
Jag sökte ett annat jobb i våras. Utan att meddela chefen. Lämnade två andra relevanta referenser, eftersom jag inte ville blanda in chefen. Intervjuaren ringde upp nuvarande chefen ändå. Chefen berättade för mig om samtalet och sa att hon försökt göra sitt bästa. Jag blev arg och besviken på intervjuaren. Hon hade kunnat meddela mig detta vid intervjun. Hon ringde aldrig upp mina referenser.
Det där är ett så otroligt dåligt beteende så jag finner inga ord (av intervjuaren alltså). Så gör man bara inte. Högst oprofessionellt!
 
Jag sökte ett annat jobb i våras. Utan att meddela chefen. Lämnade två andra relevanta referenser, eftersom jag inte ville blanda in chefen. Intervjuaren ringde upp nuvarande chefen ändå. Chefen berättade för mig om samtalet och sa att hon försökt göra sitt bästa. Jag blev arg och besviken på intervjuaren. Hon hade kunnat meddela mig detta vid intervjun. Hon ringde aldrig upp mina referenser.
Fy fan säger jag bara...
 
Jag sökte ett annat jobb i våras. Utan att meddela chefen. Lämnade två andra relevanta referenser, eftersom jag inte ville blanda in chefen. Intervjuaren ringde upp nuvarande chefen ändå. Chefen berättade för mig om samtalet och sa att hon försökt göra sitt bästa. Jag blev arg och besviken på intervjuaren. Hon hade kunnat meddela mig detta vid intervjun. Hon ringde aldrig upp mina referenser.

Snacka om att en tappar lusten att jobba där direkt... Men hyggligt av nuvarande chef dock.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 211
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 972
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 851
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 727
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp