Referens eller inte?????

A

AnnoNyman

Skriver under anonym nick

Det är så att en bekant till mig nyligen startat eget som beridare/unghästutbildare, och nu vill h*n att jag ska ställa upp som referens. Jag är väldigt kluven i hur jag ska göra. Visst, personen är verkligen jätteduktig med unghästar, om jag skulle säga något annat så skulle jag verkligen ljuga. Problemet är det att h*n inte är världens lättaste person att ha att göra med. Inställsam, fjäskig och supertrevlig ena sekunden, och en riktig bitch nästa. Man vet aldrig vart man har personen i fråga.... Blev faktiskt lite förvånad att bli tillfrågad, då personen VET att jag har väldigt svårt med denne just som person...

behöver era råd, ska jag säga nej till att ställa upp? (vilket faktiskt f.t. ligger närmst tillhands), eller ska jag ställa upp som referens?
Om jag ska ställa upp, ska jag då ignorera det faktum att jag har svårt för personen "som person", eller säga precis hur jag upplever personen (vilket inte alltid är så smickrande kanske...) Vet ju att h*n är jätteduktig på det h*n kommer syssla med, men som sagt, kommer h*n vara likadan mot sina kunder så vet jag inte om det är en så bra idé att rekommendera personens tjänster...

Hur hade ni gjort????:confused::confused::confused:

Sv: Referens eller inte?????

Om du inte kan tänka dig att rekommendera henne till en av dina egna vänner så skulle jag inte ställa upp som referens heller om jag var du.

Och ställer du upp så ska du absolut inte ljuga, det slår tillbaka på dig om hennes kunder blir missnöjda och det är du som har varit referens.

Säg till denne som det är: " Jag kan rekommendera ditt hästkunnande mm, men kommer att kommentera att jag tycker att du är lite svår att ha att göra med. Dock alltidproffessionell mot djuren" eller hur du nu tycker.
Var ärlig med att visst kan du ställa upp som referens, men då säger du också vad du tycker om denne!

Kanske tom läge att påpeka att "inte så lyckat att bete sig så mot sina kunder, dåligt rykte är det sista man vill ha som hästtränare..." ;)

/migo
hästtränare

Jag skulle inte rekommendera en människa som amn inte trivdes med riktigt.
Det kan bli så att det blir dåligt rykte även för den som rekommenderat en annan om det är så att folk upptäcker att mäniskan inte var bra att ha att göra med, tyvärr.

Jag tycker att du kan ställa upp som referens gällande hennes förmåga att hantera unghästar. Det är ju det hon ska jobba med och det som hennes kunder kommer att efterfråga.
Får du ingen direkt fråga om hur hon är som person så är det inte särskilt juste att dra upp det. Känner du att du inte kan låta bli så ska du nog inte erbjuda dig att vara referens.
Men var ärlig mot personen i fråga. Får du en direkt fråga om hans/hennes personlighet så måste du ju ge ett ärligt svar. Tala om vad du kommer att säga i en sådan situation och så får du se om hon/han fortfarande vill ha dig som referens.

Jag hade sagt att jag i så fall skulle vara helt ärlig;dvs du är jättebra med hästar, men om de frågar mig om dig som människa kommer jag säga att jag upplever dig som knepig med människor men bra med hästar.
Det kommer de väl märka ändå antagligen...

varför vill hon ha dig som ref? Jag tycker själv inte så bra om mänisk. Men tar både hundar o hästar med mänisk problem. Mina ref är vet hovisar mm. Jag säger ofta vad jag tycker o det uppskattas ej jämt. Är hon duktig så går det från mun till mun o hon får kunder. Det är ju hästarna hon ska ta hand om.:banana: Säg vad du tycker om henne så kan det ej bli fel. Mänisklösare!?:angel:

Referenser går väl ut på det arbete människan gör, och jag kan inte se att du skulle kunna lämna sådana. Privat tyckande är ju en helt annan sak, och man kan ju inte vara bra på allt. Det är ju personens yrksekunnande som referenser ska lämnas på.

Referenser går väl ut på det arbete människan gör, och jag kan inte se att du skulle kunna lämna sådana. Privat tyckande är ju en helt annan sak, och man kan ju inte vara bra på allt. Det är ju personens yrksekunnande som referenser ska lämnas på.

Håller m. Visst ska man va social men alla har rätt att tröttna utan att bli kallad för öknamn. O hon va ju duktig på d hon gör!

Jag och denna person har jobbat ganska nära varandra i flera år med hästarna (anställda på samma ridskola) och även tränat väldigt mkt tillsammans (med såväl unga som äldre hästar). Att h*n är bra på det h*n gör kan jag garantera (har sett personen lyckas med många unghästar som andra misslyckats med), och jag skulle väl egentligen inte tveka att lämna iväg någon av mina unghästar till personen för träning/tävling/uppvisningar osv, eftersom jag verkligen anser denne vara duktig. Däremot så har jag svårt för människor som beter sig lite som Dr Jekyl & Mr Hyde (tyvärr även mot sina vänner och anhöriga). Det är det som gör att jag tvekar att ställa upp. Att hästarna kommer få förstaklassig omvårdnad och utbildning hos personen i fråga kan jag verkligen garantera, men som kund skulle iaf jag anse det vara nästan lika viktigt att kontakten med uppdragstagaren fungerar.
När jag fick frågan så bad jag om att få fundera lite, med hänvisning till just att "du vet att jag tycker att du är väldigt svår att ha att göra med som person, men att jag inte tvekar alls att rekomendera din skicklighet". Känns dock inte som att jag kan fundera hur länge som helst, självklart måste jag lämna ett svar snart....

Men är det då inte skillnad på att ha en nära kontakt dagligen mot att träffa ägarna till träningshästar lite då och då?
För mig kommer alltid referenser gälla det arbete en person gör, just i detta fall måste det ju ändå betraktas som ensam arbete vad gäller träning av häst.

Egentligen tror jag för min del att du redan bestämt dig, så jag ser ju inte att du behöver hålla på svaret till personen så mycket länge till.

Jag och denna person har jobbat ganska nära varandra i flera år med hästarna (anställda på samma ridskola) och även tränat väldigt mkt tillsammans (med såväl unga som äldre hästar). Att h*n är bra på det h*n gör kan jag garantera (har sett personen lyckas med många unghästar som andra misslyckats med), och jag skulle väl egentligen inte tveka att lämna iväg någon av mina unghästar till personen för träning/tävling/uppvisningar osv, eftersom jag verkligen anser denne vara duktig. Däremot så har jag svårt för människor som beter sig lite som Dr Jekyl & Mr Hyde (tyvärr även mot sina vänner och anhöriga). Det är det som gör att jag tvekar att ställa upp. Att hästarna kommer få förstaklassig omvårdnad och utbildning hos personen i fråga kan jag verkligen garantera, men som kund skulle iaf jag anse det vara nästan lika viktigt att kontakten med uppdragstagaren fungerar.
När jag fick frågan så bad jag om att få fundera lite, med hänvisning till just att "du vet att jag tycker att du är väldigt svår att ha att göra med som person, men att jag inte tvekar alls att rekomendera din skicklighet". Känns dock inte som att jag kan fundera hur länge som helst, självklart måste jag lämna ett svar snart....

Varför blanda in dina personliga känslor för personen i detta? Kunderna ska lämna sina hästar där, inte umgås med personen.

Om personen ifråga redan är medveten om att du har svårt för denna som person, men står bakom dennas hantering o kunskap om hästar, så är det ju bara att säga det! Att du, om någon frågar, säger som du känner om dennas person... man kan ju alltid uttrycka sig på olika sätt... om personen då fortfarande vill ha dig som referens, så är det ju bara att köra på en ärlig linje! :)

Varför blanda in dina personliga känslor för personen i detta? Kunderna ska lämna sina hästar där, inte umgås med personen.

Visst, men samtidigt känns det inte riktigt schysst att rekomendera en person som jag vet att många med mig har svårt för, iaf inte utan att berätta även om den sidan av personen... Och, isf så känns det inte som om jag är ngn bra referens. Vill absolut inte vara oärlig dock, så antingen så ställer jag inte upp alls, eller så ställer jag upp på de premisserna att jag även berättar om samarbetssvårigheter. Det är ju till en viss del oundvikligt att man som uppdragsgivare måste umgås med uppdragstagaren, eller hur....

Men en referens är ju till för att man ska kunna ringa upp och få ett utlåtande? Inte bara någon som höjer vederbörande till skyarna. Du har ju klargjort för din bekant att du har svårt för denne som person. Om du ställer upp som referens får du klargöra att det är något du kommer att berätta för hugade spekulanter om de frågar.

En hästägare som är medveten om att personen de lämnar hästen till kan vara labil/otrevlig mot människor kommer ju att vara beredd på det, och kan göra sitt val utifrån det. Att ställa upp som referens är inte samma sak som att rekommendera/marknadsföra.

Som hästägare skulle jag uppskatta ett ärligt svar från en referens.

Jag skulle inte se det som något negativt i sig att tränaren kan ha sina sidor mot mig, huvudsaken för mig är att min häst får den träning och omvårdnad jag betalar för.

Att få INFORMATION om att tränaren kan behandla mig som skit skulle jag uppskatta, eftersom jag annars lätt skulle kunna tro att tränaren har något personligt agg mot mig och det skulle inte kännas bra. Men jag har inget behov av att bli slickad i röven... :angel: Jag har heller inget behov av att tränaren ska tycka om mig, bara han eller hon tycker om min häst.

Jag tycker att du gör helt rätt som verkligen funderar på om du kan/vll vara referens till denna person.

När jag lämnar bort en häst är det JÄTTEVIKTIGT vad det är för person som tar emot hästen. Dels rid- och hanteringsmässigt, vilken skötsel och vilket omhändertagande hästen får. MEN det är också minst lika viktigt att jag kan ha en vettig kommunikation med den som ansvarar för min häst. Det låter inte riktigt som jag skulle kunna få den kommunikationen med den personen du beskriver. Ett rakt och ärligt bemötande i alla situationer, korrekt och utan krångel - det är vad jag förväntar mig. Proffsigt, helt enkelt.

Jag hade nog gått tillbaka och frågat personen om denne verkligen är intresserad av att lämna mitt namn, att h*n inser att det inte bara är skickligheten i hästhanteringen som kommer på fråga.

Hade jag ringt upp en referens och fått höra det du har berättat, hade jag INTE lämnat min häst. För andra kanske det inte är viktigt med bra kommunikation men för mig är det A och O.

Visst, men samtidigt känns det inte riktigt schysst att rekomendera en person som jag vet att många med mig har svårt för, iaf inte utan att berätta även om den sidan av personen... Och, isf så känns det inte som om jag är ngn bra referens. Vill absolut inte vara oärlig dock, så antingen så ställer jag inte upp alls, eller så ställer jag upp på de premisserna att jag även berättar om samarbetssvårigheter. Det är ju till en viss del oundvikligt att man som uppdragsgivare måste umgås med uppdragstagaren, eller hur....

Men på vilket sätt är dina personliga åsikter om personens persolighet relevanta? Varför känner du dig tvingad att berätta om dem? Jag skulle spontant säga att den enda relevanta kritiken är om du har något att säga om personens kompetens.

Jag tycker att du gör helt rätt som verkligen funderar på om du kan/vll vara referens till denna person.

När jag lämnar bort en häst är det JÄTTEVIKTIGT vad det är för person som tar emot hästen. Dels rid- och hanteringsmässigt, vilken skötsel och vilket omhändertagande hästen får. MEN det är också minst lika viktigt att jag kan ha en vettig kommunikation med den som ansvarar för min häst. Det låter inte riktigt som jag skulle kunna få den kommunikationen med den personen du beskriver.

Nej, men det är ju utifrån hennes subjektiva åsikter om personen. Du kanske hade haft en helt annan kemi med personen ifråga.

Jag har en kollega på mitt jobb som jag verkligen har svårt för, men många på arbetsplatsen tycker att han är den trevligaste som någonsin innehaft den tjänsten. Jag tycker att han är fullkomligt vidrig. Smaken är som baken.

Senast ändrad av en moderator:

Även skickligheten är ju en subjektiv åsikt. Den du tycker är skicklig kanske inte jag tycker är duktig.

Det är ju det referenser handlar om, just referensens uppfattning om personen ifråga.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 440
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 221
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
3 090
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar