Referens-dilemma

Kiwifrukt

Trådstartare
Vilka är era referenser om/när ni söker jobb? Jag menar så klart inte exakt vilka det är, utan om det är kollegor, chefer, andra? Om ni inte vill eller av någon anledning kan använda en chef som referens, men den potentiella arbetsgivaren på jobbet ni söker vill prata med just en chef, går det bra även om anställningen ligger långt (längre) tillbaka i tiden?

Jag har angett två kollegor som referenser. En från varje arbetsplats. Chefen på det ena företaget vill jag inte använda, det finns personliga skäl bakom som gör att det inte skulle komma till min fördel. Den andra chefen är svår att nå. Honom skulle jag absolut kunna tänka mig att uppge, men problemet är just att han i nio fall av tio inte svarar i sin telefon. Däremot har jag en tidigare chef som ställt upp tidigare (jag jobbade för honom sommaren - 16), men jag är lite tveksam på att det har gått så lång tid sen dess.

Menar nu i de fall där det inte går bra med en kollega istället, utan där det måste vara en chef.

De HR- och rekryteringsmänniskor jag pratat med vill ha chefer eller arbetsledare som referens. Ingen rekryteringsansvarig jag pratat med tycker bara kollegor är bra referenser. De jag pratat med menar att kollegor inte har insikt i hur en person "fungerar i helhet" på arbetsplatsen vilket en chef ofta har kännedom om.

Så jag har chefer eller andra i arbetsledande funktion som referenser. Finns det ingen med arbetsledarefunktion du kan ha som referens istället för en kollega? Typ teamledare eller projektledare?

De HR- och rekryteringsmänniskor jag pratat med vill ha chefer eller arbetsledare som referens. Ingen rekryteringsansvarig jag pratat med tycker bara kollegor är bra referenser. De jag pratat med menar att kollegor inte har insikt i hur en person "fungerar i helhet" på arbetsplatsen vilket en chef ofta har kännedom om.

Så jag har chefer eller andra i arbetsledande funktion som referenser. Finns det ingen med arbetsledarefunktion du kan ha som referens istället för en kollega? Typ teamledare eller projektledare?

Eftersom jag bara varit på två seriösa arbetsplatser (inte sommarjobb) varav det ena bara har tre anställda är det ju lite knepigare. Det andra stället är också litet. Den chefen har jag inga problem att använda, men han är ju i princip okontaktbar och det är ju inget jag kan göra något åt? Jag vill absolut inte använda en person som jag vet inte kommer säga något positivt, och där det människan kommer säga inte ens är sant (jag kan inte gå in på vad det handlar om för det finns ytterligare personer inblandade som jag inte vill hänga ut på nätet, men det är rent personligt). Kollegan jag har angett som referens från det stället är visserligen delägare i företaget och har en titel (som hen förvisso har hittat på själv, men det är som sagt ett extremt litet företag), skulle det funka istället för en chef? Eller den tidigare chefen?

Jag brukar använda någon tidigare chef/arbetsledare, inte den nuvarande om jag söker jobb.
Sen får man ju fundera igenom vad chefen kan tänkas säga. Jag känner till ett par som använt en chef som sågade dom totalt. Och det borde de ju kunnat lista ut på förhand...

Jag brukar använda någon tidigare chef/arbetsledare, inte den nuvarande om jag söker jobb.
Sen får man ju fundera igenom vad chefen kan tänkas säga. Jag känner till ett par som använt en chef som sågade dom totalt. Och det borde de ju kunnat lista ut på förhand...

Det är det jag menar. Vissa kommer inte säga något bra, och då vill man ju givetvis inte använda den personen. I andra fall (inte mitt) kanske man inte vill använda sin nuvarande chef eftersom det kan ställa till det på befintlig arbetsplats, särskilt om man sen inte får jobbet man söker.

Om bara den chefen jag hade kunnat använda hade behagat svara i sin telefon hade jag inte brytt mig. Men nu blir det så tydligt att det i det andra fallet finns en konflikt.

Jag använder alltid en chef eller arbetsledare. Väljer enbart referenser som jag vet kommer att tala gott om mig. Jag brukar lämna telefonnummer och email så att det finns flera sätt att kontakta referensen, och jag hör såklart med min referens innan jag lämnar ut deras kontaktuppgifter och brukar även ringa/smsa min referens efter någon fått deras nummer/email.

Jag har gett referenser från typ 10 år tillbaka då jag haft jobb som sträckt sig under en ganska lång tid, så vill dom ha t.ex. tre referenser så måste jag ge från typ 08.

Du kan ju ange både den som är svår att få tag på och den som var din chef för några år sedan :)
Och du behöver ju ändå meddela referenserna att ngn kommer ringa så då kanske öven den onåbara skärper till sig?

Du kan ju ange både den som är svår att få tag på och den som var din chef för några år sedan :)
Och du behöver ju ändå meddela referenserna att ngn kommer ringa så då kanske öven den onåbara skärper till sig?

Tänker om människan inte svarar mig heller. Han svarar ALDRIG på samtal (mitt nummer har han ju inlagt) och ytterst sällan på sms. Vi har dock pratat om referenser medan jag fortfarande jobbade kvar där men som du säger vill man ju kontakta personen när det blir skarpt läge och man varit på en intervju.

Närmsta chef på tidigare jobb. -16 tycker jag inte är så länge sen. Och självklart alltid höra med dem! Lämnar inte referenser förrän vid intervju/när det efterfrågas.
När jag hade jobb som inte var kopplat till min utbildning men sökte sånt så angav jag tidigare eller nuvarande chef+ tidigare från relevant bransch.

Tänker om människan inte svarar mig heller. Han svarar ALDRIG på samtal (mitt nummer har han ju inlagt) och ytterst sällan på sms. Vi har dock pratat om referenser medan jag fortfarande jobbade kvar där men som du säger vill man ju kontakta personen när det blir skarpt läge och man varit på en intervju.
Men då tar du bara den du får tag på! Håller med andra om att 16 inte är långt bort i tid. Många ger en tidigare chef som referens och inte den aktuella, och då är det nog vanligt att det är några pr bakåt.

Alltid chefer. Jag hade nog blivit misstänksam som rekryterare om en person angett kollegor. Ok med en mellanchef/personalschef odyl men kollegor- nej

Skulle jag söka jobb idag som var liknande mitt nuvarande jobb som butikschef hade jag angett mina två närmsta chefer samt en kollega. Kollegan för att hen har bättre koll på mig som ledare och hur jag styr den dagliga driften. Skulle dock aldrig ange bara kollegan.

Jag håller med om att alltid! Berätta innan du anger någon som referens! Fick ett samtal för ett par veckor sen där en som var anställd för tre år sedan angett mig. Hon hade fått ok att göra det för tre år sedan men jag var inte alls beredd på att någon skulle ringa nu...

Vilka är era referenser om/när ni söker jobb? Jag menar så klart inte exakt vilka det är, utan om det är kollegor, chefer, andra? Om ni inte vill eller av någon anledning kan använda en chef som referens, men den potentiella arbetsgivaren på jobbet ni söker vill prata med just en chef, går det bra även om anställningen ligger långt (längre) tillbaka i tiden?

Jag har angett två kollegor som referenser. En från varje arbetsplats. Chefen på det ena företaget vill jag inte använda, det finns personliga skäl bakom som gör att det inte skulle komma till min fördel. Den andra chefen är svår att nå. Honom skulle jag absolut kunna tänka mig att uppge, men problemet är just att han i nio fall av tio inte svarar i sin telefon. Däremot har jag en tidigare chef som ställt upp tidigare (jag jobbade för honom sommaren - 16), men jag är lite tveksam på att det har gått så lång tid sen dess.

Menar nu i de fall där det inte går bra med en kollega istället, utan där det måste vara en chef.

Jag har bla använt mig av en chef jag jobbade med fram till 2008. Senast jag använde honom var 2016. Det är aldrig någon som reagerat över det.

Har alltid blivit ombedd att lämna chefsreferenser på de jobb jag sökt och inte kollegor. På ett jobb jag hade jag lämnat dåvarande arbetsledare men inte ens det nöjde de sig med utan skulle ha chefsreferenser från dåvarande och tidigare arbete.

Alltid chefer. Jag hade nog blivit misstänksam som rekryterare om en person angett kollegor. Ok med en mellanchef/personalschef odyl men kollegor- nej
Har alltid blivit ombedd att lämna chefsreferenser på de jobb jag sökt och inte kollegor. På ett jobb jag hade jag lämnat dåvarande arbetsledare men inte ens det nöjde de sig med utan skulle ha chefsreferenser från dåvarande och tidigare arbete.
Det beror nog mycket på vad det är för arbetsplats/bransch och typ av tjänst. Jag har både lämnat kollegor som referens och varit referns åt (f.d.) kollegor. Även för (chefs-)tjänster. Lämnade häromveckan referens till ett bemanningsföretag för en exjobbare som hjälpt mig i ett uppdrag, så de verkar inte ha något generellt mot det. Inom branscher där man arbetar i projekt-/uppdragsform kan en uppdragsledare, projektledare motsv. vara en bättre referens än en linjechef, som ändå mycket hämtar sin information från projekt-/uppdragsledare. Det kan även finnas andra orsaker, t ex att man inte vill avslöja för nuvarande chef att man söker jobb (naturligt), men kan tänka sig att inviga en kollega i planerna, eller att en tidigare chef inte är i livet längre eller av andra anledningar inte kan ge referenser. Det kan ju vara många år sedan man lämnade sin förra arbetsplats.

Jag har en gång använt mig av en kollega eftersom det var just den chefens dåliga chefsegenskaper som gjorde att jag sökte mig därifrån. Jag ville inte att den chefen skulle få veta att jag sökte nytt jobb och jag ville inte att mina möjligheter till ny anställning skulle hänga på den personens omdöme.

Lånar tråden för en relaterad fråga.
För jag vet inte överhuvudtaget vem jag ska lämna som referens när jag söker jobb.
De senaste 20 åren har jag först varit egen företagare, sen varit föräldraledig i 10 år följt av universitetsstudier.
Jag har sommarjobbat 9 somrar som lastbilschaufför på samma åkeri. Och under föräldraledigheten jobbade jag med hemförsäljning av kläder för ett företag som inte finns längre.
De jobb jag söker har oftast inget med mina tidigare arbetslivserfarenheter att göra.
Hur gör man då??

Lånar tråden för en relaterad fråga.
För jag vet inte överhuvudtaget vem jag ska lämna som referens när jag söker jobb.
De senaste 20 åren har jag först varit egen företagare, sen varit föräldraledig i 10 år följt av universitetsstudier.
Jag har sommarjobbat 9 somrar som lastbilschaufför på samma åkeri. Och under föräldraledigheten jobbade jag med hemförsäljning av kläder för ett företag som inte finns längre.
De jobb jag söker har oftast inget med mina tidigare arbetslivserfarenheter att göra.
Hur gör man då??

Har jobben du söker med din utbildning att göra? Hur nära i tiden ligger utbildningen? En lärare från universitetet kanske kan ställa upp? Spånar vilt nu, satt nämligen i precis samma sits innan det där sommarjobbet 2016, hade ingen vettig att ange som referens överhuvudtaget. Men det borde ju vara samma för väldigt unga personer som inte hunnit med så mycket mer än skola och eventuellt sommarjobb i livet?

Liknande trådar

Skola & Jobb Behöver era tips på att hantera att man blir utfryst av en kollega. Finns det något snyggt sätt man kan ta det med kollegan eller göra... 2
Svar
21
· Visningar
2 066
Skola & Jobb Hur hade ni hanterat denna situationen? En manlig kollega till mig skickar denna bilden i vårt grupp teamchat och skriver "kanske något... 2
Svar
24
· Visningar
2 313
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 233
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 823
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31