Reducerad hyra?

Sv: Reducerad hyra?

Klart du får ta med dig fodret, du har ju betalat för stallplats och foder, alltså köpt foder och stallplats för 1 månad i taget och då är det upp till dig vad du vill göra med ditt foder. (Kollade med pappa som är jurist) Så enligt lag har du rätt till att ta med dig fodret sålänge du betalat för det.

Klart du får ta med dig fodret, du har ju betalat för stallplats och foder, alltså köpt foder och stallplats för 1 månad i taget och då är det upp till dig vad du vill göra med ditt foder. (Kollade med pappa som är jurist) Så enligt lag har du rätt till att ta med dig fodret sålänge du betalat för det.

Då borde man ju också få ta med maten från en internatskola - eller ge till nån annan- om man blir sjuk några veckor och stannar hemma?:)

Eller kanske hämta mat på dagis till sjukt barn.

Senast ändrad av en moderator:

Så är det iaf inte jag som bestämt reglerna, men visst rent krasst så är det ju så för du har ju betalt för det då har du rätt att hämta det. Dock skulle jag aldrig ta en doggybag från dagis pga sjukt barn som inte ätit den men jag har ju fortfarande rätt till det. Sen när det gäller hästar och andra djur är dem ofta lite känsligare för foderbyten än vad vi människor är så då skulle jag ta med mig fodret eftersom jag har rätt till det och vill slippa ett foderbyte.Och hon har ju trots allt betalat för sitt foder sen om hon vill låta hästen äta det, eller om hon vill äta det själv eller elda upp det eller vad som så får hon göra det för det är hon som äger det.

Riktigt så enkelt är det ju inte... om man köper foder på avräkning så är det så, men är det däremot inbakat i hyran så är det en annan femma.
Det kan ju även vara så att fodret betalas i efterskott medans själva boxplatsen betalas i förskott.... man behöver helt enkelt läsa igenom kontraktet innan man uttalar sig med säkerhet.

Vad gäller hyresreducering så kan man jämföra med en lägenhet där har man rätt att få en hyresreducering om man inte kan bo där under tex en renovering... MEN, man har ingen som helst rätt till hyresreducering för att man självmant åker bort under semestern och därför inte utnyttjar sin lägenhet under den tiden. Och om elen ingår i hyran så får man inte kompensation för detta bara för att man är bortrest och därför inte gör av med lika mycket el som vanligt - och man får definitivt inte sälja nämnda el vidare till grannhuset heller trots att den ingår i hyran.

Då borde man ju också få ta med maten från en internatskola - eller ge till nån annan- om man blir sjuk några veckor och stannar hemma?:)

Eller kanske hämta mat på dagis till sjukt barn.

På vår internatskola kunde man få en matlåda om man inte hann äta i matsalen. De veckor vi var iväg slog de ut matkostnaden per dag, gångade med antalet dagar man ej åt på skolan och fick tillbaka dessa pengar.

Jag hyr ut boxar och resonerar såhär:
- Om någon ska vara borta så pass länge och det inte finns förfrågan på boxplatser hos mig så betalar personen inget under den tiden heller. Skulle det dock vara flera på kö skulle jag nog kräva kallhyran iaf (ingen mat, eller skötselkostnad)

Kan dock köpa att folk skulle kräva kallhyran oavsett vad

I såna här fall är det ju bra med om man har ett skrivet kontrakt, där de klart och tydligt står vad som gäller. Vi betalar en lägre avgift om man inte har hästen hemma under längre period.

Igen, beroende pa vilken slags kontrakt det finns, maste man ju ratta sig efter det.

Jag har haft folk bade pa full board och half board. Om de skulle pa tavling eller langritt och var borta langre tid, fick de med foder for alla dagar de var borta (om de var pa full board), aven ho (jag hade smabalar). De pa halfboard kopte ju sin egen foder sa de tog bara av det.

Men de fick fortfarande betala for boxen, (kallhyra) for tidsperioden de var borta.

Och som var namnt, mindre besvar att byta foder for hasten ocksa. Beroende pa utrymme sa kanske det inte gar att ta med ho, men det kan ju da bortraknas.

Glad att allting verkar fungera och stallagaren ar villig att arbeta med dig.

kat

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 591
Senast: Bullen22
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 207
Senast: Johanna1988
·
Relationer Kära kloka bukemaffia, hjälp! Jag funderar mkt på det här, men kan inte prata med ngn annan än min man med hänsyn till de inblandade. Så... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 637
Senast: fejko
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder, hur snabbt kan man orsaka inflammationer/hältor på häst efter försäljning? Hästen såldes och ska lite mer än en... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
13 772
Senast: Kingsland89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Alternativ till försäkring
  • Radar utomhus