Redo för barn? *långt*

T

Tofslan

Hur vet man när man är redo för barn?

Jag, 24 och min fästman, 28 (har varit tillsammans i ett år bara men vi vet att vi kommer att leva tillsammans hela livet) har börjar fundera på att skaffa barn. Fästmannen har fast jobb men inte direkt någon bra lön. Jag är lärare vikarierar bara ännu (har mest haft terminsvikariat men har ni ett helt årsvikariat, att vänta på ett fast jobb för mig kan ta många år). Vi bor i en stor tvåa just nu.

Tankarna börjar snurra så smått i somras då jag blev "bebissugen", vi har pratat om att vi skulle starta bebisverkstaden om ett år och det kändes verkligen perfekt. Jag har redan funderat på hur vi kunde möblera om för bebis och smygkikat på vagnar och liknande.

Men så har vi insett båda två att det nog vore mer lämpligt att försöka redan nu med tanke på att jag nu har bra lön fram till 31 juli men inte vet var jag kommer att vikariera sedan. Skulle vi lyckas nu i vinter och få en sensommar/höstbebis nästa år så skulle jag ha hela sommaren ledig innan mammaledigheten. Jag kunde vara hemma med bebis ett år och sedan kunde min sambo vara hemma när jag börjar jobba i augusti igen (vikariat finns det ju alltid, så arbete efteråt lär jag få). Vi har redan för ett tag sedan börjat spara pengar på ett framtids-konto.

Men nu när det blev aktuellt att bestämma sig redan denna höst blev det svårt. En sida av mig är otroligt lycklig och förväntansfull medan den andra grubblar. Hur vet jag att jag är redo? Bebis redan nästa höst, det är inte alls länge dit. Jag vet att vi kommer att bli fantastiska föräldrar och min sambo kommer att bli en underbar och engagerad pappa. Vi kommer inte att hindras av att ha barn utan vi har konstaterat att vi kommer att kunna fortsätta leva som förut (har har "festat" klar redan och lekt av oss så att säga). Men hur vågar man ta steget? Det är ett stort beslut, att helt byta livsstil.