recept på maskmedel

Status
Stängd för vidare inlägg.

jassica

Trådstartare
Läste i ridsport att den 15 Oktober blev det lag på att avmaskningsmedle itll hästar ska vara receptbelagt så nu måste man ta ut vetrinären och helst göra ett teckprov först.

detta hade jag helt missat, någon mer som gjort det?

Sv: recept på maskmedel

Vi fick våra recept utskrivna när veterinären var och fixade papper till pass i grannstallet. Han antydde inte ens något om treckprov, så jag skulle gissa att det är olika från veterinär till veterinär.

delvis KL.

Men meningen med att receptbelägga avmaskningsmedlen var väl för att man inte skulle ge hästen avmaskningsmedel i onödan, utan att veta ifall hästen verkligen har mask. Rätta mig om jag har fel!

Tycker dock att det verkar lite jobbigt att ta ut veterinär varje gång man ska kolla mask.. är det inte lättare att skicka in träckprov själv?

Jag åkte in till veterinärstationen på orten och haffade en veterinär.
Han skrev ut medlet eftersom mina hästar har haft styngfluge ägg på sig i sommar.
Inga frågor där inte ..

Sök på träckprov, avmaskningsmedel etc här på forumet, så finns flera trådar där detta redan diskuterats.

Jag ringde bara till distriktsvet. och bad de skriva ut när jag behövde. Var inte tal om att de skulle behöva åka ut som tur var.

Min hade haft en massa styngflugeägg på sig, så hon behövde avmaskas, men vet. var ganska ovillig att skriva ut. Den här gången var hon tvungen att avmaskas pga av andra orsaker också, men nästa år vet jag inte hur jag ska få ut maskmedel om hon haft styngflugor bara:confused:. På den vet. som jag pratade med lät det inte som en anledning att avmaska. Vuxna hästar brukar aldrig ha mask sa hon. Men styngflugor är väl inga maskar och de kan väl ställa till det en hel del om man har otur också va? Och syns väl inte på träckprov heller?

Kan tillägga att på våren/försommaren tar jag alltid träckprov, likaså om hon inte skulle ha några styngflugeägg på hösten. Vill inte avmaska i onödan.

Det finns flera trådar i ämnet som ännu är aktiva, därför låser jag den här tråden.

Boj/moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 243
Senast: Blyger
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 726
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 710
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 261
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka