Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rävjakt!

Tänkte det först, men inser att Gnist redan framfört allt jag kunnat bidra med.

Det har sina fördelar att läsa en hel tråd innan man börjar lägga sig i, som du säger. Men ibland hettar det till.

Enda jag vill säga är att jag tycker att flera i tråden som är "jaktmotståndare" är helt ute och cyklar. Få av er är överhuvudtaget insatta i vad predator-/skyddsjakt innebär och hur den faktiskt gör för nytta. Och överhuvudtaget vad jakt innebär i form av viltvård. Avskjutningen av räv är på flera håll i landet otroligt viktig. För att inte tala om mårdhund, ännu viktigare.

Tänkte det först, men inser att Gnist redan framfört allt jag kunnat bidra med.

Det har sina fördelar att läsa en hel tråd innan man börjar lägga sig i, som du säger. Men ibland hettar det till.

Enda jag vill säga är att jag tycker att flera i tråden som är "jaktmotståndare" är helt ute och cyklar. Få av er är överhuvudtaget insatta i vad predator-/skyddsjakt innebär och hur den faktiskt gör för nytta. Och överhuvudtaget vad jakt innebär i form av viltvård. Avskjutningen av räv är på flera håll i landet otroligt viktig. För att inte tala om mårdhund, ännu viktigare.
Jag förstår ärligt talat inte.

1. Jag är inte jaktmotståndare, och har inte framför någon åsikt som skulle vara mot jakt som helhet.

2. Jag vet mycket väl att rovdjursjakt kan ha ett syfte och att det på sina håll behövs. Vill du vara vänlig och citera något som skulle tyda på det motsatta?

3. Att anse att många av rovdjuren faller offer för nöjesjägare i mångt och mycket, är inte att helt förkasta jakt på rovdjur.

Du verkar läsa det du vill läsa, varför?

Jag undrar vem det är som är naiv egentligen?
Tror du verkligen en jägare lägger ut 30 - 40 tusen spänn om året på något han inte finner nöje i?

Sedan , visst, om några pojkar skjuter prick på gråpusar med luftgevär så gör de det för sitt höga nöjjes skull och till ingen nytta.

När sedan dessa kavata gossar växer upp och lyckas skaffa sig en rejäl plånbok så köper man sig ev. fasanjakter. för sitt höga nöjes skull.

Men då medför dessa jakter en hel del spinnoff efekter.
En biotop skapas för dyra pengar där inte bara hönsfågeln trivs, en biotoptyp som är rätt säsynt i dagens monokulturer.
Så då är det inte längre enbart jakt för nöjes skull, detta nöje skapar förutsättningar för liv som inte skulle finnas utan detta nöje.
:cool:

Trofejakt måste väl ändå betraktas som en sådan där avskyvärd nöjesjakt eller?
Att åka till Afrika för att skjuta en Kafferbuffel och kunna hänga upp skallen på väggen..avskyvärt!!!

Men så sätter jag mig ner, kollar upp hur det ser ut med viltbeståndet i det aktuella området och finner, inte till min överskaning, att viltbeståndet är både mer artrika och individrika i de områden där kontrollerad trofejakt bedrivs.
Eftersom denna jaktform drar kontanter. Så man har råd med viltvård och gamecepers som håller tjyvjakten stången.
Återigen den hatade nöjesjakten bidrar till att de utrotningshotade arterna ges möjlighet att leva vidare.

Vi har ju samma sak inom hästsporten, folk vill ha trofeer att hänga upp och det ger i sin tur spinnoffefekter inom aveln, materiel, hälsovård etc etc.
:banana::banana:

Att smyga på ett djur, inta bara vilket som helst utan ett du sett många gånger och nu beslutat att dess tid är inne.
Komma till skott, sätta ett perfekt skott. Det är roligt.
Att sedan se en ungbock senare på dagen som bär alla tecken till att var släkt med den returbock du skjöt på morgonen, det är roligt.
Att sitta tillsammans med goda vänner och avnjuta en delikat viltmiddag, det är roligt.
Så kom inte och säg att jakten inte är lustfylld.

För bockens del har jag tidigare sett till att det inte finns för mycket räv, att det fälls lövvirke under vintern, att saltstenar och foderremisser finns på plats, så även han har haft nytta av jakten.

Det har du absolut rätt i, jag menade bara att det var vad jag kallar Nöjesjakt. Att vissa typer av Nöjesjakt sen kan ha positiva följdverkningar, kan jag absolut tänka mig.

Att smyga på ett djur, inta bara vilket som helst utan ett du sett många gånger och nu beslutat att dess tid är inne.
Att sedan se en ungbock senare på dagen som bär alla tecken till att var släkt med den returbock du skjöt på morgonen, det är roligt.
Att sitta tillsammans med goda vänner och avnjuta en delikat viltmiddag, det är roligt.

För bockens del har jag tidigare sett till att det inte finns för mycket räv, att det fälls lövvirke under vintern, att saltstenar och foderremisser finns på plats, så även han har haft nytta av jakten.

Men vem är du att bedöma att djurets tid är inne?
Hur kan man finna nöje i att släcka ett liv?

Jag tycker dina argument var rätt osmakliga faktiskt. :crazy:

Det är roligt, tycker du. Var lite ödmjuk och försök ha förståelse för att andra människor inte ser nöjet i din "hobby".

*lån*

Under gårdagen frågade jag ett antal jägare om de tycker att ordet nöjesjakt har en positiv klang och hur de definierar just nöjesjakt och alla, utan undantag anser att nöjesjakt har en negativ betydelse och alla beskriver i olika ordalag samma typ av jakt.

Människor som står på nästan samma ställe och pepprar allt som kommer, utan urskiljning och utan att tänka på jakt, endast att skjuta så mycket som möjligt och ytterst sällan faktiskt vara intresserade av att ta tillvara allt som blir skjutet.

Jag är alltså absolut inte ensam att tycka att det är skillnad på nöjesjakt och vanlig jakt.

Så roligt! Det kommer sluta i egen jakthund för dig. ;)

Själv har jag inte provat rävjakt ännu, men intresserar mig för den. Locka räv tycker jag verkar riktigt roligt, samt att en stor del är i viltvårdssyfte.
Har en strävhårig vorsteh som främst är fågelhund, men spårar och apporterar allt och min dröm är att vi i framtiden ska kunna syssla med skarpa eftersök. Som den allroundras det faktiskt är.

Visst är det så, i princip bestämt ;)

Ah okej, kan inte så mycket om Vorsteh och har bara träffat en!
Eftersök har jag bara vart med på på älg, och den älgen var de faktiskt inga fel på heller...nått speciellt djurslag som lockar extra på eftersök?

Jag tar mig samma rätt som alla andra predatorer på jorden.
Vill bara upplysa alla som exlusivt bara äter vegitablier att även deras sätt att leva tar liv.
Jag lever på vad jord och skog ger mig.
I det ingår naturligtvis även de djur som lever på fastigheten.
Min skyldighet gentemot dessa djur är att främja deras livsmöjligheter.
Jag skulle aldrig kunna tänka mig att betala dyra pengar för att skjuta en fin trofe eller deltaga i en sk. fin fasanjakt.
Men jag är inte så förstockad att jag inte ser BÅDE de nackdelar och fördelar henteringen ger.
Så vad ger dig rätten att låta släcka liv, ja tom. betala för det?

Vilket anser du vara bäst o ärligast, att sucka och ta på sig rollen som uppofrande viltvårdare eller öppet tillstå att jakt är roligt?
Jag förstår ex inte nöjet i att avla fram icke livsdugliga hundar bara så att de ska passa i utställningsringen, gör du?

Det finns i stort sett inga vegitabilier på den svenska marknadewn som inte tas fram med moderna jordbruksmetoder.
Det betyder maskinell jordbearbetning.
Det betyder moderna transporter.
Vilket i sin tur betyder att ett stort antal djur o växter dödas.

Den soja som importeras må vara odlad ekologisk men maskinerna går på olja, båtarna som utför transporten är bemålade med antifouling färg som dödar djur o växter etc etc.

Tror du verkligen att Godsen slänger de harar, änder, fasaner som skjuts vid dessa stora jakter?
Då är du mer än lovligt naiv.
Viltet är en eftertraktad vara som är värd pengar och upparbetas och säljs

Finns väl ingen jägare som inte tycker att jakt är roligt :confused: :confused:

Du vill bara inte förstå att det finns en skillnad mellan jakt och nöjesjakt för många jägare (kanske mer utbrett att se den skillnaden här uppe där den formen av jakt sällan sker??). För dig är jakt och nöjesjakt exakt samma sak och då måste alla andra jägare också tycka det verkar det som..

Tror du verkligen att Godsen slänger de harar, änder, fasaner som skjuts vid dessa stora jakter?
Då är du mer än lovligt naiv.
Viltet är en eftertraktad vara som är värd pengar och upparbetas och säljs

Jaha, så det är godset som skjuter.. Jag trodde det var betalande gäster som stod för pepprandet :grin: Dessa är sällan intresserade av att ta tillvara det de skjutit på dylika "jakter" mig veterligen.

Nu får du ta och börja läsa vad folk skriver och fundera lite över det innan du sätter dig och plitar ner svar. Är svårt att ta dig seriöst från båda håll som du beter dig..

Kanske övriga skribenter har mer tålamod med dig än jag, för jag ids då rakt inte lägga mer energi på någon som inte kan läsa och se vad som faktiskt skrivs!

Vilket anser du vara bäst o ärligast, att sucka och ta på sig rollen som uppofrande viltvårdare eller öppet tillstå att jakt är roligt?
Jag förstår ex inte nöjet i att avla fram icke livsdugliga hundar bara så att de ska passa i utställningsringen, gör du?

Men läs nu vad det står istället för att bara mangla dig fram. Nöjesjakt är ett vedertaget begrepp, ett ord man i folkmun använder för att beskriva de jägare som skjuter för att det är så förbannad kul att skjuta utan någon respekt för viltet, och som skjuter bara för att de vill, inte för att det behövs.

Det är skillnad på att vara jägare och finna ett nöje i en jaktdag. Att få se sin hund arbeta, att få vandra i skog och natur, att fälla viltet och ta hem och äta det. Det kan till och med jag som inte ens äter kött ha en absolut förståelse!

Däremot de som ska ut och "skjuta lite ohyra" och tar sig "en jävel "(diktar upp ett scenario, om än ett ganska vanligt bland dessa typer) och helt enkelt bara går ut för att få peppra ner något för att det är så förbannat kul att få skjuta ihjäl något,det är skillnad och jag kan absolut förstå att de jägare somf örsöker upprätthålla en viss standard absolut inte vill ha med dessa typer att göra. Det är ju tyvärr de som smutsar ner jägarnas rykte.

Och nej, jag förstår verkligen inte varför man avlar fram icke livsdugliga hundar för att de ska passa i en utställningsring, vad det nu har med saken att göra?

Det finns i stort sett inga vegitabilier på den svenska marknadewn som inte tas fram med moderna jordbruksmetoder.
Det betyder maskinell jordbearbetning.
Det betyder moderna transporter.
Vilket i sin tur betyder att ett stort antal djur o växter dödas.

Den soja som importeras må vara odlad ekologisk men maskinerna går på olja, båtarna som utför transporten är bemålade med antifouling färg som dödar djur o växter etc etc.

Men nu är du ju rent av larvig. Ska vi verkligen börja jämföra ur ett miljöperspektiv så vinner ändå den vegetariska produktionen, och något måste vi ju äta, eller är det "ät kött eller dö" som borde gälla enligt dig?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 579
Senast: Sel
·
S
Träning nu fick tråden hamna här på denna sida, för igentligen är vårt problem ett problem under flera områden men hur som helst; Jag är så... 2
Svar
27
· Visningar
2 443
Senast: PinkPanter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Linfrö
  • Ormbett