Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rävjakt!

Ett skott som gör att djuret kan fortsätta springa och inte stupar direkt. Grannjägarna sa att de satt ett lungskott som gjorde att älgen sprang en km (in på vår) mark. Det är ett misslyckat skott men det har inget med rävjakten som diskuteras i den här tråden

Men var tycker du att man ska sätta skottet då? Eller de menade kanske att det var ett dåligt lungskott.. För högt eller så..? För ett bra lungskott är inte en misslyckad träff.

Mvh

hehehe!

Matfixerad känner jag igen! Dock så är Bill och Bull väldigt olika efter jobb, den ena (som har lättast att släappna av öht) sover gärna, men de gör han ofta medans den andra märker man ingen skillnad på :)
Jag känner igen de där dryga, för jag ahr aldrig vart med om på maken HUR en hund kan vara dryg :p

Jag fick en jorduggla (nästan) i skallen en gång när jag lät som en mus i kanten av ett fält! (Såg den sitta på ett ladtak så jag pep lite lagom och den kom direkt! Hade blicken fäst på mig ända till nån meter framför då den insåg att där stod en mindre ätlig varelse.....):rofl:

Jag ser inget fundamentalt fel i att skjuta räv för att få fler rådjur. Jag ser inget fundamentalt fel i att skjuta och äta rådjur. Du verkar göra det, och du lär inte ändra din uppfattning vad jag än skriver.

Nej, men du påstår att det inte är nöjesjakt, det är det när man vill åt djuren i skogen för egen vinnings skull o gråter när rävar tar ex rådjurskid.
Det är liksom inte viltvård som stöttar upp den biologiska mångfalden som är anledning till rävjakt, även om det påstås så från jägarhåll.

Kan inte låta bli att jämföra en stor del av jakten, framförallt på rovdjur, med det sätt urinvånare i olika länder blivit bemötta, har man inte papper på att man äger marken, jag då har man inte längre rätt att finnas där vare sig på egna villkor eller naturens.

Rävjakt med drivande hund är både roligt och spännande.
Grythundsjakt är i mina ögon avskyvärt!!
Det gränsar ju till hundhetsning som sport.
Du släpper ner en tänd hund till dett djur som försvarar sig till det yttersta
Kolla bara på de taxar och terriers som används, ärrade veteraner.

Nej rävjakt ska ske med studsare och lock.
Jag skjuter ett tiotal varje säsong.
Har byggd um en lite radiostyrd leksak, så det ser ut som en skadad fågel som ligger och flaxar.
Först lockar jag in räven så att han ser fågeln sedan när han närmar sig den.....
Varför?
Räven är liksom katten en predator av rang.
Hönsfågel o rådjur är de som lider värst.
En get brukar kunna försvara ett kid men det andra tar räven.
Sedan är det så att om rävpopulationen blir för tät exploderar rätt snart skabben igen.

Det dråpliga här i sverige är ju, att även om man har papper på att man äger skogen så ska någon annan bestämma över hur och vad jag får göra och det utan att denne någon gör rätt för sig.
Storebror lägger näsan i blöt överallt.

man vill åt djuren i skogen för egen vinnings skull o gråter när rävar tar ex rådjurskid.

Jag känner ingen jägare som gråter över att räv och lo tar rådjur. Skulle tro att det snarare är ickejägarna som gråter över en sådan naturlig sak.

Du har (föga förvånande) en mkt egen definition på vad nöjesjakt är!

Hur som, så har vi haft våra diskussioner i ämnet så pass många gånger att jag vet att det är inte ens lönt att ta det en gång till, för oavsett vad vi jägare skriver, så går det spårlöst förbi och du fortsätter grotta ner dig i dina egna (i våra ögon något lustiga) teorier om hur jägare är och hur de tänker.

Jakt är roligt!!!
Resultatet av jakt är gott!!
Så visst är jakt ett nöje!
Men utan det nöjet kan resultatet ofta bli fatalt.
För att ta ett exempel.
För några år sedan dök det upp en sugga med 5 kultingar i en av Berlins största kolonilottsområden.
Dom randiga små var oemotståndligt söta och lärde sig snart att stadsborna var vänligt inställda.
Folk, naturligtvis jaktmotståndare hindrade jägare att omgående plocka bort suggan och hennes kultingar
Mot höstkanten befann sig dessa grisar i ett verkligt paradis. Först plommon,sedan äpplen o päron tömdes i de gemensamma
deponierna. Resultatet blev några feta fyllesvin(frukten jäste) som i gott skick övervintrade på området.
Hur är det idag?
Ja området är extremt svårjagat av praktiska och av säkerhetsskäl.
Suggorna, ja dom har förökat sig är både barska och tuffa, ser till att de små får vad de ska ha på lottägarnas bekostnad.
Jaktmotståndarna har försvunnit som smutsig snö i vårsolen. De som var mest rabiata i början gråter idag när de ser sina vandaliserade ögonstenar till trädgårdar. Varken elstaket eller taggtråd håller djuren borta.

Sven-Erik Sjöstrand (v) skrev:
Motion 2005/06:MJ496 Nöjesjakt
MER INFORMATION
Behandling av 2005/06:MJ496
MOT200506MJ496 (38 kbyte)
Förslag till riksdagsbeslut

Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad i motionen anförs om ett förbud mot att föda upp och utplantera djur för nöjesjakt.
Motivering

Över en miljon djur skjuts årligen till döds i Sverige. Ett okänt antal skadeskjuts och går en plågsam död till mötes. Djurskyddslagen omfattar djur i fångenskap och vilda djur som använts i djurförsök. Men alla de djur som människan genom jakten utnyttjar för sina intressen skyddas alltså inte av vår djurskyddslag.

Inom jakten förekommer det särskilt oetiska jaktformer. Dit hör godsjakten som innebär jakt på uppfödda fåglar. Det är huvudsakligen i södra Sverige som man tillämpar uppfödning och utsättning av fåglar som rapphöns, gräsänder och fasaner i syfte att skapa fler jakttillfällen.

Olika företag eller organisationer betalar för att, som ett rekreationstillfälle och ett sätt att skapa sociala band, komma till godset och skjuta de utplanterade fåglarna.

Kritiken har vuxit sig stark mot denna form av nöjesjakt.

Jakt på gräsänder påbörjas i mitten av augusti. Jakt på rapphöns börjar en månad senare och fasanjakt ytterligare en månad därefter. Jakten går till så att 500–600 fåglar sätts ut i ett område som kallas remis. För att verkligen skapa fler jakttillfällen krävs att utplanteringen sker strax innan jakten börjar. Jägarna står placerade i form av en solfjäder och med hjälp av hundar drivs fåglarna upp från marken och möts av skottsalvor. Priset för nöjesjakten varierar bl.a. beroende på antalet skjutna fåglar.

Vissa former av jakt inom den kommersiella jakten saknar förankring i den svenska jakttraditionen och ifrågasätts av såväl jägare som andra naturintresserade grupper i samhället och det gäller bl.a. jakt på uppfödda och utsatta fåglar. Av djuretiska aspekter vill jag ha ett förbud mot att föda upp och utplantera djur för jaktens skull. Detta bör riksdagen som sin mening ge regeringen till känna.

Hittade detta som jag tycker ger skaplig bild av vad jag och många andra anser beskriva lite vad nöjesjakt är.

Hm..
Nöjesjakt är alltså när noblessen jagar halvtama fåglar och bytesdjuren som sedan säljs och äts upp.
Det ska alltså förbjudas..
Vad ska vi då göra när heltama fåglar, nöt o grisar slås ihjäl för att sedan säljas o ätas upp?
Ska det med förbjudas?
Men sedan sätter jag mig ner och granskar ämnet lite närmare.
Vad är förutsättningen för ex ett andvatten där änderna väljer att stanna tills jakten?
För det första en biotop innehållande klarvattenytor, sedan ska dessa vara så grunda att änderna finner föda, speciellt ällingarna.
Hoppsan, här trivs ett otal rara insekter, fåglar o växter som annars inte skulle finna livsutrymme.
Om priset för dessa värdefulla biotoper är en eller par andjakter per år så kan, jag säger kan, detta vara ett lågt pris för en i dagens jordbrukslanskap sälsynt företeelse.

Samma sak gäller hönsfågeln. Där krävs häckar o randzoner som inte besprutas med vare sig herbecider eller pestecider.
Där kan humlor och fjärilar överleva förutom hönsfågeln.

Så där har du en lite mer nyanserad inblick i vad din så kallade nöjesjakt kan innebära för djur o växtlivet på noblessens gods.

Mycket träffande att du plockade fram en kommunist som åskådning.....
De är heller inte kända för en nyanserad be3skrivning av saker och ting.
Världen är mångfaceterad, inte bara svrt eller vit.

Du vill verkligen inte förstå att det för många jägare är en skillnad på jakt och nöjesjakt, så det känns som det är föga lönt att lägga ner speciellt mycket energi på att få dig att förstå skillnaden.

Du anser att all jakt är nöjesjakt och det får du göra bäst du vill, men acceptera faktum att för många jägare är där en skillnad mellan begreppen och att begreppet nöjesjakt för många jägare inte har en positiv klang.

Nöjesjakt är enligt mig kort och gott jakt som egentligen inte är nödvändig.
Skjuta enbart för pälsen, eller enbart för skojs skull. Det verkar vanligt med nöjesjakt på typ grävling, fågel och räv.

(Och tillägger att jag naturligtvis inte menar i alla former, bara att just dessa djur ofta verkar falla offer för nöjesjägare..trofejakt är även det nöjesjakt i mina ögon!)

Har inte läst hela tråden, bara skummat.

Men en sak är klar, du vet ju inte ens vad du pratar om. Påstår du på fullaste allvar att rävjakt är en nöjesjakt utan nytta?

(Jag kanske borde fundera på att byta avtar:angel:)

Har blivit influrerad i Rävjaktens magi! Är det fler bukisar som pysslar med denna jakt? Vad har ni för hund?

Så roligt! Det kommer sluta i egen jakthund för dig. ;)

Själv har jag inte provat rävjakt ännu, men intresserar mig för den. Locka räv tycker jag verkar riktigt roligt, samt att en stor del är i viltvårdssyfte.
Har en strävhårig vorsteh som främst är fågelhund, men spårar och apporterar allt och min dröm är att vi i framtiden ska kunna syssla med skarpa eftersök. Som den allroundras det faktiskt är.

Har inte läst hela tråden, bara skummat.

Men en sak är klar, du vet ju inte ens vad du pratar om. Påstår du på fullaste allvar att rävjakt är en nöjesjakt utan nytta?

(Jag kanske borde fundera på att byta avtar:angel:)

En sak är klar, är du för jävla lat för att läsa tråden så behöver du inte bemöda dig att ställa frågor som det redan finns svar på (ursäkta språket, men det är ganska irriterande när saker tas ur sitt sammanhang). Men för att jag är sådär extra jul-snäll. Nej, jag har inte någonstans påstått att rävjakt är en ren nöjesjakt utan nytta, och varför skulle du byta avatar?

För mig, okunnig villa-bo, är Nöjesjakt en jakt där själva dödandet är vitsen med det hela. ALL jakt får man väl förmoda, innehåller nån slags nöje för utövaren, man lägger knappast ner så mycket tid och energi på nåt som bara känns tråkigt och bedrövligt. Alla jägare jag känner njuter av jakten OCH allt däromkring, naturvistelsen etc.
Men jagar man utan att ha någon användning av det dödade djuret, är väl det Nöjesjakt. Trofé-jakt skulle jag personligen räkna dit också, även om man spikar upp trofén på väggen sen...
Jag kan tycka att fiske, där man slänger tillbaka fisken efteråt, är en slags nöjes"jakt" men vad vet jag.

Att åka till ett annat land, som en viss TV-kock, för att få uppleva känslan av att skjuta en varg, tycker jag också är nöjesjakt och känns inte speciellt trevligt. Men åter igen - vad vet jag.....

Jag har nu läst alla inlägg, och är fortfarande av uppfattningen att du har en sned syn på jakt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 579
Senast: Sel
·
S
Träning nu fick tråden hamna här på denna sida, för igentligen är vårt problem ett problem under flera områden men hur som helst; Jag är så... 2
Svar
27
· Visningar
2 443
Senast: PinkPanter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka