Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rävjakt!

Högt ärade herr/fru/fröken Vallhund.
Det smärtar mig att du inte känner min respekt.
Men jag har en levnadsregel nämligen att:
Respektera människan men tveka inte att kritisera hans eller hennes åsikter.

Det känns tungt att känna att somliga inte förmår att skilla på sakfrågan o person.

Jag hyser den djupaste respekt för en människa som väljer att vara vegitarian ex.
Men går hon/han ut på ett diskussionsforum och för fram sina åsikter får hon nog finna sig att dessa kritiseras.

Så var det tillräckligt respekt fullt ?
:D

skogen jag brukar är certifierad. Betyder att extra hänsyn tas till både flora fauna och fritidsliv.
Det kostar mig ca 10% av omsättningen per år
OCH detta är frivilligt.
Vi kör ut viltfoder till djuren för ca 25 000 om året.
Och de siffrorna är meningslösa om du inte samtidigt anger hur stor areal det handlar om o hur stora intäkter du har därifrån.

vi tar väl hem för ca 15000 i kött värde.
Vad det gäller certifieringen kostar den 10% i bla mindre virkesintäkter, fördyrade avverkningskostnader etc. 10 % av totala omsättningen.
Översatt till en löntagare så blir det nästan 1 månadslön per år.
O förlåt jag glömde
Högt ärade etc etc.

Är du korkad eller gör du dig till?

O lika lite som du behöver använda versaler i mitt nick behöver du skriva högt ärade etc.

Jag följer nog MrsScabtree´s förslag o ignorerar skribenter som inte har något substaniellt att komma med.

Är ännu en av dem som Egentligen inte tänkt skriva, men inte riktigt kan låta bli. Som vanligt. Känner att jag måste få uttrycka mig.

Det finns också nöjesjakt/troféjakt där pengarna Inte går tillbaka ut i omlopp för att på något vis förbättra miljön eller situationen för djuren de skjuter, men det verkar du blunda för?
Många av de stora, afrikanska betesdjuren och rovdjuren hör dit. Jag har svårt att tro att de som leder jaktturerna som turistarrangemang lägger ned vinsten på att därefter utöka djureservaten eller på andra sätt ger stöd till forskning eller avelsprogram. Skjuter gör man ändå, men pengarna hamnar i fickan på arrangören och visst, i viss mån även guiden.
Att tro att de flesta av de här människorna lägger ned stora pengar på bevarandet av arter är rätt naivt tycker jag.

Hit hör även turistfisket där det likaledes går ut på att plocka ut de största, tjusigaste och starkaste djuren för att sedan komma hem med någonting att hänga på väggen.
Jag har ingenting emot att man har roligt när man jagar (det har jag också när jag hakar på) men för oss att 'värna' om denna tillgång till mat och päls måste vi ha vett att lämna dräktiga djur, djur med små avkommor och, i mitt tycke, särskilt starka och imponerande avelsdjur.
Inte ens inom älgjakten kan jag förstå strävan efter den där "stortjuren" som förmodligen sätter starka, fina gener till vår fortsatta älgstam.

Detsamma gäller räven i många avseénden. Att skjuta av en frisk och sund rävstam bara för att vi är rädd om vårt kött är lite klent argument - kött kan vi skaffa ändå, och om det tar slut kan vi fylla ut med någonting annat. Har man däremot en godtagbar anledning så, visst... jaga räv.
Jag har bara haft oturen att stöta på (en del! Märk väl!) jägare som spärrar upp ögonen i förtjusning så snart de får skjuta NÅGOT! Räv funkar fint, för då får de både skjuta något extra OCH därtill fler rådjur eller harar nästa säsong.
Fel resonemang.
Vi ska väl ändå försöka bidra till någon slags balans i naturen.. inte styra den efter tycke och smak bara för att vi kan?

HÄR tycker jag att man kan dra en mycket distinkt skillnad mellan nöjesjakt/troféjakt och inte.
Flummig? Säkert.

Du skrev "-Jag äter inte kött , men konsumerar det i allra högsta grad och då i första hand viltkött "
Är det undra på att jag har svårt att förstå det du skriver?
Vad i detta är svårt att förstå? Att jag inte äter kött eller att jag köper det till mina hundar?

Varför jag reagerade på att du tog upp alkoholkonsumtion i samband med den "nöjesjakt" vi diskuterade?
Därför att du använde ett gammalt knep.
Spritmissbruk är förkastligt.
Koppla det samman med nöjesjakt
Så försöker man smutsa ner nöjesjakten.
Nej, det var ett av många exempel jag tog till. Varför är du så snarstucken?
Du skriver som att du utgår från att folk ska vara emot jägare, annars förstår jag inte alls varför du är så lättsårad.

Nöjesjakt = den jakt alla utför som gör det för nöjes skull och på sin fritid.
ca 99% av den svenska jägarkåren.
Att i lugn o ro granska fakta...verkar för vissa vara tråkigt eller?
Så, nu kan du ju tala om vad jag skrivit som är hånfullt.
:rofl: Förlåt, det var inte meningen, gick av bara farten.
Nej, nöjesjakt är fortfarande ett i folkmun vedertaget begrepp för en grupp människor de flesta "vanliga hederliga" jägare inte vill kännas vid. De som skjuter bara för att de vill, inte för att det behövs. Du är den enda människan jag pratat/skrivit med som inte vetat om detta, och av någon anledning upprörts av uttryckets existens.

Om du frågar vareje jägare du känner, Jagar du för att det är roligt (för nöjes skull) eller för att du måste så får du fram, förutsatt att svaren är ärliga att så gott som 100% är jägare för nöjes skull.

Återigen "-Men NÄR fick du för dig att jag var jakthatare? Jag förstår verkligen inte! Jag äter inte kött , men konsumerar det i allra högsta grad och då i första hand viltkött vilket jag redan skrivit i tråden? Det känns som att du blandar ihop 10 olika personers åsikter och tillskriver folk svar på frågor som inte ens är ställda av dem själva"

Den som läser detta läser att du konsumerar viltkött, inget om dina hundar.
Men jag ber om ursäkt för att jag har svårt att följa ditt komplicerade resonemang.
:crazy:

Nu blir det svårt, först får jag på pälsen för att jag "är oförskämd"
Då övergår jag till att vara hövlig en masse. Då får jag på pälsen för att jag "är korkad"

livet är tufft ibland
:cry::rofl:

Ta ett exempel:
4 man åker till jämtland för att fiska öring.
Fiskekorten inbringar ju lite men den största pengen ger ju mat boende och service till dessa fyra.
Kommer tillräkligt många kan det i sin tur innebära att banken blir kvar, att ICA stannar och att macken inte blir en automatstation.

Samma sak gäller vid jakten på de fem stora i afrika.

För ett sällskap krävs en jaktledare = försörjning för en familj.
Det ska bos, ätas o transporteras. Trofeer ska rengjöras o konserveras.
För att hålla en hög standard på djurlivet måste tjyvskyttar hållas borta.

Det gör att flera hundra personer kan leva på en sk. jaktfarm till det kommer de skatter o trofeavgifter som ska erläggas.

För både öringvattnet och jaktfarmen gäller att man måste jobba med biotopvärdena för utan dessa får man inte de kapitala individerna som turisterna är beredda att betala för.
Och det betyder i sin tur att ett otal arter kan dra nytta av en fördelaktig miljö.

Jag har tidigare sagt att jag inte känner för att åka någonstans bara för att skjuta en trofe. Men, vilket jag även det tidigare framfört, jag ser inte bara det löjliga i att göra det utan även det possitiva för byggd o natur.

Vad det gäller rävjakten så innebär en hög rävstam en kraftig belastning på
all markhäckande fågel + hare o rå.
Järpe, orre, tjäder tofsvipa är bara några
+ det att en tät rävstam resulterar i periodvisa upplossande av rävskabb vilket medför ett fruktansvärt lidande för de djur som drabbas.

Så du instämmer med sel att definitionen ska vara trofejakt/nöjesjakt mot övrig jakt?
Jakten fungerar exakt som exempelvis hästhållandet för nöjes skull.
Hanteringen generar arbete o inkomster långt utanför hästfolkens led.

Vilket jag hävdat hela tiden

*kl*
Jag kan inte se någon koppling till hundar längre så jag låser denna tråd.

Snurrfian-moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 538
Senast: Sel
·
S
Träning nu fick tråden hamna här på denna sida, för igentligen är vårt problem ett problem under flera områden men hur som helst; Jag är så...
2
Svar
27
· Visningar
2 382
Senast: PinkPanter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka