Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rävjakt!

Suck, jag ber om ursäkt för att jag råkade trampa dig på tårna med lite saklighet.
Ja, i princip är det godsen som skjuter. Genom sina jaktarrangemang tar man in pengar.
En helg kan kosta upp mot 20000 kr då brukar mat o logi ingå.
Genom att det finns folk som av olika anledningar inte vill eller kan hålla i allt kring jakten utan är villiga att betala för dessa tjänster skapas dels arbetstillfällen och dels de värdefulla biotoper jag tidigare talat om.

Jag vet att det finns många som anser att meningar som inte delas av dem själva inte är seriösa.
Om dessa personers seriositet brukar deras inlägg tala för sig självt.

Jag hade en gång en gammal lärare som sade:
-Jag är för delade meningar, jag har en mening och ni, mina elever delar den!

hahaha...

Jag kan bara

:bow:

Lustigt (eller lite skrämmande kanske) att en ickejägare begriper skillnaden mellan jakt och nöjesjakt precis, men att en jägare inte gör det!

Så jag som är vegeterian dödar också djur? Känns inte riktigt rimligt faktiskt.

Om du nu ska jämnföra dig med andra rovdjur, sitt inte där och göm dig när du ska döda ett djur utan gå då i "närkamp" med det som alla andra rovdjur gör. Då har djuret iaf en ärlig chans. :grin:

För det första.

Nöjesjakt,
Jag sökte på nätet och de allra flesta negativa inlägg handlade om
jakt på utplanterad fågel.
Detta är en företeelse som till över 90% hamnar hos de stora godsen i syd o mellansverige.
Det betyder en proffesionell hantering så att köparna (Nöjesjägarna) får så bra jakt som möjligt i sina egna ögon samt att de skjutna djuren tas om hand för försäljning.
För att uppfylla detta krävs att man iordningställer vissa områden med passande förutsättningar. Vilket i sin tur gynnar även andra arter o växter.

Därför tog jag upp godsen.

Ditt snack om att "ta sig en jävel" är förlegat.
Idag kör du bil till jakten och du kör bil från jakten.
Det betyder att de som är onycktra är de som har problem med spriten.
Det är samma människor som jkör fulla till stallet eller anorstädes alltså inte signifikativt för jagarkåren.

Men du erkänner ju att det är du som diktar upp ett cenario.

Men fakta är:
Nöjesjakten dvs jaktköparna skapar både arbetstillfällen och i förlängningen gynnar idag utsatta djur o växter.

Kolla bara den kontrollerade jakten på de fem stora och vad det har inneburit för ex noshörningarna i de aktuella områdena innan du replikerar.

Jag tidigare sagt att jag inte kan tänka mig att köpa en dylik jakt men jag är såpass vuxen att jag kan se BÅDE för o nackdelar med densamma.:cool:

Därför att jag gör som alla andra predatorer.
Jag använder de resurser jag har, dels för att minimera risken för egna skador, dels för att göra av med så lite energi som möjligt:rofl::rofl:

Jag kan bara

:bow:

Lustigt (eller lite skrämmande kanske) att en ickejägare begriper skillnaden mellan jakt och nöjesjakt precis, men att en jägare inte gör det!

+1 på den.
"egna" tankar:
Helt fantastiskt att ickejägare vet så otroligt mycket om vad jägare tycker, tänker och gör. Och att det enbart är skadligt för naturen/djuren. Jägare gör tydligen ingen nytta alls.

Nej, det bästa skulle tydligen vara att rovdjuren får hålla bytesdjursbeståndet på en rimlig nivå. Att det sedan skulle krävas betydligt fler rovdjur, och att vi människor skulle få dra dit pepparn växer, helt ok. Tydligen.

Hade inte tänkt svara i tråden, och kommer nog inte göra något mer inlägg, men jag kunde inte hålla mig längre ;)

För det första.

Nöjesjakt,
Jag sökte på nätet och de allra flesta negativa inlägg handlade om
jakt på utplanterad fågel.
Detta är en företeelse som till över 90% hamnar hos de stora godsen i syd o mellansverige.
Det betyder en proffesionell hantering så att köparna (Nöjesjägarna) får så bra jakt som möjligt i sina egna ögon samt att de skjutna djuren tas om hand för försäljning.
För att uppfylla detta krävs att man iordningställer vissa områden med passande förutsättningar. Vilket i sin tur gynnar även andra arter o växter.

Därför tog jag upp godsen.

Det är samma människor som jkör fulla till stallet eller anorstädes alltså inte signifikativt för jagarkåren.

Men du erkänner ju att det är du som diktar upp ett cenario.

Men fakta är:
Nöjesjakten dvs jaktköparna skapar både arbetstillfällen och i förlängningen gynnar idag utsatta djur o växter.

Kolla bara den kontrollerade jakten på de fem stora och vad det har inneburit för ex noshörningarna i de aktuella områdena innan du replikerar.

Jag tidigare sagt att jag inte kan tänka mig att köpa en dylik jakt men jag är såpass vuxen att jag kan se BÅDE för o nackdelar med densamma.:cool:

En sak är säker. Du är den första av många jägare jag talat med som inte har en aning om vad en vad man i folkmun kallar nöjesjägare är. Du förskönar onekligen uttrycket, och jag kan tala om för dig att dessa "köpejägare" du beskriver inte är de enda som inkluderas i begreppet. Att du ens tar upp noshörningarnas situation fick mig att skratta ut teet över tangenterna. För det första är noshörningarna extremt sällan utsatta för hot av andra djur. Ett rovdjur ger sig i första hand på det bytet som är enklast att fånga (räv på sork, lejon på gnu) , för det andra är det människor som utrotat noshörningarna.

Men visst finns det köpejägare som kan göra nytta. Anser man i något län eller land att det finns utrymme eller behov av jakt på ett visst djur och tillåter västerlänningar att åka dit och skjuta (så att de dessuom tjänar en hacka på det) så är det ju inte "onödigt". Däremot ifrågasätter jag starkt moralen i att åka på nöjesjakt till ett annat land där det inte finns ett egentligt behov av avskjutning och inget syfte med att fälla viltet utöver att få just en prydnad på väggen. Då har man helt tappat sin respekt för liv.

Naturligtvis existerar de som tar sig en jävel, och om de har alkoholproblem i övrigt har egentligen inte med diskussionen att göra (men visst, det är säkert sant) , men på vilket sätt är de mindre nöjesjägare för att de tar sig "en stänkare" och i övrigt har alkoholproblem, än om de inte har det? :confused:
För övrigt vet jag många som skjutsas ut till jaktmarkerna, bla av den så kallade "kärringen" om inte hon är med och jagar. För det andra åker inte alla bil till skogen, det finns ju jägare utanför storstäderna också som bor nära jaktmarkerna de ska vara på. :grin: Å andra sidan var inte det poängen (vilket borde framgått). Jag skrev inte att alla nöjesjägare sköt med sprit i kroppen, jag exemplifierade! (och jag diktade inte upp ett scenartio, jag beskrev ett scenario, du läser verkligen det du vill läsa)

Jag har förklarat vad jag anser vara "nöjesjakt" och varför.
Att "köpejakten" är den form som diskuteras mest på nätet i samband med ordet nöjesjakt.
Att jag tog upp noshörningarna beror ju på att det är talande fakta FÖR nöjesjakten.
Om du lägger in annan mening i ordet, så må det vara.

Ett rovdjur tar det byte det kan, där risken är minimal och energiåtgången likaså.

Din logik är fantastisk, samtidigt som du säger att nöjesjakten kan vara positiv
så fördömmer du utövarna av denna jakt.
-Jag skrev inte att alla nöjesjägare sköt med sprit i kroppen, jag exemplifierade! (och jag diktade inte upp ett scenartio, jag beskrev ett scenario, du läser verkligen det du vill läsa) " skrev du visst
och läste...visst:
Däremot de som ska ut och "skjuta lite ohyra" och tar sig "en jävel "(diktar upp ett scenario, skrev du .....:rofl::rofl::rofl:
Och du snackar om osaklighet...:banana:
De som inte kan hålla sig nyktra har inte bakom ratten i en bil eller bakom en bössa att göra.
Påträffas en jägare med skarpladdat vapen i näven eller bakom ratten på sin bil i onyktert tillstånd ska han dömmas för det. Orsakar han en olycka ska det betraktas som dråpförsök eller dråp.

Jag har förklarat vad jag anser vara "nöjesjakt" och varför.
Det här är ett diskussionsforum, det betyder att vill man bara tycka och inte är villig att diskutera så har man hamnat lite fel. Säger vi att vi diskuterar ett vedertaget begrepp om jakten så blir det väldigt konstigt när du då ska komma in och säga "men jag tycker att det här är nöjesjakt". Okej, det är din åsikt. Men det vedertagna begreppet existerar och har exemplifierats, det har dessutom understrukits att det är detta som diskuteras..och ändå svamlar du om annat? Jag förstår ärligt talat inte din poäng och det är jag nog inte ensam om.

Ett rovdjur tar det byte det kan, där risken är minimal och energiåtgången likaså.
Vilket ger precis samma svar som innan.
Liten risk och mininal energiåtgång för
Lejon=gnu (vanligaste bytet)
Räv=sork.

Att skriva meningar i annan form gör inte att man tar dig mer på allvar.

Din logik är fantastisk, samtidigt som du säger att nöjesjakten kan vara positiv
så fördömmer du utövarna av denna jakt.

Jag undrar uppriktigt sagt hur du läser..eller om du läser? Vad i min tidigare förklaring om skillnaderna anser du ologisk?

Och du snackar om osaklighet...:banana:
Jag tror inte att du vet vad saklighet/osaklighet betyder? Att skriva fel ord har inte med osaklighet eller saklighet att göra.

http://sv.wiktionary.org/wiki/sakligt

De som inte kan hålla sig nyktra har inte bakom ratten i en bil eller bakom en bössa att göra.
Påträffas en jägare med skarpladdat vapen i näven eller bakom ratten på sin bil i onyktert tillstånd ska han dömmas för det. Orsakar han en olycka ska det betraktas som dråpförsök eller dråp
Jag vet inte vad du vill ha sagt? Det är ett fenomen som kommer med vad jag kallar "spritjägare, nöjesjägare" osv.

Summan av kardemumman. Du få gärna tycka saker, men diskussionforum är till för att diskutera ett ämne ur olika synvinklar och inte bara till att tycka utan att utveckla sin åsikt. Du hoppar in och predikar, sedan säger du inte så mycket mer. Du verkar dessutom helt vilsen i din agrumentationsteknik som mest involverar grimaserande smileys och utskrivna skratt, det blir väldigt svårt att avgöra om du är seriös. Har du någonsin någon poäng?

Senast ändrad:

Att anföra att man själv är så pass vuxen är ju ett väldigt sakligt argument.

Senast ändrad:

Var lite saklig o skippa "allas rätt till liv" argumenten.
Det är argumentationsinlägg på den nivån som ger veganer dåligt ryckte.
Nu vet jag naturligtvis inte om just du är vegan.

Var lite saklig o skippa "allas rätt till liv" argumenten.
Det är argumentationsinlägg på den nivån som ger veganer dåligt ryckte.
Nu vet jag naturligtvis inte om just du är vegan.

Varför ska jag skippa det? Det är ju vad jag anser.
Jag har svårt för många som jagar just pga deras attityd att de har rätt att döda hur som helst och dessutom finner ett nöje i det.

Jag är inte vegan men dock vegeterian.

"Att skriva fel ord har inte med osaklighet eller saklighet att göra."
Men om du skriver flera "fel ord" så beskriver du ju inte längre vad du tycker.
Och då måste man ju fråga eller?
En intressant åsikt.
Jag vet att du inte gillar folk som skjuter en massa djur bara för skojs skull.
Jag gillar heller inte den företeelsen. Men jag är så pass nyanserad att jag ser längre än näsan räcker. Jag väger för mot nackdelar och finner att nöjesjakten väger över som positiv företeelse totlat sett.
Det gäller trofejakt, det gäller jakt på höns o sjöfågel.
Det gäller naturligtvis även take and relese fisket.
:p

Nytt ord: Spritjägare.
Är det en svårt alkoholiserad nedgången alagare som jagar efter sprit eller vad är det? Kan det vara en skolskötersaka som letar efter handsprit?

Kan du komma med ett spritsigt, vitsigt svar:rofl:

Ehh...goddag yxskaft? :confused:

Ännu ett poänglöst inlägg fullt av grimaserande smileys och poänglösa meningar i ett flyktigt försök att slippa svara på frågorna som ställs?

Senast ändrad:

+1 på den.
"egna" tankar:
Helt fantastiskt att ickejägare vet så otroligt mycket om vad jägare tycker, tänker och gör. Och att det enbart är skadligt för naturen/djuren. Jägare gör tydligen ingen nytta alls.

Nej, det bästa skulle tydligen vara att rovdjuren får hålla bytesdjursbeståndet på en rimlig nivå. Att det sedan skulle krävas betydligt fler rovdjur, och att vi människor skulle få dra dit pepparn växer, helt ok. Tydligen.

Hade inte tänkt svara i tråden, och kommer nog inte göra något mer inlägg, men jag kunde inte hålla mig längre ;)

Jag är inte ensam om att ha tagit tag i saken och tagit jägarexamen för att lära mig mer om jakt trots att jag aldrig någonsin skulle få för mig att skjuta ett friskt djur och att jag är veg sedan snart 16 år. Jag var ensam i klassen om att få MVG i både viltvårskursen och själva jägarexamen, så helt kass kan jag ju inte vara. Jag försöker vidare hålla mig uppdaterad om vad som skrivs om, av och för jägare. Så underskatta inte icke-jägarnas kunskap om din hobby.

Vi är också några stycken som har läst ekologi och vet att en population inte kan växa obegränsat i all oändlighet. Det är rätt sällan faktiskt som att predatorer ensamt reglerar en population. Andra faktorer, som tillgången på mat, spelar ofta en större roll. Och det är där vi får problem. De äter sådant som vi tycker tillhör oss, och då säger vi att populationen är allt för stor och måste hållas nere av diverse skäl. Ibland anges även att det är för djurens bästa!

Sedan finns det arter i vårt land som egentligen inte har här att göra och det är väl sådant man bör försöka hålla nere antalet på. Mest för att våra inhemska arter inte ska dö ut helt. Men att skjuta friska rävar känns ju minst sagt lite... onödigt? Särskilt när de hjälper till att hålla nere beståndet av invasiva arter.

Obs att jag absolut inte är allmänt emot jakt, så länge djurbeståndet är på en nivå där den är livskraftig och jakten sker på ett snyggt sätt. Men jag får ändå lite kalla kårar när jag läser att folk tycker det är kul att släcka ett liv. Som någon skrev "nu ska jag få bestämma att din tid är kommen". Lite leka gud...

Senast ändrad:

Så det är därför poliserna ställer sig med alkotester första älgjaktdagen på strategiska platser där relativt många jägare passerar :cool:

Och tyvärr plockar de någon varje år :crazy:

Jag har jagat i över 30 år. Utan alkohol i samband med eller före jakt.
Så även de jag jagar ihop med.
Det är det enda jag kan säga med säkerhet.

10% av folket är mer eller mindre beroende av alkohol.
ergo är 10% av jägarkåren detsamma.

Jag anser att inga hänsyn skall tas mot någon av dem.
Rattfylla = förlust av vapenlicens.
:cool:

Det första "nötterna" börjar göra när deras argyument tryter var att polemisera kring deras meningsmotståndares mentala status.
Du verkar vara i det stadiet nu. Eller missföstår jag din fras "goddag yxskaft?"

Vad det gäller vegitarism så är det skenheligt att påstå att deras födoval inte dödar o skadar. Vilket jag påpekade.

Folk får äta vad de vill.
Jag äter kött därför att det är gott o jag har god tillgång till för en billig pening.

Folk har hästar för nöjes skull. Folk har hundar av samma orsak. Folk jagar o dödar vilt för nöjes skull.
Om du skulle ta och beskriva vilken form av nöjesjakt som är så avskyvärd att den borde avskaffas.
Men se då för höge farao även tll de följdverkningar ett förbud skulle innebära.
:bow::D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 538
Senast: Sel
·
S
Träning nu fick tråden hamna här på denna sida, för igentligen är vårt problem ett problem under flera områden men hur som helst; Jag är så...
2
Svar
27
· Visningar
2 382
Senast: PinkPanter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka