Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rävjakt!

Att skjuta friska rävar är rätt så onödigt!

Jagar vi inte räv i syd o mellansverige så exploderar stammen i antal.
Tiken får 4-6 valpar och ngr år senare kryllar det av räv.

Då händer det.. Antalet individer som frekvent besöker gryten ökar och till sist kommer en individ med rävskabb in.
Det brukar ske med en 4 - 5 års mellanrum.

I de områden där jägarna inte är intresserade av rävjakt så reglerar moder natur det hela.

Den som en gång sljutit en svårt skabbsmittad darrande räv under en förstukvist vet vad jag talar om.

Jagar vi räv håller vi populationen nere och skabben borta.

Att sedan det lägre antalet rävar har en positiv inverkan på skogsfågel, hare o rå torde du ju beläst ekolog känna till.

Vi jagar inte skogsfågel men gläder oss varje gång vi ser dem.

Heter du oförskämd i för eller efternamn?

Vad gäller ditt språkbruk så är du ursäktad, annars kanske du skall sova det värsta av dig innan du skriver mer pinsamheter.

Om du menar att jag är oförskämd därför att jag hävdar att där argumenten tar slut så tar personangeppen vid?
Då är jag oförskämd. Ty det är gammalt känt fenomen, det att argumentslösheten lyfter fram detta.

Gå in och angrip mina argument.
Eller gå in och angripp min person.
Vilket är lättast?
Vad kräver minst ?
Sova? en månljus natt som denna?
Näru, jag ska ut och nöjesjaga nu.

Har tänkt mig en lagom rund, röd gris till trettondagen och grillen ;o))

Det dråpliga här i sverige är ju, att även om man har papper på att man äger skogen så ska någon annan bestämma över hur och vad jag får göra och det utan att denne någon gör rätt för sig.
Storebror lägger näsan i blöt överallt.

Tack och lov för det- allemansrätt och naturvård ska värderas högt!

Ja visst ska den det. Har inte påstått något annat.
Men eftersom hela folket har nytta av både allemansrätt och naturvård så ska det finansieras av HELA svenska folket inte bara ett fåtal.
Men det är ju där skon klämmer för många.

Lite segt nu på morgonen, var vaken i natt.
Men det lönade sig.
Skickar trikintesten nu på morgonen.

Jag håller helt med dig, men många okunniga jaktmotståndare förstår inte din fakta. De tycker bara att vi människor ska hålla oss undan så djuren för "härja" fritt, för "de var här först". ;)

Det första "nötterna" börjar göra när deras argyument tryter var att polemisera kring deras meningsmotståndares mentala status.
Du verkar vara i det stadiet nu. Eller missföstår jag din fras "goddag yxskaft?"

Vad det gäller vegitarism så är det skenheligt att påstå att deras födoval inte dödar o skadar. Vilket jag påpekade.

Folk får äta vad de vill.
Jag äter kött därför att det är gott o jag har god tillgång till för en billig pening.

Folk har hästar för nöjes skull. Folk har hundar av samma orsak. Folk jagar o dödar vilt för nöjes skull.
Om du skulle ta och beskriva vilken form av nöjesjakt som är så avskyvärd att den borde avskaffas.
Men se då för höge farao även tll de följdverkningar ett förbud skulle innebära.
:bow::D

Nej, är du lättstött? Goddag yxskaft betyder ungefär "vad har ditt svar med mitt att göra" i det här fallet. Eftersom att du notoriskt tilskriver mig åsikter jag inte har, och dessutom gör precis allt för att slippa svara på mina frågor.
Om du inte vill konfrontera mina frågeställningar så säg då till eller ignorera mig istället! Har du inget svar så stå för det!

Om du menar att jag är oförskämd därför att jag hävdar att där argumenten tar slut så tar personangeppen vid?

Om du vore det minsta ödmjuk, så skulle du ta dig en funderare på varför ett flertal i tråden anklagar dig för att ha en ohyfsad argumentationteknik.
Ingen är intresserad av att kasta paj här, utom möjligtvis du-som endast verkar vara intresserad av din egen röst.

Nåja. Jag tror inte jag kommer någon längre vart. Har jag en enda människa emot mig och som totalvägrar att svara på enkelt ställda frågor så är det inte så mycket jag kan göra mer.

Ja jag har funderat på det.
Och orsaken till att jag anses av några för att vara oförskämd är mina åsikter.
Och därmed ligger inte problemet hos mig.
Om någon anser att jag är oförskämd för att jag anser att jakt är roligt och att viltkött är gott så får de väl göra det.
För argument mot mina åsikter, sakligt underbygda har lyst med sin frånvaro.

Jag har svarat på dina frågor men mina svar har inte passat, kan jag inte ändra på.
Vad spritjägare (för mig okänt ord, kan det vara någon som letar efter handsprit) har med diskussionen om nöjesjakt att göra vet jag heller inte.
Eftersom det är olagligt att köra bil i berusat tillstånd o de flesta jaktlag har på sina årsmöten tagit beslut om att alkoholförtäring före o under jakt inte får ske.

Ja jag har funderat på det.
Och orsaken till att jag anses av några för att vara oförskämd är mina åsikter.
Och därmed ligger inte problemet hos mig.
Om någon anser att jag är oförskämd för att jag anser att jakt är roligt och att viltkött är gott så får de väl göra det.
För argument mot mina åsikter, sakligt underbygda har lyst med sin frånvaro.

Jag har svarat på dina frågor men mina svar har inte passat, kan jag inte ändra på.
Vad spritjägare (för mig okänt ord, kan det vara någon som letar efter handsprit) har med diskussionen om nöjesjakt att göra vet jag heller inte.
Eftersom det är olagligt att köra bil i berusat tillstånd o de flesta jaktlag har på sina årsmöten tagit beslut om att alkoholförtäring före o under jakt inte får ske.

Nej, anledningen till att du anses oförskämd är att du förlöjligar den du diskuterar med i så gott som alla dina inlägg. Smileys som räcker ut tungan, gapskattar, grimaserar, ironiserar, och dessutom fäller kommentarer gång på gång liknande ovanstående med handspriten. Anser du att det är att föra sig sakligt? Du kan inte på allvar tro att du blir tagen seriöst på det sättet.

Att du sedan är av en annan åsikt är det ingen som bekymrat sig för, mer än att du vägrar svara på ifrågasättanden av din åsikt. Du har tex inte svarat på flera av mina frågor, bla den frågan om vad som var ologiskt i mitt senaste svar om skillnaderna mellan den ena och den andra formen av nöjesjakt.

För övrigt, du skriver " de flesta jaktlag". Ja precis, men resten då?

Det var jag som påstod att du var oförskämd o jag gillar jakt o njuter av kött så där har du inget att komma med.

Vem var det som slungade ut ett påstående om alkoholkonsumtion o nöjesjakt?
Lågt!
När du sedan passar en så löjligt rolig boll som "spritjägare" så är helt naturligt att jag tar den.

Vad det gäller alkoholkonsumtion före och i samband med jakt är en absolut majoritet av jägarna helt på det klara med vad som gäller.

Det du gör är ju likvärdigt med att smutsa ner alla hundägare bara för att det finns en del idioter som bär sig illa åt.

Att vissa anser mig vara oförskämd beror väl på att jag inte visar vederbörlig respekt.
"-Det är roligt, tycker du. Var lite ödmjuk och försök ha förståelse för att andra människor inte ser nöjet i din "hobby". "
skrev ju MrsScabtree .
Och det är väl där skon klämmer.
Jag visar den respekt som visas.

Men det ändrar ju inte det faktum att jakt är och ska vara roligt.
Att jobba med hundar på ett för hunden naturligt och framavlat vis.
Att sedan njuta av frukterna i goda vänners lag.
DET sticker i många jakthatares ögon.

Vad har jag skrivit som är så felaktigt.
Nöjesjakt skapar sysselsättning, generar pengar till biotopsvård och gör att vissa arter som annars skulle försvinna får möjlighet att leva vidare.
Det är grundbulten i vad jag sagt. Kritisera det istället för att gnälla över hur jag säger det. Men det är ju en aning mer komplicerat.

Så jag fortsätter att småle och smilar smula när det passar mig.

KL
Nu låter jag väl som om jag ätit för mycket knäck och blivit helt seg i planeten ... men vad är det egentligen ni grälar om?? Jag har läst genom tråden och tycker det känns som om ni egentligen håller med varann om det mesta förutom vad ordet Nöjesjakt egentligen innebär.
Har jag missat nåt?
Ni behöver inte svara, det kanske bara fastnar i knäcksmeten ändå ;):D men jag känner mig lite förvirrad, tycker inte jag ser några direkta punkter ni är oense om??? Eller också har jag missat nåt viktigt.... Förlåt isåfall.

KL
Nu låter jag väl som om jag ätit för mycket knäck och blivit helt seg i planeten ... men vad är det egentligen ni grälar om?? Jag har läst genom tråden och tycker det känns som om ni egentligen håller med varann om det mesta förutom vad ordet Nöjesjakt egentligen innebär.
Har jag missat nåt?
Ni behöver inte svara, det kanske bara fastnar i knäcksmeten ändå ;):D men jag känner mig lite förvirrad, tycker inte jag ser några direkta punkter ni är oense om??? Eller också har jag missat nåt viktigt.... Förlåt isåfall.

Jo det stämmer alldeles precis, det är väl mest jag och många fler som försöker landsbygdsbo att se objektivt på det hela och förklara att det existerar ett begrepp som kallas just "nöjesjakt".

Att vissa anser mig vara oförskämd beror väl på att jag inte visar vederbörlig respekt.
"-Det är roligt, tycker du. Var lite ödmjuk och försök ha förståelse för att andra människor inte ser nöjet i din "hobby". "
skrev ju MrsScabtree .
Och det är väl där skon klämmer.
Jag visar den respekt som visas.

Men det ändrar ju inte det faktum att jakt är och ska vara roligt.
Att jobba med hundar på ett för hunden naturligt och framavlat vis.
Att sedan njuta av frukterna i goda vänners lag.
DET sticker i många jakthatares ögon.

Vad har jag skrivit som är så felaktigt.
Nöjesjakt skapar sysselsättning, generar pengar till biotopsvård och gör att vissa arter som annars skulle försvinna får möjlighet att leva vidare.
Det är grundbulten i vad jag sagt. Kritisera det istället för att gnälla över hur jag säger det. Men det är ju en aning mer komplicerat.

Så jag fortsätter att småle och smilar smula när det passar mig.

Men NÄR fick du för dig att jag var jakthatare? Jag förstår verkligen inte! Jag äter inte kött , men konsumerar det i allra högsta grad och då i första hand viltkött vilket jag redan skrivit i tråden? Det känns som att du blandar ihop 10 olika personers åsikter och tillskriver folk svar på frågor som inte ens är ställda av dem själva.
INGEN utom en person (och det var inte jag) har sagt att de är emot jakt, varför tar du inte den frågan med denne? Jag har däremot sagt att jag är emot vissa former av jakt.

Varför är det lågt att säga att det existerar jägare som har alkoholproblem och ändå befinner sig bakom bössan (och som dessutom gärna skjuter för sakens skull) ? Uppenbarligen är vi fler som är medvetna om dessa "stollar".
Varför tar DU åt dig av det, om det inte handlar om dig, utan en viss grupp av människor?

Fortsätter du med hånandet och alla fåniga smilgubbar, så kommer du ju snart att endera bli avstängd från forumet eller ignorerad (dvs du kommer inte att ha någon att diskutera med). Läste du inte forumreglerna när du blev medlem? Man skall hålla god netikett!

Ja visst ska den det. Har inte påstått något annat.
Men eftersom hela folket har nytta av både allemansrätt och naturvård så ska det finansieras av HELA svenska folket inte bara ett fåtal.
Men det är ju där skon klämmer för många.

Lite segt nu på morgonen, var vaken i natt.
Men det lönade sig.
Skickar trikintesten nu på morgonen.

Ja, en stor del av naturvården betalas ju också med skattemedel. Men bruket av skogen begränsas ju (man får inte hägna in stora områden, inte skjuta av allt vilt, inte hugga ner varenda träd utan att lämna naturhänsyn osv) och det är klart att så länge vi har privatägd skog drabbas även ägaren även om denne får ersättning för vissa delar.

Det var ff jag som ansåg att du var oförskämd.
O fö har jag inte sett ett enda inlägg av dig där du visar någon som helst respekt.

Som MrsScabtree skriver så är det endast en skribent i tråden som är emot all form av jakt o hon står för sina åsikter utan att förlöjliga andra o utan att hugga vilt omkring sig.

Suck..
Skrev jag inte "-DET sticker i många jakthatares ögon."?
Om du vill ta åt dig, be my gest.

Du skrev "-Jag äter inte kött , men konsumerar det i allra högsta grad och då i första hand viltkött "
Är det undra på att jag har svårt att förstå det du skriver?

Varför jag reagerade på att du tog upp alkoholkonsumtion i samband med den "nöjesjakt" vi diskuterade?
Därför att du använde ett gammalt knep.
Spritmissbruk är förkastligt.
Koppla det samman med nöjesjakt
Så försöker man smutsa ner nöjesjakten.

Nöjesjakt = den jakt alla utför som gör det för nöjes skull och på sin fritid.
ca 99% av den svenska jägarkåren.
Att i lugn o ro granska fakta...verkar för vissa vara tråkigt eller?
Så, nu kan du ju tala om vad jag skrivit som är hånfullt.
:rofl: Förlåt, det var inte meningen, gick av bara farten.

skogen jag brukar är certifierad. Betyder att extra hänsyn tas till både flora fauna och fritidsliv.
Det kostar mig ca 10% av omsättningen per år
OCH detta är frivilligt.
Vi kör ut viltfoder till djuren för ca 25 000 om året.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 538
Senast: Sel
·
S
Träning nu fick tråden hamna här på denna sida, för igentligen är vårt problem ett problem under flera områden men hur som helst; Jag är så...
2
Svar
27
· Visningar
2 382
Senast: PinkPanter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka