Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rävjakt!

Likväl som att jag kanske har en övertro till människan som viltvårdare tror jag att vissa (inte nödvändigtvis du) underskattar vad människan har gjort med naturen. Den skulle klara sig utmärkt utan oss - ja. Om vi aldrig hade funnits. Nu är vi här, vi har dragit våra vägar, utrotat vissa arter, ändrat på biotoper. Att nu bara lämna den "åt sitt öde" och inte lägga oss i mer tror inte jag skulle fungera speciellt bra.
Och jag tror inte nödvändigtvis att sork är mer lättjagat än ett rådjurskid.

Likväl som att jag kanske har en övertro till människan som viltvårdare tror jag att vissa (inte nödvändigtvis du) underskattar vad människan har gjort med naturen. Den skulle klara sig utmärkt utan oss - ja. Om vi aldrig hade funnits. Nu är vi här, vi har dragit våra vägar, utrotat vissa arter, ändrat på biotoper. Att nu bara lämna den "åt sitt öde" och inte lägga oss i mer tror inte jag skulle fungera speciellt bra.

Kan bara hålla med i det du skriver!

Och jag tror inte nödvändigtvis att sork är mer lättjagat än ett rådjurskid.

Citerar än en gång mig själv.

Sedan måste vissa rubbningar repareras naturligtvis, dock är det ofta sådana vi själva har skapat.

Angående sorken. Nu vet jag inte om du jagar räv själv, men rävar är kända för sin skicklighet inom sorkjakt och den är inte särskilt energikrävande. Måste man inte läsa på om det djuret man jagar? Det tycker jag hade varit ett måste om man ska jaga ett specifikt djur. Dvs naturlig föda osv.

http://www.youtube.com/watch?v=F1i8h7Gk1AE

Har blivit influrerad i Rävjaktens magi! Är det fler bukisar som pysslar med denna jakt? Vad har ni för hund?

Själv följer jag två bröder av stövarkorsning och suger åt mig som en svamp inom detta område! Bröderna Brothers är nu 10 månader och har drivit räv flertalet gånger. Den ena har pysslat med en Räv i 55 min vilket så klart är roligt värre :) Skjutet för ena hunden annars är det bara drivning som blivit av...

Blev nyfiken, vad är det för korsning`? Du skriver stövarkorsning... Är uppväxt med stövare och har aldrig stött på korsningar, inte så vanligt att jägare har det väl...

Håll i hatten, jag drog snabb varianten!

Mamma Schillerstövare och foxhound
Pappan Hamilton-Fin-Ryskfläckig stövare och coonhound (tree walker? eller nått sånt)

Inte behöver vi kött heller, om vi nu ska hårdra det. Kött äter man för att det är gott (nöje) och päls har man på sig för att man tycker att det är fint (också nöje), så enkelt är det. Jag tycker inte att det ena är värre än det andra.

Man klarar sig utmärkt på grönsaker, baljväxter, mejeriprodukter och ägg.

Ja man klarar sig på vegetabilier men om man nu äter kött så är vilt faktiskt bättre än uppfött. De djuren har levt ett bra liv i jämförelse med köttdjur som enbart levt sitt liv att växa så fort som möjligt för att kunna slaktas. Jag vet att många vilda djur skjuts med lungskott och andra misslyckade träffar och de plågas för länge innan de dör så har de flesta haft ett bra liv och får en snabb död. Men nej, vi behöver inte rävpäls vare sig viltfångad eller uppfödd. Inte heller varg-, lopälsar/troféer.

Jag vet att många vilda djur skjuts med lungskott och andra misslyckade träffar och de plågas för länge innan de dör så har de flesta haft ett bra liv och får en snabb död.

Lungskott är ingen dålig träff. Vad räknar du som bra träff?

Skinnet, hålla nere predatornivån för småviltet, hålla rävpopulationen frisk och skabbfri bla.

Den diskussionen har varit här förut och som du säkert minns så finns det forskningsunderlag från SLU som visar att rävpopulationen blir friskare av att utsättas av rävskabb än av att skjuta individer i förebyggande syfte.
De bildar antikroppar mot skabben, men det är klart, det är kanske därför man vill skjuta bort de som är resistenta.

Jag tror att det är väldigt viktigt att inse att vi alla befinner oss på olika ställen. På markerna där jag rör mig tar räven mycket rådjurskid. Rådjuren ökar när vi skjuter mer räv. Slarvar vi med rävjakten, då minskar rådjuren. Att säga att vi bedriver nöjesjakt på räv därför, det stämmer inte. Vi har mer nöje av att jaga fågel eller rådjur..

Men då är det ju faktiskt så att du skjuter räv för att få mer rådjur att jaga, eller hur???, eller kan du tala om för mig skadan av att rådjursstammen skulle minska?

Nej, det kan du inte, för det finns ingen skada, den hålls på sin nivå, sin onaturligt höga nivå, med jägarnas uppbackning, både när det gäller fodring, icke nödvändiga vintrar och hetsjakt på räv och hatjakt mot lo.

Jag ser inget fundamentalt fel i att skjuta räv för att få fler rådjur. Jag ser inget fundamentalt fel i att skjuta och äta rådjur. Du verkar göra det, och du lär inte ändra din uppfattning vad jag än skriver.

Inte behöver vi kött heller, om vi nu ska hårdra det. Kött äter man för att det är gott (nöje) och päls har man på sig för att man tycker att det är fint (också nöje), så enkelt är det. Jag tycker inte att det ena är värre än det andra.

Man klarar sig utmärkt på grönsaker, baljväxter, mejeriprodukter och ägg.
Beror ju lite på vad man menar med utmärk, människor är omnivorer.
Många ungdomar o speciellt unga föräldrar har för lite kunskap för att klara sig utmärkt på enbart vegetarisk kost, o om man skall hårdra det till vegansk kost så är det lite mer komplicerat.

Är man antijakt så torde man ju även vara emot uppfödantet av kor för mjölkproduktion o höns för ägg, saknar logiken där.

Mina hundar är karnivorer så de får kött o annan animalisk föda som största ingrediens i sin foderstat.

Många ungdomar o speciellt unga föräldrar har för lite kunskap för att klara sig utmärkt på enbart vegetarisk kost, o om man skall hårdra det till vegansk kost så är det lite mer komplicerat.

Är man antijakt så torde man ju även vara emot uppfödantet av kor för mjölkproduktion o höns för ägg, saknar logiken där.

Mina hundar är karnivorer så de får kött o annan animalisk föda som största ingrediens i sin foderstat.

Att vara vegetarian är larvigt simpelt och det finns inga som helst belägg för att föräldrar och ungdomar (eller folk i största allmänhet) som äter vegetariskt skulle ha för dåliga kunskaper i ämnet för att klara sig "utmärkt".
Jag känner inte en enda vegetarian (och jag känner väl iaf ett tiotal nära) som någonsin behövt ta tillskott tex. Jag känner desto fler köttätare som behöver vitamintillskott isåfall.

Jag själv har varit veg sen jag var 12 (12 år sedan) och sambon har aldrig ätit kött i hela sitt liv. Jag är väl normalfrisk, och han är i princip aldrig sjuk och synnerligen livskraftig.

Det enda man som vegetarian behöver tänka på är att äta lite mer av proteinerna i tex baljväxter. Tex, äter du en köttbit på 200 g, måste du kanske äta baljväxt eller något annat vegetabiliskt protein på 300-350 g för att det ska "dra jämnt". Med tanke på hur människans fysik ser ut så är vi synnerligen skapta för att äta i huvudsak vegetabilier.

Ursäkta långt inlägg! Jag blir bara lite trött på fördomarna som kretsar kring vegetarianism. :)

(veganism är en annan femma, då behöver man tänka efter lite extra)

Tja, med utmärkt menar jag jättebra. Jag vet inte vilken kunskapsnivå de unga och unga föräldrar du hänvisar till har, men självklart kan man inte leva på makaroner med ketchup och rostmackor vilket de flesta nog förstår. Man kan inte bara ta bort köttet utan måste ersätta det med baljväxter, ägg och mejeriprodukter.

Alla läkare och sjuksköterskor jag pratat med har sagt att det är jättebra att leva som vegetarian och ingen har nämnt något om bristsjukdomar. Jag är blodgivare sedan 10 år och har alltid jättebra värden.

En kompis till mig (vegetarian) hade någon form av bristsjukdom men hon levde i princip på makaroner med ost och ketchup och pasta med pulversås samtidigt som hon hade ett fysiskt krävande jobb. Att hon blev sjuk berodde egentligen inte på att hon var vegetarian utan på att hon hade urkassa matvanor.

Visst är det bästa ur djursynpunkt att sluta även med ägg och mejeriprodukter och leva helt veganskt. Logiken är den att man får göra så gott man kan och bidra så långt man tycker är rimligt. Min kommentar gällde bara ifall vi behövde kött och det gör vi inte.

Min hund får också kött. Hon behöver ju kött för att må bra.

kl

Varför äter man inte rävkött?
Smakar det illa eller är det av någon annan anledning?
De vuxna omkring mig när jag var barn skjöt rävarna för att de gärna gick in och tog höns mm. Upplevde dem lite som skadedjur.

Anledningen till att man inte äter kött från något rovdjur/asätare och anledningen till att man skickar in prover från gris och björn är pga trikiner.

Inget man vill drabbas av :crazy:

Det finns faktiskt människor som pga allergier/sjukdomar inte kan leva enbart på veg-mat också!

Personligen
äter jag både och, men skulle för mitt eget välbefinnandes skull inte ge upp kött från eget skjutet vilt, eget fiskad öring, egenuppfödda höns, ankor, kalkoner och kaniner bara för att "man kan" må bra enbart på en veg.diet.

Jag har provat att äta enbart vegetariskt en gång i tiden och orken räckte inte helt till, då jag lever ett fysiskt liv och alltid har gjort och eftersom jag inte vill proppa i mig det jag behöver i pillerform så ingår kött i den varierade vardagsmaten minst 1 gång/dag. Dock aldrig kött från storproducent. Här är det eget/lokalt uppfött som gäller och inget annat.

Har inget alls emot vegetarianer/veganer, så länge de inte trugar sina åsikter på andra, vilket tyvärr ofta sker :cool:

Det finns faktiskt människor som pga allergier/sjukdomar inte kan leva enbart på veg-mat också!
Absolut, men det är extremt ovanligt. Likaså gäller ju hund, det finns individer som inte kan ta protein från kött även om det är extremfall.

Personligen
äter jag både och, men skulle för mitt eget välbefinnandes skull inte ge upp kött från eget skjutet vilt, eget fiskad öring, egenuppfödda höns, ankor, kalkoner och kaniner bara för att "man kan" må bra enbart på en veg.diet.

Jag har provat att äta enbart vegetariskt en gång i tiden och orken räckte inte helt till, då jag lever ett fysiskt liv och alltid har gjort och eftersom jag inte vill proppa i mig det jag behöver i pillerform så ingår kött i den varierade vardagsmaten minst 1 gång/dag. Dock aldrig kött från storproducent. Här är det eget/lokalt uppfött som gäller och inget annat.
Jag lever också ett väldigt fysiskt liv med mycket ridning, fysning av hundarna (och automatiskt mig själv då) stallgöra, sportande med mera och jag har verkligen inga problem med att orka. Flera elitidrottare är vegetarianer.

Har inget alls emot vegetarianer/veganer, så länge de inte trugar sina åsikter på andra, vilket tyvärr ofta sker :cool:

Det där är så märkligt, för samtliga vegetarianer jag någon gång haft en konversation med (både kända och okända..I mitt gymnasium var nästan hälften vegetarianer) så klagade alla på att de aldrig fick äta ifred, och likaså jag. Så fort någon hör att man inte äter kött/animalier eller ser att maten är vegetarisk går man direkt till angrepp och i försvar.

"Jaha så du tycker att det är fel att äta kött?", "Du vet väl att människor behöver kött för att må bra?" " Det där klarar du dig inte på länge.." , "jag antar att du tycker precis lika illa om alla andra rovdjur som också äter kött?" och mycket mer, innan man ens hunnit öppna munnen!

Folk verkar tycka att det är extremt provocerande med veganism/vegetarianism och många verkar ha väldigt mycket fördomar kring hur det hela fungerar. Att det skulle vara omständigt och svårt och att alla är extrema djurrättsaktivister. De få gånger jag över huvud bemödar mig svara på otrevliga tilltal blir de flestas ögon vääldigt stora när de får höra att jag inte ätit kött på si och så länge och att sambons brorson (och han själv) som dessutom bor i en liten småstad själv är veg och många av hans dagisvänner likaså och att de aldrig fått anmärkningar hos någon läkare.

Visst, i en drömvärld kan jag väl önska att människor vara vegetarianer. I dagsläget skiter jag fullständigt i vad andra äter-sålänge jag slipper. För mig är det hundmat :D

Tillägger att jag är köttkonsument i allra högsta grad. Mina hundar barfas med vilt och med kött som kommer från ställen jag vet om. Jag har nog mer kött, blod, och djurdelar i min frys än de flesta köttätare jag känner...:angel:

KL

Tråkigt átt tråden övergick till en ööh, vegetarisk disskution. Men jag får väl anta att inga på buke jagar räv (mer än Gnist ibland då och en persons moster i england)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 538
Senast: Sel
·
S
Träning nu fick tråden hamna här på denna sida, för igentligen är vårt problem ett problem under flera områden men hur som helst; Jag är så...
2
Svar
27
· Visningar
2 382
Senast: PinkPanter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈