Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rävjakt!

Värma kalla fötter, sitta på i bilen, på skotern, ute i snön, runt halsen om det är riktigt kallt och blåsigt. När knattarna var mindre (ffa den yngsta som föddes när vi flyttade hit) i barnvagnen/sparklådan/pulkan

Har inga planer på att sy en jacka direkt (inte just nu i alla fall) , men vet en del som velat ha en fin äkta pälskrage på befintlig jacka som köpt skinn härifrån. Mkt just för att det är skinn från en viltlevande räv som skjutits och inte ett djur som farmats fram eller blivit flått levande.

okej då är jag väldigt fel informerad av mina närstående när de äter även hare och råddjurskid.

Blev nog lite fel formulerat, men på både har, råddjur, viltsvin och älg händer det ju att djuret har en skällande hund i haserna, på vilket sätt är okej om nu rävjakten är så hemsk? :)

okej då är jag väldigt fel informerad av mina närstående när de äter även hare och råddjurskid.

Blev nog lite fel formulerat, men på både har, råddjur, viltsvin och älg händer det ju att djuret har en skällande hund i haserna, på vilket sätt är okej om nu rävjakten är så hemsk? :)

Visst är det så och det innebär också en viss stress, men jagar man klöv-vilt gör man det huvudsakligen för att äta den och därför finns ett syfte med jakten. Jga äter ju inte kött men ger mina hundar mycket vilt, och man måste ju döda djuret på något sätt.

Min poäng är att det sällan finns något egentligt syfte för att jaga räv samt att det även bedrivs grytjakt på räv (sprängning) vilket jag ser betydligt mer allvarligt på. Jag ser helt enkelt inget giltigt skäl att i de flesta fall nöjesdöda ett djur.

Får man inte hyfsat betalt för fina rävskinn? Jag hade en granne en gång, uppe i Västerbotten, som vintertid jagade massor med räv. Han hade hela ställ utanför huset med uppspända rävskinn, nästan oräkneliga! Tror knappast de var för eget bruk, han sålde dem får jag förmoda.
Han försökte dessutom få tillstånd att använda en egenhändigt uppfunnen rävsnara. Vet inte om han fick igenom sin ansökan - får man snara räv i Sverige?

Får man inte hyfsat betalt för fina rävskinn? Jag hade en granne en gång, uppe i Västerbotten, som vintertid jagade massor med räv. Han hade hela ställ utanför huset med uppspända rävskinn, nästan oräkneliga! Tror knappast de var för eget bruk, han sålde dem får jag förmoda.
Han försökte dessutom få tillstånd att använda en egenhändigt uppfunnen rävsnara. Vet inte om han fick igenom sin ansökan - får man snara räv i Sverige?

Ja tyvärr, i de fyra nordligaste länen får man snara räv.

Ja, med godkända snaror och godkänd utbildning (fångstkort) innan, men jag tror inte det är så många som faktiskt gör det eftersom man måste kolla till varje snara minst 2 ggr/dag, varje dag + att det är ganska pillrigt göra och det är inte lätt att lägga en snara som inte luktar, inte anas under snön och få en räv däri.

Lustigt, min uppfattning är att det skjuts på tok för lite räv. Räv är som Gnist sa ett vilt med låg status (inte många ser potentialen i skinnen) så många låter dem löpa till förmån för att skjuta rådjur, hare, osv. Räven är svårjagad, den är smart och försiktig. Den får relativt stora kullar, och eftersom den på många ställen saknar predatorer kan den öka snabbt i antal. Om man inte har hund är det i princip vakjakt som gäller - och det är i min mening den tristaste jakten av alla. "Nöjesjakt" är för mig att skjuta en hagelsvärm in i en duvflock och komma hem med 50 fåglar/jakttillfälle, inte att sitta stilla i timme efter timme och kanske lyckas fälla en räv var tionde kväll man är ute.

Och drevjakt med bra, anpassade hundar anser inte jag vara ett problem. Djur som springer snabbt är svåra att skjuta, det är därför man har kortbenta hundar. Då springer inte rådjuren speciellt fort, de känner sig inte hotade på samma sätt som om ett snabbt djur skulle jaga dem.

Det här är absolut inte vad tråden handlar om egentligen, men jag kunde inte låta bli.

Inte behöver någon skinnet i dagens Sverige? Att döda räv är ren nöjesjakt.

Inte behöver vi kött heller, om vi nu ska hårdra det. Kött äter man för att det är gott (nöje) och päls har man på sig för att man tycker att det är fint (också nöje), så enkelt är det. Jag tycker inte att det ena är värre än det andra.

Man klarar sig utmärkt på grönsaker, baljväxter, mejeriprodukter och ägg.

Lustigt, min uppfattning är att det skjuts på tok för lite räv. Räv är som Gnist sa ett vilt med låg status (inte många ser potentialen i skinnen) så många låter dem löpa till förmån för att skjuta rådjur, hare, osv. Räven är svårjagad, den är smart och försiktig. Den får relativt stora kullar, och eftersom den på många ställen saknar predatorer kan den öka snabbt i antal. Om man inte har hund är det i princip vakjakt som gäller - och det är i min mening den tristaste jakten av alla. "Nöjesjakt" är för mig att skjuta en hagelsvärm in i en duvflock och komma hem med 50 fåglar/jakttillfälle, inte att sitta stilla i timme efter timme och kanske lyckas fälla en räv var tionde kväll man är ute.

Och drevjakt med bra, anpassade hundar anser inte jag vara ett problem. Djur som springer snabbt är svåra att skjuta, det är därför man har kortbenta hundar. Då springer inte rådjuren speciellt fort, de känner sig inte hotade på samma sätt som om ett snabbt djur skulle jaga dem.

Det här är absolut inte vad tråden handlar om egentligen, men jag kunde inte låta bli.

Jag förstår inte varför frågan om drevjakt ställs till mig hela tiden? Det är inte jag som förkastar den. Jag förkastar nöjesjakt oavsett jaktform och anser inte att jakt på klöv-vilt tillhör kategorin.

Här har det skjutits så mycket räv att det knappt fanns någon i flera år, fram tills nu. Jag ser räv då och då och det glädjer mig då det verkligen var ovanligt att se räv förut. Man påstår att räven tagit så mycket rådjur, vilket jag har otroligt svårt att tro då området är väldigt känt för sin sorkrikedom (räv tar inte rådjur om det finns gott om sork och smådjur). Här jagas det dessutom med fälla, och då verkar det inte vara något problem att fånga dem.

Inte behöver vi kött heller, om vi nu ska hårdra det. Kött äter man för att det är gott (nöje) och päls har man på sig för att man tycker att det är fint (också nöje), så enkelt är det. Jag tycker inte att det ena är värre än det andra.

Man klarar sig utmärkt på grönsaker, baljväxter, mejeriprodukter och ägg.

Sant!

Å andra sidan är just behovet av kött en fråga som det inte finns något direkt slutgiltigt svar på (nåja, jag menar dock att det finns en ovilja att sluta äta kött för att det är "enkelt och gott").

Päls behövs verkligen inte. Jag kan förstå tjusningen med päls (en vän till mig har ett underbart vackert rävskinn hemma) , men att skjuta ett djur för pälsens skull känns inte som vettig moral.Att däremot skjuta för att man "måste", och sedan behålla skinnet är en annan femma.

Nu var det ju inte enbart för skinnets skull som vi skjuter räv och min moral är det inga fel på. Vare sig som jägare eller person. Skulle tro den är högre än genomsnittsjägarens faktiskt, om vi nu pratar om någon form av jaktmoral.

Från och med nu - inte ett ord om drevjakt från mig, jag lovar.

Jag tror att det är väldigt viktigt att inse att vi alla befinner oss på olika ställen. På markerna där jag rör mig tar räven mycket rådjurskid. Rådjuren ökar när vi skjuter mer räv. Slarvar vi med rävjakten, då minskar rådjuren. Att säga att vi bedriver nöjesjakt på räv därför, det stämmer inte. Vi har mer nöje av att jaga fågel eller rådjur. Det är fullt möjligt att de kanske bedriver "nöjesjakt" på räv där du befinner dig, det vet jag inget om.

Jag är dock ganska orubblig i min tro på att om man inte sköt räv alls så skulle det tillslut inte finnas så mycket mer än räv i skogen. Och det tycker jag skulle vara väldigt tråkigt, även om räven är väldigt vacker att titta på.

Räv tar mycket rådjurskid, här märker vi tydligt när det är rävår på hur mycket rå det finns.

Sen tycker jag att det är viktigt att ha en stark rävstam, i min del av landet har vi miljoner harar och kanin, det behövs en predator. Många jägare är ju tyvärr anti, men jag tror det är på väg bort.

Från och med nu - inte ett ord om drevjakt från mig, jag lovar.

Jag tror att det är väldigt viktigt att inse att vi alla befinner oss på olika ställen. På markerna där jag rör mig tar räven mycket rådjurskid. Rådjuren ökar när vi skjuter mer räv. Slarvar vi med rävjakten, då minskar rådjuren. Att säga att vi bedriver nöjesjakt på räv därför, det stämmer inte. Vi har mer nöje av att jaga fågel eller rådjur. Det är fullt möjligt att de kanske bedriver "nöjesjakt" på räv där du befinner dig, det vet jag inget om.

Jag är dock ganska orubblig i min tro på att om man inte sköt räv alls så skulle det tillslut inte finnas så mycket mer än räv i skogen. Och det tycker jag skulle vara väldigt tråkigt, även om räven är väldigt vacker att titta på.

Varför jag tidigare skrivit "lokala problem är en annan femma".

Det verkar bedrivas rätt mycket nöjesjakt på räv här, även neråt i landet. Sedan är jag tveksam till argumentet till att det i princip skulle bli rävöversvämning om det inte sköts. Samma sak sägs ju om alla andra djur som jagas också. Människan har en ganska stor tro om sig själv som viltvårdare, men faktum är att fanns inte vi hade det funkat utmärkt ändå. Sedan måste vissa rubbningar repareras naturligtvis, dock är det ofta sådana vi själva har skapat.

Senast ändrad:

Räv tar mycket rådjurskid, här märker vi tydligt när det är rävår på hur mycket rå det finns.

Sen tycker jag att det är viktigt att ha en stark rävstam, i min del av landet har vi miljoner harar och kanin, det behövs en predator. Många jägare är ju tyvärr anti, men jag tror det är på väg bort.

Som sagt, inte häröver och inte där det finns gott om sork som är betydligt mer lättjagat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 538
Senast: Sel
·
S
Träning nu fick tråden hamna här på denna sida, för igentligen är vårt problem ett problem under flera områden men hur som helst; Jag är så...
2
Svar
27
· Visningar
2 382
Senast: PinkPanter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈