Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rävjakt!

Jaktsnack på buke slutar alltid på samma sätt oavsett hur man lägger upp det ;)

Dessa små gynnare har dock hunnit fylla 1 år nu:

DSC_0015.jpg

DSC_0045-3.jpg

Packjakt på rävskinn med 5-6 veckor gamla valpar. Otäckt så det förslår :cool:

KL

Tråkigt átt tråden övergick till en ööh, vegetarisk disskution. Men jag får väl anta att inga på buke jagar räv (mer än Gnist ibland då och en persons moster i england)

Jag tycker också att det var väldigt konstigt att den snöade in på vegetarianism, men tyvärr är det ju oftast så att har man åsikter kring jakt och anser att saker och ting är onödiga så blir det oftast så att motparten likställer det med någon slags djurrätts-aktivism (som tyvärr av någon anledning brukar inkludera vegetarianer mfl).

Jag fortsätter iaf gärna diskussionen om själva jakten, men anser mig ha rätt att besvara ett inlägg som inte har trovärdig grund bakom sig även om det är ganska OT.

Ledsen om det verkade som att jag trugade på någon mina åsikter, inte alls meningen! Min familj, nästan alla mina vänner samt min sambo äter kött och det är inget vi brukar prata om öht eller något jag går och tänker på dagligen. Om någon frågar så svarar jag såklart. Men nu blev det lite diskussion här och då är jag gärna med!;)

Jag konstaterar bara att det i normalfallet går mycket bra att äta vegetariskt och att man i normalfallet inte behöver kött för välbefinnandet. Självklart finns det undantag som allergier och sjukdomar.

KL

Tråkigt átt tråden övergick till en ööh, vegetarisk disskution. Men jag får väl anta att inga på buke jagar räv (mer än Gnist ibland då och en persons moster i england)

Vi jagar räv med våra hundar. Framförallt i gryt med terrier (en drös jack russell + en tyska) än så länge då vår stövare bara är 6 månader ännu så för henne är det mest skogsträning och prägling som gäller nu i vinter. Rävintresset finns dock helt klart och det är helst rävslag hon rotar i, har hittat flera nya gryt till oss genom att följa rävspår till gryten och hålla sig kvar där tills man kommer efter. :) (himla praktiskt med garminpejlen!)

Det tråkiga med jakttrådar på icke jaktforum är ju att det känns som de oftast kommer bort ifrån huvudämmnet och bara slutar i "för eller emot"...

Går det att lägga in bilder från fb tro? Testar om det går att få in en bild på stövarslyngeln...
155353_10150103222489458_670354457_7576180_1348976_n.jpg

Senast ändrad:

Trevligt, roligt när de visar intresse!

Ja du, utan pejlen skulle man inte överleva ;) Jag som är bruksmänniska från början var väldigt nojjig i början "åååh titta nu är han 500 m bort" men har börjat vänja mig nu och höjer inte på ögonbrynen för nån kilometer :p

Vad har ni för Stövare?

Fast med handen på hjärtat, hur många trådar på buke står kvar i huvudämnet till punkt och pricka ;)

Trådar är till för att diskuteras i, det är ju charmen med hela grejjen!

KL

Hur många jaktformer finns det på räv egentligen?

Fälla, snara, drev, gryt, vak?..

Är inte så insatt i de olika formerna, vak är väl vanligast? Finns iaf inte många rävhundar här i kring
Drevjakt brukar ju leda till grytjakt...

Snara och fälla har jag inte en susning om hur det funkar och i vilken utsträckning de används..

Sen finns det säkert tusen olagliga sätt också :crazy:

Nää hur i all världen klarade de sig utan pejl förr? Nu när man är van vid garminpejlen så skulle jag då inte vilja släppa utan den!

Vi har en schiller!

Nä det är möjligt men jaktrelaterade trådar blir ofta låånga men bara en promille av inläggen behandlar faktiskt huvudämnet. Resten brukar barka iväg åt ungefär samma håll varje gång tycker jag (baserat på de jakttrådar jag läst då). Vill man hellre diskutera olika jaktformer, hundanvändning osv så känns det lättare att hålla sig till jaktforumen...

Lockjakt kan ju läggas till på listan också. Vi prövade det några gånger i våras, blev inga skottlägen men vi fick se flera rävar, någon gång på riktigt nära håll så det var lite kul att se att det faktiskt fungerar.

Hur är den hemma?

Hungrig och korkad verkar vara jägarnas egen förklaring på en stövare... ;)

Du jag kan skriva under på det med denna i alla fall... :p:crazy: För min del är det första stövaren, har inte haft så mycket kontakt med dem innan. Husse däremot har haft stövare förut och har betydligt mer erfarenhet av hundtypen så han var nog mer förberedd. Fullständigt matfixerad! Fruktansvärt envis, jag har många års erfarenhet av terriers men denna är värre än de flesta :devil:

Man kan väl säga att när hon är snäll så är hon väldigt snäll. Har hon fått vara ute i skogen några timmar så ser man henne knappt resten av dagen, då ligger hon snällt och sover i sitt soffhörn. Men när hon är dryg är hon fruktansvärt dryg! :devil: Till viss del unghundsbeteende säkert, men vad det verkar blir det inte alltid så värst mycket bättre när de växer upp ;)

Man simulerar olika bytesläten med en lockpipa, t.ex. harskrik och muspip och tanken är då att rävarna ska dras till ljudet (en döende hare är ju en möjlig måltid) och ja det funkar faktiskt riktigt bra under rätt förhållanden. Det gäller dock att sitta still, vara kamouflerad, ha rätt vindförhållanden och tålamod. Vi har sett rävar komma i full fart upp till 20 minuter efter senaste locket vilket torde innebära att de kan komma ganska långväga! Funkar bättre på våren än hösten säger de, bästa tiden ska enligt många vara efter löptiderna då rävarna är ordentligt hungriga.

Lockjakt innebär i praktiken att man sätter sig nånstans ute i skogen/vid gränsen mellan fält och skog sent på kvällen/natten och låter som en mus eller harskrik för att locka till sig räven.

Helt OT men hur menar du här? Räknar du lungskottet till en misslyckad träff?

Mvh

Ett skott som gör att djuret kan fortsätta springa och inte stupar direkt. Grannjägarna sa att de satt ett lungskott som gjorde att älgen sprang en km (in på vår) mark. Det är ett misslyckat skott men det har inget med rävjakten som diskuteras i den här tråden

Ett lungskott mitt i träffområdet ger inga älgar som springer över 1 km dock.

Möjligt att de träffade högt och långt bak och då är det en dålig träff.

Lungskott (korrekta sådana) dödar fort!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 538
Senast: Sel
·
S
Träning nu fick tråden hamna här på denna sida, för igentligen är vårt problem ett problem under flera områden men hur som helst; Jag är så...
2
Svar
27
· Visningar
2 382
Senast: PinkPanter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka