wtf

Trådstartare
Ska hämta två råttbebisar på måndag :)
sambon är lite orolig för att dom ska lukta (de kommer att bo i ett 160 l akvarium m lysramp, lufthål finns!) och jag kom på att jag hört att man kan göra dom rumsrena.
Hur gör man och hur vanligt är det att man lyckas?

Sv: Råttor

Min första reaktion är "nej, nej nej"

jag har själv råttor, 3 stycken rättare sagt.Och nedan ser du deras bur. Råttor ska helst bo i en stor fågelbur alt stor chincillabur för att man ska kunna inreda för deras behov.
Ett tips är att gå in på Svenska Råttsällskapet hemsida, www.srs.st och även ställa dina råttfrågor på www.r8forum.kanske.net
jag finns på r8forumet under samma namn.

http://i26.photobucket.com/albums/c140/KisseNova/bur.jpg

varför skulle hon inte kunna ha de som hon har bestämt?
vet endel som har det så.

min skola som också har massvis med råttor (naturbruksgymnasium) har råttorna i som stora "akvarium" eller vad man ska kalla det. (typ, lådor med glas framför iaf ;))

varför skulle jag inte kunna ha dom i ett akvarium?
man kan faktiskt sätta in grenar så att dom kan klättra... och man kan bygga diverse klätterställningar... :smirk:
tror inte att dom bryr sig om buren är 1 m hög eller 70 cm.. ok att man inte ska ha dom i hamsterburar, men kan man bygga på höjden är det klart godkänt tycker jag.

Jag ställde bara in en plastlåda med spån (dammsuget och av lövträ kanske ska nämnas) när jag gjorde rent burarna och slängde en del gammalt spån där och har tidningspapper i resten av burarna för att förhindra att de sover i lådorna som mina första råttor gjorde. Funkar prima från första stund :)

Ja, de är väldigt renliga.
Det hindrar de dock inte från att pissa där de sover och diverse andra snuskiga vanor :D

gul_zebra skrev:
Ja, de är väldigt renliga.
Det hindrar de dock inte från att pissa där de sover och diverse andra snuskiga vanor :D

Precis!

Renlighet är nog inte det första ordet som dyker upp i min skalle när jag hör ordet 'råtta' nämnas. :angel: Jäklar vad de kan grisa ner! :eek: Och på väldigt kort tid dessutom. Det FASTÄN de är hyfsat rumsrena och duktiga på att gå på toaletten... Jag förstår inte hur de bär sig åt? :cool:

joo, det klart att man kan ha dom i ett akvarium eller terrarium beroden på hur man inreder.

Men enligt min personliga smak, så anser jag att råttor ska bo i ordentliga burar. Dessutom så blir det rätt instängd i ett akravium/terrarium.

NagelacksBeroende skrev:
varför skulle hon inte kunna ha de som hon har bestämt?
vet endel som har det så.

min skola som också har massvis med råttor (naturbruksgymnasium) har råttorna i som stora "akvarium" eller vad man ska kalla det. (typ, lådor med glas framför iaf ;))

Men enligt min erfarenhet så har inte naturbruskgymnasium så stor koll på råttor. Min sons faster går på naturbruksgymnasium och hon hävdar att råttorna mår så bra, är så snälla och bla bla.

Men min sons "bonusmamma" går oxå på samma skola, och har sina råttor i en gallerbur med lite spån, ett trähus, matskål och vattenskål.
När jag tog upp hur dom hade det så fick jag bara till svar; så har vi det på skolan och dom lider inte.

Jo, jag anser att en råtta lider om spånet är så nedkissat att det är gult och det inte finns några saker som är anpassade efter deras behov!

efter att ha kikat på det där forumet du tipsade om så har jag blivit så sugen på att bygga diverse klätterprylar :) vi har ett vitrinskåp som jag blev sugen på att bygga om, problemet är att jag måste kasta ut sambons boksamling först :angel:
alternativt att flytta till en större lgh (bor i en 2a nu) för att få plats med allt. akvariet kommer att bli svårplacerat ändå.. :p

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 165
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud