F

fnorr

Jag hatade râttor även innan ett âckligt exemplar gnagde hâl pâ elkabeln i Lottas stall och orsakade en tragedi:eek: Men hur gör man för att bekämpa dom? Hur gör ni? Lât oss ta kâl pâ dom!!!

Sv: Râttor

Min råtta säger "Det är bra grabbar, kämpa på"!

Själv brukar jag använda mig av pepparmintsolja (finns att köpa på apotek), råttor (eller rättare sagt, djur överhuvudtaget) avskyr lukten och håller sig därför borta. Enkelt, billigt men effektivt :)

Albatross skrev:
Själv brukar jag använda mig av pepparmintsolja (finns att köpa på apotek), råttor (eller rättare sagt, djur överhuvudtaget) avskyr lukten och håller sig därför borta. Enkelt, billigt men effektivt :)

Inga skadade råttor heller, det låter bra det :)

Knappar

Det var inte meningen att ha trâden här, moderatorn flyttade den:crazy: hit....vet ju att det är mânga som gillar râttor ocksâ och det fâr ni gärna göra. Dom bor ju i burar och startar sâledes(förhoppningsvis) inga eldsvâdor

Tack! :) Det var faktiskt mina föräldrar som kom på det, i sitt gamla hus hade de problem med möss och eftersom de är djurvänner (och vegetarianer) båda två kunde de inte stå ut med tanken att en stackars mus (eller råtta) skulle dödas, men samtidigt ville de inte få sina saker uppätna. Så de hällde ut lite pepparmyntsolja på vinden och mössen försvann.

Och när stallägaren senare klagade över råttor i sadelkammaren, köpte jag in lite flaskor och droppade lite varstans i stallet. Det enda som man bör tänka på är att man skall droppa ut oljan med jämna mellanrum, för lukten försvinner ganska snabbt.

Joho, om man har gangsterråttor och utan att ha råttsäkrat :angel:

Äh, spela roll om det finns folk som gillar råttor här. Vildråttor ÄR ju skadedjur, det går inte att komma ifrån. Tycker mest bara det är bra att det skrivs för nån gång kan de ju komma hit också så det är prima när det kryper fram tips så man slipper döda sötnosarna :)

Fast jag kanske är fel person att säga nåt, enligt mig borde ju människor nästan utrotas också typ... :angel: :D

Albatross: Måste skriva in det i råttpärmen, är ju bra att kunna ta till om vi får hit råttor nån gång :) Då är det ju ändå inte bara grejer som tar skada, de kan ju sprida sjukdomar till mina sötnosar också och det vill jag ju inte :D

gul_zebra skrev:
Joho, om man har gangsterråttor och utan att ha råttsäkrat :angel:

Äh, spela roll om det finns folk som gillar råttor här. Vildråttor ÄR ju skadedjur, det går inte att komma ifrån. Tycker mest bara det är bra att det skrivs för nån gång kan de ju komma hit också så det är prima när det kryper fram tips så man slipper döda sötnosarna :)

Fast jag kanske är fel person att säga nåt, enligt mig borde ju människor nästan utrotas också typ... :angel: :D

Albatross: Måste skriva in det i råttpärmen, är ju bra att kunna ta till om vi får hit råttor nån gång :) Då är det ju ändå inte bara grejer som tar skada, de kan ju sprida sjukdomar till mina sötnosar också och det vill jag ju inte :D

Råttpärm - smart :)

Ohyes, görbra :) Perfekt ställe att samla sjukdomsjournaler, viktogram, regbevis osv i så man har lite koll på läget. Så här har varje råtta en egen del, även de som inte finns här längre har kvar sin del. Utom viktogrammet då, det sitter längst fram så alla råttor är på samma, och lite faktablad längst bak :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 105
Senast: Maniac123
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 054
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Hyresrätt villa
  • Valet i USA