Sv: Råttisar !
MiiaLi: Jag har råttor helt enkelt för att de passar mig så bra
Ja och så är det världens underbaraste djur och allt det där, men det ska ju passa också liksom
Det som tilltalar mig är dels att det är så intelligenta och personliga djur, ingen råtta är den andra lik typ. De är väldigt påhittiga, sällskapssjuka, vissa sjukt energiska och andra allmänt skitlata och trivs bäst med att sova i en bh eller luva. Kan hänga med överallt där de får vara med, mina följer med ut på promenader och slappar i parken titt som tätt på sommaren. Tycker det är roligare med djur som kan hänga med överallt än med djur som bara ska sitta inne jämt.
Fördelar, ptja... Det går väl lite hand i hand med det jag redan skrivit.
Nackdelar är att det är väldigt sjuka djur som ofta får tumörer, rosslar eller diverse andra krämpor. En annan nackdel är att det är få veterinärer som kan nånting om råttor så man får snällt läsa på lite själv om ens råtta ska få rätt vård om man inte har sån tur så man har bra veterinärer att gå till (vilket iofs blir en fördel också iom att man lär sig mer, det beror på hur man ser det). Samtidigt är det många åkommor som inte går att göra nånting åt men som råttan kan leva med eller som man kan sköta själv, vilket väl är upp till var och en om det är en fördel eller nackdel.
Vissa står inte ut med allt man får höra när man är ut med råttorna, så för de är väl omgivningen en nackdel också. Och så finns det såna som jag som skiter fullständigt fan i vad folk tycker och bara har roligt åt dumma kommentarer.
Man blir så nerkärad att råttorna bara blir fler också, om det är en fördel eller nackdel är upp till var och en
Miiinii: Mjo, det har blivit en hög
Lätt hänt, jag är skitsvag för diverse omplaceringar och råttor som far illa och kan bara inte blunda för de så flera råttor är helt oplanerade. Aska tex är från ett gammalt vanvårdsfall som jag och några till försökte reda upp när länsstyrelsen inte tog tag i det ordentligt.
Wallraff blir 2 år i maj, self champagne, hane
Smutte blir 2 år i oktober, black hooded, hane
Allan är 4 månader, blue american berkshire, hane
Stefan är även han 4 månader, pearl european berkshire, hane
Preben är 1 år och 2 månader, black hooded, hona
Majvor är 1 år och 2 månader, agouti striped roan, hona
Aska blir 1 år i juli, agouti american berkshire rex, hona
Molly är 1 år, black striped roan, hona
Chiva är 1 år, black hooded, hona
Mina råttor får då följa med ut så fort vädret tillåter iaf, dels helt enkelt för att jag tycker om att ta med de och dels för att jag vill ha mina råttor ordentligt miljötränade
Är dock noga med sele när de är ute, spelar ingen roll hur lugna och trygga de är, sele har de ändå för säkerhets skull. Och inte mig emot, jag gillar att pyssla och gör mina selar själv - sitter gärna ute i trädgården med en go råtta i nacken medan jag syr en till sele, det är så jäkla mysigt