Rätta mej om jag har fel!

Dingelass

Trådstartare
Fick lära mej för läänge sedan att sensommargräset minskar i energivärde ju närma hösten kommer men att det är mer proteinrikt än tidigare på året....?

Sv: Rätta mej om jag har fel!

Pratar vi om andraskörd så handlar det om vilket STADIE gräset är i, d v s vilket skede stået är i.

Generellt säger man annars att hugger man tidigt är det högt i protein, senare är det högt i energi.

(men visst blir det mindre "go" i gräset om det får bli övervuxet och brunt och visset)

Senast ändrad:

Nu tänker jag på gräset som bete...men det har väl ingen betydelse...:confused:

men är du säker på att det inte är tvärtom...?
Andra skörd brukar ju vara bäst till unghästar för proteinets skull...?

Jag har aldrig hört något dylikt om andraskörd, jag går på de analyser jag får in när jag väljer grovfoder.

Jag brukar välja andraskörd om jag får chansen, det brukar ligga högre både på MJ och smrp, de jag har fått mig tillhanda.

Går hästarna i en så liten hage att de äter återväxten tycker jag inte det märks någon skillnad under sommaren. Klart bäst när det är god tillgång vid betessläppet, det finns helt enkelt mer gräs att beta.

Jag går också på analys när jag köper grovfoder men att jag tänkte på det nu var för att jag får hem min pålle imon och ska släppa på bete och inga analyser är gjorda på betet och kommer inte heller att göras då det bara är några veckor kvar..
Funderar över vad jag ska tilläggsfodra med...
jag får se om jag kan googla fram nåt mer om generellt om gräsvärdet att ha att utgå ifrån...

Jag analyserar aldrig bete. Det är ju så hiskerligt ovisst hur mycket hästarna får i sig, så jag tycker inte det ger så mycket.

De hästar som behöver tillskottsfodras får Hippo Alfa.

Står så här i boken "Hästens Näringsbehov"

Åkermarksbete. Per kg TS

Tidig försommar Mj: 11,8 Smb rp: 166
Försommar Mj: 11,2 Smb rp: 147
Högsommar Mj: 10,7 Smb rp: 128
Sensommar Mj: 11.0 Smb rp: 166
Förvuxet försommar MJ: 10.2 Smb rp: 55
Förvuxit sensommar: Mj: 9,5 Smb rp: 72

Naturbete

Tidig Försommar Mj: 11.3 smb rp: 125
Efter axgång Mj: 10,7 smb rp: 72

TS i genomsnitt är 20% men det kan vara högre varma, torra dagar och lägre vid regning höstdag...

Står så här i boken "Hästens Näringsbehov"
....

Observera att det nog ska ses som exempel på näringsinnehåll, tagna på en eller flera referensytor vid några tillfällen. Det finns inga siffror som anger hur stor variation man kan förvänta sig. I verkligheten så beror näringsinnehåll på bete på en massa olika faktorer, bland annat:

- Vallens sammansättning (växtsorter)
- Skötsel (putsning, harvning, gödning)
- Väder, årstid och klimat (styr tillväxt och mognad)
- Betestryck (tålighet mot tramp, rator...)

*delvis kl*

Jag hade aldrig vågat lita på ett exempel!

Det skiftar ju MINST lika mycket som annat grovfoder, hö och silage t ex.

Och sedan då? Hur mycket uppskattar man att de får i sig? Utan den siffran går det ju inte att räkna...

Proteinvärdet i ett bete sjunker under säsongen, energivärdet brukar hålla sig ganska konstant.

Om man däremot skördar hö/ensilage och har bra, gödslade vallar behöver det inte skilja något nämvärt mellan första och nadraskörden. Tar man bara en skörd blir poteinvärdet lägre ju senare på säsongen man skördar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 107
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 941
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 011
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
22 060
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka