Rått - proffs titta hit!!

J

Jeffa

På fredag (nästa alltså) så köper jag antagligen mina efterlängtade (väntat i två år på att få skaffa) råttor :banana:
Självklart har jag ju en del frågor :smirk:
Kan man t.ex. köpa råttorna samtidigt som man köper all "utrustning", alltså bur + tillbehör, strö, mat o.s.v?
Jag tycker att man kanske borde köpa all utrustning först och fixa i ordning innan man köper hem råttorna.
Mamma däremot tyckte att jag kunde köpa med mig råttorna på samma gång :smirk:
Vad tycker ni?
Och vad ska jag egenligen köpa till dem?
Jag har hittat en stor galler - bur som passar bra till två råttor, men det finns ett hjul där, någon sa att råttor inte ska ha hjul, varför inte?
Sedan finns det redan två plast - matskålar som hänger på gallret men jag tänker nog köpa två keramik - skålar också, vattenautomat ska jag ju såklart köpa samt ett hus där de kan gömma sig, hyllor och stegar och/eller rör, något rep eller liknande, är det en bra början på tillbehör eller är det något jag missat?
Jag tänker även köpa Toa - Lätt djurströ och antagligen någon musli, som torrfoder :smirk:
PLUS en transportbox, som jag kan transportera hem de små liven i :D
Är det något mer jag behöver köpa?
Sedan är det en till sak...
Mamma är livrädd och tror att råttorna så fort de släpps ut letar på närmsta sak och börjar gnaga, gnaga och gnaga och är säker på att de INTE går att ha lösa i rummet :D
Visserligen vet jag att de gillar att gnaga på saker men visst kan man väl ha de lösa i rummet om man tar bort kontakter och andra saker de kan skada sig på och om man håller dom under uppsikt :idea:
Och hur ska jag göra när jag tagit hem dom?
Ska jag släppa in dem direkt i buren eller låta dom bekanta sig med mig först på något vis?
Jag hoppas någon svarar!
Övriga tips o.s.v. mottages tacksamt :D

Sv: Rått - proffs titta hit!!

Det är en stor fördel att fixa allt innan ni köper råttorna. Om ni köper råttorna samtidigt så måste de ju vara någonstans medan ni fixar i ordning allt och det kan ju ta sin tid ibland beroende på buren och så.

De vill ha våningar, klättermöjligheter, gömställen (en bra regel är minst ett gömställe per råtta, så har båda en chans att komma undan och få vara ifred), något att gnaga på, hängmatta osv

Hjulet i buren du skulle ha var väl i galler? Där är det skaderisk, dels kan de bryta benen osv och om svansen bryts så är det ju ändå en bruten ryggrad. Hjul är även för små för råttor vilket leder till ont i rygg och leder och det är onaturligt för de att springa och springa men inte komma någonvart. Är även beroendeframkallande (samma effekt som vår träning) och de fortsätter oavsett hur ont de får varesig de vill eller inte. Finns förresten en bra artikel om det här.
Om du vill kan du ha hjulet kvar ändå dock, bara att se till att fästa det ordentligt så det inte kan snurra. Själv har jag använt ståltråd och det blev en väldigt populär sovplats :)

Ja det är en bra början, fast jag hade nog lagt till hängmatta (finns att köpa men det är svindyrt, lättare att göra själv av en tygbit och något att fästa med). Ta gärna en promenix till skogen och kolla om du kan hitta grenar där att använda, man kan hitta mer liggande på backen än man tror :) Se till att göra rent den bara och så får det inte vara barrträd.

Ja visst kan du ha de lösa :) En del råttor är riktigt irriterande dock och springer direkt nånstans och gör nåt de inte får göra ;) Men det brukar gå bra, bara man har råttsäkrat och så. Har själv haft råttor lösa dygnet runt förut när jag bara hade en "flock", det enda problemet jag hade var att de tog sig upp på skrivbordet - tog en månad innan jag fattade hur de gjorde :D

Det beror på råttorna men prova gärna gosa lite med de när de kommer hem. Är de nervösa kan du stoppa de under tröjan, det ska visst ha en lugnande effekt (fråga mig inte hur bara :p) och de lär sig på så sätt att det är du som är tryggheten och det är dig de ska söka sig till om de stöter på något läskigt, inte buren.

Så får du ta och lägga upp massa kort på sötisarna sen också ;)

gul_zebra skrev:
Det är en stor fördel att fixa allt innan ni köper råttorna. Om ni köper råttorna samtidigt så måste de ju vara någonstans medan ni fixar i ordning allt och det kan ju ta sin tid ibland beroende på buren och så.

De vill ha våningar, klättermöjligheter, gömställen (en bra regel är minst ett gömställe per råtta, så har båda en chans att komma undan och få vara ifred), något att gnaga på, hängmatta osv

Hjulet i buren du skulle ha var väl i galler? Där är det skaderisk, dels kan de bryta benen osv och om svansen bryts så är det ju ändå en bruten ryggrad. Hjul är även för små för råttor vilket leder till ont i rygg och leder och det är onaturligt för de att springa och springa men inte komma någonvart. Är även beroendeframkallande (samma effekt som vår träning) och de fortsätter oavsett hur ont de får varesig de vill eller inte. Finns förresten en bra artikel om det här.
Om du vill kan du ha hjulet kvar ändå dock, bara att se till att fästa det ordentligt så det inte kan snurra. Själv har jag använt ståltråd och det blev en väldigt populär sovplats :)

Ja det är en bra början, fast jag hade nog lagt till hängmatta (finns att köpa men det är svindyrt, lättare att göra själv av en tygbit och något att fästa med). Ta gärna en promenix till skogen och kolla om du kan hitta grenar där att använda, man kan hitta mer liggande på backen än man tror :) Se till att göra rent den bara och så får det inte vara barrträd.

Ja visst kan du ha de lösa :) En del råttor är riktigt irriterande dock och springer direkt nånstans och gör nåt de inte får göra ;) Men det brukar gå bra, bara man har råttsäkrat och så. Har själv haft råttor lösa dygnet runt förut när jag bara hade en "flock", det enda problemet jag hade var att de tog sig upp på skrivbordet - tog en månad innan jag fattade hur de gjorde :D

Det beror på råttorna men prova gärna gosa lite med de när de kommer hem. Är de nervösa kan du stoppa de under tröjan, det ska visst ha en lugnande effekt (fråga mig inte hur bara :p) och de lär sig på så sätt att det är du som är tryggheten och det är dig de ska söka sig till om de stöter på något läskigt, inte buren.

Så får du ta och lägga upp massa kort på sötisarna sen också ;)

Ja, precis!
Men om jag inte är allt för långsam så kanske de kan vara i transportboxen medans, eller?
Vad ska man förästen ha i transportboxen?
Ska man ha lite strö i botten eller en handduk eller liknande?

Okej, då ska jag fixa lite sånnt!
Ja, just det!
De ska ju ha något att gnaga på också.
Så det går bra med en pinne eller liknande från skogen?
Just ja!
Hängmattor har jag hört att råttor ska gilla :idea:
Jag har också hört att man kan ta pringlesrör och sätta upp i buren...funkar det?

Jaha, oj då.
Okej, bäst man sätter fast det ordentligt då eller tar bort det helt.
Men hur kan de sälja hjul gjorda för råttor när de inte kan använda dem??

Ja, jag får väl gå en sväng och titta vad jag hittar :D

Ok, vad bra, he he!

Okej, men är det något jag ska tänka på när jag väljer råttor?
Jag har redan varit i djuraffären flera gånger och bara tittat på råttorna :love:
Och vad jag har sett så verkar de vara friska och krya!
De har också delat upp råttorna i två burar nu, hanar för sig och honor för sig.
Tyvärr har de bara råttorna i två akvarium, så de verkar ganska uttråkade och råttorna är i samma rum som ett gäng skrikiga fåglar...
Men de är nyfikna och kommer fram till glaset när man går fram och de springer runt och är allmänt pigga!
Spelar det någon roll hur gamla råttorna är?
Jag har ingen aning om hur gamla de är, de har varit i affären ganska länge, men först för några veckor sedan (kanske två - tre veckor sedan) så skiljde de på råttorna...så vid vilken ålder brukar man göra det?

Sedan har jag en fråga när det gäller maten...
Hur ofta ska och när ska man ge sallad, grönsaker o.s.v. och matrester?
Jag vet att de ska ha tillgång till torrfoder dygnet runt men hur är det med färskfoder, jag menar så man inte ger för ofta så att de blir dåliga i magen eller något...

Ja, klart jag ska lägga upp bilder på dem!!
Hoppas bara att det inte kdyker upp något i vägen :(
Mamma sa att vi "preliminärt" åker in och fixar det på fredag OM det inte skulle dyka upp något annat så jag får hålla tummarna :)

Svar ang. maten

Färskfoder, så som grönsaker, kött, fisk, matrester av olika slag ect, ska du ge (så gör jag med mina djur, men de är i och för sig marsvin men det tror jag inte kan skilja så mycket?) en gång på morgonen (runt kl. 9.00-10.00, håll bestämda tider) och en gång på eftermiddagen (kl. 12.00-13.00).
Sedan ger jag också lite gurka och annat vattningt och gott lite på kvällen runt kl. 19.00-20.00
Men efter 20.00 ska dom inte ha någonting, låt dom lugna ner magen!

Var också noga varje gång du ger med att ta bort eventuella rester av maten.

Kraftfoder till råtter vet jag inte alls vad dom ska ha, jag har ju som sagt bara marsvin och en liten hamster ;)

Men lycka till med råttisarna!
:love:

Hälsningar,
Sandra :cool:

Ja det är ju inte så de dör av det precis ;)
Det går bra med vad som helst, men en handduk är nog bekvämare än Toa Lätt tex.

Jepp, det går bra! Se till så du inte tar från barrträd bara och så det inte är besprutat eller bredvid en väg.
Pringlesrör är bra det, och är man sugen på pill kan man ju sätta ihop en massa såna och göra hål hår och var så de får en lååång gång :)

För att tjäna pengar antar jag. Samma som med för små hamsterburar och fågelburar :(

Råttorna (dvs alla i buren, inte bara de du köper - kan vara smittsamt och de till synes friska kan ju bli/vara sjuka utan att det syns) ska vara friska; Inte nysa en massa, inte vara rinniga i ögonen, inget kladd i baken, ren och fin päls, inga sår eller kala fläckar i pälsen (risk för löss eller skabb) och kolla så de inte har löss (vita prickar i pälsen som ser ut som mjäll och sitter fast på pälsstråna är lusägg, smååå röda prickat på pälsbottnen är luslarver och "stora" bruna kryp är antagligen löss)

De får inte vara yngre än 5 veckor och inte väga mindre än 80 gram (visserligen kanske svårt att få reda på vikt på zooaffär men iaf). De ska vara skilda helst när de är 5 veckor gamla, men 6 veckor är absolut maximum för att ha de ihop.
Bodde de ihop med mamman när könen var blandade? Annars låter det inte som en alltför bra affär om de varit där flera veckor redan när man ser till könsindelning och ålder. Och kom ihåg, har de blivit särade för sent så riskerar du råttbebbar om du köper honor (och stödjer dålig handel med djur om du köper där öht)

1 gång om dagen duger bra (eller oftare om du vill det, så länge råttorna även äter av torrfodret och inte lever på färskmaten så är det rätt lugnt) och speciella tider är inte så viktigt.

Ok. Håller tummarna :)

gul_zebra skrev:
Ja det är ju inte så de dör av det precis ;)
Det går bra med vad som helst, men en handduk är nog bekvämare än Toa Lätt tex.

Jepp, det går bra! Se till så du inte tar från barrträd bara och så det inte är besprutat eller bredvid en väg.
Pringlesrör är bra det, och är man sugen på pill kan man ju sätta ihop en massa såna och göra hål hår och var så de får en lååång gång :)

För att tjäna pengar antar jag. Samma som med för små hamsterburar och fågelburar :(

Råttorna (dvs alla i buren, inte bara de du köper - kan vara smittsamt och de till synes friska kan ju bli/vara sjuka utan att det syns) ska vara friska; Inte nysa en massa, inte vara rinniga i ögonen, inget kladd i baken, ren och fin päls, inga sår eller kala fläckar i pälsen (risk för löss eller skabb) och kolla så de inte har löss (vita prickar i pälsen som ser ut som mjäll och sitter fast på pälsstråna är lusägg, smååå röda prickat på pälsbottnen är luslarver och "stora" bruna kryp är antagligen löss)

De får inte vara yngre än 5 veckor och inte väga mindre än 80 gram (visserligen kanske svårt att få reda på vikt på zooaffär men iaf). De ska vara skilda helst när de är 5 veckor gamla, men 6 veckor är absolut maximum för att ha de ihop.
Bodde de ihop med mamman när könen var blandade? Annars låter det inte som en alltför bra affär om de varit där flera veckor redan när man ser till könsindelning och ålder. Och kom ihåg, har de blivit särade för sent så riskerar du råttbebbar om du köper honor (och stödjer dålig handel med djur om du köper där öht)

1 gång om dagen duger bra (eller oftare om du vill det, så länge råttorna även äter av torrfodret och inte lever på färskmaten så är det rätt lugnt) och speciella tider är inte så viktigt.

Ok. Håller tummarna :)

Okej, tack för alla svar!
Ja, men det finns en till djuraffär i närheten, som jag också kan kolla upp om de har bättre koll på råttorna :) '

Ja, gör det!!

Angående gnaga - räkna med att få en del förstört, helt enkelt. Min skinnsoffa är INTE snygg om man lyfter på dynorna, det var helt enkelt oemotståndligt att krypa mellan där och tugga tyg och stoppning. Och när de är små/unga är de helvilda, jag vet inte hur många gånger de var uppe i cdhyllan och vräkte ut skivor och i bokhyllan och välte ner porslinssaker som de ansåg stod i vägen. När de sen är vuxna lugnar de ju ner sej lite... :D

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 845
Senast: Anonymisten
·
Övr. Djur Hej! I julklapp fick min tioåriga dotter två degus. Vi har ingen erfarenhet av degus sen tidigare men jag har läst att det ska vara...
Svar
9
· Visningar
1 807
Senast: Halcyon
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 762
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 046
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar