Rätt mängd?

Atasja

Trådstartare
Jag har ett halvblodssto på ca 165cm.. Hon väger runt 500kg. Vi har hösilage i stallet och hon äter mellan 14-15 kg av det per dag. Sedan äter hon också 1kg Grov 125 om dagen och 1 kg havre... Men 15 kg hösilage känns så väldigt mycket.. Hon är väl rätt så svårfödd men jag tycker att det känns så väldigt mycket! Tacksam för svar :confused:

Sv: Rätt mängd?

Är hästen fin i hull tycker jag inte du ska oroa sig. Det beror mycket på ts-halten om mängden är bra. Minst 1 kg ts/100 kg häst brukar man säga, själv skulle jag inte få för mig att fodra under minst 1,5 kg ts/100 kg häst.

Tycker du att hästen är för rund, hade jag i dina skor dragit in på kraftfodret först, hästar är konstruerade för att äta enbart grovfoder och mår bäst om de kan få i sig mycket av det (givetvis utan att bli tjocka).

Min ngt svårfödda vbl-dam åt vid normalt arbete som mest fri tillgång på hö i hagen samt ca 20 kg silage/dygn (plus havre/betfor/mineraler). Vid normalt arbete, så jag tycker inte att din äter mycket. :p

Dock är det ju svårt att veta hur mkt hon behöver om du inte har analys på fodret.

Okej, Ja hon är väl rätt fin i hullet. Det enda är bara att alla säger "oj!, Vad mycket!" när jag säger hur mycket hon äter..
Tack så mycket :) Några säger att jag borde dra ner på något kilo sådär.

Äsch, varför ska du ändra på något som funkar? Gissa om du hade sparkat dig själv i baken om du ändrar och sedan börjar hästen tappa hull och muskler, kännas trött och slö.

OM det skulle vara så att hästen börjar bli tjock, då hade jag i första hand tagit bort havren (helt) och sedan plockat bort Krafft Groov. Men jag hade absolut inte pillat på grovfodergivan om det fanns något annat foder att dra in på först.

När folk säger att du borde dra ner, fråga dem varför.

Okej, Ja hon är väl rätt fin i hullet. Det enda är bara att alla säger "oj!, Vad mycket!" när jag säger hur mycket hon äter..
Tack så mycket :) Några säger att jag borde dra ner på något kilo sådär.
När de säger så, då är det precis det tillfället du ska välja att INTE lyssna. 15 kilo ensilage är inte alls någon dum mängd till en fullstor häst. Är hon dessutom svårfödd så kan du trycka på med lite mer om hon äter upp det :) Och, som sagts tidigare så beror det ju också på hur mycket vatten ensilaget innehåller hur mycket man ska ge :)

Jag förstår inte riktigt det där med torrsubstansen men den är 64% per kilo eller hur man nu säger

Om du har ett hösilage på 64% TS (torrsubstans) innebär det att 64% är mat och resten är vatten. När du räknar foderstat så ska grovfodergivan, dvs hösilaget minst vara 1,5 kg TS per 100 kg häst. Du fodrar idag med 9,4 kg TS och minimum är 7,5 kg TS :)

Då tycker jag inte det är för mycket grovfoder. Ett kilo foder är 100 %. Av det är 36 % vatten (och innehåller alltså ingen näring) och 64 % är växt (med näring och fibrer).

För att hästens mage ska fungera som den ska behövs alltså minst 1-1,5 kg ts/100 kg häst. Säg 7,5 kg ts. I varje kg av fodret är det 640 gram torrsubstans och 360 gram vatten. Det blir alltså *räknar* ungefär 9,5 kg ts på 15 kg hösilage. Vilket borde vara tillräckligt för att mag och tarm ska må bra.

Om det sedan näringsmässigt räcker till får man se genom att kolla så inte hästen tappar hull och/eller muskler. Tyvärr ser man ju inte på hästen om det saknas mineraler i grovfodret, det kan en analys av grovfodret ge en vink om.

Våra hästar äter från 12 kg upp till 15 kg hösilage om dagen. De är normalfödda.Så jag tycker inte du ger onormalt mycket om hästen är i lagom hull skulle jag absolut inte minska.

Mitt varmblod (c:a 475 kg) får 25 kg hösilage/dag, en TS-halt på 58%, och på det håller han sig jättefin, medans tinkerkorsningen (på c:a 600 kg) nästan är lite för fet på 17 kg! Så det skiljer sig mycket på individ till individ också.
Och JA, jag har analys på fodret, enligt foderberäkningen skulle varmblodet ha 13 kg hösilage/dygn, men han gick ner i vikt väldigt fort av det.
Vad vill jag säga med detta, jo, det viktigast vid utfodring av våra Pållar, använd ÖGONEN mycket, och lita inte blint på foderuträkningar.

Mitt varmblod (c:a 475 kg) får 25 kg hösilage/dag, en TS-halt på 58%, och på det håller han sig jättefin, medans tinkerkorsningen (på c:a 600 kg) nästan är lite för fet på 17 kg! Så det skiljer sig mycket på individ till individ också.
Och JA, jag har analys på fodret, enligt foderberäkningen skulle varmblodet ha 13 kg hösilage/dygn, men han gick ner i vikt väldigt fort av det.
Vad vill jag säga med detta, jo, det viktigast vid utfodring av våra Pållar, använd ÖGONEN mycket, och lita inte blint på foderuträkningar.
Okej, Jo jag har hört det att fullblod, halvblod och varmblod m.m är oftare svårfödda, Så det är ju olika :)

Våra islänningar får 10-15 kilo hösilage med högt proteinvärde. Ganska torrt, vet dock inte TS. Lösdrift och de flesta utan kraftfoder dock. De är ca 135-145 cm så det där är inga överdrivna mängder silage :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 950
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
644
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 611
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 014
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix