Rätt eller fel att ha hunden bunden?

BulletForMyValentine

Trådstartare
Fick för ett tag sen ta över morfars jakthund då han väldigt plötsligt gick bort:cry:.
Denna hund är en helt underbart glad och trevlig tik på 10 år, tax- beagle korsning.
Hon har inprincip levt hela sitt liv i hundgård pga hon blev inte rumsren som liten. När hon va inne efter jakt så var hon bunden med koppel. Tyvärr har hundgårdslivet oxå resulterat i en helt " outbildad" hund:o:p

Har nu haft henne inne efter promenad eller stallet. De första gångerna funkade det rätt bra, utan att hon kissade inne men nu har hon tyvärr börjat med det hos mig oxå.

Jag har fortsatt ha henna bunden för jag inte vetat hur jag skulle göra.

Så nu vill jag veta ha buke tycker:)
Är det rätt eller fel att ha hunden bunden inne för att den inte är rumsren? Ja eller nej?
Nu menar jag på hela kopplet längd( 2 m) inte 3 dm:)

//B

Sv: Rätt eller fel att ha hunden bunden?

Skall du följa djurskyddslagen så får du inte ha hunden uppbunden inomhus.

Självklart ska inte hunden behöva stå bunden!

Du får helt enkelt börja träna henne, precis som man gör med valpar. Gå ut ofta, innan hon hinner göra ifrån sig inne, och beröm massor när hon gör ifrån sig ute!

Vi som forra vintern fick lara en 17arig hund det dar med rumsrenhet vill bara saga: Det gar! Men se till att du hela tiden har henne i din direkta narhet, det verkar underlatta om de bara har ett rum nar man borjar. Som 18aring far han da och da for sig att lyfta pa benet i varan hall, en gang i manaden typ men det ar ju ingen biggie.

Solklart nej tycker jag och det skriver jag inte för att vara otrevlig.

Det är trist med hundar som inte är rumsrena, men ha dem bundna innomhus känns inte bra. Kan du inte sätt grind så att hon ändå har en begränsad yta?

Som hundägare är du skyldig att känna till och följa de lagar och föreskrifter som rör hundar. Dessa hittar du enkelt på www.brukshundklubben.se under "vett och etikett".

Om du klickar dig vidare så kan du läsa på Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt 2 kap 11 §;

Hundar får inte hållas bundna inomhus.

En vuxen icke rumsren hund tränar man på samma sätt som om det vore en valp. Dvs ut med den ofta i början, beröm när den gör ifrån sig ute och ignorera när den gör ifrån sig inne. Plocka bort ömtåliga mattor ett tag, och har du ett känsligt golv så bör du kanske inte lämna hunden ensam just i det rummet.

Jag håller med Lady Vip om att träna henne som om hon var valp.

Det är inte lagligt att ha hundar bundna eller i bur inomhus. Det man kan göra i så fall är att gränsa av t ex köket med kompostgaller så att hon inte kan gå in och kissa på mattor/soffor t ex i rummen.

Helt klart inte okej.
Börja om från början med att träna rumsrenhet eller omplacera hos någon med hundgård.

Helt klart inte okej.
Börja om från början med att träna rumsrenhet eller omplacera hos någon med hundgård.

Tack för svaren:)

Jag har hundgård som hon är i de timmar hon inte är med i mig i stallet eller på
promenad. Det handlar om 2-3 timmar som hon är inne, inte hela dygn.

Självklart borde man träna rumsrenhet, det håller jag med om.

Jag tycker faktiskt inte att det är okej att en hund sitter ensam i en hundgård stora delar av dynget heller, även om den är van vid det.

Håller med!
Jag tycker inte heller att det är okej att en hund sitter bunden inne i 2-3 timmar heller.

Jag tycker faktiskt inte att det är okej att en hund sitter ensam i en hundgård stora delar av dynget heller, även om den är van vid det.

Får, får man, lagen säger att tillsyn skall ske minst en gång per dag. Plus att rastning bör ske en gång per dag på annan plats.

Jo, jag vet att man får, därför skrev jag att jag tycker faktiskt inte att det är okej att en hund sitter ensam i en hundgård stora delar av dynget:)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 333
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 667
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej alla, ny här på hundforumet på buke. Jag har ett problem. Min sambo köpte för lite mer än ett år sedan en vorstehvalp, en hane...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
12 844
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025