rätt böcker till rätt ålder på barnen?

ameo

Trådstartare
Moderator
Hur noga är ni med att era lite större skolbarn läser böcker som är lämpliga för deras ålder?

Jag har ju i alla år haft en "tidig" dotter som sökt större utmaningar för sin läsning än vad böckerna avsedda för hennes ålder gav henne. Men jag drog faktiskt i handbromsen och sa ifrån på bokbussen (som är i skolan en gång i veckan) och till hennes lärare att de skulle se till att hon vid 9-10 års ålder inte lånade böcker avsedda för tonåringar. Utan jag bad dem hjälpa henne att hitta lämpliga böcker inom någorlunda rätt ålderskategori.

Häromdagen såg jag att en av dotterns klasskompisars mamma efterlyste en serie böcker, som jag själv skulle klassa som vuxenböcker, till sin dotter (mellanstadieålder) att läsa. Och jag började då fundera lite på lämpligheten i det?
Vad anser DU om detta? Spelar det någon roll om barn läser böcker med vuxet innehåll? Hur resonerar du?

(jag avvaktar med mina funderingar i frågan)

Att begränsa henne i valet av böcker är ju bara hämmande för hennes språk- och läs kunskaper. Bejaka istället hennes läsbegär och ställ istället upp på att förklara ord och meningar hon kan ha problem med att förstå.

Mvh Pegasus som läste Flicka böckerna och Sigrid Undset som 5 åring.

Jag läste Grottbjörnens folk när jag var typ 12 ;) Tycker det är helt ok att läsa böcker som inte är åldersanpassade så länge du som förälder är med och kan prata om boken.

Men det tycker jag i och för sig att man alltid ska göra som förälder, tex när tonårstjejer läser Twilight osv.

Jag läste vuxenlitteratur som tolvåring, jag fattade inte ens då att det var vuxenlitteratur utan det var vad jag ville läsa. Kan inte se något problem med det :)

Jag sällar mig till skaran som säger att man inte ska begränsa. Själv läste jag Rudyard Kiplings Djungelboken när jag var 9. Det barnsligaste jag läste i den åldern var Pip-Larssons. Mina systrar var däremot "vanliga" läsare. Idag läser jag betydligt mer avancerad litteratur, eller, ffa så KAN jag läsa sån litteratur utan att tycka att det är jobbigt. Mina systrar däremot är fast i sina genres, Nora Roberts och pocket-deckare. Såna böcker som inte ger mig någon utmaning alls. De kan å andra sidan inte tänka sig att läsa en så tjock bok som Brobyggarna som jag nyss avslutat.

Så, låt dottern utvecklas! Och leta bland äldre författare/bokserier. Jag har te.x. mammas gamla serier Cherry Ames och Puck, lite som 50-60-talens Tvillingarna på Sweet Valley High. Fantastiska böcker som är enkla men med betydligt mycket mer substans än vad nutida ungdomslitteratur ofta har. Erik Linklater är också en bra ungdomsförfattare!

Jag läste vuxenlitteratur som tolvåring, jag fattade inte ens då att det var vuxenlitteratur utan det var vad jag ville läsa. Kan inte se något problem med det :)

Samma här, jag var också väldigt tidig i läsningen och älskade verkligen att läsa! Var en riktig bokmal. Hade nog stjälpt min läslust lite om de vuxna skulle varit med och styrt alltför mycket i vad jag fick och inte fick läsa, särskilt om jag själv hade känt att de var för en på låg/för barnslig nivå.

Jag var inte bara tidig i läsningen utan på flera andra plan också, kan tänka mig att böckerna hjälpte mig mycket med det också :). Jag hade redan innan många funderingar och tankar kring sådant som t.ex. tonårsböckerna tog upp.

Det finns massor att läsa utan att man behöver börja med vuxenlitteratur innan man ens är tonåring. Det jag vänder mig mot är inte behovet att förklara ord och meningar, utan snarare att innehållet inte är barnanpassat. Jag tycker t.ex inte att vuxenanpassade beskrivningar av känslor, åtrå och sexuella handlingar (vilket finns en hel del av i den bokserie som avsågs i första inlägget) är vad ett mellanstadiebarn ska ägna sin läsning åt. Vad är det för fel på tonårsböcker? Varför är det hämmande för språk- och läskunskaper för att man tycker att åldersanpassade böcker är att föredra?

Sen kanske man inte direkt behöver begränsa så att det blir uppenbart, utan det kanske räcker att man uppmundrar läsning av böcker som är mer passande.

Hur många av er här skulle ge t.ex Jackie Collins "tantsnuskböcker" till en tolvåring?

Hur många av er här skulle ge t.ex Jackie Collins "tantsnuskböcker" till en tolvåring?
Det skulle jag inte göra, men det är ffa för att jag tycker att om man ska läsa sån kiosklitteratur så finns det faktiskt bättre, mer välskrivna alternativ. Eller Harlequin, det funkar också.

Det skulle jag inte göra, men det är ffa för att jag tycker att om man ska läsa sån kiosklitteratur så finns det faktiskt bättre, mer välskrivna alternativ. Eller Harlequin, det funkar också.
Men då undrar jag ju varför den styrningen är bättre än att styra barnet mot böcker med åldersanpassat innehåll?
Jag menar, även om Du tycker att det ena är mer välskrivet än det andra - varför ska då barnet inte få välja?

Många fantasy-böcker är inte åldersanpassade (ett tydligt exempel jag kan komma på som är anpassad är väl Harry Potter, som så tydligt lät läsaråldern öka med Harrys ålder) men är inte heller särskilt snuskiga/blodiga jämfört med vad som visas på TV.

Jag läste Sagan Om Ringen när jag var 11. Inte en åldersanpassad bok direkt, speciellt i gamla svenska översättningen så är den ju för tung för många vuxna. Fortsatte sedan med David Eddings, inte heller barn/tonårsböcker. Men inte heller "skadliga"! Jag förstår inte varför man skulle hindra sina barn från att läsa välskriven litteratur?

Grottbjörnens Folk som 13-åring var ju faktiskt lagomt snuskig och ger en bra mycket bättre bild av sexualiteten än diverse porrklipp på Red Tube...

Felet med tonårsböcker är att dom är 1. för korta 2. för lätta 3. för tråkiga, redan innan jag blev tonåring. Finns ju vissa undantag till punkt 3, men i stort sett så är det en tråkig genre.

Nä, uppmuntra barnens läsande! Ge bokslukaren böcker :)!

Det finns massor att läsa utan att man behöver börja med vuxenlitteratur innan man ens är tonåring. Det jag vänder mig mot är inte behovet att förklara ord och meningar, utan snarare att innehållet inte är barnanpassat. Jag tycker t.ex inte att vuxenanpassade beskrivningar av känslor, åtrå och sexuella handlingar (vilket finns en hel del av i den bokserie som avsågs i första inlägget) är vad ett mellanstadiebarn ska ägna sin läsning åt. Vad är det för fel på tonårsböcker? Varför är det hämmande för språk- och läskunskaper för att man tycker att åldersanpassade böcker är att föredra?

Sen kanske man inte direkt behöver begränsa så att det blir uppenbart, utan det kanske räcker att man uppmundrar läsning av böcker som är mer passande.

Fast man lär sig ju massor av det också, jag tror inte man måste vara "rädd" för innehållet i vuxenböcker.

Heheheh jag rekommenderade förresten The Passage till min 14-åriga bokslukar-kusin i helgen ^^. Hoppas han inte får mardrömmar :P...

Och till 12-åringen som slukar fantasy rekommenderade jag LOTR nya svenska översättningen, och sen att börja med Wheel of Time.

*barnförstörare*

Många fantasy-böcker är inte åldersanpassade (ett tydligt exempel jag kan komma på som är anpassad är väl Harry Potter, som så tydligt lät läsaråldern öka med Harrys ålder) men är inte heller särskilt snuskiga/blodiga jämfört med vad som visas på TV.

Jag läste Sagan Om Ringen när jag var 11. Inte en åldersanpassad bok direkt, speciellt i gamla svenska översättningen så är den ju för tung för många vuxna. Fortsatte sedan med David Eddings, inte heller barn/tonårsböcker. Men inte heller "skadliga"! Jag förstår inte varför man skulle hindra sina barn från att läsa välskriven litteratur?

Grottbjörnens Folk som 13-åring var ju faktiskt lagomt snuskig och ger en bra mycket bättre bild av sexualiteten än diverse porrklipp på Red Tube...

Felet med tonårsböcker är att dom är 1. för korta 2. för lätta 3. för tråkiga, redan innan jag blev tonåring. Finns ju vissa undantag till punkt 3, men i stort sett så är det en tråkig genre.

Nä, uppmuntra barnens läsande! Ge bokslukaren böcker :)!

Grottbjörnens folk är ju den perfekta bokserien för en nyfiken flicka/pojke som är på väg in i tonåren, den ger svar på alla frågor man ställer sig sig om allt från att vara "ful" till hur sex livet fungerar utan att någon gång gå över gränsen till det råa och snuskiga. Kan inte se någon orsak till att hon inte skulle läsa dessa böcker, då en 9-10 åring idag (pga internet) antagligen vet mycket mer än vad du gjorde som 15 åring.

Vad är det för fel med att låta barnet mogna långsamt? Och läsa sånt som barnet kan relatera till sig själv?
Bara för att man "kan" hitta saker och ting på nätet, betyder det att man bör uppmuntra läsande om det innan man är mogen för det?

Jag lovar, jag begränsar inte mina barns läsande vad gäller hur mycket de läser, men jag tycker faktiskt att det finns gränser för vad man lägger för böcker på deras bord. Och därför uppmuntrar jag just läsande av böcker som är någorlunda åldersanpassade.
De hinner nog med allt det andra också, innan de flyttar hemifrån. Men varför måste man ha så himla bråttom?

Det handlar inte om att ha bråttom, utan att ge henne den utmaning i läsandet som "ålders" relaterade böcker inte kan ge henne. Det finns ju hur mycket böcker som helst som inte tar upp "vuxen" frågor, men som ändå ger än hyfsat utmaning. tex Black Beauty serien, Flicka, Follyfoot, Robinson Crusoe, Skattkammar ön, Peter Pan "originalet" mmf. JAg förstår faktiskt inte varför du är så rädd för att låta henne ta den utmaningen dessa böcker ger, när du samtidigt skriver att hon är väldigt mogen i sitt läsande i förhållande till sin ålder.

Fast det var väl inte du som "la böckerna på hennes bord" - det var ju hon själv som bestämde att hon ville läsa dem? Jag hade blivit väldigt upprörd om mina föräldrar på något vis lagt sig i mitt val av böcker när jag var i den åldern. Precis som flera andra här så läste jag både vuxen- och tonårsböcker då med både sexuella handlingar och ond, bråd död men det var ingen som gjorde något annat än uppmuntrade mitt läsande.

Den här tråden är mer generell än att den handlar om vad mina barn läser. (och det är INTE mitt barn som har frågat efter bokserien ifråga)

MEN ja, jag anser att det är bättre att hitta läsutmaningar för barnen vars innehåll de själva kan relatera till än att de ska ge sig in i vuxenvärldens funderingar. Precis som @Pegasus63 skrev så finns det läsutmaningar som inte handlar om vuxenlivet. VARFÖR är det inte bättre att uppmuntra barnet att läsa sånt om man kan? Varför är det så många som tycker att det är fel att låta barn, som inte ens nått tonåren, fortsätta vara barn?

När man har bokslukare till barn så får man ju liksom försöka hjälpa dem att hitta lämpliga läsutmaningar, anser jag. Utan att de ska behöva sätta sig in i vuxenvärldens svårigheter innan de ens börjat högstadiet.
Jag tror på att barn måste få vara barn medan de är unga, de kommer få nog av vuxenbekymmer i livet ändå, utan att de invigs i dem redan i mellanstadieåldern.

Jag har fyndat stora lådor med böcker som jag har erbjudit mina barn, böcker vars innehåll är anpassat för deras ålder. Böcker vars huvudpersoner är i någorlunda liknande ålder som läsaren, där läsaren kan relatera innehållet till sig själv och sina egna funderingar.

Varför är det fel att låta barn vara sig själva då och själv få styra över sitt val av litteratur? Jag var inte särskilt intresserad av att läsa böcker om personer i min egen ålder när jag var barn och när jag läste vuxenböcker så gjorde jag det utifrån min ålder - som vuxen kan jag se helt andra saker i vad som bara var spännande historier när jag läser om samma böcker.

@ameo

Men problemet är ju att för den som mognar tidigt i sitt läsande så finns det inga åldersanpassade böcker som är nog utmanande. Det blir som att läsa en Kalle Anka-tidning när man är sugen på en mastig bok.

Det finns ett stort hål i litteraturen, det finns inga böcker som är anpassade för det mellanstadiebarn som har läst självständigt sen dagis och vill ha utmaningar.

Inom fantasy så finns det några få som är åldersanpassade men ändå mastiga, såsom Eragon, Harry Potter och Cirkeln. Men för en 11-åring så är det nog bara de två första HP-böckerna som är anpassade, resten är faktiskt rätt så mörka och blodiga.

Jag skulle ha blivit väldigt frustrerad och less om mina föräldrar hade hindrat mig från att ge mig an 500 sidor plus-böcker när jag var liten. Vanliga barn/yngre tonårs-böcker var larviga och för lättlästa, inte ett dugg utmanande. Åldersanpassade böcker för 10-åringar var lagomt när jag var 7. Visst slukade jag även dom, men en tonårsbok på 200 sidor var slut på en en dag eller två när jag gick mellanstadiet. Då var det hundra gånger mer stimulerande att ge sig an en bok som krävde en veckas intensiv läsning, speciellt om man visste att man hade en lång serie framför sig.

För mig så är en deckare eller "best-seller-roman" fortfarande Kalle Anka-läsning. Lättsamt och lätt underhållande, men inte alls samma sak som att få gotta ner sig i något tyngre, tjockare, mer välskrivet.

Och att mina föräldrar lät mig läsa det jag ville har gett mig otroliga fördelar i skolan, jag har extremt lätt för att läsa igenom och ta till mig en text och kan memorera stora delar av den, och det har jag haft nytta av hela vägen upp på universitetet. Jag förstår inte heller vad du ameo menar med "erbjuder" dina barn, dom har väl tillgång till ett skol-bibblo där dom själva får välja vilka böcker dom vill läsa? Skulle mina föräldrar ha varit tvungna att köpa varenda bok jag läste hade dom blivit ruinerade.

Att hålla tillbaka ett barns utbildning när dom själva söker den är ett garanterat sätt att döda motivationen och läs/lärlusten.

("Harlequin" och liknande har jag aldrig tagit i och kommer heller aldrig att göra, där kan vi snacka Kalle Anka-litteratur på riktigt. Då läser jag hellre Kalle Anka som faktiskt är rätt välskrivet.)

Liknande trådar

Småbarn Hur vet man om ens barn är ”smartare” än andra barn? Min dotter är 5, blir 6 sent i höst. Hon kan läsa och skriva obehindrat. Skriver...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
18 656
Senast: Sedna
·
Övr. Barn Jag har en 9-årig dotter som slukar böcker och eftersom hennes läsning är på en nivå som vida överstiger hennes ålder blir det ofta fel...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 654
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar