Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?
Jag vet om galopp och travstall som har lösdrifter för sina (extremt högpresterande) hästar så hur tror du dessa hästar lyckas tävla trots utevistelse i princip dygnet runt? Det kräver dock kunskap och engagemang av ägarna/tränarna.
Något gräsbete blir det inte heller, han blir sjukligt fet och fångrisken är enorm, så begränsade timmar på gräs med kanske en kompis (och en hage som inte uppmuntrar till att springa på kapp med tåget eller flygplanen från flygshowen) räcker, jag är trött på att ha häst som står skadad och olycklig och sommartid är det dessutom tävlingssäsong. Att ta en grässtinn häst som går på bete dygnet runt och kräva att den skall orka arbeta är inte bra hästägande i mina ögon. Där kommer vi säkert aldrig enas, men att ta en häst direkt från bete och åka iväg och tävla två klasser en varm sommardag och kräva full styrka och fullt flås är orimligt.
Jag vet om galopp och travstall som har lösdrifter för sina (extremt högpresterande) hästar så hur tror du dessa hästar lyckas tävla trots utevistelse i princip dygnet runt? Det kräver dock kunskap och engagemang av ägarna/tränarna.