Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Konstig definition av välskött lösdrift, fodra inne? Huvudsaken är väl att man fodrar på ett bra sätt som passar flokens storlek och lösdriftens förutsättningar.

Ja inte skulle jag fodra grovfoder inne i ligghallen, hur väl sammansatt flock man än har så kommer det alltid bli någon eller några som blir bortkörda. Att då fodra huvudmålet på en begränsad yta, kan faktiskt inte ge annat än problem.

För min del skulle det inte spela någon större roll om hästarna fick stå inne 1 dag eller 2, men vill självklart gärna veta det i förhand så man kan planera att komma ut och promenera med hästen osv. Det är inget hästen "dör" av att stå inne några dagar, men självklart inte optimalt.

Skulle det hända fler gånger är det inte ok. Då är det upp till stallägaren att se till att bygga om stallet/isolera vattenledningar mm för att undvika att vattnet fryser.

Vi hade precis den här diskussionen med stallägaren igår, och de sa att "hästens hälsa och behov kommer först, aldrig att hästarna skulle stå inne bara för att vattnet inte ska frysa...då får man lösa det på annat sätt!"

Klokt!

Vi har ex bara hinkar i stallet och isolerat den kran med vatten man fyller på med. Fryser det iaf har vi vatten i foderrummet som är uppvärmt, det fryser aldrig!

Det blir ingen som blir utan om man sätter in en hel storbal. eller 2 st för den delen. Hästar som har fri tillgång brukar inte bevaka maten.

Ingen lera blir det heller- som de måste stå i för att kunna äta ute.

Folk som har maten ute flyttar i princip aldrig på sina fodringsställen- de vadar i lera- inte just nu , men annars. Groteskt:eek:

Måste väl skriva ATT det finns folk som flyttar runt eller grusar upp.:bow:

I min lilla del av världen har jag inte sett en lösdrift som verkar skötas med någon större arbetsinsats direkt. Leriga hagar, skitiga hästar med bajs i pälsen och sunkiga ligghallar och grovfoder som körs ut och står och blir äckligt i geggan.

En lösdrift som du beskriver det med sådan skötsel låter som ett perfekt alternativ för unga hästar exempelvis. :)

Nej JAG anser inte, hans skadehistorik är ganska entydig. Mitt val är det ju däremot att inte hålla på och hatta mellan veterinär/boxarrest/konvalescens/olycklig häst och tokglad häst i hage med kompisar där han praktiserar hopp från berg, JAS-jakt eller kapplöpning med tåg. Givetvis en underbar syn att se när hästen forsar fram, men numer är jag faktiskt glad om han rör sig något mer kontrollerat i alla gångarter då det minskar risken för skador.

Däremot ställer det högre krav på mig och tar mer tid. Blir mer hö att packa varje dag eftersom det blir två fodringar extra, en hage att mocka och dessutom kan jag inte slarva med motionen av honom eftersom han behöver röra på sig varje dag utöver hagvistelsen.

Ja inte skulle jag fodra grovfoder inne i ligghallen, hur väl sammansatt flock man än har så kommer det alltid bli någon eller några som blir bortkörda. Att då fodra huvudmålet på en begränsad yta, kan faktiskt inte ge annat än problem.
Fel! Så behöver det inte vara. Våra hästar, oavsett dom är 3, 4 eller 5 för tillfället står tillsammans i "ligghallen" och käkar utan bråk.
Däremot är det inte alltid alla äter tillsammans. Dom äter helt enkelt olika länge och blir hungriga olika fort.
Kanske blir det annorlunda om man bara har hästarna ute 2-3 timmar/dag?

LIA

Nu har jag levt med lösdrift under många år, och har mycket erfarenhet från just det. Det du beskriver känner inte jag igen, däremot hur hästar beter sig med maten är jag väl bekant med och har även satt våra hjärnor ordentligt på prov. Nej vi har inte haft fri tillgång, det funkar sällan på ridvalacker men däremot på unga hästar och dräktiga samt digivande ston.

Vi provade under en period att ha fri tillgång, resultatet var att några få individer låg i hösilagebalen och använde den även som toalett för att andra hästar inte skulle äta där.

Därefter lades foder ut i olika stationer, ett mycket bättre alternativ men här krävs att det finns tillräckligt många och då är det bättre att lägga mindre grovfoder i flera.

Hade man i det läget ställt in hösilaget i ligghallen, så kanske du förstår hur över :devil: grisigt det hade blivit därinne.

Eftersom det är så poppis att jämföra med mänskliga faktorer så ställer jag frågan, hur många äter, skiter och sover i sängen?
En sådan lösning uppfyller då inte heller regeln om att kunna erbjuda en torr liggplats.

..... De hagar som det inte går vattendrag igenom ska ha en 25 liters varmvattendunk varje dag. Jag kan fortsätta men då blir inlägget alldeles för långt ;)

Rolle IpL

OH nej du later dina hastar dricka ur en vanlig vattendrag?? vet du inte att de kan fa baciller i sig da??? De maste ju ha RENT klart vatten varje dag, helst fran flaska.........:rofl::rofl::rofl:

Sager Kat med JATTESTOR sarcasm ..... (det ar ett joke alltsa)

Du har dina hästar, vi har våra. :)

Vi har också lösdrift, men våra har aldrig betett sig som dina. Dom ligger för det första aldrig i "ligghallen", inte heller i maten när vi ibland serverar den ute. Dom har fri tillgång och äter när dom är hungriga. När fodret någon gång ibland tar slut, så är det verkligen slut. Renätet!
Toabesöken görs görs aldrig i maten.

Kanske en fråga om uppfostran?

Måste tillägga att vi har den enda "väl fungerande lösdriften" i Sverige! :bump:
"Ligghallen" är varken full med skit eller smuts (eftersom hästarna inte vill vara därinne annat än för att slippa bromsar på sommaren), hagmarken är tillräckligt stor och har såpass bra grässvål att den håller riktigt bra även under våra tråkiga vinterhalvår plus att den är varierat vall, kuperat och skogsbete. Hästarna väljer själva var dom vill vara därinne och vad dom vill göra. Mycket strosa omkring blir det. Ska erkänna att dom också gillar att komma ut och vara sociala med oss människor, men vänder gärna tillbaka in i sin lösdrift igen. Vallarna hålls efter med putsning och harvning och "högarna" går snabbt tillbaka in i kretsloppet igen. Konstigt att vi är dom enda??
Sorry Rolle m fl! ;)

LIA

Kan faktiskt inte hålla med! Hade min travare med svårt att gå upp i vikt, och min shettis tillsammans på lösdriften. Genom att lägga hans proteinrika hösilage i ligghallen och hennes proteinfattiga hö i hagen, såg jag till att shettisen inte fick i sig alldeles för mkt av hans silage, eftersom han var högre i rang. Var helt underbart smidigt :)

"G" tänkte inte på det....
Men :idea: vattendraget ingår i Kävlingeåprojektet och kollas med jämna mellanrum och det finns både öring och kräftor så jag är inte särskilt orolig :D

Rolle, som också har en väl fungerande lösdrift, då var vi två Lia ;) :D
IpL

"G" tänkte inte på det....
Men :idea: vattendraget ingår i Kävlingeåprojektet och kollas med jämna mellanrum och det finns både öring och kräftor så jag är inte särskilt orolig :D

Rolle, som också har en väl fungerande lösdrift, då var vi två Lia ;) :D
IpL

haha, passa sa inte kraftor (crawdaddys?) nyper hasten i nosen.. lol....

kat som later sina hastar dricka samma vatten som jag dricker, det ar lite pissgult i bland men hey vi ar friska...forresten, de kan ha en tub med farskt rent vatten just utsatt i hagen/paddocken och de foredrar att dricka vatten ur en lerig pol.... yep de ar hastar, inte folk

Ja nu var det inte mina hästar som betedde sig så, och våra ridhästar står numera på stall. Däremot våra unghästar samt sto med föl eller dräktig går i lösdrift.

Beteendet har ingalunda med uppfostran att göra, om så krävs en individ som är betydligt mer ranghög än de individer som beter sig så.
Är man lite påläst så vet man att detta beteende är för att kontrollera andra individer i flocken, det är inget bra sätt tycker vi och förmodligen hästarna också.

Det blir ingen som blir utan om man sätter in en hel storbal. eller 2 st för den delen. Hästar som har fri tillgång brukar inte bevaka maten.

Ingen lera blir det heller- som de måste stå i för att kunna äta ute.

Folk som har maten ute flyttar i princip aldrig på sina fodringsställen- de vadar i lera- inte just nu , men annars. Groteskt:eek:

Måste väl skriva ATT det finns folk som flyttar runt eller grusar upp.:bow:

Du är inte lite fördomsfull även om det för all del inte blir optimalt på alla ställen så har det väldigt lite med valet av hästhållning att göra om utfodringen är hästvänlig eller inte. De som missköter en lösdrift skulle med all säkerhet missköta ett stall också. Visst är det praktiskt med fri tillgång, tyvärr funkar det långt ifrån alltid så många måste anpassa tillgången efter behovet.

Som Boj skriver så är det oftast olämpligt att fodra inne i en lösdrift, har du stor yta och ett fåtal hästar så funkar det kanske annars är skaderisken stor liksom risken att någon/några blir utan mat.

Jag är lite nyfiken på hur du tänkt dig att en lösdrift där du ställer ut 800kg hö i taget skulle fungera. Storlek? Antal hästar? Tänkt förbrukning? Hur undviker du att hästarna bokstavligt talat skiter i maten och använder den som bädd? Är hästskit (och piss) mer hygieniskt än lera i dina ögon?

Nä det är just det. Man ska mocka en lösdrift!

Å jo jag har haft mina unghästar stående på hö- lyxigt värre tycker kanske andra.

Förstår inte ditt inlägg riktigt. Menar du att man inte kan påverka deras beteende?

LIA

Nä det är just det. Man ska mocka en lösdrift!

Å jo jag har haft mina unghästar stående på hö- lyxigt värre tycker kanske andra.

Noterar att du undviker frågan, är fortfarande nyfiken på hur man organiserar en lösdrift med utfodring av 2 storbalar (uppskattningsvis 800kg) i taget inomhus. Rekomenderar du att man ska strö med hö?

Förstår inte ditt inlägg riktigt. Menar du att man inte kan påverka deras beteende?

LIA

I viss mån kan man påverka hästarnas beteende, när man är närvarande, men att tro att man kan ha koll på alla i en lite större flock och dygnet runt och när flertalet inte är ens egna hästar (normalt om man hyr in sig någon stans) är lite väl optimistiskt.

Jag ser inga som helst problem, men du undviker att svara på om man inte ska mocka.

Hästar gör sina behov så att det inte syns o ej heller skvätter på benen- i djupt strö/ högt gräs.

Lösdrift ska vara med fri tillgång för att få lugn i flocken.

En massa hungriga hästar skapar problem.
Man måste ju sätta ihop flocken så att individerna ä'r sams.

Å nej man behöver inte strö med hö, men jag hade väldigt mkt o kunde kosta på unghästarna det.

Hö suger inte upp alls så bra som annat strö. Så det är inte lyxigt att strö med hö, tvärtom. Mina två lösdriftshästar går på fri tillgång på grovfoder. Ute om det är upphåll, inne i hallen om det är regn/snö. Den mockas varje dag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 092
Senast: Skye
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama