Rasvalstråd

pseudonym

Trådstartare
En rasvalstråd för ovanlighetens skull.

Frågan är, finns ens min drömras?

Aktivitetsmässigt vill jag ha en hund som klarar av att slappna av med endast längre promenader. Vill inte ha någon hund som blir stressad över att den inte får ton av aktivering hela tiden. Vill helt enkelt att den under perioder ska fungera som sällskapshund som är med på längre promenader. Utöver promenader just nu kommer hunden att få tränas i spår och rallylydnad, så vill ha en hund som ska vara glad i arbete och gärna med will to please och en lite humor.

Alltså: en hund som inte blir stressad av dagar hemma, men som ändå ska vilja vara med och arbeta när så önskas. Kommer säkert att aktivera hunden hemma ganska ofta med olika nosövningar. Hoppas få testa på nosework ganska snart. Är inte insatt fullt i saken ännu men har med tidigare sällskapshundar som inte varit intresserade av träning känt att de blivit lite för tråkiga, tyvärr.

Storleksmässigt vill jag ha en hund av medium till stor. Ingen liten hund. Pälsvård har jag inget emot, vill dock inte ha någon hundras som fäller konstant. Hellre hundar som fäller mycket några gånger om året än de som fäller lite året om. Fällfriahundar välkomnas, såklart. Skägg, långhår, korthår eller krull kvittar. Så länge personlighet, hälsa och aktivitetsbehov fyller mitt syfte. Inte intresserad av kortnosade raser med andningsproblem, raser med många allergier går också bort. Så hälosam ras som möjligt önskas.

Ös på med förslag, tackar. Svarar gärna mer utförligt på eventuella frågor om drömrasen för mig. ;)

Denna ras börjar bli lite tema för rasvalstrådar men: Pudel!
Glada och lättlärda utan att ha ett överdrivet aktivitetsbehov. Finns i alla storlekar och fäller inte.

Har varit inne på Pudel för det verkar vara en härlig ras. Mitt problem, som jag glömde tillägga i mitt första inlägg, är att jag är intresserad av ställa ut min hund. Är därav inte intresserad av raserna med konstiga frisyrer, för som jag förstår behöver pudeln bli klippt på ett visst sätt för att ha någon chans i ringarna? :cool:

Pudelfrillorna ser tyvärr bara löjliga ut, enligt mig.

Om du kan tänka dig att gå ner i storlek så skulle papillon eller phalene kunna vara ett alternativ. Jag har träffat ett flertal på rallylydnadstävlingar (även pratat med uppfödare där) och fått ett mycket gott intryck av båda raserna. Visst finns det uppfödare som bara avlar på små, bjäbbiga fluffbollar, men det finns även gott om hundar som är trevliga, glada, och gärna testar lite av allt. De har ju ganska bra päls också och verkar inte vara skälliga så länge de får någon form av aktivering hyfsat regelbundet.

Inte helt säker men kan Schnauzer vara ett alternativ? Min uppfattning är att det är en aktiv allroundhund. Lite osäker dock om rasen kräver mer men det kan säkert någon här svara på :)

Senast ändrad:
@Red_Chili Vill inte gå ner i storlek, tyvärr. Annars hade papillon definitivt varit en stark kandidat. Men av praktiska skäl så och även smak föredrar jag medel till stora hundar. Det absolut minsta jag kan tänka mig är väl runt 35 cm. Absolut minsta ;)

@Acto Jag har varit inne på DS men min uppfattning är att de är för bjäbbiga. Vill gärna ha en ras i vars natur det ligger att vara tyst. Hårda krav, jag vet. :angel:

@snorp Berätta gärna mer om rasen! Har inte så bra koll på dem. Men efter en kvick sökning på SKKs hemsida lät det lite lockande.

@Red_Chili Vill inte gå ner i storlek, tyvärr. Annars hade papillon definitivt varit en stark kandidat. Men av praktiska skäl så och även smak föredrar jag medel till stora hundar. Det absolut minsta jag kan tänka mig är väl runt 35 cm. Absolut minsta ;)

@Acto Jag har varit inne på DS men min uppfattning är att de är för bjäbbiga. Vill gärna ha en ras i vars natur det ligger att vara tyst. Hårda krav, jag vet. :angel:

@snorp Berätta gärna mer om rasen! Har inte så bra koll på dem. Men efter en kvick sökning på SKKs hemsida lät det lite lockande.
Nu var det faktiskt inte DS jag tänkte på utan Schnauzer, alltså mellanstorleken kanske man kan kalla det? De är inte så vanliga som DS, åtminstone inte där jag bor. Annars är det viktigt att man hittar en bra uppfödare. Men absolut, har träffat skäliga DS men det har mer med uppfostran än rasen vad jag vet :). Vet inte om man får länka men det är alltså denna ras jag avser:
https://www.skk.se/sv/hundraser/schnauzer-svart/

Jag har inte jättebra koll på rasen men den uppfattning jag fått av den är att det är en ganska okomplicerad sällskapsras som gärna hänger på det mesta. De jag träffat har varit glada och trevliga, inte krävt speciellt mycket men gått att träna i olika grenar. Kanske inte den rasen man skaffar om man siktar högt men som bästa kompis och till hobbyträning verkar de passa perfekt.

Jag har inte jättebra koll på rasen men den uppfattning jag fått av den är att det är en ganska okomplicerad sällskapsras som gärna hänger på det mesta. De jag träffat har varit glada och trevliga, inte krävt speciellt mycket men gått att träna i olika grenar. Kanske inte den rasen man skaffar om man siktar högt men som bästa kompis och till hobbyträning verkar de passa perfekt.
Jag känner dock en som är skarp som en jäkla kniv och som svarar upp illa kvickt i en konfrontation :angel:

Jag känner dock en som är skarp som en jäkla kniv och som svarar upp illa kvickt i en konfrontation :angel:

Finns säkert individer inom rasen som är så men det är inte så de ska vara. Vill vara tydlig med att jag inte träffat jättemånga men de jag träffat har varit trevliga. Noga med uppfödare och linjer ska man ju alltid vara oavsett vilken ras än är ute efter.

Dvärgschnauzer är inte skälligare än andra hundar som nämnts i tråden. De kan ha nära till skall ja, men väldigt mycket är ren uppfostran och de är lättlärda.
Men som med många andra raser är bra linjer för en stabil hund a och o. Även inom DS förekommer en del trist avel på veka individer.
Om rasen är intressant så finns flera Bukefalister med bra DS som kan tipsa om uppfödare och linjer :)

Jag vet egentligen inte om jag är rätt ute men jag fick upp Bearded Collie i mitt huvud.
Dock päls att sköta men många rakar ner utanför utställning och de fäller inte.

Ska vara hundar du kan jobba med pga deras egenskaper men som inte heller går helt i taket om det kommer lugnare perioder. Det är min uppfattning av rasen också.

Jag känner en likadan.
Är supergullig ut utseendemässigt , men riktigt vass inuti. Dessutom är denna väldigt självständig och allmänt dryg om man får kalla en hund det
Ägarna är kunniga och tränar bruks men hunden totalnonchalerar dom ibland och blir totalt jävla galen vid tillsägelse och hugger och morrar .

Om du kan tänka dig att gå ner i storlek så skulle papillon eller phalene kunna vara ett alternativ. Jag har träffat ett flertal på rallylydnadstävlingar (även pratat med uppfödare där) och fått ett mycket gott intryck av båda raserna. Visst finns det uppfödare som bara avlar på små, bjäbbiga fluffbollar, men det finns även gott om hundar som är trevliga, glada, och gärna testar lite av allt. De har ju ganska bra päls också och verkar inte vara skälliga så länge de får någon form av aktivering hyfsat regelbundet.
Vissa är skälliga och vissa är tysta är min uppfattning, lite antingen eller :)
Mina hade dock inte varit nöjda med det ts vill ge.
Dom vill ha mycket aktivering :)

En tråkgolden (utställnings)passar nog utmärkt .. Eller fetlabbe.
Ultimata om man bara vill ha en större hund som vill stå och flämta efter mat och klappar och gå promenader och träna lite när andan faller på :)

Min spontana tanke är kanske att golden/labbe inte passar TS om de vill ha en hund som inte fäller mycket.

@Irmelinis har Schappar och kan säkert dela med sig om hur dom är att leva med :)

Vi har vår tredje schapendoes och har följt rasen i tio års tid. En väldigt okomplicerad hund, skulle jag säga. De har lätt för att ta det lugnt, det är en gårdshund mer än en vallhund och att ligga ute på trappan för att ha koll på "gården" är det bästa våra schappar vet.

De vaktar med skall, men blir snabbt tysta. Ingen skällig ras.
De fäller inte.
Pälsvården, det räcker att kamma igenom pälsen en gång i veckan. Speciellt lättskött är de gråa pälsarna.
Väldigt lätt att motivera och träna med godis. En glad ras med humor och bus.
Våra 3 hanar kommer väldigt bra överrens med andra hundar och människor. De är från tre olika kennlar.

De drar in mycket smuts på höst och vinter. Små bushundar som gärna gillar att gräva, rulla sig i snö, bada i lerpölar. *MEN* de behöver inte badas. Ligger de en stund på en filt i hallen tills de har torkat så ramlar all smuts av, och behöver inte spridas till övriga huset.

De är väldigt flockbundna (som de flesta vallhundar). Detta är superbra när man vill ha en bra inkallning, gillar att ha sina hundar lösa, träna agility eller bara ha en kompis som håller sig i närheten.
Nackdelen då är ju att det kan vara svårare att lämna dem ensamma hemma, och ensamträning i små steg från dag 1 är viktigt. En av våra schappar bryr sig inte alls, och kan lämnas ensam utan problem, så det gäller inte alla individer. Den andre har vi fått träna mer med.

Våra två unghundar:
Yrjas%20unge%205%201%20of%201-110_zps7fd095sb.jpg

Vår äldre hund + hans pappa
_MG_7861_zpsytkj05az.jpg

Bild från kennelträff
Yrjas%20unge%205%201%20of%201-6_zpsxn2ruroo.jpg

Vi har vår tredje schapendoes och har följt rasen i tio års tid. En väldigt okomplicerad hund, skulle jag säga. De har lätt för att ta det lugnt, det är en gårdshund mer än en vallhund och att ligga ute på trappan för att ha koll på "gården" är det bästa våra schappar vet.

De vaktar med skall, men blir snabbt tysta. Ingen skällig ras.
De fäller inte.
Pälsvården, det räcker att kamma igenom pälsen en gång i veckan. Speciellt lättskött är de gråa pälsarna.
Väldigt lätt att motivera och träna med godis. En glad ras med humor och bus.
Våra 3 hanar kommer väldigt bra överrens med andra hundar och människor. De är från tre olika kennlar.

De drar in mycket smuts på höst och vinter. Små bushundar som gärna gillar att gräva, rulla sig i snö, bada i lerpölar. *MEN* de behöver inte badas. Ligger de en stund på en filt i hallen tills de har torkat så ramlar all smuts av, och behöver inte spridas till övriga huset.

De är väldigt flockbundna (som de flesta vallhundar). Detta är superbra när man vill ha en bra inkallning, gillar att ha sina hundar lösa, träna agility eller bara ha en kompis som håller sig i närheten.
Nackdelen då är ju att det kan vara svårare att lämna dem ensamma hemma, och ensamträning i små steg från dag 1 är viktigt. En av våra schappar bryr sig inte alls, och kan lämnas ensam utan problem, så det gäller inte alla individer. Den andre har vi fått träna mer med.

Våra två unghundar:
Yrjas%20unge%205%201%20of%201-110_zps7fd095sb.jpg

Vår äldre hund + hans pappa
_MG_7861_zpsytkj05az.jpg

Bild från kennelträff
Yrjas%20unge%205%201%20of%201-6_zpsxn2ruroo.jpg
Delade Tångahed med Schapendoesklubben när vi hade riksläger ett år. Skönt att läsa bättre om dem än vad man upplevde då ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 564
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 045
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 801
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 891
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka