Rasval i de olika grupperna

Saybia

Trådstartare
Om ni fick välja EN hundras i de olika grupperna som INTE är av er egen hunds ras (blandraser räknas alla inblandade raser), vilka skulle det då bli? motivera gärna varför också :idea:

(OBS! vill nu bara ha endast EN hundras till varje grupp, vet att det kan vara svårt att välja men ni får tänka till och välja den som känns bäst)

Här finns hundraserna som ingår i de olika grupperna

För mig blir det så här:

Grupp 1
Australian Shepherd - Jag har länge tyckt att de varit så fina :love: , bodde jag så jag hade möjlighet att valla skulle jag ha en sån

Grupp 2
Dvärgpinscher - Tycker de verkar vara roliga och pigga små hundar som är med på det mesta, tror rasen skulle passa mig ganska bra

Grupp 3
Yorkshireterrier - Ville alltid ha en som barn, små och söta :D

Grupp 4
Långhårig tax - Fanns mycket att välja på *harkel* :angel:

Grupp 5
Pomeranian - Tycker om sånt som är litet, haha. Nä, men jag tror den skulle passa mig ganska bra om man tog bort att de kan vara ganska skälliga...

Grupp 6
Dalmatiner - Utseendet tilltalar mig

Grupp 7
Långhårig weimaraner - Hade en bekant som hade en sån och jagade med, tyckte det var en trevlig hund

Grupp 8
Nova scotia duck tolling retriever - Gillar deras utseende kort och gott

Grupp 9
Långhårig chihuahua - En sån SKA jag ha så småningom

Sv: Rasval i de olika grupperna

Ha. Kul.

Grupp 1
Här tilltalade inte särskilt många hundar mig, förutom min egen ras då, men om jag ska välja på utseende blir det KH collie. Har dock hört en del negativt om mentalitet...

Grupp 2
Svårt här också, men Risenschnauzer(svart) är nog den jag helst skulle jobba med. Verkar duglig och tålig.

Grupp 3
Irländsk Terrier alla kategorier. Då skulle jag även kunna tänka mig att ställa ut.

Grupp 4
Öhm..nåt slags.....tax?

Grupp 5
Helt klart Finsk lapphund. Svårt val i denna grupp dock, det finns många maffiga raser som tar fram det vildmarksromantiska i mig, men finnen är jag uppväxt med.

Grupp 6
Blodhund. Fatta vilka spår vi skulle kunna gå.

Grupp 7
Irländsk röd och vit setter. Har ingen enorm erfarenhet, men den tilltalar mig mest.

Grupp 8
Blä svårt. Gillar egentligen ingen hund i gruppen sådär speciellt, men tar Springer Spaniel då.

Grupp 9
Storpudel!!! De är ju helhäftiga. Jag skulle klippa ner min, och köra bruks.

Den glömda grupp 10.
Hallå, du glömde ju den ballaste gruppen. Här var det också svårt, men Azawakhen gick segrande ur striden.

grupp 1
Welsh corgi (vet inte om vilken av dom dock) En definitiv önskehund. Hade inte sambon varit allergisk hade jag kanske haft en redan

Grupp 2
Grosser schweizer sennenhund kanske, tycker dom är fina att titta på

Grupp 3
Strävhårig foxterrier :love: en hund som jag älskar utseendet på

Grupp 4
Släthårig tax tror jag

Grupp 5
Kleinspitz, lite av en ny kärlek

Grupp 6
Rhodeisan Ridgeback, En av de vackraste hundarna jag vet

Grupp 7
Gammel dansk hönsehund, skulle jag ha en fågelhund skulle det definitivt vara en sådan

Grupp 8
Amerikansk cocker spaniel i mitt hjärta :love:

Grupp 9
Fransk bulldogg, för dom är stentuffa :D

Grupp 10
Svårt för jag gillar inte vinthundar alls.. men jag tror långhårig saluki

Senast ändrad:

Den glömda grupp 10.
Hallå, du glömde ju den ballaste gruppen.

Ja, det gjorde jag :o , får skylla på att jag är grymt trött :angel:

Här kommer då mitt val för

Grupp 10
Afghanhund - lite pälsjobb sitter inte fel, skulle nog kunna tänka mig att ställa ut den också

Usch så svårt att välja bara en...

Grupp 1
Australian Kelpie - Den ultimata hunden

Grupp 2
Dobermann - Härligt clowniga hundar

Grupp 3
Staffordshire Bullterrier - Zaga har charmat mig;)

Grupp 4
Strävhår i valfri strl - Skulle passa utmärkt för mig på äldre dar att spåra med

Grupp 5
Lapsk vallhund - Endast träffat ett fåtal, men fått uppfattningen om att det är pigga, arbetande allroundhundar

Grupp 6
Bayersk viltspårhund - Hmm vackra?

Grupp 7
Korthårig Vorsteh - Otroligt fina med mkt innanför pannbenet

Grupp 8
Curly Coated Retriver - Kan utbildas att hjälpa mig från rullstolen månne?:D

Grupp 9
Fransk Bulldogg - Utan att tveka! ( en med nos såklart )

Grupp 10
Irländsk varghund - En "liten kärlek" från barnsben

Nu går jag på utseendet på de flesta och många av dem är ingen ras jag skulle köpa av olika anledningar. Men måste ju ta någon ras i varje grupp så det blir många baserade på utseendet för att svara på tråden.
Grupp 1 Australian shepherd. Har alltid tyckt det är en vacker och trevlig ras. Skulle dock inte skaffa en som det ser ut nu då jag inte har möjlighet till att valla den och bor inte rätt för en sådan ras. Kan inte stimulera en sådan ras som det ser ut nu.

Grupp 2
Rottweiler. Har länge gillar rasen och tycker de är väldigt vackra. Dock lite för tuff hund för min smak..

Grupp 3
Egentligen ingen här i denna grupp som jag gillar men det får bli Miniatyrbullterier

Grupp 5
Alaskan malamute som länge till utseendet har varit min favorit ras. En av de vackraste raser man kan hitta. hade jag bott på landet uppåt i sverige så hade jag haft en sådan ras

Grupp 6
Rhodesian Ridgeback. Fanns inga andra att välja på i den gruppen.

Grupp 7
Weimaraner korthårig

Grupp 8
Kooikerhondje, en trevlig ras som jag varit inne på tidigare. Har bara träffat på trevliga hundar av denna ras

Grupp 9
Coton de tuléar. Den jag hellst skulle vilja ha i den gruppen om man tittar på rasen till sättetsättet

Grupp 10
Magyar agar. Är inte så förtjust i vinthundar men det får bli denna ras

Senast ändrad av en moderator:

Grupp 1: Långhårig Collie - Har alltid älskat collies! Lassie!

Grupp 2: Pyreneérhund - Godmodig uppsyn, lite som en stor golden...

Grupp 3: Bullterrier - Sådan härlig karaktär!

Grupp 4: Långhårig Dvärgtax - Eh... Ja, finns inte så mkt att välja på...

Grupp 5: Västsibirisk Lajka - Så varglik som möjligt! :love: Även Pomeranian är mkt söt i denna grupp...

Grupp 6: Rhodesian Ridgeback - Så vackra!

Grupp 7: Weimaraner, korthårig - Samma som ovan!

Grupp 8: Golden Retriever - Samma som pyreneérhunden, sådan godmodig uppsyn...

Grupp 9: Tibetansk Spaniel - Mysiga men Mopsen har något speciellt över sig med!

Grupp 10: Whippet eller Borzoi får det bli, jag är uppvuxen med Saluki och Greyhound, och särskiljt salukin som varit med längst står mig mkt varmt om hjärtat. :love: :love: :love: Framtida hundar blir mest troligt just dessa två sista raser!

Nu går jag enbart på utseendet så det blir svårt med motivering =)

Grupp 1
Shetland sheepdog.

Grupp 2
Landseer.

Grupp 3
English toy terrier.

Grupp 4
Någon långhårig variant.

Grupp 5
Finsk lapphund, definitivt en ras som jag skulle kunna tänka mig att skaffa.

Grupp 6
Rhodesian ridgeback, har träffat på några st. och det verkar vara trevliga hundar.

Grupp 7
Irländsk röd och vit setter.

Grupp 8
Kooikerhondje

Grupp 9
Kromfohrländer, släthårig. Även denna är en ras som tilltalar mig, både utseende och temperament.

Grupp 10
Saluki, långhårig.

Grupp 1
Australian Kelpie - Kul hund med mkt Go i, Perfekt för bla. lydnad!

Grupp 2
Dobermann - Skulle få bli en helkuperad import med bra skalle, för att användas inom bruks.

Grupp 3
Jack Russel Terrier - Stor hund i litet format, urcharmiga!

Grupp 4
Tax - Antigen en kort eller strävhår.

Grupp 5
Faraohund - :love: En sådan ska jag äga en vacker dag, inget snack om saken!

Grupp 6
Beagle - Smidig och bra spårhund-Perfekt!

Grupp 7
Korthårig Vorsteh - Enda som tilltalade mig.

Grupp 8
Labrador Retriver - Enda som tilltalade mig.

Grupp 9
Pudel (Mellan eller stor) - Den skulle ha världens ballaste frisyr, Haha!

Grupp10
Saluki - Enda som tilltalade mig.

Grupp 1

Då får det nog bli en korthårig Collie.. Svårt när man inte får välja sin egna ras och inget annat tilltakar en nåt nämnvärt:p

Grupp 2
Boxer! Utan tvekan.. alltid velat ha en:love::d

Grupp 3
Yorkshire:D Jag ska nog ha mig ett gäng nerklippta yorkshires när jag blir gammal

Grupp 4
Nån utav de långhåriga varianterna

Grupp 5
Får nog svara Faraohund på denna.. tilltalar mig utseendemässigt

Grupp 6
En leverfärgad dalmatiner:d

Grupp 7
Weimaraner.. Finns det vackrare hundar?:love:

Grupp 8
Flatte

Grupp 9
En bostonterrier som matchar min Boxer:p

Grupp 10
En irländsk varghund.. så jag får en anledning att köpa mig ett stort hus och en större bil:p

Grupp 1
Vit herdehund - Svårt val, men i dagsläget är det nog den ras som skulle passa mig bäst(förutom den jag har då)

Grupp 2
Schnauzer, svart - Var länge med på min planeringslista innan jag skaffade hund.

Grupp 3
Airedaleterrier - En annan ras jag tittat mycket på och till och med besökt uppfödare av.

Grupp 4
Strävhårig dvärgtax - Nog inte direkt nästa ras jag skaffar, men söta är de

Grupp 5
Lapsk vallhund - En annan tidigare kandidat och ett hett kort om jag skulle tröttna på korthårscollie

Grupp 6
Otterhound - Finns inte många i gruppen som känns lämpliga men en sådan skulle jag kunna tänka mig

Grupp 7
Irländsk röd setter - Känns som en av de få raser som kan funka trots att jag inte jagar

Grupp 8
Curly coated retriever - De verkar helt enkelt coola...

Grupp 9
Storpudel - Ytterligare en ras som var med i finalen när lämplig ras skulle väljas inför hundanskaffandet. Ingen utställningsfrissa dock...[/QUOTE]

Grupp 10
Skotsk hjorthund - Så vackra! Fast då måste jag ha en öppen spis att placera den framför och stora ägor att spatsera med den på

Grupp 1
Schipperke

Grupp 2
Berner sennen

Grupp 3
West highland white terrier

Grupp 4
Korthårig kanintax

Grupp 5
Lapsk vallhund

Grupp 6
Hannoveransk viltspårhund

Grupp 7
Gordonsetter

Grupp 8
Labrador retriver

Grupp 9
Papillon

Grupp 10
Irlänsk varghund

Somlliga av dessa skulle jag definitivt kunna tänka mig - om jag inte fyllt min "hundkvot" med cocker redan. De flesta har dock ett "men" som gör att de aldrig kommer att bli annat än uppskattade favoriter att träffa med andra ägare.

Grupp 1
AUSTRALIAN STUMPY TAIL CATTLE DOG

Grupp 2
ANATOLISK HERDEHUND

Grupp 3
KERRY BLUE TERRIER

Grupp 4
STRÄVHÅRIG NORMALTAX

Grupp 5
NORSK ÄLGHUND, SVART

Grupp 6
PETIT BASSET GRIFFON VENDÉEN

Grupp 7
BRETON

Grupp 8
KOOIKERHONDJE

Grupp 9
TIBETANSK TERRIER

Grupp 10
CHART POLSKI

Grupp 1 Kelpie givet

Grupp 2 Dvärgschnauzer s/s underbara helt enkelt

Grupp 3 Airedaleterrier verkar trevliga, har lite boxermentalitet

Grupp 4 En sån där harleqin dvärg/kanin som Novelette har. Kh jag gillar alla taxar, men den här sorten är snyggast

Grupp 5 Lapsk vallhund har varit lite inne på en sån men jag väntar tills Gnist tävlat SM med sin ;)

Grupp 6 Dalmatiner vi hade en när vi var barn

Grupp 7 Sh Vorsteh vorstehn verkar så mångsidig och de strävhåriga är ju bara vrålsnygga

Grupp 8 Chesapeake bay retriever så man ser vad det är för nåt. har bara klappat lite på en på en utställning

Grupp 9 Storpudel en underskattad ras

Grupp 10 Borzoi sååå vackra!

Oj så svårt! Jag vill helst välja de raser jag redan har! (Border collie, Grönis och new foundland)

GRUPP 1
Australian kelpie tror jag. Härliga hundar med massa fart.

GRUPP 2
Hovawart.

GRUPP 3
American staffordshire terrier.
Jag vet inte, men det känns inte riktigt som att den är så terrier som de andra små liven.

GRUPP 4
En helt vanlig tax skulle det väl få bli. Jag kan absolut ingenting om taxar.

GRUPP 5
Finsk lapphund. Hur charmiga som helst!

GRUPP 6
Ridgeback. Bara för att dom är så himla läckra att titta på.

GRUPP 7
Weimaraner, långhårs.

GRUPP 8
Jaktgolden tror jag. Glada och pigga och ursöta som valpar.

GRUPP 9
chihuahua, långhårig.
Det hade vart fräckt med en liiiten svart/vit långhårig. En mini border collie!

GRUPP 10
Saluki, långhårig. För att dom är så himla fina!

Grupp 1

Beauceron (tänkte skriva schäfer men jag räknar mig som blivande schäferägare redan)..har alltid velat ha en Beauceron

Grupp 2

Cane Corso...snygg!! Är hemskt förtjust i mastiffer

Grupp 3

Cairnterrier utan tvekan..som en westie fast bättre

Grupp fyra

Jag har ju redan ägt en strävhårig dvärgtax..så sån får jag väl inte ta..då vill jag ha strävhårig normaltax!

Grupp 5

Siberian Husky...det var svårt att välja. Den här var snyggast..jag skulle få anpassa mig helt enkelt :D

Grupp 6

Petit Basset griffon vendeen ..en kul viltspårhund

Grupp 7

Strävhårig vorsteh..har träffat många trevliga

Grupp 8

Field spaniel ..är småallergisk mot spaniels och retrievers..men ngn var man ju tvungen att välja

Grupp 9

Kungspudel ..fräna!

Grupp 10

Borzoi ..ursnygga och mycket friskare än mitt första val: skotsk hjorthund.

Grupp 1
Svårt val. Spontant skulle jag nog välja en schäfer eller ev en Beaucern

Grupp 2
Det här är ju min rasgrupp. Gillar ju många hundar här men hund som jag är mäst sugen på i dag är en mastino neapolitano.

Grupp 3
Definitivt en Bullterier vit med svart fläck över ögat och så ska den heta Butch alt Bandit:D

Grupp 4
En släthårig miniatyr tax får det nog bli

Grupp 5
Skulle nog ha en Keeshond igen. Gosigare nalle får man leta efter. Eller ja kanske en chow chow!

Grupp 6
Rodesian Rigeback Definitiv. Har legat på rasval listan länge!

Grupp 7
Wiemaraner korthårig, fast då skulle jag nog få börja jaga eller nåt. Snygga är de dock!

Grupp 8
En Labrador skulle det nog bli här

Grupp 9
MopsÄr ju det sötaste som finns!

grupp 10.
Irländsk varghund defintivt.

Grupp 1
I mina drömmar blir det nog schäfer. Jag har eg aldrig gillat rasen, men börjar inse att den är väldigt allsidig och rolig att jobba med.

Grupp 2
Pincher blir det nog här. De är pigga och verkar roliga att jobba med.

Grupp 3
Kerry blue terrier. Mest lik min egen till utseendet.

Grupp 4
Där blir det nog en svart släthårig tax.

Grupp 5
Great japanese dog i mina drömmar. För att de är såå vackra. Men i verkligheten vill jag faktiskt inte ha en.

Grupp 6
Hamiltonstövare. Men eg ingen, då jag inte jagar.

Grupp 7
Ingen här heller eg, men jag väljer kleiner münsterländer.

Grupp 8
Svårt. Vill ju bara ha min egen ras här. Men väljer golden retriever, jaktmodellen.

Grupp 9
Storpudel. Verkar roliga att jobba med, var lite inne på rasen förut, innan det blev portis.

Den glömda grupp 10.
Afghan hel klart! Men just ja, den är jag uppväxt med...okej, då blir det långhårig saluki.

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 055
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 078
Senast: inverterad
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 447
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 595
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka